Koeling.
Zoals je op de foto's kan zien, hebben wij de Jabsco pomp via een koppeling aan een lager bus gezet. Eerst hadden we de pouly direct op de pomp gezet, maar dan is het lager vrij snel versleten. Met deze constructie draai ik nu zo'n 300 uur en er zit nog geen speling op het lager. Ook had ik met de eerste constructie steeds last van een lekkende keerring in de pomp. Nu met de koppeling er tussen heeft deze eenmaal gelekt, maar dat kwam omdat de as van de pomp ingesleten was door de keerring. Ik heb dit opgelost door een nieuwe keerring te monteren met ervoor een ring van dezelfde diameter van een paar tiende millimeter dikte. De keerring komt hierdoor op een nieuwe plek van de as te draaien en de as hoeft dan niet vervangen te worden. De koppeling bestaat uit twee schijven met aan iedere schijf twee pennen die in een nylon schijf vallen die los tussen de koppeling hangt. In het begin had ik ook last dat de pomp erg veel druk had en de leiding ging trillen als er hard gevaren werd. Tevens kon ik elke jaar een nieuwe Impeller in de pomp monteren. Er kwamen kleine scheuren in de lippen van de Impeller. Door de kleinste kam in de pomp te zetten die er voor dit model te koop was, heb ik alle problemen opgelost. De Impeller gaat nu zo'n 5 jaar mee. De pouly verhouding pomp motor heb ik 2:1 gekozen. Om de pomp aan te drijven hebben we een extra schijf op de krukkas pouly gemonteerd zodat de pomp een eigen aandrijfriem heeft.
Koelwatertemperatuurmeter. Deze zit in het huis van de thermostaat, zodat onder alle omstandigheden de juiste temperatuur van het koelwater in motorblok en cilinderkop wordt aangegeven. De meest gunstige bedrijfstemperatuur is 75-80° C. DAF-scheepsdieselmotoren worden als regel uitgerust met interkoeling of met kielkoeling, terwijl in bepaalde gevallen ook vlakkoeling wordt toegepast. Interkoeling Bij dit koelsysteem wordt het koelwater van de motor op de normale wijze door de waterpomp in circulatie gebracht. Het water gaat hierbij door de cilinderkop en -blok en eventueel ook het gekoelde spruitstuk om vervolgens de interkoeler te passeren. In de interkoeler wordt zowel het motorkoelwater als de motorsmeerolie gekoeld door buitenboordwater, dat door middel van een aparte pomp door de interkoeler wordt voortgestuwd. (fig.1)
Indien ook de smeerolie van de keerkoppeling moet worden gekoeld, geschiedt dit in een aparte koeler, waarin de koeling plaats vindt door middel van het buitenboordwater.
Kielkoeling Bij kielkoeling stuwt de waterpomp van de motor het warme koelwater door een pijpenbundel, welke tegen of in de huid van het schip is aangebracht. Hier geeft het water zijn warmte af aan het langsstromende buitenboordwater. Dit systeem vergt dus wel een aparte oliekoeler (fig. 2), waarin de motorsmeerolie wordt gekoeld door middel van het motorkoelwater. Dit laatste geldt ook als de smeerolie van de keerkoppeling moet worden gekoeld.
