Jabsco waterpompen / 50320-2001

 
 

Buitenboordwaterpomp van Jabsco die gebruikt wordt op Daf motoren.

De Jabsco buitenboordwaterpomp is uit twee hoofdbestanddelen samengesteld:
1 Een bronzen pomphuis.
2 Een gierijzeren lagerhuis
Deze onderdelen zijn met een klembout aan elkaar bevestigd.
In het pomphuis draait het uit kunstof vervaardigde impeller, waarvan de flexibele schoepen tengevolge van hun gedwongen vervorming het water aanzuigen en onder druk verder persen. Het lagerhuis is aan weerszijden door vetkeerringen afgedicht. De afdichting van het pomphuis wordt verzorgd door een kool-waterkeerring. Eventueel toch nog uit het pomphuis weglekkend water wordt door een op de as aangebrachte slingerplaat verhinderd in het lagerhuis binnen te dringen.

Jabsco Buitenboordwaterpomp

    Tekening 1

 

1 Slijtplaat
2 Impeller
3 Pakking
4 Schroef
5 Deksel
6 Geleideplaat
7 Borgveer
8 Waterkeerring
9 Waterkeerring-zitting
10 Pomphuis
11 Slingerplaat
12 Schroef
13 Moer
14 Veerring
15 Lagerhuis
16 Klembout
17 Vetkeerring
18 Kogellager
19 As met afstandsbus
20 Kogellager
21 Borgveer
22 Vetkeerring


De pomp behoeft geen ander onderhoud dan een regelmatig uitgevoerde algehele controle.Zelf haal ik elke winter de impeller uit de pomp. Ik zet de impeller in de zuurvrije vaseline en zet hem pas terug in het voorjaar als ik de motor weer ga gebruiken. Ook doe ik dan een beetje zuurvrije vaseline aan de kering die de pomp afdicht. Let bij het monteren van de impeller op, dat het gesloten rubber ringetje aan de buitenkant van de impeller wordt gemonteerd. Zelf heb ik gehad dat ik deze ring vergeten was en dat de pomp ging lekken. De pakking van de deksel smeer ik ook in met zuurvrije vaseline en plak hem dan op de deksel zodat hij niet krimpt. Ik kan hem op deze manier wel vier jaar gebruiken. Ook de binnenkant van de pomp vet ik licht in met vaseline. Het kan ook geen kwaad om de V-snaar te ontspannen zodat er niet de hele winter een constante druk op de as van de pomp staat. De V-snaar regelmatig controleren is geen overbodige luxe.
De pomp mag niet langer dan een halve minuut droog draaien. Tegenwoordig zijn er impellers te koop waarvan men beweert dat ze wel droog kunnen draaien.
De deksel gaat bij mij na een jaar of zes ondanks de originele pakking  een behoorlijke groef vertonen op de plaats waar de impeller er tegen aan drukt. Ik draai de deksel dan om en gebruik dan weer zes jaar de buitenkant.


IN ELKAAR ZETTEN VAN DE POMP

  • Smeer de binnenste (kleine) vetkeerring (17) met vet in en pers hem in het lagerhuis met de
  • spiraalveer naar de impeller.(Figuur 2)
  • Pers de beide kogellagers op de as, totdat zij tegen de afstandsbus aanliggen. Smeer kogellagervet in beide lagers. (Zelf heb ik gesloten lagers gemonteerd, die je niet hoeft te smeren)
  • Monteer de as met de lagers in het lagerhuis.
  • Schuif de slingerplaat (11) over de langsgroeven van de as, totdat de plaat tegen de daartoe bestemde uitdraaiing in het lagerhuis rust.
  • Monteer de lager borgveer. (21)
  • Monteer de buitenste vetkeerring (22) met de spiraalveer van de impeller af. Zie onderstaande tekening. Monteer zowel de grote als de kleine vetkeerring zodanig in het lagerhuis, dat hun spiraalveer naar de buitenzijde van het lagerhuis is gekeerd.

     Fig. 2

  • Bevestig het pomphuis aan het lagerhuis.
  • Monteer de waterkeerring-zitting (9) met de rubbercup zodanig, dat het afdichtingsvlak naar de impeller toe is gekkerd.
  • Monteer de waterkeerring (8) zodanig, dat de koolring tegen het afdichtingsvlak van de zitting aan ligt.
  • Monteer de borgveer (7) van de waterkeerring.
  • Monteer de slijtplaat (1) Let op, dat de uitsparing in de plaat rondom het pennetje in het pomphuis komt te liggen.
  • Smeer de geleideplaat en zijn bevestigingsschroef spaarzaam met vloeibare pakking in en monteer de plaat in het pomphuis.
  • Smeer de binnenomtrek van het pomphuis spaarzaam in met vet. Monteer de impeller al draaiende in het pomphuis, totdat zijn langsgroeven corresponderen met die van de as.
  • Druk vervolgens de impeller verder op de as.
  • Monteer de pakking en de deksel. Gebruik een pakking van de originele dikte. Een te dikke pakking vermindert de pomp capaciteit, terwijl een te dunne pakking de impeller doet aanlopen tegen het deksel.

UIT ELKAAR NEMEN VAN DE POMP

  • Verwijder het deksel en de pakking van het pomphuis
  • Trek de impeller uit het huis met behulp van een waterpomptang of door de impeller met twee afgeronde metalen of houten staven uit het huis te drukken. Let wel op dat de het bronzen pomphuis niet beschadigt door de metalen staven. De deksel komt dan niet meer vlak op het pomphuis.

  • Neem de geleideplaat uit het pomphuis. Verwijder zorgvuldig alle resten van vloeibare pakking op plaat, pomphuis en schroef.
  • Verwijder de slijtplaat.
  • Demonteer de borgveer van de waterkeerring.
  • Neem pomphuis en lagerhuis van elkaar los.
  • Neem de waterkeerring en de zitting uit het pomphuis.
  • Verwijder de slingerplaat.
  • Verwijder de buitenste (grote) vetkeerring.
  • Demonteer de borgveer van de aslagers.
  • Druk op het einde van de impeller-as, om de as met de lagers uit het huis te verwijderen.
  • Pers de lagers van de as af.
Opslaan als word document 


 Jabsco pomp 50320-2001

 

Bij deze Jabsco pomp zitten er twee lagers direct op de pompas gemonteerd, gescheiden door een springring die er voor zorgt dat de as zich niet in de lagers kan verplaatsen. De pompas kan vanuit het pomphuis uit de pomp geslagen worden, nadat de springring verwijderd is die in het pomphuis voor het buitenste lager zit. Deze pomp heeft geen slijtplaat in het rotorhuis. Zoals op bovenstaande foto's te zien is, slijt de propeller behoorlijk in het pomphuis. De keering die in het pomphuis zit, ligt gelijk met de achterzijde van het pomphuis. Doordat er in de rotor een uitsparing zit die dezelfde diameter heeft als de keering kan dit geen kwaad. De pompas is ter plaatse van de keering dunner dan daar waar de lagers gemonteerd zitten.