December 2011
Door tijdgebrek heb ik de laatste maanden niets meer aan de website gedaan, maar hopelijk heb ik in 2012 wat meer tijd om de logboeken af te maken.
|
|
oktober 2011
Het volgende mailtje kreeg ik van de Vrienden van het Brielsemeer.
Geachte belanghebbenden, Hierbij laat ik u allen weten dat de Vrienden van het Brielse Meer een nieuw secretariaatadres en een nieuwe website hebben aangemaakt. U kunt ons voortaan vinden op www.devriendenvanhetbrielsemeer.nl Ons secretariaat is gevestigd op onderstaand adres, Ten name van: Mevr. Yvonne de Bruijn Blankenburgse Rak nr. 10 3232 HM Brielle E-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
|
augustus 2011
De Molecuul en Cojo in Dusseldorf marina |
|
Vanaf de molecuul een Saarbocht |
De Molecuul en de Cojo zijn weer terug van hun vaarvakantie. Dit jaar ging de reis via Belgie en Frankrijk naar het Saarkanaal en via de Saar in Duitsland naar de Moezel. De Moezel af naar Koblenz en via de Rijn terug naar Nederland. We maakten 1656 kilometers en de motor draaide 158uur. Het aantal sluizen was 178 stuks. De stroomsnelheid op de Rijn was 7Km/h en we hadden dan ook soms een snelheid van 20Km/h. Het was een zeer mooie reis die we in 6 weken hebben gedaan. Vooral het Saarkanaal en de Saar waar we nog nooit waren geweest waren erg mooi. We maakten natuurlijk weer van alles mee en zoals altijd zal de reis bij de logboeken opgenomen worden, maar dat zal nog wel een tijdje duren. Een bezienswaardigheid die mij altijd bij zal blijven waren de hoogovens in Volklinger. De zes hoogovens zijn buiten gebruik, maar alles is in de oude staat gebleven en werkelijk alles is te bekijken. Staande boven op de smeltoven nr6 was een bijzondere ervaring. We gingen eind juni weg met een zeer lage waterstand maar zoals je hierboven hebt gelezen, stond de Rijn na alle regen die in juli is gevallen erg hoog toen we terug vaarden. Alles bij elkaar hebben we toch goed weer gehad om deze reis te maken. Andere jaren is het veel warmer, maar dan onderneem je veel minder. De vaart door Frankrijk is rijk aan natuur en we hebben dan ook verschillende dieren gezien. De vaart door Duitsland is echt vakantie houden, lekker eten en gezellige stadjes waar van alles te beleven is. We hebben dit jaar ook Dusseldorf aangedaan en daar hebben we geen spijt van gehad, want er is veel te zien. We lagen in de jachthaven onder de uitkijktoren en werden zeer vriendelijk door een vrouwelijke havenmeester ontvangen. Terug via Tiel waar we in de jachthaven De Waal ook altijd zeer netjes worden ontvangen en natuurlijk uitgenodigd werden om s'avonds een gratis bakje koffie op het balkon te komen drinken. Nu terug in de jachthaven van w.s.v. De Vijf Sluizen is het goed terugkijken op een zeer mooie tocht.
Tanken
Onderweg tanken uit een slang komt sporadisch voor en is dan erg duur. Wij tankten bij grote supermarkten die een pomp voor de deur hebben. De prijs bij deze pompen was rond de 1Euro30. We hebben de gehele reis steeds een paar jerrycans gehaald zodat de tank steeds voor de helft vol bleef. In Duitsland uit een slang tanken was erg duur 1Euro61. Op de Moezel moet je het in jachthavens uit de pomp tanken. In Volklingen op de Saar hebben we voor het laatst getankt en hem helemaal vol gegooid. Hiervandaan was het 50 uur varen naar Tiel en met een verbruik van 5 liter per uur heb je dan zo'n 220 liter nodig. In het brandstof halen met een jerrycan gaat behoorlijk wat tijd zitten, maar is met een can van 40 liter op een karretje zoals op de foto goed te doen.
juni 2011
Een vriend van ons verkoopt zijn boot omdat hij een grotere wil. Hieronder een paar foto's van de Romanza kruiser 9,5meter. Op de Te Koop pagina komen er meer bijzonderheden. Voor meer gegevens mail de webmaster.
april 2011
Op het Tholense gat voor anker
|
|
Afgelopen jaar kregen we te maken met het volgende Artikel.
Hoofdstuk 9. Bijzondere bepalingen voor de scheepvaart op de in beheer bij het Rijk zijnde vaarwegen en op andere met name genoemde vaarwegen
Artikel 9.03. Ligplaats nemen (ankeren en meren)
1. Het is verboden op de in bijlage 14, onder a , vermelde vaarwegen, of gedeelten daarvan, ligplaats te nemen (ankeren en meren).
Het was een prachtige dag en we wilden zwemmen. We ankerden buiten de betonning op het Tholense gat. Binnen 5 minuten lag er een rijkswaterstaat boot naast ons die vroeg of we artikel 9 konden. Helaas wij konden dat artikel niet. Maar na een praatje mochten we gelukkig die nacht blijven liggen. In de jachthaven van Tholen ben je toch weer zo,n 15 Euro kwijt.
