VAKANTIEREIS 2006 van de motorjachten Molecuul en Cojo

Ook dit jaar gaan de families van Kouwen en de Smit met elkaar op vaarvakantie. Familie de Smit is gepensioneerd (Joop is dit jaar 65 geworden) en hebben daardoor alle tijd, maar familie van Kouwen moet de kost nog verdienen en hebben van de baas gelukkig vier weken en twee dagen vakantie gekregen.
We hadden dit jaar een plan gemaakt om via de Maas naar het Canal des Ardennes te varen. In dit Canal zit een trappensluis die we al tweemaal gedaan hebben, maar het is een mooi kanaal en we kunnen er geen genoeg van krijgen. Er zijn diverse mooie aanleg mogelijkheden en er is bijna geen beroeps- en pleziervaart. De sluizen zijn automatisch, dus je kan je redelijk snel verplaatsen. De bedoeling was om na dit kanaal via de Sambre terug te varen naar België, maar door een stremming die heel onduidelijk was, hebben we onderweg besloten om via het Canal du Nord terug te varen.

Waulsoort aan de Maas in België. Hier hebben we tweemaal overnacht. Heerlijk zwemmen, wandelen en eten. We liggen aan het steiger ter hoogte van de donkere boom.


Het zou ook via het Canal de St Quentin kunnen, maar dat kanaal is niet onze favoriet omdat je door een tunnel gesleept moet worden. Regelmatig hoor je van mensen die daar toch een behoorlijke schade oplopen. Zelf heb ik daar ook wat schade gehad. De plannen waren om dan via het hefwerk bij Thieu en het Hellendvlak van Ronqueres terug naar Antwerpen te varen. Helaas toen we bij Perronnes waren, kwamen er boten terug van Thieu omdat de bak lek was. We zijn toen maar via de Schelde naar Antwerpen gevaren, omdat we niet konden riskeren dat we in tijdnoot zouden komen. Vier weken is wel lang, maar zoals de meeste watersporters die Frankrijk en België bevaren wel weten, is deze tijd met een stremming zo om.

  

Marga en Jan van Kouwen

  

Cor en Joop de Smit

Molecuul

 

Cojo

 


Zo hadden we afgesproken
, dat we elkaar donderdagavond op de Kraaienbergseplas zouden ontmoeten, om dan samen de reis door Frankrijk te maken. Joop was namelijk al de zaterdag ervoor met zijn dochter die ook een boot heeft met vakantie gegaan richting Kraaienbergseplas. Het weer was die zaterdag al aan de beterende hand, maar toen wij donderdag richting Kraaienbergseplas vaarden, werd het prachtig weer en dat is het vier weken gebleven. We hebben gemiddeld zo'n 25 graden gehad met uitschieters naar 37 graden. We hoorden dat de meeste mensen het te warm vonden, maar als je met de boot een tocht maakt, valt dat reuze mee en wij hebben het dan ook echt niet te warm gehad.
Zo vertrokken wij woensdagavond vanuit de jachthaven "De vijf sluizen" op het scheepvaartkanaal naar het Brielse meer. We hebben voor de Voornse sluis overnacht en s'ochtends om acht uur zijn we richting Kraaienbergseplas gevaren.

Hieronder in de tabel staat de gehele reis. Door op de dagen te klikken verschijnt het logboek van de desbetreffende dag. Er is ook een mogelijkheid om in de vakantiedag door te klikken naar de volgende of vorige dag. In het verslag zijn stukjes kaart opgenomen uit de Franse waterkaarten van Navicartre en de Toeristische Vaargids van België. Deze kaarten gebruiken wij op al onze reizen en zijn er erg tevreden mee.

Hieronder de route die we gevaren hebben met de aanlegplaatsen

Totaal verbruikte liters gasolie 614liter.   Gemiddeld verbruik 4,8liter per uur.

   

 

Motor Uren Molecuul: 129uur 40min
Aantal sluizen: 139
Urenteller: 4027:30 tot 4157:10

 


Reacties via mail:


