DAG 33

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

zondag 26-7-2009      
Vertrek Brussel   Urenteller 4592h07m
      Vertrek 11:20
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
  Verbrande brug Vilvoorde 12:10   12:39
46 sluis Zemst 13:19 13:19 13:45
Afstand 27Km Totale afstand 854Km  
Motoruren 02h47m Totaal motoruren 87h52m  
Reistijd 03h30m Totale reistijd 108h30m  
Aankomst Willebroek 14:50    
Terug naar zaterdag 25/7  

Verder naar maandag 27/7

Weer zo'n slechte nacht door stank en brom en we besluiten daarom vandaag door te gaan. We willen nog wel even de watertanks volgooien. Helaas alles is inbegrepen behalve drinkwater. Dan moet je weer muntjes kopen bij de havenmeester. We besluiten door te gaan en te tanken in Willebroek. Het is hier allemaal industrie dus niet zo mooi varen. De bruggen moeten bijna allemaal open, omdat ze een  halve meter boven het water liggen. Omdat het zondag is moeten we soms een kwartier wachten omdat er maar één brugwachter is die verschillende bruggen bedient. Deze brugwachter rijdt met een auto mee om verschillende bruggen te openen.
Bij sluis Zemst moeten we wachten, want de sluis wordt beperkt bediend. Gelukkig komen er snel nog een aantal boten die moeten schutten en de sluiswachter besluit dan de sluis maar te draaien.
    sluis Zemst  

sluis Zemst  

Jachthaven Willebroek
jachthaven Willebroek     aanleg voor sluis Klein Willebroek
Als we in Willebroek jachthaven aankomen tanken we eerst water aan het watersteiger waar je 100L voor 0,50Euro krijgt. Dan krijgen we twee plaatsen toegewezen in box 25 en 26. We zetten de stoelen en de tafel op de kant voor de boot waar een grasveldje is en drinken een wijntje. Er komt nog een Nederlander langs, die een tijdje blijft hangen en veel verhalen heeft.

Hij was op vakantie geweest met twee boten en zijn vriend was in Calais op het dek gevallen en in het ziekenhuis beland. Nu vaarde hij alleen terug. Dat zijn dingen die dus ook kunnen gebeuren. De havenmeester geeft ons informatie over het tijdstip dat we hier morgen moeten vertrekken om een goed tij te hebben naar Antwerpen. We willen door de nieuwe sluis van Klein Willebroek de Rupel op en zo naar de Schelde varen. Deze sluis werkt alleen drie uur voor, tot drie uur na hoog water. Anders staat er aan de kant van de Rupel geen water meer voor de sluis.

sluis Klein Willebroek De Rupel richting Antwerpen Stukje oude brug bij Klein Willebroek
's-Avonds wandelen we door Klein Willebroek en bekijken de omgeving.
Aan de de Rupel bij Klein Willebroek staat de onderstaande tank.

Shermantank  
Klein stukje geschiedenis:


Luitenant-Colonel David Silvertop besluit om een vermetele omtrekkingsbeweging te laten uitvoeren. Vekemans stapt in een kleine verkenningsauto en krijgt drie Shermantanks mee. Zij rijden vervolgens door het centrum van Willebroek en langs het kanaal naar Klein-Willebroek. Om 9:35 uur rijden Vekemans en de drie Britse tanks over de ondermijnde maar nog intacte houten tolbrug. Vekemans leidt de tanks nu door de verlaten Boomse straten naar de oprit van de grote Rupelbrug.
De verdedigers worden in de rug beschoten en zijn volkomen verrast. Na wat zwak verweer geven de Duitsers zich over. Er vallen enkel wat licht gewonden. Boomse verzetslieden helpen bij het gevangen nemen van Duitsers die zich nog in de omgeving ophouden. Vekemans gaat naar de krijgsgevangenen en dwingt een Duitse onderofficier om de springladingen onder de grote Rupelbrug onschadelijk te maken. De andere tanks verschijnen spoedig en bezetten de vitale punten in Boom. De boulevardbrug over Rupel wordt onbeschadigd veroverd. Met Vekemans als gids op de tank van Silvertop, wordt de stormloop naar Antwerpen voortgezet. De Duitse verdedigers aan de stadsrand worden na korte schermutselingen overrompeld. Diezelfde dag, even na 14 uur, rijden de Britse tanks en de halfrupsauto's van de begeleidende infanterie al triomfantelijk over de Antwerpse lanen, begroet door een uitzinnige menigte. In de oorlogsgeschiedenis is er zelden een persoonlijk initiatief zoals dat van Robert Vekemans met zoveel succes bekroond. Zijn optreden aan de bruggen te Boom heeft geleid tot de intacte verovering, door de Britten en Antwerpse weerstanders, van de strategische belangrijke haveninstallaties te Antwerpen en heeft op die manier het verdere verloop van de oorlog ingrijpend beïnvloed. Na de oorlog werd de in 1945 beschadigde en verouderde tolbrug gesloopt. Delen hiervan dienden nog een tijd als noodbrug over de Maas in Hoei, daarna verdween het naar de schroothoop. De pijlers van de brug bleven nog tot 1986 in de rivier staan.

Bron.
Tekst: Marc Van De Velde - De bruggen van Boom & Alex Vinck

Terug naar zaterdag 25/7 HOME

Verder naar maandag 27/7