Inleiding logboek 2016

 

VAKANTIEREIS 2016 van de motorjachten Molecuul en Cojo

 


 We besloten al in de winter van 2015 nog eens richting Berlijn te gaan. We waren daar al in 2013 geweest en vonden het een prachtige reis waar we het nog steeds over hebben. Als er niet te veel stroom zou staan, wilden we over de Rijn naar Wezel varen. Maar helaas er kwam dit jaar zoveel water van boven dat zelfs in Nederland de stroming op de Rijn zo snel was dat we soms maar 6km/h liepen. Alles op de Rijn en IJssel stond dan ook goed onder water. Bij het Eiland van Maurik lagen we dit jaar niet aan het strand, maar op het eiland. We zijn dan ook na de Lek en de Rijn te hebben gevolgd de IJssel afgevaren. We wilden dan maar eens bij Zutphen de IJssel verlaten en via Almelo naar Ter Apel varen. Helaas toen we bij de Eefdersluis aankwamen bleek deze net door de bliksem getroffen en de sluiswachter zei door de marifoon dat we beter niet konden wachten op de reparatie. Zo zijn we dan weer via Zwolle naar Ter Apel gevaren en via het Rutenbrockkanaal naar het Dortmund Ems kanaal. Ook hier stond het eerste stuk van Haren naar de eerste sluis een aardige stroom. Het Dortmund Ems kanaal verliep vrij snel, we hebben niet erg lang voor de sluizen moeten wachten, alleen op zondag ging alles om 12:00 dicht. Het Midlandkanaal is als je het fijn vindt om op kanalen te varen een prachtig kanaal met vele mooie stadjes en aanleg plaatsen. Het weer was redelijk en we hadden op de heenweg wind mee zodat we buiten konden sturen. We hadden een tip gekregen waar we moesten gaan liggen om Maagdenburg te bekijken. De tip was goud waard en we hebben dan ook een dag in Maagdenburg rondgelopen. Duitsland is echt een land om lekker uit eten te gaan en heerlijke sorbets te eten, dus in elk plaatsje kwamen we weer wat aan. Omdat we dit jaar afgesproken hadden om wat korter op een dag te varen hadden we maar een goede week om na Genthin de omgeving te bekijken. We zijn dan ook na sluis Wusterwitz de Beneden Havel opgevaren. We wilden tot Rathenow en dan de terugweg aanvaarden. We hebben daar geen spijt van gehad. Een prachtig stuk rivier met mooie aanlegplaatsen en mooie stadjes. Ik kon dit jaar weer 7 weken vakantie krijgen en in 7 weken is deze reis goed te doen. De Cojo en de Molecuul maken altijd wel wat mee op hun reis, zo lees het verslag en geniet net zo veel van de reis als wij.

 


We passeren ROTTERDAM 


We vertrekken vrijdagmiddag. Ik heb een uurtje eerder vrij gekregen om met stroom mee via de Nieuwe Maas naar Vreeswijk te varen. Wel bijzonder dat ik een uurtje eerder vrij kreeg, omdat ik al 7 weken vakantie tegemoet ga. Dat heb je als je voor een goede werkgever werkt.
Zo rond half elf zitten we bij Lexmond waar we SB een klein haventje in schieten. Het stroomt behoorlijk en de ingang is erg smal, maar in het donker vinden we een mooie aanleg waar we overnachten.

 


Eiland van Maurik
stond onder water

 De volgende dag varen we naar het Eiland van Maurik waar alles onder water staat. Er ligt dan ook geen bootje. We meren af boven een grasveld waar we anders voor liggen. Ik moet door het water waden om twee pennen te slaan, maar we liggen hier prima voor de nacht met een anker achter. We hebben uitzicht op de stuw die open staat.


Stuw Driel

 

Ook stuw Driel staat open en er loopt een behoorlijke stroom. We komen eigenlijk bijna geen jachten tegen. Vandaag zijn we uit Maurik vertrokken en we willen nu achter de stuw gaan liggen om naar de Chinees in Doorwerth te gaan. Altijd was er een steiger achter sluis Driel waar je gratis kon liggen, maar nu is er een haven van gemaakt. Je moet er nu liggeld betalen,maar er is geen stroom en water. We overnachten hier en eten heerlijk bij de Chinees.