|
de Oude Maas |
|
de Noord |
de Boven-Merwede |
|
de Beneden-Merwede |
de Nieuwe Merwede |
|
de Dordtsche Kil |
de Maas |
|
de Nieuwe Maas |
de Nieuwe Waterweg |
|
de Maasmond |
het Calandkanaal |
|
het Beerkanaal |
het Hartelkanaal |
|
de Schelde-Rijnverbinding |
het Kanaal door Zuid-Beveland |
|
het Veerse Meer |
de tot de hoofdbetonning behorende betonde vaarwaters van het Volkerak, de Zuid-Vlije, het Krammer, het Keeten, het Mastgat en het Zijpe |
|
van de Oosterschelde: het Engelsche Vaarwater, de Witte Tonnen Vlije en het gedeelte van het Brabantsche Vaarwater ten zuiden van de Witte Tonnen Vlije |
het Tholense Gat, het Bergsche Diep en de Nieuwe Haven |
|
het Kanaal Zutphen-Enschede met het Zijkanaal naar Almelo |
het Kanaal Wessem-Nederweert |
|
de Noordervaart |
het Julianakanaal |
|
het Zwolle-IJsselkanaal |
het Meppelerdiep |
|
de Hollandsche IJssel |
de gekanaliseerde Hollandsche IJssel |
|
het Amsterdam-Rijnkanaal |
het Lekkanaal |
|
het Merwedekanaal (benoorden de Lek) |
de vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden |
|
het betonde vaarwater in het IJsselmeer, Markermeer en de Gouwzee |
het betonde vaarwater in de Randmeren |
|
het Buiten-IJ |
de Zijkanalen B, C, D, E, G en H; Zijkanaal G slechts over een lengte van 1000 m gemeten uit de as van het Noordzeekanaal |
|
de Binnen- en Buitentoeleidingskanalen en de Binnen- en Buitenspuikanalen naar de Noordzeesluizen te IJmuiden |
de Binnen- en Buitenhaven te Stellendam |
|
het Afgesloten-IJ |
de Veerhaven te Terneuzen |
|
het Maas-Waalkanaal |
het Kanaal van Sint Andries |
|
het Lateraalkanaal Linne-Buggenum |
het Verbindingskanaal in het Bossche Veld |
|
de Zuid-Willemsvaart |
de Bergsche Maas |
|
het Wilhelminakanaal |
de Gekanaliseerde Dieze |
|
het Markkanaal |
het Krabbersgat |
|
de Donge |
het Oostvaardersdiep |
|
het Noordzeekanaal |
de Overijsselse Vecht |
|
het Keteldiep |
het tot de hoofdbetonning behorende betonde vaarwater van het Hollandsch Diep |
|
de Geldersche IJssel, met inbegrip van de daarbij behorende oude rivierarmen en aangetakte zijwateren, voor zover in beheer bij het Rijk |
het Zwarte Water |
|
|
Voor de watersporters die dit jaar naar Frankrijk varen.
Het schiet niet erg op met het logboek van de Molecuul en de Cojo, maar ik heb toch weer een nieuwe dag 23/6/2010 klaar. Kijk maar eens bij de logboeken onder 2010.
Veel lees en kijk plezier. Jan
Vandaag kreeg ik het volgende bericht van een verontruste watersporter van het Brielsemeer.
Op 24 februari 2011 zijn we naar een bijeenkomst van het Recreatieschap Voorne-Putten-Rozenburg (VPR) (de beheerder van het water, de steigers en terreinen van het Brielsemeer) geweest. Er zijn grote veranderingen op/aan ons mooie meer op komst en het wordt er allemaal niet beter/mooier van .. er moet fors bezuinigd worden en de budgetten zijn minder dan voorheen.
Door het bestuur van dit VPR is op 16 december 2010 het volgende besloten:
- Op onderhoud van steigers, terreinen en voorzieningen wordt bekrompen naar het budget dat daar nu nog voor staat,
- Men gaat de kosten (verder) terugdringen en mogelijkheden onderzoeken de opbrengst te verhogen,
- De steigers die slecht/gevaarlijk zijn, worden verwijderd EN KOMEN NIET TERUG !!! ..... wij vernamen onder andere dat er weer steigers weggehaald worden in de Krimsloot en Vogelkreek ..
- Indien damwanden in de kreken slecht/gevaarlijk worden, wil men de betreffende kreek afsluiten!
- Er komt ruimte voor marktwerking ..... met andere woorden, ondernemers kunnen eilanden/steigers/kreken gaan onderhouden en daar dan ook liggelden gaan incasseren (zoals op de plassen in Limburg en op de Randmeren).
Dit zijn geen fijne berichten zo net voor het vaarseizoen.
|
|
|
Watersport vereniging Blijdorp
Bij watersport vereniging blijdorp wordt er hard gewerkt aan de nieuwe hellingbaan. Nadat verleden jaar de hellingbaan uit de haven is getrokken omdat de hellingwagen van de rails was gelopen, hebben er een aantal leden hard gewerkt om een nieuwe hellingbaan te realiseren. De hellingbaan is nu bijna af en kan in de haven geplaatst worden. Maar hoe? Er is een technische commissie die zich nu beraadt hoe dit moet gebeuren.
|
|
|
Elk jaar wordt er bij de watersportvereniging weer een avond georganiseerd om de foto's van het jaarlijke uitstapje van het vorig jaar te bekijken. Afgelopen jaar zijn we met een schip naar New Castle in Engeland geweest. Voorafgaande van het kijken naar de foto's, werd er ook dit jaar een heerlijke hutspot geserveerd.
Zoals je op onderstaande foto's kan zien was het prima georganiseerd
|
|
|
|
2 januari
Bij het zoeken naar Sikkens verf informatie zag ik het volgende bericht op de Sikkens site:
AkzoNobel gaat met ingang van 1 januari 2011 geleidelijk afscheid nemen van het jachtlakkenmerk Sikkens Yachtpaints en verder investeren in International Yachtpaint.
Voor meer info klik op het Sikkens logo.
|
|
|
1 januari
|