December

 


 

 


 

Oktober

De inleiding van de reis 2014 naar Parijs is gedeeltelijk klaar. Kijk eens bij de logboeken 2014.

 


 

Augustus

Molecuul in sluis op Canal du Nord

 

We hebben dit jaar weer een mooie vaartocht gemaakt naar Parijs. Via de Maas heen en via Canal du Nord terug. Ik heb dus weer voldoende materiaal om een verslag te maken. Voor mensen die de Antwerpse haven aandoen is het belangrijk om te weten dat het FD nummer nog geldig is. Het FD nummer van ons was na vier jaar niet gebruikt te hebben uit de computer van het havenbedrijf verdwenen, terwijl wij het nummer al 30jaar hadden.. Controleer even van te voren of uw FD nummer nog geldig is. Anders is er de mogelijkheid om op de volgende website een FD nummer aan te vragen.

Aanvraag FD nummer

 

mei

Ik heb nu de lange LED strips gebruikt voor de plafond verlichting.

2x LED balk met stroombegrenzer.

 

maart

Ik ben begonnen mijn verlichting in de boot te vervangen voor LED verlichting. Binnenkort komt er een beschrijving hoe ik dit ga doen en welke LED's er gebruikt worden. Tevens een elektronische stroombegrenzer maken voor de LED's.

LED verlichting testen

februari

Kijk eens naar het volgende filmpje. Een haven invaren na een storm is toch niet zo eenvoudig als je denkt.

filmpje


januari

Uitslag enquette:
brandstoftanken aan de pomp of met jerrycan halen bij de pomp

Totaal 53 stemmers.
32 stemmers = 60,4% halen hun brandstof met jerrycans bij de pomp.
21 stemmers = 39,6% tanken aan een pomp langs het water.

 


Gevaarlijke situatie:

Een aantal jaren geleden kreeg ik een tros in de schroef. De motor blokkeerde volledig. Wij kwamen van Rotterdam en staken net de Nieuwe Maas over naar de Oude Maas. Dit is geen prettige plek om stil te vallen en het stroomde behoorlijk. Ik had toen nog geen marifoon. Gelukkig kreeg ik gelijk een sleep van een bekende, die mij naar de Voornse sluis bracht. Deze trossen drijven net onder de waterspiegel en kun je niet zien. Tegenwoordig heb ik een marifoon en voel ik mij een stuk veiliger. Als je alleen vaart op dit soort water kan je eigenlijk niet zonder marifoon. Tegenwoordig meld ik mij altijd bij post Botlek zodat de overige scheepvaart weet waar wij heen gaan. We hebben bij de Voornse sluis met twee man toch dik een uur gewerkt om dit touw uit de schroef te krijgen. Zo'n tros krijg je er niet uit via je inspectiekoker en je moet onder de boot met een ijzerzaag.

Tros die in schroef zat.

 

 


 

 

Een gelukkig 2014

en

een goed vaarjaar toegewenst

namens de bemanning van de Molecuul

 

Proost