Home Logboeken Logboek 2008
 
Inleiding Logboek 2008


VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo


Ook dit jaar gaan de families van Kouwen en de Smit met elkaar op vaarvakantie. We hadden dit jaar plannen gemaakt om naar Bremen in Duitsland te gaan. De gasolie in de tank is verleden jaar vervangen voor witte diesel, dus bij de Duitse douane zouden we geen problemen meer krijgen. We wilden eerst via Arnhem maar Groningen en via Veendam naar Haren in Duitsland. We hadden gehoord dat het varen door het Wildevanckkanaal met de vele bruggen wel leuk was. We zijn hier nooit geweest en wilden dan via Ter Apel door het

R√ľtenbrockkanaal naar Duitsland. Via het Dortmund Emskanaal willen we dan naar het Mittellandkanaal en bij Minden de Weser in naar Bremen. We zouden dan wel eerst de Weser stroomopwaarts naar het stadje Hameln gaan. We willen wel eens wat meer weten van het verhaal van "de Rattenvanger van Hameln". Zoals meestal wordt de reis onderweg aangepast, maar dat is in het verslag te lezen.


Marga en Jan van Kouwen Cor en Joop de Smit

R√ľtenbrockkanaal 1e automatische sluis vanuit Nederland. Deze sluis wordt bediend vanuit Haren. In de sluis liggen de Molecuul en de Cojo




Aantal sluizen†† 47. Aantal gevaren kilometers
Liggeld Molecuul Totaal 93Euro. Nederland heenreis 410Km
Totaal motoruren 129uur 48minuten. Duitsland 721Km
Totaal verbruikte diesel Molecuul 690liter. Nederland terugreis 163Km
Gemiddeld verbruik 5,3liter per uur. Totaal 1294Km



Waterstanden Duitsland

De kaart die we gebruiken is de Touren Atlas Wasserwandern Nr. 2 Weser-Ems (zwischen Mittellandkanaal und Nordsee.

ISBN: 3-929540-59-2 Wij hebben er 18Euro50 voor betaald.†††††††Bestelformulier downloaden.



†† Download reistijden


Hieronder in de tabel staat de gehele reis.†Er is een mogelijkheid om in de vakantiedag door te klikken naar de volgende of vorige dag. In het verslag zijn stukjes kaart opgenomen. De foto's in het verslag zijn te vergroten door er op te klikken.

Datum Vertrekplaats Urenteller Motoruren Vertrektijd Aankomsttijd
Vrijdag 27/.6 w.s.v. De vijf sluizen †4359.25 †- †21:10 † -
Vrijdag 27/6 Voornse sluis †4360.16 †00:51 †- † 21:55
Zaterdag 28/6 Sluis Hagestein †4366.25 †06:09 †09:50 † †16:06†
Zondag 29/6 Eiland v Maurik †4369.25 †03:00 †10:13 ††13:35
Maandag 30/6 Rhederlaagse meren †4375.22 †05:57 †09:03 ††15:30
Dinsdag 1/7 Wyhe †4379.58 †04:36 †09:07 ††15:54
Woensdag 2/7 Ursinge †4384.56 †04:58 †09:02 ††14:20
Donderdag 3/7 kloosterveen †4389.36 †04:40 †09:02 ††16:58
Vrijdag 4/7 Groningen †4393.53 †04:17 †09:02 ††15:00
Zaterdag 5/7 Veendam †4397.45 †03:52 †13:45 ††17:35
Zondag 6/7 Veendam †4397.45 †00:00 †- †-†
Maandag 7/7 Ter Apel †4403.28 †05:43 †09:05 ††17:15†
Dinsdag 8/7 Haren (Duitsland) †4406.00 †02:32 †14:12 ††17:20†
Woensdag 9/7 Hunteler Brook †4411.02 †05:02 †09:36 ††16:50†
Donderdag 10/7 Mittellandkanaal Km4 †4415.50 †04:48 †10:07 ††16:55†
Vrijdag 11/7 Mittellandkanaal Km73,5 †4422.23 †06:33 †09:07 †15:30
Zaterdag 12/7 Minden †4425.10 †02:47 †09:02 †11:55
ZondaG 13/7 Vlotho aan de weser †4429.28 †04:18 †10:30 †14:55
Maandag†14/7 Rinteln †4432.42 †03:14 †12:25 †15:30
Dinsdag 15/7 Rinteln †4432.42 †00:00 †- †-
Woensdag 16/7 Rinteln †4432.42 †00:00 †- †-
DonderdaG 17/7 Minden Pk 101,5 †4436.15 †03:33 †10:45 †14:45
Vrijdag†18/7 Mittellandkanaal P:k 124 †4438.21 †02:06 †14:07 †16:10
Zaterdag 19/7 Hannover PK163 †4442.18 †03:57 †08:54 †12:45
Zondag 20/7 Mittellandkanaal PK138 †4444.47 †02:29 †11:25 †13:53
Maandag 21/7 Mittellandkanaal PK138 †4444.47 †00:00 †- -†
Dinsdag 22/7 Mittellandkanaal PK108 †4447.42 †02:55 †11:02 †13:55
Woensdag 23/7† Hille Mittellandkan PK89 †4449.50 †02:08 †09:55 †10:35
Donderdag 24/7 Bad Essen PK61,5 †4452.22 †02:32 †09:13 †11:45
Vrijdag 25/7 Mittellandkanaal PK47,5 †4453.51 †01:29 †12:20† †13:45
Zaterdag 26/7 †Recke-Steinbeck PK13 †4457.12 †03:21 †10:03 †13:20
Zondag 27/7 Munster †4462.41 †05:29 †10:00 †17:18
Maandag 28/7 Munster †4462.41 †00:00 †- -†
Dinsdag 29/7 Datteln †4466.33 †03:52 †10:02 †20:05
Woensdag 30/7 Dorsten †4471.54 †05:21 †11:20 †16:15
Donderdag 31/7 De Byland †4478.21 †06:27 †09:03 †16:15
Vrijdag 1/8 Tiel †4481.53 †03:32 †10:20 †13:48
Zaterdag 2/8 Zwartewaal† DeVijfSluizen †4489.13 †07:20 †07:00 †13:20
Motoruren totaal 129uur48m



