Vaarjaar 2020 

December

   
 

 November

Kreeg onderstaande foto van Leen L. Het is de Rotterdam van Smitwijs.

Scheepstype Motorsleepboot
ENI-nummer 2104849 (Z) IMO 7402439
Bouwjaar 1974
Bouwwerf De Merwede in Hardinxveld
Bouwnummer 610
Afmetingen 74.80 x 15.80 x 6.81
Voortstuwing 2 x 6750 pk SWD
Motortype 9TM410

Oktober

De molecuul is na vijf jaar weer aan een onderhoudsbeurt toe en is op de kant gezet. De aluminium anodes zijn behoorlijk aangetast. Er zitten geen putjes aan de zijkanten van de boot en dat is denk ik te danken aan de isolator tussen de aarde. (zie elektronica pagina)
Oktober

 Hij was bijna niet aangegroeid.
 Netjes afgespoten

Stuk nylon in de schroef wat erg vast zit.




Den Oever

Vakantie 2020 was wel even anders dan we gedacht hadden. We hebben een rondje Nederland gemaakt en het is ons nog goed bevallen ook. Vooral Friesland viel ons erg mee. Fantastisch zijn het aantal mooie vrije plekken van het recreatieschap de Marrekrite. Daar kunnen ze in Zuid Holland en dan zeker waar wij liggen op het Brielsemeer, wel wat van leren. Prachtig onderhouden steigers en dikwijls met een vuilcontainer er bij. En dat allemaal voor de prijs van een vlaggetje wat je op verschillende plekken voor een klein prijsje kan kopen. Ik kon Friesland alleen van 40 jaar geleden en toen was het waardeloos om ergens aan te meren. Maar nu is het wel even wat anders, De drukte viel ons ook erg mee, maar dat kwam misschien door de corrona.

De foto hierboven heb ik genomen in Den Oever waar we in een bos bij camping Robbenoordbos hebben overnacht. Heerlijke plek om een paar dagen te blijven. Onze vakantie tocht 2020 komt weer snel op de website te staan.


 
Oktober

Ondanks de corona kon je deze zomer toch varen met de boot. We hebben gelijk besloten om niet met de boot naar het buitenland te gaan, want als je dan corona krijgt, heb je een probleem. Daarom deze zomer een tochtje Nederland gedaan, Het is ons prima bevallen. In het verslag van 2020 komen de route en de foto's te staan.
Al gauw na vertrek kon ik de motor met de stopmagneet niet meer stoppen. Eerst heb ik de magneet wat anders ingesteld, maar al gauw had ik hetzelfde probleem. Na nog eens goed naar de brandstofpomp te hebben gekeken, bleek dat de stophendel zonder iets in de pomp aan te drijven verdraaid kon worden. Door nu heel voorzichtig aan het handel te trekken nam hij de nok in de pomp wel mee. Een touwtje er aan en door via een luikje in de vloer er aan te trekken, kon ik de motor stoppen. Wel lastig maar werkbaar. 

Terug in de haven kreeg ik verschillende adressen om de pomp te laten repareren. Na een goede recensie over het bedrijf AP Service in Groot Ammers ben ik voor dit bedrijf gegaan.

  AP Service

Het is een eenmans bedrijf van  Arie Pieter Brokking. Na hem gebeld te hebben en gelijk uitleg te hebben gehad hoe ik de pomp moest demonteren, heb ik de pomp bij hem gebracht.

Ik was nog niet thuis of hij appte mij al dat hij iets had gezien wat niet goed was. Bij het demonteren van de opvoerpomp zag hij een nok van de krukas die beschadigd was en rade me aan om de hele pomp na te laten kijken. Hij stuurde mij een foto van de beschadiging op de krukas.
Zo is na overleg de pomp helemaal gereviseerd en hoop ik er weer jaren mee te kunnen varen.

Je zou toch op de rijn varen en de motor stopt. Ik moet er niet aan denken. Hieronder een paar foto's van de pomp.

