DAG 33

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

zondag 26-7-2009      
Vertrek Brussel   Urenteller 4592h07m
      Vertrek 11:20
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
  Verbrande brug Vilvoorde 12:10   12:39
46 sluis Zemst 13:19 13:19 13:45
Afstand 27Km Totale afstand 854Km  
Motoruren 02h47m Totaal motoruren 87h52m  
Reistijd 03h30m Totale reistijd 108h30m  
Aankomst Willebroek 14:50    
Terug naar zaterdag 25/7  

Verder naar maandag 27/7

Weer zo'n slechte nacht door stank en brom en we besluiten daarom vandaag door te gaan. We willen nog wel even de watertanks volgooien. Helaas alles is inbegrepen behalve drinkwater. Dan moet je weer muntjes kopen bij de havenmeester. We besluiten door te gaan en te tanken in Willebroek. Het is hier allemaal industrie dus niet zo mooi varen. De bruggen moeten bijna allemaal open, omdat ze een  halve meter boven het water liggen. Omdat het zondag is moeten we soms een kwartier wachten omdat er maar één brugwachter is die verschillende bruggen bedient. Deze brugwachter rijdt met een auto mee om verschillende bruggen te openen.
Bij sluis Zemst moeten we wachten, want de sluis wordt beperkt bediend. Gelukkig komen er snel nog een aantal boten die moeten schutten en de sluiswachter besluit dan de sluis maar te draaien.
    sluis Zemst  

sluis Zemst  

Jachthaven Willebroek
jachthaven Willebroek     aanleg voor sluis Klein Willebroek
Als we in Willebroek jachthaven aankomen tanken we eerst water aan het watersteiger waar je 100L voor 0,50Euro krijgt. Dan krijgen we twee plaatsen toegewezen in box 25 en 26. We zetten de stoelen en de tafel op de kant voor de boot waar een grasveldje is en drinken een wijntje. Er komt nog een Nederlander langs, die een tijdje blijft hangen en veel verhalen heeft.

Hij was op vakantie geweest met twee boten en zijn vriend was in Calais op het dek gevallen en in het ziekenhuis beland. Nu vaarde hij alleen terug. Dat zijn dingen die dus ook kunnen gebeuren. De havenmeester geeft ons informatie over het tijdstip dat we hier morgen moeten vertrekken om een goed tij te hebben naar Antwerpen. We willen door de nieuwe sluis van Klein Willebroek de Rupel op en zo naar de Schelde varen. Deze sluis werkt alleen drie uur voor, tot drie uur na hoog water. Anders staat er aan de kant van de Rupel geen water meer voor de sluis.

sluis Klein Willebroek De Rupel richting Antwerpen Stukje oude brug bij Klein Willebroek
's-Avonds wandelen we door Klein Willebroek en bekijken de omgeving.
Aan de de Rupel bij Klein Willebroek staat de onderstaande tank.

Shermantank  
Klein stukje geschiedenis:


Luitenant-Colonel David Silvertop besluit om een vermetele omtrekkingsbeweging te laten uitvoeren. Vekemans stapt in een kleine verkenningsauto en krijgt drie Shermantanks mee. Zij rijden vervolgens door het centrum van Willebroek en langs het kanaal naar Klein-Willebroek. Om 9:35 uur rijden Vekemans en de drie Britse tanks over de ondermijnde maar nog intacte houten tolbrug. Vekemans leidt de tanks nu door de verlaten Boomse straten naar de oprit van de grote Rupelbrug.
De verdedigers worden in de rug beschoten en zijn volkomen verrast. Na wat zwak verweer geven de Duitsers zich over. Er vallen enkel wat licht gewonden. Boomse verzetslieden helpen bij het gevangen nemen van Duitsers die zich nog in de omgeving ophouden. Vekemans gaat naar de krijgsgevangenen en dwingt een Duitse onderofficier om de springladingen onder de grote Rupelbrug onschadelijk te maken. De andere tanks verschijnen spoedig en bezetten de vitale punten in Boom. De boulevardbrug over Rupel wordt onbeschadigd veroverd. Met Vekemans als gids op de tank van Silvertop, wordt de stormloop naar Antwerpen voortgezet. De Duitse verdedigers aan de stadsrand worden na korte schermutselingen overrompeld. Diezelfde dag, even na 14 uur, rijden de Britse tanks en de halfrupsauto's van de begeleidende infanterie al triomfantelijk over de Antwerpse lanen, begroet door een uitzinnige menigte. In de oorlogsgeschiedenis is er zelden een persoonlijk initiatief zoals dat van Robert Vekemans met zoveel succes bekroond. Zijn optreden aan de bruggen te Boom heeft geleid tot de intacte verovering, door de Britten en Antwerpse weerstanders, van de strategische belangrijke haveninstallaties te Antwerpen en heeft op die manier het verdere verloop van de oorlog ingrijpend beïnvloed. Na de oorlog werd de in 1945 beschadigde en verouderde tolbrug gesloopt. Delen hiervan dienden nog een tijd als noodbrug over de Maas in Hoei, daarna verdween het naar de schroothoop. De pijlers van de brug bleven nog tot 1986 in de rivier staan.

