OKTOBER 2006

ZATERDAG 28OKTOBER
De Molecuul wordt vandaag op de kant gezet. Hieronder een paar foto's.
 
click om te vergroten click om te vergroten
  click om te vergroten

click om te vergroten   click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten
DONDERDAG 19OKTOBER

Weer eens bij de Elbe wezen kijken. Natuurlijk weer een paar foto's gemaakt.

   
WOENSDAG 18OKTOBER

Waarschijnlijk heeft een ieder het al gelezen, maar hier toch nog maar even een bericht overgenomen van het agentschap Telecom :

Het gebruik van een marifoon voor de pleziervaart, SART (Search And Rescue Transponder), radar kan vergunningvrij. Dat staat in een wetsvoorstel van staatssecretaris Van Gennip waarmee de Ministerraad heeft ingestemd.

De vrijstelling is in lijn met de weg die het agentschap heeft in geslagen om het frequentiegebruik in Nederland te flexibiliseren. Voorbereidende werkzaamheden voor de invoering zijn dan ook in volle gang. Het agentschap verwacht dat in het najaar van 2007 deze categorieën vergunningvrij zullen zijn. Hoe het agentschap de vergunningsvrijheid in wil voeren staat hieronder beschreven. We geven in grote lijnen aan hoe we dit willen gaan uitvoeren, aan de verdere details wordt nog gewerkt. Algemeen geldt dat de huidige vergunningsvoorwaarden worden omgezet in algemene regels. Via de website http://www.agentschap-telecom.nl/ wordt u zo goed mogelijk op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.

Marifoongebruikers

De huidige vergunning voor het gebruik van een marifoon verdwijnt. In eerste instantie voor de pleziervaart en daarna start het traject voor de beroepsvaart. Er worden nog wel eisen aan de gebruikers gesteld. Een vorm van examinering zal dan ook blijven bestaan.

Een gebruiker moet zich straks eenmalig, bij voorkeur via het internet, aanmelden bij Agentschap Telecom. De gegevens van de gebruiker worden dan opgenomen in een register. In het register komt naast de verplichte gegevens zoals Burgers Service Nummer, roepletters, MMSI nummer en ATIS code ook de mogelijkheid om vrijwillige gegevens aan te vullen zoals gebruikte apparatuur en gsm-nummer.

Het agentschap hoopt met de vrijwillige gegevens de veiligheid en bereikbaarheid van personen aan boord van schepen voor search and rescue doeleinden en andere calamiteiten te verbeteren. De huidige vergunninghouders worden automatisch opgenomen in het register en hoeven geen directe actie te ondernemen.

ZONDAG 15OKTOBER
Begonnen met Jabsco waterpomp onder Mechanica.

VRIJDAG 13OKTOBER
Mar is weer uit het ziekenhuis en voelt zich prima. Voor ons dus geen ongeluksdag.

11OKTOBER

Vroeger stonden er in ons clubblad van w.s.v. Piet Heijn altijd leuke tekeningen die door Kobus waren getekend. Ik kwam een paar oude clubbladen tegen en heb een paar tekeningen gescand, die ik u niet wil onthouden.
(Tekening 1)

8OKTOBER

Ik kreeg van Arold een paar foto's van de zeesleper de Elbe. Vorige maand had ik al geschreven dat het zeker de moeite waard is om eens op dit schip te gaan kijken in Maassluis. Ook de Website is interessant en je kan je aanmelden voor de nieuwsbrief.

   

7OKTOBER

Afgelopen donderdag is Marga onverwachts opgenomen in het ziekenhuis. Ze ging voor onderzoek van de darmen en moest gelijk blijven omdat er problemen werden geconstateerd.

Foto die ik afgelopen zomer nam op de Maas varende in Frankrijk.

1OKTOBER

Afgelopen weekend hoorde ik over een ontploffing van een accu in een boot. Er was één cel van de accu ontploft. Van de andere cellen waren de deksels van de doppen gesprongen. Dit geeft natuurlijk een enorme rommel in de machinekamer en het zwavelzuur is niet makkelijk schoon te maken. Volgens documentatie over accu's is soda het beste schoonmaakmiddel.

Hoe kan zo'n ontploffing van een cel eigenlijk gebeuren?

De spanning voor het laden van een 12volt accu mag maximaal 14,4Volt zijn. Bij overbelading komt er waterstofgas vrij uit de accu. Waterstof is van alle stoffen die wij kennen de meest ontvlambare stof. Waterstof reageert met zuurstof tot water, maar de reactie verloopt erg langzaam onder normale temperaturen. Wanneer de reactie wordt versneld met behulp van een vonk, vindt deze plaats met explosieve snelheid. Volgens de eigenaar van de boot was de spanningsregelaar van de dynamo in orde en waren er geen ontstekers (vonken) in de buurt van de accu.


Nu las ik in de Schuttevaar het volgende: (overgenomen uit de Schuttevaar)


Gevaarlijke gasvorming doet zich vooral voor bij te oude accu's. Een accu gaat gemiddeld zes jaar mee, al zijn er mensen die er achttien jaar mee doen. Probleem bij oude accu's is, dat de stalen roosters voor de loodplaatjes roesten, waardoor actieve massa uit de roosters wordt gedrukt en in de bak valt. Als dat zich ophoopt, ontstaat op een gegeven moment sluiting in een cel. Een accu van 12Volt levert dan nog maar 10Volt en zit bij 12,2Volt aan zijn gasspanning. Wanneer zo'n accu met 14,4Volt wordt geladen, dan vormt zich in de overige cellen erg veel gas. Oude accu's kunnen dus plotseling levensgevaarlijk worden. 

De ontploffing in één cel zou veroorzaakt kunnen zijn door een slechte cel met sluiting waardoor veel waterstofgas is vrijgekomen. Maar er moet wel een vonk zijn geweest om dit gas tot ontploffing te brengen. Waterstofgas is lichter dan lucht en het gas zal zich dus tegen de bodem van de machinekamervloer verzamelen. Zit er in de machinekamer boven het niveau van de accu's dus een apparaat (waterpomp, relais enz) wat een vonkje kan produceren, dan kan er een ontploffing volgen. Of dat er in de accu zelf zoals beschreven in de Schuttevaar een vonk kan ontstaan is mij niet duidelijk.

Is er iemand die daar meer van weet, dan lees ik het wel bij de reactie.
Tevens heb ik het volgende in de Schuttevaar gelezen:
Door blootstelling aan hoge temperaturen gaat een accu snel achteruit. Het is daarom niet slim accu's boven de motor te plaatsen. In een omgevingstemperatuur van 65 graden gaat een accu nog maar zes maanden mee. Elke vijf graden boven 25graden verkort de levensduur van de accu met de helft door de steeds agressieve werking van het zwavelzuur. Het probleem is, dat een warme accu juist meer stroom wil opnemen, waardoor het zuur agressief wordt.