 
 De pomp gezien aan de regelateur zijde
 
 De defecte nokken as met pomp.
 
 De beschadigde nokken as met aandrijfnok
 

De controle van de opbrengst van de pomp na reparatie

Alles bij elkaar heb ik een goed gevoel bij dit bedrijf en de afhandeling was keurig. Arie stuurde mij de bovenstaande foto's tijdens het repareren. Ook een filmpje van de pomp op de testbank.

Morgen de pomp monteren en testen. 
Ondertussen de pomp weer gemonteerd en alles werkt weer prima.



juni

9 juni zijn bij W.S.V. De Vijf Sluizen zonnecellen geplaatst. Ze hebben gekozen voor het Enphase systeem met AEG zonnecellen. Ze zijn geplaatst door de firma Bongo. Na al bijna alle lampen vervangen te hebben door LED en nu zonnecellen geplaatst, wordt het echt een groene vereniging.

 

 



April

Mijn website Boothobby.nl staat deze maand in de VNM nieuwsbrief vermeld. Ze zetten elke maand een website onder de catagorie "Proud to share" in de nieuwsbrief. De leden van onze vereniging DeVijfSluizen zijn lid van VNM. 

VERBOND NEDERLANDSE MOTORBOOTSPORT 

VNM is hét Verbond van en voor motorbootvaarders.
Het VNM ondersteunt de bij het verbond aangesloten watersportverenigingen en -clubs actief en krachtig op gebieden als: belangenbehartiging, jachthavenbeheer, advisering bij bestuurlijke kwesties, kennisopbouw en kennisuitwisseling, enzovoort.

Centraal in de activiteiten van het VNM staat de belangenbehartiging:
het opkomen voor en het behartigen van de belangen van de aangesloten verenigingen en hun leden, de motorbootvaarders. Het VNM doet dit zowel nationaal als internationaal. Het VNM staat voor veiligheid, vaardigheid en verantwoordelijkheid op het water. Het bevorderen en in stand houden van open vaarverbindingen, het behouden en uitbreiden van goede watersportvoorzieningen én bovendien het jachthavenbeheer zijn de aspecten die continu aandacht hebben.


 maart 

Bij onze watersportvereniging w.s.v. DeVijfSluizen zijn we met een aantal gepensioneerde leden deze winter bezig alle verlichting op het haventerrein en in de binnenruimte te voorzien van LED verlichting. Tevens nemen we met de buitenverlichting ook de WIFI aanleg mee. Hieronder een aantal foto's van de werkzaamheden.

 Bovenop de lantarenpalen hebben we de WIFI zenders geplaatst.  

 Het monteren en verven van de lantaren en wifi   palen gebeurd   binnen.

Laatste WIFI paal is in maart geplaatst op steiger H. De ijzerwerkers hebben een mooie beugel aan de H bind gelast.

Dit zijn de gebruikte LED TL buizen

Ook de buitenverlichting van het clubgebouw is vervangen voor LED

Voordat we de verlichting hebben geplaatst, is door een bedrijf de boeirand van het clubgebouw beplakt met een blauwe sticker.
De voorzijde van het clubgebouw is voorzien van nette ronde buitenlampen met 8Watt LED lampen er in en de achterkant van LED TL verlichting.
Tevens hebben de ijzerwerkers een keurige rvs rail naast het steiger gemaakt om de bekabeling te monteren.
Hier hangt de voedingskabel nog aan de reling van het steiger 
     
 De kabel wordt verplaatst naar de kabelgoot naast het steiger

Dit is het resultaat van onze WIFI zenders in de haven.

Het allerleukste is natuurlijk als we na het werken met z'n allen een heerlijke hamburger krijgen.

 

 We kwamen dit jaar op de terugweg van onze vakantie naar Duitsland in Tiel de parlevinker "Time is money" tegen. Hij was op weg naar Duisburg en lag te wachten op zijn sleep.