†Route 2008 De rode bolletjes zijn de aanlegplaatsen


BergWeser
Rivier voor vroege vogels

De Weser is een typische regenrivier, waardoor het waterpeil in de Bergweser in juli, augustus en september helaas vaak te laag wordt voor een veilige vaart met wat grotere jachten. De maand mei is daarvoor beter geschikt en vaak ook nog een deel van juni. Bij Hamelen bevinden zich de laatste sluis en stuw in de rivier en verder stroomopwaarts tot Han-M√ľnden is het dus vooral de natuur die het waterpeil bepaalt. Er staat een stevige stroom van 7 tot 8 kilometer per uur en de bodem bestaat op veel plaatsen uit rots of keien. De Bergweser is in tegenstelling tot de Mittelweser en de Unterweser niet betond en er staan ook geen bakens om de ligging van de vaargeul aan te duiden. Voor een veilige vaart moet de onzichtbare vaargeul wel strikt worden aangehouden. De dieptemeter is op dit rivierdeel je beste vriend, die je dan ook onafgebroken in de gaten moet houden, evenals de gedetailleerde waterkaart van de rivier waarop de ondieptes moeten zijn aangegeven. Met een goede voorbereiding en de goede kaarten kun je in de maand mei in het algemeen zonder problemen tot het begin bij Han-M√ľnden doorvaren met schepen tot circa 1,10 meter diepgang. Ik ga er dan uit van een marge van 30 tot 40 centimeter water onder de kiel. Boten met een diepgang van 60 centimeter of minder kunnen in normale zomers meestal het hele seizoen wel terecht, Wel moet je dagelijks de peilstanden blijven controleren voor het traject verder stroomopwaarts en daaruit de beschikbare geuldiepte voor dat hele traject berekenen. Bedenk wel dat je op een gegeven moment langs dezelfde route ook weer terug wilt en dat er dan ook nog voldoende water moet zijn! Een rivier voor vroege vogels dus.

Wij hebbendit jaar zelf op de Weser gevaren en kregen een uitdraai van de waterstand van de havenmeester van Rinteln.

Peilstanden op de Bergweser

Op vier plaatsen langs de Bergweser bevinden zich automatische peilstations die per mobiele telefoon kunnen worden opgeroepen. Je krijgt dan een stem te horen die de ‚??Automatische Pegel Ansage‚?̆ van de meest recente peiling opleest, gevolgd door de peilingen van 6, 12 en 18 uur daarvoor. Voorts wordt de trend aan gegeven als stijgend of dalend. Kies voor:
Han-M√ľnden 0049554119429, correctie -17cm
Karlshafen 0049567219429, correctie -5cm
Hamelen 0049515119429, correctie +5cm
Porta 004957119429, correctie -31cm

De opgegeven peilstand ter plaatse wordt aangegeven in centimeters.
Let op: om de laagste waterstand te berekenen voor bijvoorbeeld het traject Han-M√ľnden naar Karlshafen verminder je het peil van Han-M√ľnden met 17cm. De trajectdiepte wordt dus bepaald door een correctie op het peil van het stroomopwaarts hoogst gelegen peilstation in dat traject.
Voorbeeld: Peil Han-M√ľnden 157cm. Het traject Han-M√ľnden naar Karlshafen heeft dus een laagst peil van van 157 ‚?? 17 = 140 cm. Als je minimaal 40cm water onder de kiel wilt hebben, zou je hier die dag dus nog met een diepgang van 100 centimeter kunnen varen. De peilstanden zijn te bekijken op elwis.de.

Doorvaarhoogte

De doorvaarthoogte is ongeveer 4,5 meter.

Het bovenstaande stukje overgenomen uit†maandblad Motorboot maart 2006. Verslag van Hans en Annie Carri√©re met hun boot de ZAZA.