DAG 3 Vakantiereis 2013 van de jachten de Molecuul en de Cojo Home

dag 3 Maandag 24-6-2013    
Vertrek Sluis Driel   Urenteller 5062h52m
      Vertrek 09:33
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
5 Spooldersluis  17:20 17:38 17:48
Afstand 110Km Totale afstand 241,4Km  
Motoruren 08h26m Totaal motoruren 22h45m  
Reistijd 08h39m Totale reistijd 23h38m  
Aankomst Zwolle Aankomst 18:12
Terug naar zondag 23/6  

Verder naar dinsdag 25/6


 Maandag na weer lekker uitgeslapen te hebben maken we om halftien los bij sluis Driel. Gisteren hebben we heerlijk bij de Chinees in Doorwerth gegeten. Na het eten bij een borrel op de Molecuul hebben we nog eens besproken hoe de stroom op de Rijn zal zijn met deze hoge waterstand. We hadden gehoopt dat de waterstand een stuk meer gezakt zou zijn. Hier lopen we soms maar 6Km/h, dus hoe zal dat op de Rijn zijn? We besluiten dan ook maar niet over de Rijn naar Duitsland te gaan, maar via Drente. We hebben gehoord dat er een nieuwe vaarweg via Hoogeveen naar Ter Apel klaar is en we vinden dat toch veiliger dan via de Rijn. Met de drukke scheepvaart op de Rijn is het niet prettig als je maar 5Km/h loopt en steeds ingehaald wordt. Je hebt ook geen kans om verkeerde wal te gaan varen, want je loopt daar veel te langzaam voor.

 
Steiger achter sluis Driel   Steiger achter sluis Driel

 
Invaart naar steiger bij Driel Arnhem in zicht  stroomt behoorlijk bij Arnhem

Voor Arnhem staat weer een behoorlijke sterke stroom omdat de rivier hier iets smaller is. We varen regelmatig verkeerde wal om nog een beetje snelheid te hebben.

Cojo bij Arnhem Waterstand Arnhem Net Arnhem voorbij

 Het water staat behoorlijk hoog bij de kade van Arnhem. Bij de IJsselkop aangekomen lopen we nog maar 6Km/h. Er komen net een aantal beroepsschepen uit de IJssel. Zodra zij de IJssel uit zijn, draaien wij de IJssel op en lopen we gelijk 18Km/h. Wel even wennen deze ommekeer. Er is veel beroepsvaart op de IJssel en het is goed uitkijken bij de bochten. Meestal voeren zij een blauw bord wat aangeeft dat ze de verkeerde wal varen. Door je hoge snelheid moet je heel goed kijken wat ze van plan zijn. Uitluisteren op de marifoon is ook geen overbodige luxe.

6Km/h bij IJsselkop

bakboord IJsselkop

IJsselkop

 Op de IJssel passeren we een bouwwerk met een soort generator er op. Wel zonde dat hij nu niet werkt, want de stroom is goed. De bomen langs de IJssel staan met hun voeten in het water.

Generator?  Hoog water IJssel  IJssel

 Bij Doetinchem staat het water tot het randje van de kade.

 Doetinchem    

Het weer is halen en brengen. Zo regent het pijpestelen en zo is het droog. De temperatuur is 15graden.

     
  Bomen in het water   Slecht weer

 We eten warm tijdens het varen en Mar moet de afwas alleen doen. De kleine haven van zutphen staat ook onder water. Normaal kan je hier heerlijk aan de kademuur liggen, maar die is nu niet te zien. We varen alles voorbij want we willen vandaag Zwolle bereiken.

We eten warm op de IJssel Bij Deventer 15,7Km/h  Haven van Zutphen onder water

 DEVENTER

 
 Water staat hoog in Deventer

Deventer kade Spooldersluis Spooldersluis

 Joop gebruikt zijn haak in de spooldersluis. Makkelijk aan een trapje te haken.

Rond 6 uur zijn we in Zwolle en besluiten voor de brug naar de stad te blijven. We gaan de stad toch niet in en de brug draait pas over een half uur. Hier voor de eerste brug is een ligplaats aan een fabriek waar we verleden jaar hebben gesleuteld aan de keerkoppeling van Joop. Je moet hier wel havengeld betalen, maar we hebben nooit iemand gezien die dit komt innen. We hebben hier een rustige nacht. We bespreken op de Cojo onze reis van vandaag. Een borrel heb je wel nodig om warm te blijven. We hebben geen goede kaart van Drente bij ons, dus morgen maar eens kijken wat we kunnen krijgen van het nieuwe kanaal bij Hoogeveen.

 

 De vaartocht van dag 3



Terug naar zondag 23/6 Home Verder naar dinsdag 25/6