Vlakkoeling In principe komt vlakkoeling grotendeels overeen met kielkoeling. De functie van de pijpenbundel is hier echter overgenomen door een naar verhouding grote voorraad waterbak, waarvan een of meer vlakken door de huidplaten van het schip worden gevormd en dus in aanraking zijn met het koelende buitenboordwater. Buitenboordwaterpomp Voor de gegevens en voorschriften betreffende de door de DAF toegepaste buitenboordwaterpompen wordt verwezen naar de desbetreffende bijlagen van dit instructieboek. Aangezien de buitenboordwaterpomp niet verstelbaar tegen het motorblok is bevestigd, moet het spannen van de V-snaar geschieden door middel van het verstellen van de snaar-schijf (fig. 3). De snaarschijf is daartoe samengesteld uit twee losse flenzen D en E, welke met tussenlegging van de vulringen C op elkaar worden geklemd door de twee bouten B. De complete schijf is met de vier bouten A op de pompnaaf bevestigd. Ga voor het spannen van de V-snaar als volgt te werk:
Interkoeler Aangezien de vervuiling van het aangezogen buitenboordwater volkomen samenhangt met de omstandigheden ter plaatse, kunnen hier geen algemeen geldende termijnen worden voorgeschreven waarop de filtreerinstallatie moet worden gereinigd. Hetzelfde geldt voor de tijdstippen, waarop moet worden gecontroleerd of er een zodanige vervuiling is ontstaan, dat het koelend effect van het buitenboordwater onvoldoende is geworden. Wanneer echter deze verzorging regelmatig plaats vindt, is de kans op moeilijkheden met het buitenboordwater koelsysteem wel uiterst gering. Toch zal na verloop van tijd afzetting optreden in de pijpleidingen van de interkoeler, zodat het buitenboordwater niet meer in voldoende mate zijn koelende werking kan uitoefenen. Dit zal dus waarneembaar zijn aan een hogere dan normale aanwijzing door de koelwatertemperatuurmeter. Zodra dit het geval is, moet de voorste flens van de interkoeler worden losgenomen, en moeten de buizen worden doorgestoken (fig. 4). Gebruik hiervoor een stuk koperdraad van zo groot mogelijke dikte, waarvan het eind is rond gevijld, aangezien anders de buizen gemakkelijk zouden kunnen worden beschadigd. Aftappen Bij bevriezingsgevaar mag uiteraard nergens in het koelsysteem water achterblijven, dat niet met antivries is gemengd. Dit geldt dus bovenal voor het buitenboordwater. Teneinde het buitenboordwater volledig te kunnen verwijderen, zijn aftappluggen aangebracht in de buitenboordwaterpomp, de interkoeler, de oliekoeler en in het gekoelde spruitstuk. Het is een absolute eis, dat alle aftappluggen worden losgenomen om er zeker van te zijn dat geen water is achtergebleven. Bij het verversen van de motorsmeerolie moet er aan worden gedacht, dat ook in de interkoeler en in de oliekoeler een hoeveelheid olie aanwezig is, zodat ook deze apparaten moeten worden afgetapt. Expansietank DAF-scheepsdieselmotoren zijn uitgerust met een kleine voorraadtank voor motorkoelwater, de zogenaamde expansietank. Dit tankje mag niet helemaal vol worden gevuld, doch slechts voor driekwart. Een te vol gevulde tank zal aanleiding geven tot koelwaterverlies via het overlooppijpje.
Daf NL-10-64 REPARATIE In 2019 kreeg ik problemen met de koeling. De antivries had er toen 35 jaar ingezeten. Het probleem was dat de motor zo'n 5 graden warmer werd en er antivries uit de overloop van de voorraadtank kwam. In de winter van 2019 heb ik de koeler gedemonteerd en doorgespoeld. Omdat wij het vuile water langs de koelbuizen hebben laten lopen en niet door de koelbuizen, was de koeler zeer vuil. Omdat de koeler al 35 jaar niet uit elkaar was geweest durfde ik hem niet uit elkaar te halen. Met antikalk, warm water en allerlei schoonmaak artikelen heb ik hem weken geweekt en met de hogedrukreiniger doorgespoeld. De koeler zat vol blubber en deze was erg hard geworden, waardoor het er slecht uit te krijgen was. Maar na weken schoonmaken heb ik de koeler weer teruggeplaatst. De bronzen aftapplug die onder de koeler was gemonteerd, ging lekken bij het schoonmaken. Na demontage bleek de gietijzeren mantel van de koeler ter plaatse opgevreten te zijn. Hier een kunststof afdichting voor gemaakt. De ijzeren leidingen van het buitenboord koelsysteem waren wel erg aangetast en zaten vol harde blubber. Hier vervang ik wel het een en ander. De koelvloeistof was nog erg schoon en er was bijna geen verontreiniging in het gedeelte waar de koelvloeistof doorheen stroomde. Ik had 35 jaar geleden de Glyco-Shell gebruikt om het systeem te koelen. Deze had ik met 50% gedistilleerd water gemengd en nog steeds was de bescherming 35Gr. De Glyco-Shell is ondertussen vervangen voor Glycocare concentrate. (zie pdf documentatie) Deze aangemaakt met gedistilleerd water van het kruitvat. Verhouding 1:1. Ik moest de 90 graden bochten van het koelcircuit vervangen en heb de gates 7036 gebruikt van 50mm. De Gates 7035 is een 45mm.
|