DAG 18

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME


zaterdag 11-7-2009      
Vertrek Arques   Urenteller 4559h46m
      Vertrek 11:20
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
19 sluis Flandre   11:29 11:53
20 sluis Fontinettes 12:05 12:22 12:42
21 sluis nr1 Fort Gassion 14:00 14:17 14:23
Afstand 21Km Totale afstand 540Km  
Motoruren 02h03m Totaal motoruren 54h47m  
Reistijd 02h35m Totale reistijd 66h33m  
Aankomst Achter sluis Fort Gassion 14:30
Terug naar vrijdag 10/7  

Verder naar zondag 12/7

Zaterdag ochtend 11/7 eerst de watertank met emmers volgegooid, wat later een goed idee blijkt te zijn. De kraan zit te ver om de slangen te gebruiken. Gelukkig hebben we nog niet zo veel water gebruikt en na een stuk of zes maal te hebben gelopen is de tank vol. We vragen nog bij de enige boot in de haven waar iemand op is, of hij weet hoe het in Arras is. Volgens hem moet je dat zien als st. Omer, maar hij is er met de boot nog nooit geweest, omdat hij het niets vindt. We besluiten dan maar de Lys een stukje op te gaan gaan varen. We hebben al eerder bij Aire sur Lys gelegen, maar dat was niet zo best omdat het er erg ondiep was.


Ik roep vanuit de jachthaven Arques de sluis Flandre op en krijg te horen dat er over een half uur een schip aan komt waarmee we kunnen meeschutten. We vertrekken vijf minuten voor tijd en als we de haven uitkomen komt het schip net de hoek om. Het schutten in deze sluis is niet makkelijk omdat er geen bolders zijn. We improviseren wat en de sluiswachter laat de sluis heel langzaam vollopen. Als de sluis halverwege is komt hij zelfs een touw aanpakken om vast te maken. Dat is natuurlijk weer wat te drinken waard. Hij zegt ons dat sluis Fontinettes al is gewaarschuwd en dat wij met hetzelfde schip kunnen schutten.

Net voor sluis Fontinettes ligt een oude schepenlift wat nu een museum is geworden. Het is hier erg smal en je kan niet goed passeren. We moeten nog tien minuten voor de sluis wachten en kunnen dan invaren.
Scheepslift Fontinettes.

Deze bevindt zich in het kanaal van Neufossé. Om het niveauverschil van maar liefst 13 meter tussen de rivier de Aa en het kanaal van Neufossé te overbruggen waren er tot 1887 maar liefst 7 sluizen in gebruik. Naarmate de schepen groter werden ontstonden er steeds langere files voor de sluizen en om hieraan een eind te maken werd een hydraulische lift ontworpen. Deze lift werkte als een basculeweegschaal en kon in één klap het niveauverschil van 13 meter overbruggen.
Schepen werden groter en groter en in de jaren zestig voldeed de lift niet meer. In 1967 kwam er een enorme sluis voor in de plaats en werd de lift niet langer gebruikt. Helaas viel de lift ten prooi aan onder andere koperdieven en het hele complex lag er verloren bij. Met man en macht wordt er door een groep enthousiaste mensen gewerkt om de werking en de geschiedenis aan bezoekers duidelijk te maken middels onder andere een maquette en een film.


Scheepslift Fontinettes.

De hydraulische lift Fontinettes in het kanaal Neufossé bij Arques, 4 km ten zuidoosten van Saint Omer, is in 1883-1887 gebouwd door de Engelse ingenieur Edwin Clark (1814-1894). Het werkt volgens hetzelfde principe als de lift in Anderton. Het verving x sluizen die de waterwegsystemen van de Aa en de Lys met elkaar verbonden en maakte het mogelijk om de schepen een hoogteverschil van 13 m te laten overbruggen. De lift werd in 1967 door een nieuwe sluis vervangen maar is bewaard gebleven en voorzien van informatieborden over de geschiedenis en van een schaalmodel.

Sluis Fontinettes heeft drijvende bolders, dus het schutten is geen probleem. De drijvende bolders zitten wel erg laag, zodat je goed moet opletten dat het touw niet van de bolder gaat. Alles verloopt prima en na een kwartier zijn we 13 meter hoger.



Sluis Fontinettes

 

Drijvende bolder pakken      
  Let goed op je touw    

Uitvaart sluis Fontinettes

Ingang La Lys

Sluis Fort Gassion
Hier hebben we al
 eens gelegen, maar is
 nu verboden in te varen
Het is hier zeker leuk varen en we varen daarom op ons gemak naar Aire sur Lys. Daar draaien we bakboord de Lys in. Als we aanleggen voor de eerste sluis komt er een vrouw uit het woonhuis ernaast, die al niet te vriendelijk kijkt. Ze vraagt of we willen schutten wat ons normaal lijkt. Als we in de sluis liggen gaat ze ratelen en we verstaan er werkelijk niets van. Ze moet de papieren hebben en verdwijnt er mee naar binnen. Uiteindelijk na weer een stortvloed van Frans vertrekken we uit de sluis. Met moeite zegt ze au revoir terug. Net na de sluis is een prima plek aan stuurboord waar we aanmeren en lekker op de kant kunnen zitten.

Joop en ik fietsen 's-middags naar Aire sur Lys om brood te halen en wat lekkers voor bij de koffie..

We bekijken ook de port de pleasanse wat niet veel is, maar waar je wel kan overnachten. Ook hier slecht onderhoud aan de ligplaats. Deze port de pleasanse is te bereiken door de kanaalverbinding Duinkerken- Schelde iets verder te volgen en zit dan aan stuurboord. Terug bij de boot staat de wijn al klaar en het wordt daardoor weer laat op de kant. 's-Avonds is het te koud om op de kant te zitten, dus dan maar een borrel op de Molecuul.
 
Achter de sluis een prima plek Colletje naar Aire sur Lys Hier hebben we al eens gelegen Port de pleasanse
Aire-sur-la-Lys werd rijk in de Middeleeuwen uit de handel over de rivier de Leie. Hoewel beschermd door het plaatselijke kasteel en de graaf van Artois, had de stad zwaar te lijden van de oorlogen en plagen in de 14e eeuw. Na belegeringen in 1641 en 1676 kocht de Franse koning Louis XIV Aire en Saint-Omer weer terug voor Frankrijk. Nadat dit werd bevestigd in een verdrag in 1678, stelde Louis XIV zijn militaire ingenieur Vauban aan om de stad te versterken als onderdeel van een strategische lijn van forten die Frankrijk zouden beschermen als de nieuwe noordelijke grens. Rond de muren werden sluizen en vijvers aangelegd die met de rivieren verbonden konden worden, zodat de omgeving onder water kon worden gezet. Het werk van Vauban kon niet voorkomen dat een coalitie van Nederlandse, Engelse en Duitse legers de stad heroverden in 1710, als onderdeel van de reeks van Franse Nederlagen in de Oorlog van de Spaanse troonopvolging. De belegering verwoeste een groot deel van de stad, met inbegrip van de oude kerk van St. Pieter. De 12e-eeuwse kerk werd langzaam herbouwd volgens het oorspronkelijke ontwerp.

Port de plesanse     De Balije


Aire Sur La Lys


  De grote markt   De Balije
Als we terug fietsen is er in de Saint Pierre een trouwerij waar we even blijven kijken tot ze deuren van de kerk sluiten
Saint Pierre    

 

Terug naar vrijdag 10/7 HOME

Verder naar zondag 12/7