Bron.
Tekst: Marc Van De Velde - De bruggen van Boom & Alex Vinck

Terug naar zaterdag 25/7 HOME

Verder naar maandag 27/7

DAG 32

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

Zaterdag 25-7-2009      
Vertrek Blijven in Brussel   Urenteller 4592h07m
  Liggeld 2 nachten 36Euro40      
  excl. water incl. wassen en douche      
Afstand 0Km Totale afstand 827Km  
Motoruren 00h00m Totaal motoruren 85h05m  
Reistijd 00h00m Totale reistijd 105h00m  
Aankomst Blijven in Brussel      
Terug naar vrijdag 24/7  

Verder naar zondag 26/7

Zaterdag morgen, het slapen gaat in deze jachthaven niet zo best, allereerst komt er een harde brom van de elektriciteit centrale aan de overkant en het stinkt soms enorm. Vuilniswagens rijden af en aan bij de centrale om rommel te storten om te verbranden.

 

Bruxelles Royal Yacht Club

  effe wassen effe drogen
Vanochtend vroeg zijn Joop en Cor al vertrokken naar Nederland. Wij doen s'-ochtens de was en boodschappen in de buurt. Vijf minuten van de haven zit een grote supermarkt. Na het eten de fietsen van dek en we fietsen richting het Atomium. Ik heb al zo veel foto's van hert Atomium gezien, maar ik wil het wel eens met eigen ogen zien. We moeten een 5km fietsen. De Tom Tom bewijst ons goede diensten ook op de fiets. Als we bij het Atomium aankomen is het er verschrikkelijk druk. Van een afstand is het een prachtig bouwwerk en we besluiten naar boven te gaan.

Het Atomium

Er is maar één lift in het Atomium en we moeten een uur wachten voor we naar boven kunnen.
Het uitzicht is prachtig en je kan tot Antwerpen kijken. De bruggen over het zeekanaal zijn goed te zien.
      Lift in Atomium
Het Atomium was in 1958 het belangrijkste paviljoen en het icoon van de Wereldtentoonstelling van Brussel, de Expo 58. Het symboliseerde de democratische wens om de vrede te bewaren tussen alle volkeren, het geloof in zowel de technische als de wetenschappelijke vooruitgang en uiteindelijk was het de uitdrukking van de optimistische visie op de toekomst van een nieuwe, moderne en supertechnologische wereld die de mens de kans moest bieden op een beter leven. Deze ideeën speelden vooral een rol bij het vreedzame gebruik voor wetenschappelijke doeleinden van de atoomenergie; die laatste bepaalde dan ook de vorm van het 102m hoge bouwwerk met zijn negen met elkaar in verbinding staande bollen, dat een elementair ijzerkristal voorstelt dat 165 miljard keer werd vergroot. Het ontwerp is van de hand van ingenieur André Waterkeyn (1917-2005). De bollen werden ingericht door de architecten André en Jean Polak.
Lift schacht in Atomium      
Naar beneden moet je door de verbindingspijpen van het Atomium. We hebben bij de kassa een elektronische gids gehuurd, zodat we van alles over het Atomium te weten komen.
    Trouwerij onder het Atomium Een hele klim door de verbindingspijpen
Net zoals in Brussel hangen er in het Atomium platen van stripfiguren.
De foto's hierboven laten iets zien van het bouwen van het Atomium. De moeren en bouten die gebruikt zijn hebben een behoorlijke afmeting.
prachtige trap van metaal
met Atomium design
Sofia Loren Stripfiguren  
Als een soort ufo in de culturele geschiedenis van de mensheid is het helemaal in roestvrij staal opgetrokken Atomium als het ware een spiegel die gelijktijdig het verleden en de toekomst reflecteert; onze droombeelden van gisteren confronterend met onze dromen van morgen.
      De ontvangsthal
  Even schuilen voor een bui fontein in het park  
Als we beneden zijn gaat het regenen en gaan we maar ergens wat drinken. Als het weer droog en bloedheet is, fietsen we door het park terug naar de jachthaven. We passeren nog een aantal musea waaronder een Chinees museum.
Chinees museum      
      Op de terugweg door het park