 


 

Veendorp

Na Deventer, Hattem en ergens voor Emmen te hebben gelegen arriveren we in het Veendorp museum.  Je ligt hier zeer rustig en bij de overnachtingsprijs van 20 Euro zit een entree bewijs voor het Veenmuseum. We vermaken ons een halve dag en varen dan door naar de ingang van het Rutenbrockkanaal.

 

In het Veendorp bij het sluiwachtershuisje zag ik leuke borden hangen

 

 

Als je eventueel iets moet draaien, er staat een draaibank in het Veenmuseum. Er is een hal met een keur van gereedschappen en motoren. Heerlijk rondneuzen voor de hobbyist.

 

 


 

Sluis in Rutenbrockkanaal

 


 

Het Rutenbrockkanaal doen we in een dag en we varen door naar sluis Meppen.

Sluis Meppen in het Dortmund Emskanaal is op zondag om 12uur gesloten en we mogen aan het wachtsteiger voor de sluis overnachten.

 



 

Lingen

 

 


Bij Lingen varen we voor sluis Gleesen stuurboord de Ems op waar een kilometer verderop de jachtclub Lingen een dependance heeft. Je ligt daar heerlijk rustig in de natuur. Liggeld 10Euro

  


 

Bad Essen

 

Vanaf Lingen varen we naar de ingang van het Midlandkanaal en overnachten bij PK4 stuurboord in de dode arm. De volgende dag varen we naar BadEssen. Hier is een nieuwe jachthaven voor de stad gegraven, maar wij vinden aan de overkant plek op de gratis overnachtingsplaats. Naast deze plek is een loopbrug, zodat je zo in het centrum zit. Er kunnen hier vier jachten liggen.

 

Aanleg Pollhagen PK125

Van Bad Essen varen we naar de aanleg bij Pollhagen. Een rustige ligplaats op PK125. Het dorp is niet ver lopen en leuk om eens door te lopen. Er zit een bakker.

 

Aanleg Hannover PK161

We zijn al een paar keer in Hannover geweest en als we op doortocht zijn gaan we altijd op PK 161 liggen. Er is een ligplaats voor drie boten. Op 100 meter zit een griek waar je goed kan eten, maar wel een afspraak maken want het zit er altijd vol. Met de fiets gaan we boodschappen doen. Er zit op ongeveer een kilometer een hele grote supermarkt. Verder zit er een hele grote doe het zelf zaak voor als je iets nodig hebt, maar ook leuk om eens door te lopen. Je ligt langs een fietspad en al de keren dat we er gelegen hebben zijn de mensen zeer vriendelijk.

 

Sluis Anderten PK174

 

Zoals je ziet een behoorlijk diepe sluis zonder drijvende bolders. Wij hebben mazzel dat er een schip aan de andere kant ligt en dat we zonder beroepsvaart kunnen schutten.
Het overnemen van de bolders gaat redelijk makkelijk.

 

Hier kan je goed de diepte van sluis Anderten zien. We schutten met drie jachten.

 

Wolfsburg PK247


We liggen hier in de jachthaven van Wolfsburg om de VW fabrieken te bekijken. Helaas de fabrieken zijn gesloten want ze zijn met vakantie. Hoe bestaat het. We eten s'Avonds in het restaurant van de haven. De volgende dag halen we de fietsen van de boot en gaan naar Wolfsburg.

 

VW fabrieken

 

 


Tussen de middag eten we wat in Wolfsburg. Heerlijke Kebab.

 


  

Aanleg op PK 268

 

Een stuk steiger speciaal voor jachten op pk 268. Een gebied om te fietsen en te wandelen. We overnachten hier en hebben een gezellige middag op het steiger.
Er passeren vele grote schepen. Soms gaat er wel eens een te hard. Maar zeker een aanrader om te overnachten.

 


s'Avonds meren er steeds meer schepen af.

 

 


 

Maagdenburg PK104

Het water op de Elbe staat veel te laag om naar Maagdenburg te varen. We vinden een mooie plek voor sluis Rothensee, Door deze sluis moest je vroeger toen het aquaduct over de Elbe er nog niet was. Hier is een vrije ligplaats voor vijf jachten. Als wij aankomen ligt er niemand. Ze zijn de kademuur aan het repareren en ik vraag aan de werklui hoe we het beste in Maagdenburg kunnen komen. Het eerste stuk met de fiets en dan met de tram naar de stad. Een van de werklui laat mij met de auto zien waar we op de tram moeten stappen. Het is matig weer en met regenjassen gaan we op weg. Het is ongeveer een 20 minuten fietsen naar de halte van de tram. Daar zetten we de fietsen op slot en binnen tien minuten komt de tram. Het is dan een half uur rijden naar het centrum. Maagdenburg is een mooie stad met vele oude gebouwen. We hebben een fijne dag en de fietsen staan er nog als we terugkomen.

