DAG 32

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

Zaterdag 25-7-2009
Vertrek Blijven in Brussel   Urenteller 4592h07m
  Liggeld 2 nachten 36Euro40
  excl. water incl. wassen en douche
Afstand 0Km Totale afstand 827Km
Motoruren 00h00m Totaal motoruren 85h05m
Reistijd 00h00m Totale reistijd 105h00m
Aankomst Blijven in Brussel
Terug naar vrijdag 24/7

Verder naar zondag 26/7

Zaterdag morgen, het slapen gaat in deze jachthaven niet zo best, allereerst komt er een harde brom van de elektriciteit centrale aan de overkant en het stinkt soms enorm. Vuilniswagens rijden af en aan bij de centrale om rommel te storten om te verbranden.

Bruxelles Royal Yacht Club

effe wassen effe drogen
Vanochtend vroeg zijn Joop en Cor al vertrokken naar Nederland. Wij doen s'-ochtens de was en boodschappen in de buurt. Vijf minuten van de haven zit een grote supermarkt. Na het eten de fietsen van dek en we fietsen richting het Atomium. Ik heb al zo veel foto's van hert Atomium gezien, maar ik wil het wel eens met eigen ogen zien. We moeten een 5km fietsen. De Tom Tom bewijst ons goede diensten ook op de fiets. Als we bij het Atomium aankomen is het er verschrikkelijk druk. Van een afstand is het een prachtig bouwwerk en we besluiten naar boven te gaan.

Het Atomium

Er is maar één lift in het Atomium en we moeten een uur wachten voor we naar boven kunnen.
Het uitzicht is prachtig en je kan tot Antwerpen kijken. De bruggen over het zeekanaal zijn goed te zien.
      Lift in Atomium
Het Atomium was in 1958 het belangrijkste paviljoen en het icoon van de Wereldtentoonstelling van Brussel, de Expo 58. Het symboliseerde de democratische wens om de vrede te bewaren tussen alle volkeren, het geloof in zowel de technische als de wetenschappelijke vooruitgang en uiteindelijk was het de uitdrukking van de optimistische visie op de toekomst van een nieuwe, moderne en supertechnologische wereld die de mens de kans moest bieden op een beter leven. Deze ideeën speelden vooral een rol bij het vreedzame gebruik voor wetenschappelijke doeleinden van de atoomenergie; die laatste bepaalde dan ook de vorm van het 102m hoge bouwwerk met zijn negen met elkaar in verbinding staande bollen, dat een elementair ijzerkristal voorstelt dat 165 miljard keer werd vergroot. Het ontwerp is van de hand van ingenieur André Waterkeyn (1917-2005). De bollen werden ingericht door de architecten André en Jean Polak.
Lift schacht in Atomium
Naar beneden moet je door de verbindingspijpen van het Atomium. We hebben bij de kassa een elektronische gids gehuurd, zodat we van alles over het Atomium te weten komen.
    Trouwerij onder het Atomium Een hele klim door de verbindingspijpen
Net zoals in Brussel hangen er in het Atomium platen van stripfiguren.
De foto's hierboven laten iets zien van het bouwen van het Atomium. De moeren en bouten die gebruikt zijn hebben een behoorlijke afmeting.
prachtige trap van metaal
met Atomium design
Sofia Loren Stripfiguren
Als een soort ufo in de culturele geschiedenis van de mensheid is het helemaal in roestvrij staal opgetrokken Atomium als het ware een spiegel die gelijktijdig het verleden en de toekomst reflecteert; onze droombeelden van gisteren confronterend met onze dromen van morgen.
      De ontvangsthal
  Even schuilen voor een bui fontein in het park
Als we beneden zijn gaat het regenen en gaan we maar ergens wat drinken. Als het weer droog en bloedheet is, fietsen we door het park terug naar de jachthaven. We passeren nog een aantal musea waaronder een Chinees museum.
Chinees museum
      Op de terugweg door het park

Heerlijk eten op de jachthaven

Onderweg terug krijgen we een sms dat Joop en Cor om 5uur bij de boot terug zijn. Nou dat komt goed uit want we hebben honger gekregen. We komen tegelijk aan bij de jachthaven en gaan uit eten in het restaurant op de jachthaven. Je kan hier zeer goed eten en we gaan tevreden terug naar onze boten.
S'-Avonds wat te drinken op de molecuul en op tijd naar bed.
De jachthaven met de verbranding