Heerlijk eten op de jachthaven

Onderweg terug krijgen we een sms dat Joop en Cor om 5uur bij de boot terug zijn. Nou dat komt goed uit want we hebben honger gekregen. We komen tegelijk aan bij de jachthaven en gaan uit eten in het restaurant op de jachthaven. Je kan hier zeer goed eten en we gaan tevreden terug naar onze boten.
S'-Avonds wat te drinken op de molecuul en op tijd naar bed.
De jachthaven met de verbranding
 op de achtergrond
 


Terug naar vrijdag 24/7 HOME

Verder naar zondag 26/7

DAG 30

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
donderdag 23-7-2009      
Vertrek Ronquiéres 10:20   Urenteller 4587h19m
  Tussenstop Halle   15:55 16:39
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
38 Ronquiéres   10:30 11:10
39 Ittre 13:00 13:55 14:19
40 Lembeek 14:55 15:27 15:39
41 Halle 16:45 17:02 17:12
42 Lot   17:37 17:41
43 Ruisbroek   17:57 18:08
Afstand 30Km Totale afstand 817Km  
Motoruren 03h35m Totaal motoruren 83h52m  
Reistijd 07h58m Totale reistijd 103h34m  
Aankomst Na sluis Ruisbroek 18:18    
Terug naar woensdag 22/7  

Verder naar vrijdag 24/7

Donderdag ochtend als we wakker worden regent het verschrikkelijk hard. Joop en Cor willen zaterdag een auto huren om naar Nederland te reizen voor de begrafenis. We besluiten om dan vrijdag in de jachthaven van Brussel te gaan liggen. Er ligt nu een groot vrachtschip voor de schepenlift en we varen naar de overkant om aan de schipper te vragen of we met hem mee kunnen.
  Achter het vrachtschip
 voor Ronquiéres
   
De schipper denkt het niet, maar hij zegt ons om Ronquiéres op te roepen, anders worden we helemaal niet gelift. Ik roep de lift op en volgens de liftmeester moeten we erbij kunnen. We wachten nog een uur en het blijft maar regenen. Ik maak ondertussen in de stromende regen een paar foto's van de schepenlift.
Als het vrachtschip eindelijk in de bak ligt, is er achter hem voor ons geen plaats meer. Maar er blijft 3m40 naast het vrachtschip over om er tussen te schuiven. We trekken onze boten in de stromende regen met de hand tussen het vrachtschip en de bak. Gelukkig gaat alles goed en de bak sluit zich. De schipper heeft dit volgens mij met de bakkenist geregeld.
We komen na een uurtje beneden aan en het wordt eindelijk droog. Joop maakt op de bak in de regen nog een stukje film. Beneden aangekomen varen we voorzichtig uit en meren af aan bakboord voor het dorpje Ronquiéres. We hebben gisteren gezien dat ze onze gasflessen voor 16Euro95 verkopen bij de Tabac zaak in het dorp. Met twee steekwagens lopen we naar het dorp en ruilen de flessen om. Ze hebben hier trouwens ook Shell flessen zoals we ze in Nederland hebben. De vrouwen gaan als we terug komen nog even brood halen en dan varen we snel verder.

Een stukje verder ligt sluis Ittre. Deze sluis is altijd een probleem. We roepen de sluis op kanaal 18 op. We moeten een uur wachten en als er een enorme binnenvaarder achter ons komt, mogen we toch als eerste alleen schutten.

Sluis Itre      
De rest van de sluizen in het  kanaal Charleroi - Brussel lopen vrij makkelijk. Bij Halle kun je goed boodschappen doen en we meren af op de plek van de rondvaartboot.(verboden aan te leggen)  De mannen blijven toch aan boord, zodat we als de rondvaart mocht komen, we even losgooien. We hebben dit al meer gedaan en toen kwam de rondvaart inderdaad net aan. Er volgde toen wel een stroom van verwensingen, maar ze hadden helemaal geen last van ons. Je ligt hier eigenlijk niet zo goed, want er passeren grote beroepsvaartuigen die diep geladen zijn en een enorme zuiging hebben. Na een uurtje gaan we een stuk zwaarder weer verder en doen nog nog drie sluizen. Na sluis Ruisbroek gaan we na de tweede brug voor de leidingbrug om 18:19 uur langs een kade net voor Brussel afmeren. Het lijkt een goede ligplaats, en later blijken er ook geen problemen te zijn. Dit is geen plek om alleen te gaan liggen, er lopen hier wel wat vreemde figuren voorbij. We leggen de boten dan kont aan kont en verbinden ze op de buitenbolder met elkaar. Zo lig je wat zekerder als ze een boot losgooien. We verkennen de omgeving en drinken een biertje op de Molecuul. De elektriciteitscentrale aan de overkant maakt wel wat herrie maar daar hebben we s'-nachts gelukkig geen last van.
Voor de leidingbrug    
Terug naar woensdag 22/7

