Per fles over de oceaan "Message in a Bottle" Hij is pas 67 en zij net 60 jaar. Tijd dus eindelijk weer eens het ruime sop te kiezen. Fons en Kee Oerlemans verbaasden de wereld in 1983 door met een tot vlot omgebouwde vrachtwagen van Van Gend & Loos de Atlantische Oceaan over te steken van New York naar Lissabon. De opmerkelijke Belg en zijn Nederlandse echtgenote kruisten in de meest bizarre vaartuigen al zes keer de wereldzeeën. Maar nu "na 21 jaar pauze " staan ze gereed om op 3 september van start te gaan voor een wereldreis van twee jaar in een gemotoriseerde fles. Ze gaan er brieven van straatarme kinderen mee naar VN-chef Kofi Annan brengen. Door Ron Couwenhoven -gepubliceerd in De Telegraaf dd 23 juli 2005. Antwerpen, zaterdag "Als je vijftig bent behoor je volgens velen al tot de paleontologische afdeling van het leven. In mijn geboortedorp Nieuwmoer bij Kalmthout op de grens met Nederland word ik wel eens uitgenodigd voor een bakske koffie in het gemeenschapshuis voor bejaarden. Daar zitten mensen van zestig jaar en ouder te kaarten. Ik hou dan hele vriendelijke gesprekken met ze, maar ik zou krankzinnig worden als ik daar ook de hele dag moest zitten."
Fons Oerlemans is pas 67 jaar oud en nog lang niet toe aan een leven achter de geraniums. Welnee, de opmerkelijke Belg staat klaar om aan een nieuw groots avontuur in zijn opmerkelijke leven te beginnen. In de oude dokken van Antwerpen werd vorige week zijn nieuwste schip te water gelaten en hij doopte het Message in a Bottle. Het hemelsblauwe gevaarte heeft de vorm van een fles, in de hals is de kooi voor Fons en zijn Nederlandse vrouw Kee gebouwd en diezelfde hals wordt keurig afgesloten met een enorme kurk, die Fons en Kee vervaardigden uit epoxy-schuim. Op dit bizarre schip komen twee masten van zes meter hoog, waaraan zeilen gehesen zullen worden, waarmee oude Chinese jonken zich al duizenden jaren geleden over de oceanen bewogen. Vanuit de piepkleine open kuip moeten Fons en Kee die zeilen bedienen en hun schip sturen. "Er is zo weinig ruimte, dat ik het dashbord in de achtersteven heb moeten bouwen",zegt Oerlemans. "Je moet dus steeds even omkijken om je apparaten in de gaten te houden, maar goed, dat is makkelijk te doen."
|