DAG 25

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

dag 25 24-7-2007
Vertrek Bernkastel-Kues  09:03   Urenteller 4289h01m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
114 Zeltingen  pk123,8   09:53 10:10
115 Enkirch  pk102,9   13:54 14:07
Afstand 43Km Totale afstand 995Km
Motoruren 04h01m Totaal motoruren 114h52m
Reistijd 04h17m Totale reistijd 143h07m
Aankomst Zell  pk85,4 15:20 Liggeld 10Euro

Dinsdag 24/7 worden we door de havenmeester van Bernkastel geholpen met losgooien. Het is zwaar bewolkt, maar gelukkig droog. We gaan op weg naar Traben Trarbach. Onderweg komen we veel rondvaartboten tegen. Regelmatig moeten we verkeerde wal varen wat door onze tegenliggers met een blauw boord wordt aangegeven. Er liggen in dit stuk moezel behoorlijk wat boeien die de vaargeul aangeven. Ik denk niet dat het verstandig is om hier buiten te varen. De rondvaartboten varen scherp op de boeien waardoor je wel verkeerde wal moet houden. Het is weer prachtig varen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  We verlaten Bernkastel-Kues

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Zonneklok Verkeerde wal

Met sluis Zeltingen hebben we weer geluk en we kunnen vrij snel meeschutten in de grote sluis met een rondvaartboot.

Om 11:30 leggen we al aan in Traben Trabach. Er is een gemeente steiger stuurboord voor de stad waar drie jachten kunnen liggen. Er ligt niemand wat eigenlijk ongelooflijk is. Vroeger was dit steiger (ponton) gratis, maar nu wordt er s-avonds liggeld opgehaald. Er is tevens een camper terrein achter het ponton gemaakt. We gaan gelijk Traben in, omdat we vanmiddag nog een stuk verder willen.

Aanleggen in Traben Aanleg ponton Traben

Traben Trabach

click om te vergroten   click om te vergroten click om te vergroten

Een brug verbindt Traben met het stadsdeel Trabach. De brugpoort is een bezienswaardigheid in moderne bouwstijl "Jugendstilâ" genoemd. Brugpoort samen met de brug over de Moezel in 1899 geopend.
Het weer is beter geworden en soms breekt er een matig zonnetje door de wolken. We bezichtigen de stad waar het niet erg druk is.

Brugpoort

Onze ligplaats

Trarbach   Brug tussen Traben - Trarbach over Moezel

Boven in de heuvels staat een kasteelruïne die het restant is van een kasteel dat werd opgeblazen door de Fransen in 1735.
We besluiten hier eerst nog wat te eten en dan door te varen. Als we net aan tafel zitten komt er een Nederlandse vlet die ook aan het ponton wil liggen, maar te groot is. Ik zeg hem dat we zo weggaan en hij legt hem zolang naast onze boot. Vijf minuten later komt er beroepsvaart  aan. We gooien gelijk los en varen achter hem aan, om met hem sluis Enkirch te kunnen doen. Bij de sluis aangekomen liggen er al twee Nederlandse jachten te wachten waarvan we er al één in Trier ontmoet hebben. We kunnen met vier jachten mee schutten met de beroepsvaart.

Ruïne boven Trarbach

Om 14:20 zien we bij Zell stuurboord een paar pontons voor jachten. De twee Nederlandse jachten pakken een ponton en wij kunnen naast elkaar aan het andere ponton aanmeren. Er staat een behoorlijke stroom, maar we kunnen tegen de stroom in aanmeren.

Zell aan de moezel

De schipper van het jacht wat we al eerder in Trier hebben gezien komt een praatje maken. Je ligt hier erg mooi. Er moet liggeld in een wijnzaak aan de overkant worden afgerekend. Als wij dat later willen doen is de zaak gesloten, maar s-avonds komen ze het liggeld van 10Euro nog ophalen. We bezichtigen de stad en de omgeving en eten een ijsje. In de ijszaak kan ik nog even internetten. Het is ook hier weer erg stil. Natuurlijk kopen we en paar flessen Schwarze Katz wijn.