DAG 7

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
Donderdag 3-7-2008      
Vertrek Eursinge 09:02   Urenteller 4384h56m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
7 Havelte sluis   09:05 09:14
8 Uffelte sluis   09:37 09:50
9 Dieverbrug sluis   10:42 10:53
10 Haar sluis 11:15 11:22 11:32
11 Veen sluis 11:42 11:50 12:02
         
Tussenstop   12:14 13:09  
Tankstop   13:27 15:02 206L
Afstand 34Km Totale afstand 319Km  
Motoruren 04h40m Totaal motoruren 30h11m  
Reistijd 07h56m Totale reistijd 36h51m  
Aankomst Kloosterveen (Assen) 16:58    
 

Dag 7 Donderdag 3/7  Vroeg gewekt door het drukke verkeer aan de overkant, varen we om 9uur weg. Er zijn om 8 uur al een paar boten gepasseerd die de eerste brugopening wilde hebben. Er is er één die zo dicht langs de boot vaart dat het lijkt of hij wil kijken wat er in de boot gebeurd. Op de bruggen in de Drentse Hoofdvaart zitten meestal brugwachters en ze draaien vlot als je de brug nadert. Het zijn er wel behoorlijk veel en soms worden ze ook bediend door mensen uit woonhuizen. Dan moet je wel even toeteren om een opening te krijgen. Achter de sluizen ligt het steeds weer vol met jachten van oudere mensen. Waarschijnlijk blijven die de gehele zomer in dit kanaal verplaatsen, want je mag maar maximaal 14 dagen op één plek blijven liggen.

click om te vergroten
 

Haveltersluis

De Drentse Hoofdvaart is gegraven tussen 1769 en 1780. Het vormt de verbinding tussen Assen en het Meppeler Diep. Het kanaal heeft zijn ontstaan te danken aan de wens van de Landschap Drenthe om haar venen in de marken Witten en Halen te ontsluiten en te exploiteren. Een goede afwatering en bevaarbaar water was hierbij noodzakelijk. Daarvoor kon gebruik worden gemaakt van delen van de reeds aanwezige Smildervaart, die vanaf 1750 tussen Meppel en Dieverbrug was gegraven ter vervanging van het riviertje De Oude Vaart. In 1771 kon de eerste landschapsturf worden afgevoerd richting Meppel. Het laatste deel van het kanaal, vanaf de Grietmanswijk tot de Kolk in Assen, kwam in 1780 gereed. Aanvankelijk heeft het kanaal negen sluizen gekend: de Paradijs-, Boskamps-, Pastoors- (later Haveltersluis), Uffelter-, Wittelter-, Diever-, Halfwegen-, Haar- en Venesluis. De Boskamps-, Wittelter- en Halfwegensluis zijn inmiddels al lang opgeruimd. Het kanaal heeft thans nog wel een functie als vaarweg voor de recreatievaart, maar niet meer voor de beroepsvaart.

 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Haveltersluis Gemaal Haveltersluis Uitvaart Haveltersluis

Bij de volgende sluis mogen we het pompstation bekijken en ik maak natuurlijk gelijk een paar foto's. We zijn hier bij de Uffeltersluis.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Pomp station Uffeltersluis Uitvaart Uffeltersluis Aardappelveld langs kanaal

click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten

Drentse Hoofdvaart Drentse Hoofdvaart

Dieversluis

Bij Diever ligt het ook helemaal vol. Er is daar een plaats gemaakt om water te tanken en tevens staat er een Shell pomp langs
de waterkant. Alleen de prijs van de diesel 1Euro57 vinden wij wel een beetje hoog. Ik bel mijn collega om op internet te laten kijken wat een redelijke prijs is. Hij komt met een prijs van 1Euro42.

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Diever

Dieverbrug

Kalkovens

Ongeveer 300 meter ten noorden van Dieverbrug staan twee kalkovens. Deze zijn in 1926 gebouwd en werden gebruikt voor de productie van schelpkalk. De schelpen die hiervoor werden gebruikt kwamen uit de Waddenzee en werden met de boot aangevoerd. In de ovens werden schelpen verbrand tot kalk. Lagen schelp en turf werden via een transportband in de ovens gestort. Bij verbranding zakte de hele massa in een omgekeerd gemetselde kegel in de oven naar beneden, totdat de massa via openingen naar buiten werd gestuwd. De kalk werd opgeschept in kruiwagens en vervoerd naar een zogenaamd leshuis, waar de kalk met water werd geblust (het lessen). Daarna werd de gebluste kalk gezeefd en verpakt in zakken. Kalk diende als grondstof voor metselspecie, maar werd ook gebruikt voor het verbeteren van de landbouwgronden met een hoge zuurgraad.

 

Tussen de middag zijn de sluizen gesloten en meren we af bij een beeld aan om te eten.

 

click om te vergrotenclick om te vergroten

Het beeld "Verbeeld Landschap" gemaakt door de kunstenaar Adriaan Rees staat als een monument, een rustpunt, aan de kant  van de Drentse Hoofdvaart te spiegelen in het water. Je kunt er met een boot aanmeren. Vroeger domineerde de enorme pijp van de kalkzandsteen fabriek langs het kanaal in een 'recht toe recht aan landschap'. De fabriek heette vanwege de witte kleur "Albino". Dus zowel het landschap als de fabriek kunnen wel een kleurtje gebruiken. Een ander aspect  van de fabriek is dat er zand, wordt gewonnen en er ontstaan op die manier weer heuvels en water. Door het zandwinnen komt er van alles naar boven. Laag voor laag komt het oude landschap  naar boven. Deze  gegevens vormen de ingrediënten voor het beeld 'Verbeeld Landschap'. De zuil, de oude pijp, maakt het beeld zichtbaar op afstand, De zuil, een grondboringkolom bevat de kleuren van alle oude landschapslagen. De witte fabriek wordt in miniatuur verbeeld en als zit elementen aan de waterkant geplaatst naast de gekleurde aardlagen zuil. Ze kunnen fungeren als tafel, bank en stoelen. Het verbeeldt de geschiedenis van de fabriek en zijn arbeiders. De handgevormde zuil, pilaar, is veel kleurig, zoals de aardlagen van de landschappen uit het verleden. De bekleding van de zuil is gemaakt van keramisch materiaal, gebakken klei met glazuur. Glazuren zijn verbindingen als glas, hiermee voelt de oppervlakte gladder aan, is het beter schoon te houden en wordt het geheel  gevarieerder in kleur. Er is een plaquette bij het beeld met informatie over de fabriek. De landschapslagen omgekeerd aangebracht op de zuil/pilaar worden door de weerspiegeling van het water in de juiste volgorde weergegeven. Het gekleurde beeld en de spiegeling in het water verbeelden samen de  herinnering aan 100 jaar fabriek en Roelfsema

We varen door tot lage Smilde waar ook een Shell pomp aan de weg staat, maar met een prijs van 1Euro29. We moeten wel met een jerrycan tanken. Het begint ook nog te miezeren, maar gelukkig blijft het daarbij. Na 5 jerrycans hebben we genoeg en varen door naar Assen.

click om te vergroten

click om te vergroten

Haveltersluis

Haveltersluis


De bruggen draaien maar tot 5uur en omdat het vijf uur is maken we vast voor brug xxx in Kloosterveen. We liggen hier voor een pallet fabriek die dag en nacht doordraait. Het giet pijpenstelen als we afmeren en het blijft de gehele avond regenen. Wijn en muziek op de Molecuul en laat naar bed.
 

Terug naar woensdag 2/7

HOME

Verder naar vrijdag 4/7