 

Maagdenburg vanaf de brug over de Elbe.

En daar staat de imposante Dom, die met twee spitsen hoog boven de stad uittorent. Door dit 'baken' van herkenning is verdwalen bijna onmogelijk. Van de oorspronkelijke kerk zijn alleen de zuidmuur van de kloostergang en de crypte nog over. Eeuwenlang werd de kerk gebouwd, herbouwd en gerenoveerd. In 1207 werd hij in de as gelegd en vervangen door wat de eerste gothische kerk in Duitsland zou zijn. Het slotstuk waren de twee torens, die in 1520 werden voltooid. Hoewel in de Tweede Wereldoorlog een groot deel van het centrum van Maagdenburg werd verwoest, bleef de Dom redelijk gespaard. Maar ook zonder torens verdwaal je niet zo snel in Maagdenburg, want het centrum is compact, overzichtelijk en goed beloopbaar.

 

 

Aan de voorzijde van het stadhuis is het monument gewijd aan Roland geïnstalleerd. Roland is de ridder en de hoeder van de stad, die het beschermt tegen verschillende bedreigingen, als de pest of oorlog. Hij is ook een symbool van rechtvaardigheid.

 

 

Midden in de oude binnenstad van Maagdenburg ligt de Alter Markt, waar voor het stadhuis de weekmarkt wordt gehouden. Hier prijzen tal van handelaren hun koopwaar aan: groente en fruit uit de regio, vlees, bloemen, huishoudelijke artikelen, cadeauartikelen en nog veel meer. Er zijn ook veel kraampjes waar voor weinig geld de honger gestild kan worden.

Magdeburg was voor de DDR zijn vitrine, het “Schaufenster zum Westen”. Men kon hiervoor in 1945 met een ‘schone lei’ beginnen, nadat 90% van de binnenstad was platgebombardeerd. Op 16 januari 1945 werd de stad met 371 vliegtuigen bestookt. Er ontstond een vuurzee waarbij zelfs het asfalt in brand vloog. Na Dresden en Keulen was Maagdenburg de hardst getroffen stad met 20m2 ruines per inwoner. Er vielen 2.500 doden en 190.000 daklozen.Na de oorlog was de eerste prioriteit natuurlijk de huisvesting, zo ook in Magdeburg. Maar in tegenstelling met bijvoorbeeld Dresden werd in Maagdenburg besloten alleen de Dom, het klooster Unser Lieben Frauen en het stadhuis te behouden. Het historisch stratenplan van de stad werd opgegeven om nieuwe brede lanen te trekken. Voor ons toeristen viel vooral op de afwezigheid van een uitgangscentrum, een Altstadt. De inwoners sturen ons naar de Leiterstrasse, een van de oudste straten van de stad (1263). Maar alleen de naam is historisch. Na de oorlog heeft men van die straat het centrale plein van Magdeburg willen maken.

 

 

Het laatste grote project van de Oostenrijkse architect Hundertwasser staat in de hoofdstad van Sachsen-Anhalt. Van buiten lijkt het net een futuristisch sprookjeskasteel. Er is amper een rechte lijn te bekennen, overal groeien bomen en het is ook nog eens een behoorlijk kleurrijk geheel. Zijn manier om zich af te zetten tegen het “nieuwe bouwen” want met emotieloze en steriele gebouwen had de beste man helemaal niets. Naast dat het gebouw een plaatje is om te zien, is het ook nog eens een heel multifunctioneel gebouw. Er wonen mensen , er zitten boetiekjes en je vindt er verschillende horecagelegenheden.

 

 

 Er staat niet veel water op de Elbe 82cm

 

 

En dan een haantje met een lekker biertje in Maagdenburg

 

Schiffshebenwerk MAGDENBURG-ROTHENSEE

De scheepslift Rothensee verbindt het Mittellandkanaal met de Elbe. 

