DAG 21

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
donderdag 17-7-2008      
Vertrek Rinteln 10:45  km 166,5   Urenteller 4432h42m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
39 Minden (schachtensluis) 13:52 14:24 14:40
Rivier Km Km    
Weser 166,5 208    
Liggeld 3 nachten 20Euro      
Afstand 41,5Km Totale afstand 699Km  
Motoruren 03h33m Totaal motoruren 76h50m  
Reistijd 04h00m Totale reistijd 92h45m  
Aankomst Minden 14:45    
 

Donderdag 17/7 is het redelijk weer als we opstaan. We willen vandaag weer terug varen naar Minden. Eerst watertanken, maar niet op het steiger. De havenmeester heeft ons gezegd dat het water op de steiger geen drinkwater is en dat we drinkwater achter het clubgebouw bij de hijskraan kunnen tanken. We varen er langzaam naar toe, want het is hier maar één meter diep en er ligt een grind heuvel in de haven.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten  
  Watertanken in Rinteln We vertrekken van de Doktorsee  

Als we water getankt hebben ,varen we de Weser op. De waterstand is weer hetzelfde als toen we heen gingen. Ik vaar met de dieptemeter op 70cm alarm en we hebben maar een paar maal dat hij af gaat. Het is weer een prachtige tocht over de Weser, die we iedereen kunnen aanraden. Onderweg een roofvogel die een paling uit het water vist, een prachtig gezicht. Hij laat de paling omdat hij eigenlijk voor hem te groot is, weer vallen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Wat een prachtige vaartocht over de Weser

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Jachthaven Minden op de Weser

Aquaduct Minden


Alles verloopt prima en als we bij de schachtensluis in Minden aankomen, melden we ons op de marifoon. We kunnen stuurboord voor de sluis aanmeren waar al een Duits jacht ligt te wachten. Eigenlijk mag je hier niet aanmeren, maar voor jachten maken ze een uitzondering. Na een 20minuten worden we opgeroepen om achter een rondvaart de sluis in te varen. Het Duitse jacht wat een stuk groter is moet achteraan sluiten. De positie waar wij liggen in de sluis is niet zo fijn, want de sluis gaat met een enorme snelheid naar boven en je kan de boot alleen aan een trapje vasthouden. Ik moet met Mar aan de touwen hangen om hem aan de kant te houden. Het Duitse jacht achterin heeft helemaal geen problemen.

click om te vergroten
  Schachtensluis Minden

De volgende Schiffsmühle passeren we in Minden op de Weser. Joop maakt nog snel even een mooie foto.




click om te vergroten

Schiffsmühle in Minden

 

 

Overgenomen van Molennet.nl

 

Schiffsmühle Minden

In 536 is voor het eerst sprake van een schipmolen. Rome werd belegerd door de Oostgoten die de watertoevoer naar de stadswaterradmolens onderbraken om zodoende de Romeinen uit te hongeren, want zonder draaiende molens kon geen graan voor brood gemalen worden. De Romeinse veldheer Belisarius liet daarop schuiten in de rivier de Tiber verankeren en plaatste daarop het maalwerk van die waterradmolens die vervolgens werden aangedreven door de stroming van de Tiber. Daarmee was de schipmolen geboren. In de middeleeuwen waren in heel Europa honderden schipmolens in bedrijf op rivieren waarin voldoende stroming aanwezig was. Het voordeel van dit molentype -inmiddels hiervoor speciaal aangepast - was de grote mobiliteit. Het kon overal naar toe gesleept worden. Een nadeel was wel dat zowel de boot als de moleninstallatie helemaal in hout waren uitgevoerd en dat beperkte de levensduur van dit type molens. Daarbij kwam nog het risico van hoog en wild water, waarbij de boten van hun ankers werden gerukt en soms verpletterd tegen brugpeilers. In de toen nog strenge winters en de daarop volgende lentes, konden ijsschotsen onherstelbare schade aanrichten. De Schiffsmühle was even breed inzetbaar als de wind - en waterradmolens, dat wil zeggen dat ze gebruikt werden voor het malen van graan, het persen van olie en het zagen van bomen. In het geval van Minden is voor het eerst sprake van een Schiffsmühle in 1326 als er in de annalen wordt gemeld dat er zes ligplaatsen (vaak doormiddel van trossen aan brugpijlers gebonden) voor deze schipmolens worden verpacht.
Op een uit 1650 daterende kopergravure van Wenzel Hollar zijn zelfs twaalf schipmolens te herkennen. In die schipmolens kwamen ook nog verschillende types voor. Zo waren er waarbij het molenhuis in het midden zat met aan weerszijden waterraderen, waar het waterrad tussen het 'hoofdschip' en een zogenaamd 'golfschip' (om de waterstroom te kanaliseren en het andere eind van het schoepenrad op te vangen) zat, maar soms was er ook sprake van twee molenschepen die met elkaar verbonden waren door één of twee waterraderen. De schipmolens in Minden bevonden zich ten Noorden van de Weserbrug, ter hoogte van de visafslag van de stad. Toen in de loop van de 18 de eeuw het scheepvaartverkeer stevig toenam, moesten de Schiffsmühle buiten de stroom gaan liggen en waren daardoor steeds minder in staat de concurrentie met het toenemend aantal sterke windmolens vol te houden. Uiteindelijk werd in 1907 bij Bodenwerder de vermoedelijk laatste Schiffsmühle - een slijp en poliermolen die gebruikt werd bij het bewerken van de Oberkirchener zandsteen - stilgelegd. Ter gelegenheid van het 1200 jarig bestaan van Minden is een replica van zo'n oude Schiffsmühle gebouwd, waarbij vanwege de duurzaamheid is gekozen voor een ijzeren schip van dertien meter lang en gemiddeld vijf meter breed dat aan de oever van de Weser is afgemeerd. Het dak is met eiken schaliën gedekt. Het waterrad heeft een doorsnee van vijf meter en bevat tien schoepen van elk ongeveer vijf meter breed.

Uit de sluis varen we naar de overkant waar we weer aan de kademuur in Minden gaan liggen. Hier hebben we op de heenweg ook al overnacht. Er komt nog een Hollandse boot aanleggen die naar Berlijn is geweest. Met nog een Duitser erbij, worden er op de kant vele verhalen over Frankrijk en Duitsland uitgewisseld . Omdat wij misschien naar Hannover willen varen, vraag ik over een goede aanlegplaats in deze stad. Hij recommandeert ons de jachthaven in het Mittellandkanaal aan.
Als we het moeten geloven is het vanaf hier maar 5dagen varen naar Berlijn.
Het weer is niet zo dat we lekker buiten kunnen zitten, dus dan maar een wijntje op de Molecuul.

Terug naar woensdag 16/7

HOME

Verder naar vrijdag 18/7