Boegschroef

 

 De boegschroef in de Molecuul is zelfgemaakt.
Deze boegschroef wordt aangedreven door een motor uit een ijzeren hond van de firma Spijkstaal. Deze firma bouwt elektrowagens met motoren die lang kunnen draaien. Hierdoor is het een geruisloze boegschroef, die erg lang kan draaien zonder problemen te geven.

click to enlarge

De boegschroef ingebouwd in de Molecuul

De motor die ik gebruikt heb is een MM / RQL 1800WATT / 24VOLT / 2000T/min.
De stroom naar de motor is 75Amp en het vermogen is (1 PK = 0.73570 kW) dus 2,45 Pk. De schroef draait ongeveer 900 T/min.

De schroef heeft mijn vader gemaakt van staal. Het is een drieblads schroef. De bladen zijn onder 45° op een naaf gelast. Ik zal later een foto van de schroef maken en er bij zetten.

  click to enlarge Drievoudige ketting aandrijving in olie bad.

Omdat ik hem niet op het achterdek kan horen draaien, vergat ik hem wel eens uit te zetten. Ik kan de boegschroef namelijk met een drukknop bedienen en met een schakelaar. Als ik zelf achter vast moet maken laat ik de boegschroef draaien zodat de kop tegen de sluismuur gedrukt blijft tot het schip goed vast ligt. Het resultaat was na een uur draaien dat de v-snaar volledig versleten was. Tegenwoordig heb ik een zoemer in de stuurhut die een signaal geeft als hij draait.

 


Hieronder een aantal gegevens van een Spijkstaal elektrische boegschroef

 

Spijkstaal elektrische boegschroef

 

Spijkstaal boegschroef type SP30 en SP50

Techische gegevens SP30 SP50
     
Batterij spanning 12 Volt 24Volt
Motorvermogen 1.85Kw 3.7Kw
Toerental p/min 1300 1600
Stroomopname 290A 290A
Batterij capaciteit (min) 150A 150A
Diameter pijp en wanddikte 273x6,3mm 273x6,3mm
Lengte motorhuis inkl. Schroef 395mm 395mm
Diameter bronzen schroef 10" 10"
Lengte schip tot 11m 14m
Stuwkracht 30Kg 50Kg

 

PDF's van boegschroef



Montage 1 -- Montage 2 -- Montage 3

inbouwmaten -- Motor

onderdelen 1 -- onderdelen 2

elektrisch 1 -- elektrisch 2