Ik roep vanuit de jachthaven Arques de sluis Flandre op en krijg te horen dat er over een half uur een schip aan komt waarmee we kunnen meeschutten. We vertrekken vijf minuten voor tijd en als we de haven uitkomen komt het schip net de hoek om. Het schutten in deze sluis is niet makkelijk omdat er geen bolders zijn. We improviseren wat en de sluiswachter laat de sluis heel langzaam vollopen. Als de sluis halverwege is komt hij zelfs een touw aanpakken om vast te maken. Dat is natuurlijk weer wat te drinken waard. Hij zegt ons dat sluis Fontinettes al is gewaarschuwd en dat wij met hetzelfde schip kunnen schutten.
Net voor sluis Fontinettes ligt een oude schepenlift wat nu een museum is geworden. Het is hier erg smal en je kan niet goed passeren. We moeten nog tien minuten voor de sluis wachten en kunnen dan invaren.
Deze bevindt zich in het kanaal van Neufossé. Om het niveauverschil van maar liefst 13 meter tussen de rivier de Aa en het kanaal van Neufossé te overbruggen waren er tot 1887 maar liefst 7 sluizen in gebruik. Naarmate de schepen groter werden ontstonden er steeds langere files voor de sluizen en om hieraan een eind te maken werd een hydraulische lift ontworpen. Deze lift werkte als een basculeweegschaal en kon in één klap het niveauverschil van 13 meter overbruggen.
Schepen werden groter en groter en in de jaren zestig voldeed de lift niet meer. In 1967 kwam er een enorme sluis voor in de plaats en werd de lift niet langer gebruikt. Helaas viel de lift ten prooi aan onder andere koperdieven en het hele complex lag er verloren bij. Met man en macht wordt er door een groep enthousiaste mensen gewerkt om de werking en de geschiedenis aan bezoekers duidelijk te maken middels onder andere een maquette en een film.
Scheepslift Fontinettes.
De hydraulische lift Fontinettes in het kanaal Neufossé bij Arques, 4 km ten zuidoosten van Saint Omer, is in 1883-1887 gebouwd door de Engelse ingenieur Edwin Clark (1814-1894). Het werkt volgens hetzelfde principe als de lift in Anderton. Het verving x sluizen die de waterwegsystemen van de Aa en de Lys met elkaar verbonden en maakte het mogelijk om de schepen een hoogteverschil van 13 m te laten overbruggen. De lift werd in 1967 door een nieuwe sluis vervangen maar is bewaard gebleven en voorzien van informatieborden over de geschiedenis en van een schaalmodel.
Sluis Fontinettes heeft drijvende bolders, dus het schutten is geen probleem. De drijvende bolders zitten wel erg laag, zodat je goed moet opletten dat het touw niet van de bolder gaat. Alles verloopt prima en na een kwartier zijn we 13 meter hoger.
 |
 |
 |
 |
Uitvaart sluis Fontinettes |
Ingang La Lys |
Sluis Fort Gassion |
Hier hebben we al eens gelegen, maar is nu verboden in te varen |
Het is hier zeker leuk varen en we varen daarom op ons gemak naar Aire sur Lys. Daar draaien we bakboord de Lys in. Als we aanleggen voor de eerste sluis komt er een vrouw uit het woonhuis ernaast, die al niet te vriendelijk kijkt. Ze vraagt of we willen schutten wat ons normaal lijkt. Als we in de sluis liggen gaat ze ratelen en we verstaan er werkelijk niets van. Ze moet de papieren hebben en verdwijnt er mee naar binnen. Uiteindelijk na weer een stortvloed van Frans vertrekken we uit de sluis. Met moeite zegt ze au revoir terug. Net na de sluis is een prima plek aan stuurboord waar we aanmeren en lekker op de kant kunnen zitten.
Joop en ik fietsen 's-middags naar Aire sur Lys om brood te halen en wat lekkers voor bij de koffie..
We bekijken ook de port de pleasanse wat niet veel is, maar waar je wel kan overnachten. Ook hier slecht onderhoud aan de ligplaats. Deze port de pleasanse is te bereiken door de kanaalverbinding Duinkerken- Schelde iets verder te volgen en zit dan aan stuurboord. Terug bij de boot staat de wijn al klaar en het wordt daardoor weer laat op de kant. 's-Avonds is het te koud om op de kant te zitten, dus dan maar een borrel op de Molecuul.