|
VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo
|
HOME |
Woensdag 29/6 Weer met zon opgestaan. Het wordt vandaag zo'n 28graden. Om 09:44 gooien we los. We pakken de laatste sluis Pont Malin op de Escaut en zitten dan op het Canal de la Sensée. In sluis Pont Malin vraag ik om water en iemand van de VNF die op de sluis aan het werk is haalt een slang en we kunnen de tank volgooien.
Dit kanaal vind ik altijd weer mooi varen, er zijn diverse campings langs het water. Net achter sluis Pont Malin is een port de plaisance bij Estrun. Daar is een stuwmeertje (Bras de Paillencourt) met aan het einde een jachthaven en een plaisance steiger. Dit steiger ligt in een zijtak (Bassin rond) van het stuwmeer, waar ook een zeilschool is. We hebben deze steiger al drie keer eerder aangedaan. Maar vandaag is ons doel Canal du Nord. Om 12:00uur zijn we bij de eerste sluis van Canal du Nord. We moeten drie schutten wachten voordat we aan de beurt zijn. Ondertussen zijn er twee Engelse jachten bijgekomen.
Overgenomen uit de Gids voor de Pleziervaart van de VNF
 |
 |
 |
Voor eerste sluis canal du Nord |
|
|
Om 10:31 varen we sluis nr 1 De Palluel in. We schutten met vier jachten. Er zitten op vier plaatsen trappen in deze sluizen. Wij liggen bakboord voorin wat niet zo'n goede plaats is. De stroom staat hier van de muur af en het is moeilijk de boot tegen de wand te houden. We werken met een haak die we steeds een paar treden lager zetten. Het is niet prettig schutten. Het water komt onder uit de sluis, waardoor er soms een behoorlijke stroming ontstaat. Ik kan de boot maar net vasthouden. Het waterverschil in de sluizen is zo'n 8 meter. We spreken de Engelsen aan en bespreken dat we met onze vier boten alle sluizen doen. Als je met twee boten ben, laten ze je soms liggen tot er een spits komt. Het water is hier namelijk erg schaars.
 |
 |
 |
 |
 |
|
Sluis Palluel |
|
Op Canal du Nord |
|
We doen nog vijf sluizen. Onderweg zien we nog wel een aantal goede aanlegplaatsen met bolders voor jachten. In het laatste stuk voor de tunnel komt ons een spits tegemoet die werkelijk volaan draait. Hij trekt zeker een golf van een meter en naast de spits staat weinig water. Ook op de Franse kanalen heb je dus gekken. Alles gaat gelukkig goed.
|
 |
Hermies |
Sluis |
Aankomst |
Invaart |
Uitvaart |
Pont Malin |
10:31 |
10:54 |
11:13 |
Palluet 1 |
12:44 |
13:55 |
14:15 |
Marquion 2 |
14:50 |
15:37 |
15:52 |
Sains les Marquion 3 |
16:07 |
16:23 |
16:33 |
Sains les Marquion 4 |
16:41 |
16:55 |
17:05 |
Moeuvres 5 |
17:13 |
17:17 |
17:29 |
Gr. L. Havrc 6 |
- |
17:39 |
17:51 |
Gr. L. Havrc 7 |
- |
18:05 |
18:19 |
 |
 |
 |
 |
 |
Hermies |
|
Onweer voor de |
tunnel Ruyaulcourt |
Ligplaats voor de tunnel |
Om 18:05 leggen we voor de tunnel in het kanaal aan stuurboord aan. We liggen nog niet vast of er breekt een verschrikkelijk onweer los met slagregen. Nu blijkt dat je wel goed moet kijken waar je gaat liggen in het kanaal, want op sommige plekken spuit er een straal van twee meter uit de muur. Je kan je voorstellen wat er gebeurd als je voor zo'n uitlaat ligt. Na de bui komen de Engelsen langs en stellen zich voor als Barry en Pieter. Pieter heeft een Pedro kruiser en Barry een kanaalboot. Zij vertellen dat ze met goed weer het kanaal zijn overgestoken en ze zijn op weg naar Parijs. Daar komen de vrouwen pas aan boord. Barry heeft wel een vriendin van zijn vrouw bij zich. We maken hier wel een paar grapjes over, maar hij kan er alleen om lachen. We wandelen naar de tunnel en wisselen allerlei gegevens uit. We maken een afspraak dat we tot Peronnes de sluizen met z'n vieren doen. Tevens zullen we de eerste gelegenheid na de tunnel om boodschappen te doen afmeren om brood te halen. We spreken af dat we om 09:00 uur door de tunnel zullen varen, als de lichten op groen gaan.
Je ligt hier tussen de bergen en het is er erg mooi en rustig. Rond het kanaal is het allemaal bos en landbouw. We zullen hier zeker heerlijk rustig slapen.
Motor Uren Molecuul: 5uur 41min |
Reistijd: 8uur 21min |
Aantal sluizen: 8 |
Van: sluis Denain naar Tunnel in Can du Nord |
Urenteller: 3927:10 |
|