DAF 575 DIESELMOTOR


Op deze homepage heb ik een aantal gegevens verzameld van de DAF 575 dieselmotor.


Technische gegevens DAF575

Download bovenstaande tabel

Het droge gewicht van de DD 575 is 530Kg en van de DS 570Kg.

ALGEMEEN

DD 575

Compressieverhouding

16:1

Eindcompressiedruk (warme motor)
N.B. Verschil tussen hoogste en laagste waarde mag max. 15% zijn van het gemiddelde van alle cilinders.

25,3-26,3 bar
300 opm

CILINDERBLOK EN -VOERING

 

Grondboring voor cilinder voering, std.

105,665-105,687

Cilindervoering, binnen - diameter na montage.

100,600-100,630

Hoogte boven blok.

+0,035-+0,100

CILINDERKOP

 

Klepspeling

0,50

Klepgeleiders, lengte boven de kop.

22,4-23,4

Klepsteel speling in geleider, inlaat

0,044-0,074

Klepsteel speling in geleider, uitlaat

0,069-0,097

Klepspeling in/uit-laat klep bij koude motor

0,5mm (zie tek. klep en cil)

AANHAALKOPPELS, IN ….Nm

 

Cilinderkopbouten (warme motor)

40-50

Cilinderkopmoeren (warme motor)

250 (*)

Tuimelaarasstoel moer(en)

60-65

Verstuiverknevel, c.q. –flens

Max. 50

Kleppendeksel

30-40

(*)met molykote, zonder molykote 285-294)

 

KRUKAS DRIJFSTANGEN VLIEGWIEL

 

Krukas, axiale speling

0,06-0,25 (max. 0,35)

Hoofdlagertap 0  standaard

78,724-78,764

                       1e ondermaat

78,470-78,510

                       2e ondermaat

78,216-78,256

                       3e ondermaat

77,962-78,002

                       4e ondermaat

77,708-77,748

                       5e ondermaat

77,454-77,494

Max. ovaliteit bij slijtage

0,07 mm totale klokuitslag

Radiale lagerspeling

0,040-0,122 (max. 0,25)

Een nieuwe of opnieuw genitreerde krukas mag hoogstens op zijn eerst volgende ondermaat worden geslepen zonder wederom te moeten worden genitreerd.

 

DRIJFSTANGLAGERTAP

 

0  standaard

60,944-60,984

1e overmaat

60,690-60,730

2e overmaat

60,436-60,476

3e overmaat

60,182-60,222

4e overmaat

59,928-59,968

5e overmaat

59,674-59,714

Max. ovaliteit bij slijtage

0,07 totale klokuitslag

Radiale lagerspeling

0,028-0,096 (max. 0,25)

Drijfstangen, grondboring lagerkap

64,592-64,604

Vliegwiel, max. axiale afwijking.

0,15

 

 

AANHAALKOPPELS IN ….Nm

 

Hoofdlagerkapbouten/moeren

196-203

Drijfstanglagerkapbouten/moeren

102-115

Vliegwielbouten/moeren

89-94

Trillingsdemper

58-61

Tornbout

373-412

ZUIGERS

 

Aantal zuigerveren

5

Groefbreedte, Topveer

2,47-2,49

                       Compressie veer 2

2,47-2,49

                       Compressie veer 3

2,47-2,49

                       Olieschraapve(e)r(en)

6,39-6,41

Groefspeling,  Topveer

0,095-0,128

                       Compressie veer 2

0,095-0,140

                       Compressie veer 3

0,095-0,140

                       Olieschraapve(e)r(en)

0,065-0,098

Slotopening,   Topveer

0,35-0,60

                       Compressie veer 2

0,25-0,50

                       Compressie veer 3

0,25-0,50

                       Olieschraapve(e)r(en)

0,25-0,45

Zuigerspeling

0,118-0,173

DISTRIBUTIE

 

Nokkenas, axiale speling

0,10-0,25 (max. 0,30)

AANHAALKOPPELS, IN …Nm

340

Nokkenastandwiel

84-93 *

Tussentandwiel (*)

63-70

Compressortandwiel

93-103

Distributiedeksel

25-27

(*) Oude uitvoering met kroonmoer: 108-115 Nm

 

SMERING

 

Oliedruk (in bar) bij 2000 opm

3,5-4,2

Min. Bij stationair toerental

1,0

Afkeur

0,35

AANHAALKOPPELS IN …Nm

 

Oliepan

25-27

Aftapplug

78-88

Peilstokhouder

23-25

Oliefilter bevestiging op motor

39-41

KOELSYSTEEM

 

V-snaarspanning (indrukking)

12-15mm

Thermostaat, opent bij

73°-77°C

Min. 8mm open bij

87°C

AANHAALKOPPELS, IN …Nm

 

Waterpompasmoer

34-44

Waterpomp bevestiging

25-27

V-snaar poeli

44-54

SPRUITSTUKKEN

 

AANHAALKOPPELS, IN …Nm

 

Moeren en bouten

42-46

 

TURBOCOMPRESSOR

DS 575

Vuldruk bij vollast

0,59-0,64 bar (2000 opm)

Tegendruk van de uitlaat
Voor de DD 575 is dit

0,03-0,07 bar
0,08 bar (max.)

Max. axiale speling van de rotoras

0,10-0,15 mm

AANHAALKOPPELS, IN …Nm

 

Flens – spruitstuk

42-46

Uitlaat – turbocompressor

42-46