HOME

Verder naar vrijdag 24/7

DAG 31

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

vrijdag 24-7-2009      
Vertrek Na sluis Ruisbroek   Urenteller 4590h54m
      Vertrek 10:47
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
44 sluis Anderlecht   10:57 11:13
45 sluis Molenbeek   11:32 11:42
Afstand 10Km Totale afstand 827Km  
Motoruren 01h13m Totaal motoruren 85h05m  
Reistijd 01h26m Totale reistijd 105h00m  
Aankomst Brussel jachthaven 12:13    
Terug naar donderdag 23/7  

Verder naar zaterdag 25/7

Vrijdag ochtend na goed geslapen te hebben op deze plek, vertrekken we om kwart voor elf. We doen twee sluizen en varen door Brussel. Sinds we voor de laatste keer geweest zijn, is deze doorvaart een stuk schoner geworden. Er drijft veel minder vuil en het water is volgens mij een stuk schoner.
    sluis Anderlecht  
  uitvaart sluis Anderlecht een plek om te overnachten in Brussel bootje in park wat
elk jaar meer gesloopt wordt
door Brussel varen      
enige brug in Brussel
die open moet
     

Brussel

sluis molenbeek    

Sluis Molenbeek midden in Brussel

 

    Er is een strand op de kade
gemaakt
jachthaven Brussel

Jachthaven Brussel

We betalen voor twee nachten en dat kost 36,40Euro. Hierin zit wel de electro, douches en wasmachine gebruik. Als we betaald hebben pakken we de metro tram nr. 4 en rijden naar het centraalstation zuid. Joop koopt alvast de kaartjes voor morgen zodat ze zo naar de trein kunnen.
    De Beurs  
Dan rijden we door naar Brussel. Een heerlijke oude stad met enorm veel winkels en oude gebouwen. We maken een wandeling door de stad en drinken een biertje op de markt.

De Beurs

Dit gebouw werd tussen 1868 en 1873 opgetrokken door Léon Suys. De architect gaf het een neoklassieke stijl verfraaid met tal van decoratieve elementen, waardoor het één van de meest opgesmukte gebouwen uit het Brussel van de 19de eeuw was. Op het fronton zien we een bas-reliëf: "België beschermt de industrie en de handel".

    De Beurs  

Brussel

Het valt wel op dat alle winkels bewakers hebben en we zien nog een achtervolging van een kleren dief. De bewaker schreeuwt zo dat alle bewakers van andere winkels naar buiten vliegen en de dief aanhouden. Laat in de middag gaan we ergens nog wat eten en drinken en weer met de metrotram naar huis. Ik heb me niet zo veilig gevoeld in Brussel.

Grote Markt

De Grote Markt is één van 's werelds mooiste stadspleinen. Elke toerist vindt het schitterend. Schrijvers zoals Victor Hugo en Baudelaire waren ook onder de indruk van de schoonheid van het plein. De herkomst van de Grote Markt is een beetje vreemd. Op de plek waar nu de markt is gevestigd, lag vroeger een zandbank. De rivier de Senne liep er door heen.

 Stadhuis 

Als je de Grote Markt oploopt vanuit één van de zeven zijstraten zie je meteen een groot gotisch gebouw. Dit is het stadhuis van Brussel en het is het mooiste stadhuis van alle Lage Landen. De stad groeide in de 14de eeuw hard en had daarom behoefte aan een sterk administratief centrum. De locatie van de bouw werd de Grote Markt. De eerste steen werd gelegd in 1402. Het originele stadhuis, dat is tegenwoordig de linkervleugel, was klaar in 1405.

    even aanraken brengt geluk  

      Manneken Pis van Brussel

Manneken Pis

Dit standbeeld van de kleine plassende jongen is één van de grootste toeristische attracties van Brussel. Veel mensen weten niet wat het nou precies inhoudt. Het is eigenlijk niks meer dan een decoratie op de top van een fontein waar mensen in de Middeleeuwen hun verse water kwamen halen. Manneken Pis bestond al in de 15de eeuw. Zo heette toen een fontein in de Stoofstraat.
De officiële herkomst is terug te leiden tot 13 augustus 1619 toen de stad de beeldhouwer Jerome Duquesnoy opdracht gaf om een bronzen versie van Manneken Pis te maken om zodoende de oude versie te vervangen. Door de eeuwen heen is Manneken Pis vaak verstopt om hem te beschermen tegen vijandelijke legers.

