VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

Ook dit jaar gaan de families van Kouwen en de Smit met elkaar op vaarvakantie. We hadden dit jaar plannen gemaakt om naar Bremen in Duitsland te gaan. De gasolie in de tank is verleden jaar vervangen voor witte diesel, dus bij de Duitse douane zouden we geen problemen meer krijgen. We wilden eerst via Arnhem maar Groningen en via Veendam naar Haren in Duitsland. We hadden gehoord dat het varen door het Wildevanckkanaal met de vele bruggen wel leuk was. We zijn hier nooit geweest en wilden dan via Ter Apel door het

Rütenbrockkanaal naar Duitsland. Via het Dortmund Eemskanaal willen we dan naar het Mittellandkanaal en bij Minden de Weser in naar Bremen. We zouden dan wel eerst de Weser stroomopwaarts naar het stadje Hameln gaan. We willen wel eens wat meer weten van het verhaal van "de Rattenvanger van Hameln". Zoals meestal wordt de reis onderweg aangepast, maar dat is in het verslag te lezen.

 

 

Marga en Jan van Kouwen Cor en Joop de Smit

 

 Rütenbrockkanaal 1e automatische sluis vanuit Nederland. Deze sluis wordt bediend vanuit Haren. In de sluis liggen de Molecuul en de Cojo



Aantal sluizen   47. Aantal gevaren kilometers  
Liggeld Molecuul Totaal 93Euro. Nederland heenreis 410Km
Totaal motoruren 129uur 48minuten. Duitsland 721Km
Totaal verbruikte diesel Molecuul 690liter. Nederland terugreis 163Km
Gemiddeld verbruik 5,3liter per uur. Totaal 1294Km



Waterstanden Duitsland

De kaart die we gebruiken is de Touren Atlas Wasserwandern Nr. 2 Weser-Ems (zwischen Mittellandkanaal und Nordsee.

ISBN: 3-929540-59-2 Wij hebben er 18Euro50 voor betaald.       Bestelformulier downloaden.


 




 
 Route 2008 De rode bolletjes zijn de aanlegplaatsen


 

BergWeser
Rivier voor vroege vogels

De Weser is een typische regenrivier, waardoor het waterpeil in de Bergweser in juli, augustus en september helaas vaak te laag wordt voor een veilige vaart met wat grotere jachten. De maand mei is daarvoor beter geschikt en vaak ook nog een deel van juni. Bij Hamelen bevinden zich de laatste sluis en stuw in de rivier en verder stroomopwaarts tot Han-Münden is het dus vooral de natuur die het waterpeil bepaalt. Er staat een stevige stroom van 7 tot 8 kilometer per uur en de bodem bestaat op veel plaatsen uit rots of keien. De Bergweser is in tegenstelling tot de Mittelweser en de Unterweser niet betond en er staan ook geen bakens om de ligging van de vaargeul aan te duiden. Voor een veilige vaart moet de onzichtbare vaargeul wel strikt worden aangehouden. De dieptemeter is op dit rivierdeel je beste vriend, die je dan ook onafgebroken in de gaten moet houden, evenals de gedetailleerde waterkaart van de rivier waarop de ondieptes moeten zijn aangegeven. Met een goede voorbereiding en de goede kaarten kun je in de maand mei in het algemeen zonder problemen tot het begin bij Han-Münden doorvaren met schepen tot circa 1,10 meter diepgang. Ik ga er dan uit van een marge van 30 tot 40 centimeter water onder de kiel. Boten met een diepgang van 60 centimeter of minder kunnen in normale zomers meestal het hele seizoen wel terecht, Wel moet je dagelijks de peilstanden blijven controleren voor het traject verder stroomopwaarts en daaruit de beschikbare geuldiepte voor dat hele traject berekenen. Bedenk wel dat je op een gegeven moment langs dezelfde route ook weer terug wilt en dat er dan ook nog voldoende water moet zijn! Een rivier voor vroege vogels dus.

Wij hebben dit jaar zelf op de Weser gevaren en kregen een uitdraai van de waterstand van de havenmeester van Rinteln.

 

Peilstanden op de Bergweser

Op vier plaatsen langs de Bergweser bevinden zich automatische peilstations die per mobiele telefoon kunnen worden opgeroepen. Je krijgt dan een stem te horen die de “Automatische Pegel Ansage”  van de meest recente peiling opleest, gevolgd door de peilingen van 6, 12 en 18 uur daarvoor. Voorts wordt de trend aan gegeven als stijgend of dalend. Kies voor:
Han-Münden 0049554119429, correctie -17cm
Karlshafen 0049567219429, correctie -5cm
Hamelen 0049515119429, correctie +5cm
Porta 004957119429, correctie -31cm

De opgegeven peilstand ter plaatse wordt aangegeven in centimeters.
Let op: om de laagste waterstand te berekenen voor bijvoorbeeld het traject Han-Münden naar Karlshafen verminder je het peil van Han-Münden met 17cm. De trajectdiepte wordt dus bepaald door een correctie op het peil van het stroomopwaarts hoogst gelegen peilstation in dat traject.
Voorbeeld: Peil Han-Münden 157cm. Het traject Han-Münden naar Karlshafen heeft dus een laagst peil van van 157 – 17 = 140 cm. Als je minimaal 40cm water onder de kiel wilt hebben, zou je hier die dag dus nog met een diepgang van 100 centimeter kunnen varen. De peilstanden zijn te bekijken op elwis.de.

