DAG 27

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 27 26-7-2007      
Vertrek Cochem  08:35   Urenteller 4296h37m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
118 Muden  pk37 09:44 09:57 10:12
119 Lehmen  20,8 15:07 15:40 15:53
120 Koblenz  1,9 17:20 17:38 17:52
Afstand 55Km Totale afstand 1043Km  
Motoruren 06h06m Totaal motoruren 124h33m  
Reistijd 06h17m Totale reistijd 153h22m  
Aankomst Koblenz  pk590 18:40 Liggeld 12Euro
 
Donderdag 26/7 om 7 uur de onderstaande foto's van de burcht in Cochem gemaakt. Rond half negen hoor ik op de marifoon een vrachtschip. We maken snel los. Vandaag willen we naar Koblenz. We kijken regelmatig om maar zien geen beroepsvaart. Sluis Muden ligt niet ver, maar als we daar aankomen is er geen beroepsvaart te zien. Om nog een paar foto's van een jachtensluis schutting te maken, besluiten we maar de jachtensluis te nemen. Deze sluizen zijn 3m40 breed en 12m lang. Joop helpt mij de sluis invaren, door aan de kant, de boot een beetje te geleiden. Ik heb maar 20cm over en de sluismuur zit maar een halve meter hoog, dus deze is slecht te zien. Alles gaat goed en we maken de volgende foto reportage. Op de sluis zit een schakelaar met Talfarht en Bergfarht. We zetten de schakelaar op Dalfahrt en bedienen de sluis door een knop in te drukken. De rest gaat automatisch. Als ik de sluis uit ben gevaren, komt er net een jachtje die wil opschutten.  Joop zet de schakelaar op bergfarht en schut de sluis weer terug.
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Rijksburcht Cochem  

 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
 

Klotten

 

Boven Klotten verheft zich op de burgberg de ruïne van de burcht Coraidelstein, ook wel konradstein of burcht klotten genoemd.
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten  
    Treis-Karden op km40,6

Jachthaven Treis-Karden waar we in 1999 onderdelen voor mijn keerkoppeling naar toe hebben laten sturen. De keerkoppeling ging niet meer in zijn achteruit bij sluis Muden. Joop sleepte mij van sluis Muden naar deze jachthaven. In 1,5 dag gingen we weer verder. We zijn netjes in deze jachthaven geholpen. Tevens is het een leuk stadje om bekijken.


 Jachtensluis op de Moezel
 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Sluis Müden Links van pier
jachtensluis rechts grote sluis
Sluis maat 3.40 x 18m
verval 6,5m
Let op de drempel achterin Met de draaischakelaar Talfahrt of Bergfahrt.
Zwart (inschakelen)
Rood (uitschakelen)
Wit lampje (in bedrijf)
Onderste Rood. Noodstop

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Klem in de sluis.  

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
        Stuw naast jachtensluis

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Sluis uitvaart van boven stuw genomen.  

Wij varen na de sluis rustig door en na drie kwartier haalt Joop ons weer in. Net voor Löf bellen Sandra en Steve dat ze ons zien varen op de Moezel. Joop maakt de linkse onderstaande foto waar hun blauwe wagen op te zien is. We zien bij Löf een jachthaven waar nog plek is om aan te meren. Er is niemand op de jachthaven om ons te melden en even later arriveren San en Steve. Gelukkig zit het hek naar de jachthaven niet op slot. Je ligt hier goed en na wat gedronken te hebben lopen we het dorp in om brood te kopen. Ik laat op het steiger door San mijn haar knippen, want na vier weken vakantie is dat behoorlijk lang geworden.
 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Blauwe auto is visite Sandra en Steve komen langs Jachthaven Löf  

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Twee bekende schepen varen voorbij   De kapster uit Nederland

Als we in Löf liggen komen er een paar bekende schepen voorbij. Voor de jachthaven staan een aantal pruimenbomen waar we er een paar van op eten. Smaken zeer goed.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Stopplaats   Tot ziens    

Na het eten vertrekken de jongens weer om hun reis naar Italië voort te zetten. Wij gooien ook los na een bedank briefje te hebben geschreven met een paar euro's er in die we in de brievenbus van de jachthaven gooien. Dit is zeker een fijne plek om te overnachten, maar wij willen vandaag naar Koblenz want  anders halen we de Lahn niet.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
      Laatste sluis op Moezel sl Koblenz

Bij sluis Lehmen moeten we een half uurtje wachten, maar kunnen we weer meeschutten met beroepsvaart. Hierboven een paar foto's van sluis Koblenz waar we in de grote sluis moeten schutten omdat er geen werkende jachtensluis is.  Als we deze sluis uitvaren is het maar een paar honderd meter tot de Moezel monding. Het is er zoals altijd behoorlijk druk, maar we kunnen toch gemakkelijk de Rijn opdraaien. Ik maak nog snel een mooie foto van de Cojo voor de Duitse Eck. Aan de samenvloeiing van de Moezel en de Rijn staat het heropgebouwde ruiterstandbeeld van keizer Wilhelm I. Het origineel werd gebouwd in de periode 1893-1897. In maart 1945 vloog de 14 meter hoge keizer van zijn sokkel door een Amerikaanse granaat. Sedert 1993 is het opnieuw in al zijn eer hersteld. Als je de meer dan 100 treden bestijgt heb je een prachtig zicht over de stad. Aan de overkant ligt Ehrenbreitstein welke na Gibraltar de grootste rotsvestiging van Europa is. Gebouwd rond het jaar 1000 door een zekere Ehrenbrecht. In de 17de eeuw werd ze een machtige vestiging. Maar in 1801, onder Napoleon, moet ze worden afgebroken. Na 1815 bouwden de Pruisen een nog sterkere vestiging, maar in 1919 moet ze opnieuw ontmanteld worden i.o.v. de Fransen. Bovenaan heb je een prachtig zicht over de Moezel die in de Rijn stroomt. Als je de tijd hebt moet je zeker wachten tot een schip van de Moezel de Rijn binnenvaart, je zal merken dat de stromingen echt gevaarlijk zijn. Zie onderstaande foto's die ik in een latere vakantie maakte van de Rijn en Moezel.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Moezel uitvaart   Duitse Eck Ehrenbreitstein

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Op Rijn langs Koblenz Duitse Eck We overnachten in de haven rechts achter de brug
We varen twee km de Rijn op langs Koblenz waar stuurboord achter de eerste brug een inham is waar verschillende jachthavens zitten. Het stroomt behoorlijk en we lopen niet meer dan 6km/h. Zie onderste rechtse foto. Wij gaan altijd achterin stuurboord bij een vereniging liggen en ook nu is er nog plaats voor ons. Ondertussen is het al 18:30uur  geworden. Er liggen verder geen Nederlanders in deze haven. Deze vereniging heeft een drijvend steiger met een zitje er op. Om te douchen moet je naar een gebouw wat een honderd meter verderop staat. We controleren de motoren en gaan douchen. Dan een lekker biertje op de Cojo. We vragen wat info over het varen naar de Lahn en de havenmeester geeft ons een paar tips. Volgens hem moeten we na de eerste brug aan de verkeerde kant gaan varen tot de monding van de Lahn. Zo hebben we het minste last van de stroom en volgens hem krijgen we geen problemen met de wasser politzei als we de verkeerde wal houden. Hij benadrukt wel dat we niet binnen de boeien moeten varen. We dromen er vannacht nog maar eens lekker van en zien morgen weer verder.


 

Terug naar woensdag 25/7 HOME Verder naar vrijdag 27/7