Hallo Jan,
 
Afgelopen zomer hebben we dezelfde reis als jullie in 2006 gemaakt. We hebben veel plezier gehad van jullie logboek. Wij hebben er 7 weken over gevaren. Wel kwamen we er achter dat jullie behoorlijk lange vaardagen gemaakt hebben. Graag hadden we op sommige
plekjes wat langer gelegen, maar ook wij hadden aan onze 7 weken eigenlijk nog te weinig tijd. Wel hadden we door de vele regenval flink stroom tegen en wateroverlast in de sluizen waar het water soms 20 cm over de sluisranden kwam. Misschien om als tip toe te voegen in jullie reisverslag is dat je na Peronne op kanaal Du Nord in de sluizen aan SB moet afmeren. In de 1e sluis na Peronne lagen we aan bakboord en is het schip niet aan de sluismuur te houden. Zoals jij ook schrijft worden de sluizen via de zijkant met water gevuld. Bij de volgende sluizen over SB schut je zonder enige moeite. Onderweg hadden we drie incidenten.
1. in sluis Yvoz Ramet boven Namen werden we tijdens het invaren door het schroefwater van een voor in de sluis afgemeerde duwbak tegen een aan SB afgemeerde spits geblazen. Niets aan te houden. (kapotte bolfender, lakschade aan vrijboord en stootrand)
2. In de jachthaven van Oudenaarde zijn we droog gevallen door een fout van de stuw van de sluis die spontaan open ging en waardoor de hele bak water wegliep.
3. In Valenciennes kregen we s-nachts de boeg van een aan de overkant afgemeerd Luxe motor in de midscheeps. Hij was door dronken bezoekers van de discoboot los gegooid en tegen ons aangedreven.
Maar we hebben het allemaal heel leuk gevonden ondanks het mindere weer dit jaar. Wij hebben 1240 GPS kilometers gevaren en 148 draaiuren gemaakt. Waarschijnlijk meer dan jullie door de flinke stroom tegen die we hadden. 594 liter diesel verbruikt. Het komt dus aardig overeen met jullie gegevens.
 
Wij varen met een Privateer 31 AK (Dame-Blanche). Wist je dat wij elkaar al een keer ontmoet hebben? Toen ik jullie logboek van 2006 doorlas ontdekte ik via mijn logboek dat we vorig jaar samen in sluis Asper hebben gelegen. Wij lagen voor jullie te wachten, terwijl de vrouwen gezellig bij de sluiswachter aan het koffie drinken waren (geintje) Ook ik had in mijn logboek geschreven dat we lang moesten wachten omdat er twee Nederlandse schepen een vignet moesten kopen. Daarna zijn we gelijk op naar Gent gevaren waar wij via de ringvaart naar de jachthaven Jan van Gent zijn gevaren. Dit jaar uit Frankrijk komende hebben ook wij in sluis Asper lang moeten wachten voordat de sluiswachter het voor elkaar kreeg een vignet te registreren in zijn PC. Wij lagen toen alleen, maar moesten gelijk aan jullie denken. Het heeft zeker een half uur geduurd. Er is daar dus niets veranderd.

Groetjes Phil en Dorien Schoenmakers

Download reistijden

 

Reisverslag 2006

 

Datum

Aankomstplaats

Urenteller Vertrektijd Aankomsttijd
  WSV De vijfsluizen 4027.30    
Woensdag 28/6 Voornsesluis 4028.02  20:15 21:05 
Donderdag 29/6 Kraaienbergseplas 4040.32  08:00 21:24
Vrijdag 30/6 Asseltse plassen 4048.43 11:20 19:53
Zaterdag 1/7 Panheel 4050.29 10:58 15:41
Zondag 2/7 Eijsdenplassen 4055.20 10:35 16:19
Maandag 3/7 Andenne 4063.02 09:18 21:03
Dinsdag 4/7 Waulsoort 4069.05 09:35 17:41
Woensdag 5/7 Waulsoort 4069.05 - -
Donderdag 6/7 Revin 4075.11 08:02 18:15
Vrijdag 7/7 Sluis 44 Maas 4078.58 13:20 17:35
Zaterdag 8/7 Charleville Mezieres 4080.15 09:47 11:10
Zondag 9/7 Sluis 3 Can des Ardennes 4084.05 11:20 16:15
Maandag 10/7 Sluis 21 Can des Ardennes 4088.34 10:03 18:57
Dinsdag 11/7 Sluis 80 Can des Ardennes 4091.50 09:38 18:10
Woensdag 12/7 Asfald 4095.21 10:10 15:53
Donderdag 13/7 Val-sur-Aisne 4101.12 09:23 15:50
Vrijdag 14/7 Val-sur-Aisne 4101.12 - -
Zaterdag 15/7 L-Annel 4108.13 08:09 18:29
Zondag 16/7 Na sl 15 Can du Nord 4113.37 09:58 17:24
Maandag 17/7 Na sl 4 Can du Nord 4121.32 08:04 17:45
Dinsdag 18/7 Denain 4125.13 09:08 14:50
Woensdag 19/7 Valenciennes 4126.46 09:24 11:12
Donderdag 20/7 Peronnes België 4130.50 09:16 17:58
Vrijdag 21/7 Peronnes 4130.50 - -
Zaterdag 22/7 Oudenaarde 4135.55 08:05 14:05
Zondag 23/7 Gent 4138.20 10:41 13:56
Maandag 24/7 Dendermonde 4141.18 08:04 11:27
Dinsdag 25/7 Antwerpen 4145.32 08:05 15:46
Woensdag 26/7 Tholen 4150.12 11:15 18:08
Donderdag 27/7 Volkeraksluis 4152.59 12:00 14:45
Vrijdag 28/7 W.S.V. Hairt-Hille 4157.10 10:27 14:48
         
    Totaal motor uren 129uur40m