In de oorspronkelijke plannen was er een kanaalbrug voorzien over de Elbe en met een dubbel uitgevoerde scheepslift de verbinding met het Elbe Havelkanaal bedacht. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zijn de kanaalbrug en de liften niet gebouwd. Hierdoor kreeg de scheepslift bij Rothensee veel meer een belangrijke verbindingsfunctie dan eigenlijk de bedoeling was. Al het doorgaande verkeer richting Berlijn moest de Elbe passeren, en ging dus door deze lift. 

Pas 60 jaar later werd de kanaalbrug maagdenburg en de sluizen bij Hohenwarte gebouwd.

 


Één van de drijvers en spindel van het hefwerk

 

 

Het hefwerk vanaf de verkeerstoren gefotograveerd

 

 

Kanaalbrug MAAGDENBURG

 

Door de aanleg van de brug ontstond in 2003 een directe verbinding tussen het Mittellandkanal en het Havelkanaal.

Voor het aquaduct moet je toestemming vragen om naar sluis Hohenwarten te varen. Wij hoefden maar 15minuten te wachten, want er melde zich een cruiseboot.

Samen met deze cruiseboot schutten we door sluis Hohenwarten

 


Mar maakt vast aan een drijvende bolder

 

19,5 meter gezakt

 

Genthin

 

Na sluis Hohenwarten overnachten we eerst nog in het kanaal bij Elbe Parey en varen dan naar Genthin om te tanken en boodschappen te doen. Kleine haven maar een leuke plaats waar je goed boodschappen kan doen. Tegenover de haven zit een tankstation. Op de haven hebben ze een karretje met yerricans die je gratis kan lenen. Er is een restaurant op de haven, maar dan moet je wel van te voren reserveren bij de havenmeester anders is hij soms dicht. Het eten was er prima. In het stadje zit een goede ijssalon en alle winkels zitten vlak bij de haven. Op de haven ook elektra en water tegen betaling. Een fijne havenmeester komt op gezette tijden naar de haven. Leuke stad om te bezoeken.

 

Rathenow aan de Havel

 

Van Genthin varen we de Havel op richting Elbe. We meren af aan een eiland bij Lutze. Er zijn prachtige plekken op de Havel te vinden om af te meren. Je moet wel met een anker achter en een touw op de kant afmeren. Het zijn bijna allemaal zandstrandjes. De volgende dag varen we verder en doen sluis Bahnitz. We schutten samen met een bedrijfsvaartuig, maar het is een grote sluis dus het sluizen gaat erg makkelijk. Een paar honderd meter achter de sluis meren we in Bahnitz af aan een damwand. Je moet hier 9 Euro betalen, maar we willen het plaatsje bezoeken. Stroom op de kade, We maken een mooie wandeling. Een zeer rustige plaats om te overnachten en de plaatselijke boer komt het liggeld innnen. Het stroomt hier behoorlijk. De volgende dag varen we naar Rathenow. Je verwacht het niet, maar soms kom je een enorm schip met schroot tegen in deze mooie natuur. We varen naar het steiger in het centrum van Rathenow en tot onze verbazing ligt er niets. Bij ons zou je op zo'n plek nooit een plaatsje vinden. We meren af en bezoeken Rathenow.

 

Op het steiger stroom en water tegen betaling. Er staat nergens hoe lang je mag liggen op het steiger. Wij blijven een nacht. Leuke plaats om te bezoeken, winkels genoeg om boodschappen in te slaan. Op dinsdag markt in het centrum. We hebben hier een rustige overnachting ondaks de restaurantjes die er in de omgeving zijn en druk worden bezocht. Net voorbij het steiger is de volgende sluis die ook regelmatig gebruikt wordt. Wij hebben geen tijd meer om verder te varen want mijn vakantie is op de helft. Na dinsdag ochtend de markt te hebben bezocht en alle boodschappen te hebben gedaan vertrekken we weer. Het is prachtig weer en we willen een extra dag op de Havel blijven liggen om te zwemmen en te zonnen.

