Watergesmeerde schroefasinstallatie van een Polaris Beta

 Na het kopen van een Polaris Beta lijkt het watergesmeerde rubberlager niet in orde. Bij inspectie hebben we gezien dat er 1,5mm speling in de schroefas zit ter hoogte van het lager. Toen we met een lamp in het lager schenen zagen we eigenlijk geen rubber lager meer.

We zijn nu van plan het watergesmeerde rubberlager te vervangen. Omdat we dat nog nooit gedaan hebben is alle info welkom.

Het watergesmeerde rubberlager zit met een boutje vast aan de schroefaskoker. Nadat we de verf hadden weggeschrapt zagen we dat het gaatje open was en de bout ontbrak.

De belangrijkste vraag is: Hoe krijgen we het oude lager uit de schroefas koker?

 Een tekening hoe het buiten en binnen zit.

Buiten Binnen

 

 Hier zou het rubber van het lager zichtbaar moeten zijn 

  Een waterkering van STB (STB seal)
   

 De schroef zit wel erg ver van het lager. (124mm)

   

 Waarschijnlijk hebben ze de schroef zo ver uit het lager laten steken om meer schroefwater op het roer te krijgen. Stuurt de Polaris niet goed als de schroef dichter bij het lager zit?

De volgende werkwijze kreeg ik via http://www.varen4u.nl/

De schroefas moet er eerst uit. Bepaal de buitendiameter van de bus van het bestaande lager. Maak een ring van die diameter en bijvoorbeeld 10 mm dik met een gat van 13mm. Maak aan de buitenzijde van die ring twee platte kanten zodat die ring door de boring kan worden geschoven. Schuif die ring naar binnen en zet hem rechtop zodat hij tegen de lagerbus aanligt. Neem een stuk stalen pijp dat minstens zo lang is als het lager met een binnendiameter iets groter dan de buitendiameter van dat lager. Met behulp van een stuk draadeind M12 en wat moeren en platen kun je dan de oude bus er uit trekken. Het helpt als je de moeren en het draadeind invet. Als er echt geen beweging in te krijgen is, kun je nog proberen met een fohn het lager goed warm te maken in de hoop dat het dan na uitzetten afkoelt en losser gaat zitten. Als dat ook niet werkt, dan met een zaagblad de oude bus in de lengte doorzagen. Uiteindelijk gaat het lukken.
Succes, Theo.

Een tweede werkwijze die we gehad hebben:  boor buiten door het borgbout gat een gat door en door de galan. Plaats een pen door dit gat die alleen in de binnenbus zit. Trek aan deze pen de bus er uit of pers vanuit de binnenkant de bus er uit.

Derde werkwijze: gebruik een poulytrekker.

Werkwijze

We zijn begonnen met het zo goed als mogelijk verwijderen van het rubber in het lager. Daarna met een zelfgemaakte binnentrekker geprobeerd het lager te trekken. Bleek dat het lager gelijk lag met de binnenkant galan en niet te trekken was.

Toen het trekken niet bleek te gaan hebben we met een reprozaag een paar zaagsneden gemaakt in het lager. Je zaagt dan ook in de galan want de bus zit verzonken in de galan. Na een aantal zaagsneden hebben we het onderste reepje brons met een beitel er tussenuit geslagen.
Dit beschadigt wel een beetje de galan pijp. Deze zullen we later weer netjes maken bij het monteren van het nieuwe lager.
Het lager komt er uit.

Ondertussen hebben we een nieuwe schroefas besteld bij de firma Drinkwaard in Sliedrecht.

De schroefas is netjes door Drinkwaard afgeleverd. We hebben hem 5cm korter laten maken om de schroef iets dichter bij de galan te krijgen.
We zullen zien hoe de boot nu stuurt, nu de schroef 5cm verder van het roer zit.

Ik heb eerst een passtuk van drie maten gedraaid om de binnendiameter van de galan te meten. We kwamen toen op 38,11mm. De bus gaat er dan strak in. De bus van Vetus was 38,21. Deze bus afgedraaid naar 38,11. Ik heb Vetus gebeld en daar te horen gekregen dat de bus er eigenlijk makkelijk in moet gaan. 
Bij het monteren van de bus hebben we de bus afgekoeld met cold spray, dat is een spuitbus waar ze fouten op printplaten mee zoeken. Tevens hebben we de galan met een fohn warm gestookt. 
De bus met een nylon plaat in de galan geslagen met een hamer. Dit ging vrij makkelijk ook aan het einde. We hadden de galan eerst wel met schuurpapier netjes glad gemaakt, om de beschadigingen die bij het uithalen ontstaan waren weg te halen.

Alles zit nu weer netjes in elkaar.

Roer Polaris Beta

In het roer zat ook speling waar we iets aan wilden doen. Na demontage blijkt dat er geen vetnippel is en dat er geen smering op de roeras terecht komt. Boven op de roeras zat een gat van M8 en 20mm diep. Ik heb dit gat met een 3,5mm boor verdiept tot ongeveer 100mm. De as heeft twee diameters en het gat zit dan net tot aan de tweede diameter. Daar heb ik een 3mm dwarsgat in de as geboord. Bovenop de as heb ik een smeernippel gezet waar nu vet tussen de as gesmeerd kan worden. Tevens heb ik de nylon ring die boven tussen de as en stuurliever zat vervangen voor een nieuwe, want die was 2mm ingesleten. Na het monteren en smeren zat er absoluut geen speling meer in het roer.