DAG 34
|
VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo
|
HOME |
Vertrek |
Datteln 11:20 |
|
Urenteller |
4466h33m |
sluis nr. |
sluisnaam |
aankomst |
invaart |
uitvaart |
41 |
Datteln |
|
11:30 |
11:49 |
42 |
Ahsen |
|
12:10 |
12:28 |
43 |
Flaesheim |
13:05 |
13:24 |
13:40 |
44 |
Dorsten |
|
15:37 |
15:56 |
Kanaal |
Km |
Km |
|
|
Wesel Datteln |
60 |
28 |
|
|
Afstand |
32Km |
Totale afstand |
1069,5Km |
|
Motoruren |
05h21m |
Totaal motoruren |
112h29m |
|
Reistijd |
04h55m |
Totale reistijd |
137h44m |
|
|
Woensdag 30/7. Weer heerlijk weer, we willen vandaag naar Dorsten en dus is het werken geblazen. We moeten 4 Sluizen doen. Om 10uur roepen we de sluis op, maar we moeten wachten totdat de sluismeester ons oproept.
|
|
|
|
Borden bij aanleg |
|
Aanleg Datteln |
Bilge vaartuig |
Eindelijk om 11:15 komt er een Tsjechische duwcombinatie aan en we worden opgeroepen om er achter aan te sluiten. Er is achter de combinatie maar plaats voor één lengte jachten, dus moeten Joop en ik naast elkaar gaan liggen. De Aaltje-B gaat alleen aan de sluiswand.
Dit zijn niet van die fijne sluizen om tegen elkaar te gaan, want de bolders staan te ver uit elkaar. En om met één touw in de midden vast te maken met twee boten is niet te doen. We zetten een lijn voor en achter op een bolder. Je moet dan wel lijnen van zo'n 25 meter hebben. Het zakken is geen enkel probleem, maar als de Tsjech uitvaart, worden we alle kanten uitgegooid omdat de lijnen zo lang staan. In de volgende sluis zullen we het voortouw steeds lager zetten en het achtertouw boven op de sluis laten staan. Als de combinatie dan uitvaart, zetten we de motor wel bij. Deze sluizen lijken mij omhooggaand ook niet zo prettig. We hebben de Tsjech niets gevraagd en ook de sluiswachters hebben zich met het schutten niet bemoeid, maar de Tsjech hielt iedere keer rekening met ons.
Het zijn lange sluizen met vrij weinig bolders en zeker niet afgestemd op jachten. Het is iedere keer improviseren. Invaren achter een duwcombinatie is in deze sluizen door de stroming geen pretje.
Het kanaal is een beetje eentonig varen en er is veel industrie. Met prachtig weer zoals nu is dat geen probleem, maar als het slecht weer zou zijn, is het hier volgens mij niet prettig varen.
|
|
|
|
Joop en Mar regelen voorop de sluizen
|
Veel industrie
|
|
|
|
|
|
dubbele lange lijn achter |
Sluis Dorsten |
|
We bedanken de Tsjech via de marifoon als we in Dorsten zijn en hij wenst ons nog een fijne vakantie. Er is te weinig plek in Dorsten, maar de Nederlander die er al ligt schuift z'n boot een stuk op zodat we met z'n drieën achter elkaar op het stuk kunnen liggen. Er is een speciaal stuk voor jachten. Je ligt hier prima, maar er staan borden op de kant dat je de boot beter niet onbeheerd achter kan laten. Er is wel een jachthaven iets verderop. Omdat ik vlak bij de brug ligt heb ik mijn twijfels over de ligplaats. Er staat een WC afzuigapparaat en je kunt gratis water tanken. Er is ook stroom, maar deze moet betaald worden op het gemeentehuis. De vrouwen gaan gelijk de stad in om boodschappen te doen. Wij zetten de stoelen op de kant zodat we in de schaduw een pilsje kunnen drinken. Als de vrouwen terugkomen, komt er een schipper bij ons zitten die een pilsje meedrinkt. s'-Avonds met z'n zessen weer een wijntje op de kant een weer een heerlijke avond voorbij.
|
|
|
sluis hefwerk |
In Dorsten s'-Avonds op de kade |
Dorsten aanleg |
|