 Wordt vervolgd 

 

Download Tabel vakantiereis 2016 

Boottocht 2016

Datum Vertrekplaats Urenteller Motoruren Vertrektijd Aankomsttijd
           
Vrijdag 24/6 w.s.v. de Vijf sluizen 5565,04 - 16:02 -
Vrijdag 24/6 Bolsweerd km957.5 5571,45 06:41 - 22:40
Zaterdag 25/6 Bolsweerd km957,5 5571,45 04:51 09:27 14:15
Zondag 26/6 Eiland v Maurik 5576,36 06:11 09:28 15:40
Maandag 27/6 Driel sluis 5582,47 06:27 09:28 15:54
Dinsdag 28/6 Deventer 5589,14 02:13 10:27 12:35
Woensdag 29/6 Hattem 5591,27 04:29 09:02 14:22
Donderdag 30/6 Sluis Osse 5595,56 04:29 08:55 15:03
Vrijdag 1/7 Holslootbrug 5600,25 03:02 09:05 15:25
Zaterdag 2/7 Veenpark 5603,27 02:08 13:20 17:08
Zondag 3/7 Sl4 Rutenbrock kan 5605,35 03:45 08:25 12:54
Maandag 4/7 Sluis Meppen 5609,20 02:55 08:33 12:07
Dinsdag 5/7 Lingen 5612,15 04:48 08:47 16:20
Woensdag 6/7 Pk4 Midlandkanaal 5617,03 05:29 08:27 13:52
Donderdag 7/7 Bad Essen 5622,32 05:55 08:30 14:45
Vrijdag 8/7 Pollhagen 5628,27 03:46 08:35 12:10
Zaterdag 9/7 Hannover 5632,13 05:54 08:33 14:55
Zondag 10/7 Braunschweig 5638,07 - - -
Maandag 11/7 Braunschweig 5638,07 02:28 08:35 12:07
Dinsdag 12/7 Wolfsburg 5640,35 02:05 15:07 17:10
Woensdag 13/7 Km 268,5 5642,40 04:57 08:58 13:53
Donderdag 14/7 Sluis Rothensee 5647,37 - - -
Vrijdag 15/7 Sluis Rothensee 5647,37 03:21 08:38 12:50
Zaterdag 16/7 Parey 5650,58 01:21 09:00 10:20
Zondag 17/7 Genthin 5652,19 02:44 09:42 13:15
Maandag 18/7 Lutz 5655,03 01:20 09:27 10:45
Dinsdag 19/7 Bahnitz 5656,23 01:59 09:03 11:02
Woensdag 20/7 Rathenow 5658,22 01:18 11:05 12:25
Donderdag 21/7 Milow 5659,40 01:34 10:53 13:07
Vrijdag 22/7 Pk78 Ben Havel 5661,14 - - -
Zaterdag 23/7 Pk78 Ben Havel 5661,14 03:01 09:05 12:50
Zondag 24/7 Genthin 5664.15 01:22 10:27 11:48
Maandag 25/7 Parey 5665,37 03:16 08:32 13:30
Dinsdag 26/7 Sluis Rothensee 5668,53 03:36 09:00 12:30
Woensdag 27/7 Calvorde 5672,29 02:51 09:20 12:05
Donderdag 28/7 Ortslage Ruhen 5675,20 03:25 09:03 12:48
Vrijdag 29/7 Braunschweig 5678,45 03:57 09:05 12:57
Zaterdag 30/7 Sehnde 5682,42 02:37 09:49 14:15
Zondag 31/7 Hannover 5685,19 03:40 10:00 13:25
Maandag 1/8 Pollhagen 5688,59 02:10 08:56 11:03
Dinsdag 2/8 Minden 5691,09 04:07 09:04 13:05
Woensdag 3/8 Bad Essen 5695,16 03:08 08:58 12:02
Donderdag 4/8 Achmer 5698,24 05:01 09:03 14:00
Vrijdag 5/8 Pk85,5 5703,25 04:55 08:55 13:55
Zaterdag 6/8 Datteln 5708,20 05:25 09:04 16:44
Zondag 7/8 Dorsten 5713,45 03:07 09:00 12:46
Maandag 8/8 Wesel 5716,52 - - -
Dinsdag 9/8 Wesel 5716,52 03:23 10:04 13:23
Woensdag 10/8 Bijland 5720,15 03:26 09:10 13:33
Donderdag 11/8 Tiel 5723,41 03:04 11:57 14:48
Vrijdag 12/8 Gorinchem 5726,45 01:34 10:17 11:53
Zaterdag 13/8 Biesbosch 5728,19 04:46 08:13  
Zaterdag 13/8 w.s.v. de Vijf Sluizen 5733,05     13:15
           
  Motoruren Totaal 168uur01      
  Kilometers totaal 1638Km