 

Doorvaarhoogte 

De doorvaarthoogte is ongeveer 4,5 meter.

 

Het bovenstaande stukje overgenomen uit maandblad Motorboot maart 2006. Verslag van Hans en Annie Carriére met hun boot de ZAZA.


   Download reistijden


Hieronder in de tabel staat de gehele reis. Er is een mogelijkheid om in de vakantiedag door te klikken naar de volgende of vorige dag. In het verslag zijn stukjes kaart opgenomen. De foto's in het verslag zijn te vergroten door er op te klikken.

 



Reisverslag 2008

Datum Vertrekplaats Urenteller Motoruren Vertrektijd Aankomsttijd
           
Vrijdag 27/.6 w.s.v. De vijf sluizen  4359.25  -  21:10   -
Vrijdag 27/6 Voornse sluis  4360.16  00:51  -   21:55
Zaterdag 28/6 Sluis Hagestein  4366.25  06:09  09:50    16:06 
Zondag 29/6 Eiland v Maurik  4369.25  03:00  10:13   13:35
Maandag 30/6 Rhederlaagse meren  4375.22  05:57  09:03   15:30
Dinsdag 1/7 Wyhe  4379.58  04:36  09:07   15:54
Woensdag 2/7 Ursinge  4384.56  04:58  09:02   14:20
Donderdag 3/7 kloosterveen  4389.36  04:40  09:02   16:58
Vrijdag 4/7 Groningen  4393.53  04:17  09:02   15:00
Zaterdag 5/7 Veendam  4397.45  03:52  13:45   17:35
Zondag 6/7 Veendam  4397.45  00:00  -  - 
Maandag 7/7 Ter Apel  4403.28  05:43  09:05   17:15 
Dinsdag 8/7 Haren (Duitsland)  4406.00  02:32  14:12   17:20 
Woensdag 9/7 Hunteler Brook  4411.02  05:02  09:36   16:50 
Donderdag 10/7 Mittellandkanaal Km4  4415.50  04:48  10:07   16:55 
Vrijdag 11/7 Mittellandkanaal Km73,5  4422.23  06:33  09:07  15:30
Zaterdag 12/7 Minden  4425.10  02:47  09:02  11:55
ZondaG 13/7 Vlotho aan de weser  4429.28  04:18  10:30  14:55
Maandag 14/7 Rinteln  4432.42  03:14  12:25  15:30
Dinsdag 15/7 Rinteln  4432.42  00:00  -  -
Woensdag 16/7 Rinteln  4432.42  00:00  -  -
DonderdaG 17/7 Minden Pk 101,5  4436.15  03:33  10:45  14:45
Vrijdag 18/7 Mittellandkanaal P:k 124  4438.21  02:06  14:07  16:10
Zaterdag 19/7 Hannover PK163  4442.18  03:57  08:54  12:45
Zondag 20/7 Mittellandkanaal PK138  4444.47  02:29  11:25  13:53
Maandag 21/7 Mittellandkanaal PK138  4444.47  00:00  -
Dinsdag 22/7 Mittellandkanaal PK108  4447.42  02:55  11:02  13:55
Woensdag 23/7  Hille Mittellandkan PK89  4449.50  02:08  09:55  10:35
Donderdag 24/7 Bad Essen PK61,5  4452.22  02:32  09:13  11:45
Vrijdag 25/7 Mittellandkanaal PK47,5  4453.51  01:29  12:20   13:45
Zaterdag 26/7  Recke-Steinbeck PK13  4457.12  03:21  10:03  13:20
Zondag 27/7 Munster  4462.41  05:29  10:00  17:18
Maandag 28/7 Munster  4462.41  00:00  -
Dinsdag 29/7 Datteln  4466.33  03:52  10:02  20:05
Woensdag 30/7 Dorsten  4471.54  05:21  11:20  16:15
Donderdag 31/7 De Byland  4478.21  06:27  09:03  16:15
Vrijdag 1/8 Tiel  4481.53  03:32  10:20  13:48
Zaterdag 2/8 Zwartewaal  DeVijfSluizen  4489.13  07:20  07:00  13:20
           
  Motoruren totaal 129uur48m