Er zijn veel legendes over Manneken Pis. Volgens één van deze legendes had een kleine jongen tegen de deur geplast van een heks die woonde op de plek waar nu nog steeds de fontein staat. De heks was zo kwaad dat zij de kleine jongen in een standbeeld veranderde.

Een andere legende zegt dat een man zijn kleine zoon was verloren. Hij vond het kind na twee dagen, vlakbij de plek waar nu de fontein van Manneken Pis kan worden bewonderd. Toen de vader het kind zag, was deze aan het plassen. Als teken van vrijheid, liet de vader daarop een fontein maken met daarop een standbeeld van een plassende jongen. 

    komt een bui aan  hier gaan we morgen heen 

Op de grote markt een pilsje drinken.

      St Hubert galerij

 St. Hubert galerij

De St. Hubert galerij is een goed voorbeeld van een typisch 19de eeuws gebouw, het overdekte winkelcentrum. Tussen 1820 en 1880 werden 7 van zulke overdekte winkelcentra gebouwd. Drie van de 7 hebben het overleefd: de St. Hubert galerij, de Bortier galerij en de Noord Passage. Deze galerijen hadden een dubbele functie: de begane grond was bestemd voor winkels, de bovenste sectie was bestemd voor woonruimte.

In Brussel zien we overal tekeningen van stripfiguren op muren van gebouwen. 

De Metrotram is een kermis attractie. Ze rijden zo hard en gaan dan vol in de remmen. De mensen rollen door de tram, maar niemand durft er iets van te zeggen. In Rotterdam zouden ze ontslagen worden. En het gebeurt niet één keer, maar tientallen keren. Keihard remmen en keihard optrekken en stotend rijden. Als Mar voor in de tram moet betalen ga ik achter haar staan om haar vast te houden, anders gaat het niet. Gelukkig komen we heelhuids aan bij de jachthaven en drinken s'-Avonds nog een lekker pilsje op het bezoek van Brussel.
Guus Flater is weer bezig op de linkse foto.
 

DAG 29

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
woensdag 22-7-2009      
Vertrek Strépy-Thieu 10:15   Urenteller 4585h26m
37 Strépy-Thieu lift   10:20 10:47
 
Afstand 20Km Totale afstand 787Km  
Motoruren 01h53m Totaal motoruren 80h17m  
Reistijd 02h22m Totale reistijd 95h36m  
Aankomst Ronqueres 12:37    
Terug naar dinsdag 21/7  

Verder naar donderdag 23/7

Als we aan de koffie willen beginnen komt er een jachtje langs wat de schepenlift in gaat. We overleggen en besluiten mee te gaan. Het is natuurlijk een belevenis om te schutten met zo'n lift. We maken diverse foto's en een film. De vrouwen maken in de lift de papieren in orde bij de bakkenist. Zijn printer is defect waardoor het wel lang duurt.

Het liften gaat vrij snel en in 27 minuten varen we weer uit.
Hieronder de stuw in het Centrum kanaal die gesloten wordt als er iets met de lift van Thieu zou gebeuren.
Uit de lift varen we door naar Ronquiéres de volgende schepenlift. Voor de lift gaan we bakboord aanleggen om daar de nacht door te brengen. Helaas is er slecht nieuws voor Joop en Cor, er komt een telefoontje uit Nederland dat Joop zijn broer Rinus is overleden. Dat is een domper.
'Hellend vlak Ronguiéres   Bakboord voor hellend vlak  
Het is heerlijk weer en je hebt hier zo'n prachtig uitzicht. Joop en ik fietsen later naar Ronquiéres om brood te halen. We kopen ook nog een paar heerlijke gehakt ballen met uitjes. Als we terug komen bakken we patat met gehaktballen in pindasaus. We zitten weer mudvol na het eten. 

S'-avonds is het te koud om buiten te zitten en drinken we wat op de Cojo.

In Ronquiéres zit een tabakszaak die ook propaangas verkoopt. We informeren wat de prijs is (19Euro Esso) en we bestellen alvast twee flessen voor morgen als we beneden het hellend vlak liggen.
  Op weg naar Ronquiéres We moeten dadelijk ook weer terug In Ronquiéres

Na zo'n overlijdingsbericht is het natuurlijk wel even wat anders.

 
Terug naar dinsdag 21/7

HOME

Verder naar donderdag 23/7