DAG 13

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
maandag 6-7-2009      
Vertrek Wulpen   Urenteller 4547h47m
      Vertrek 09:04
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
14 sluis Nieuwpoort 10:19 10:19 10:19
15 sluis Furnes 16:30 16:39 16:46
  Grensbrug 14:55-15:23      
  Veurne 10:25-13:40      
Afstand 39Km Totale afstand 449Km  
Motoruren 04h41m Totaal motoruren 45h26m  
Reistijd 05h35m Totale reistijd 55h56m  
Aankomst Berques 17:54    
Terug naar zondag 5/7  

Verder naar dinsdag 7/7

Maandagochtend 6-7 gooien we om een uur of 9 los en Joop vaart vooruit naar de brug iets verderop in Wulpen waar we een bedieningskaart voor hebben gehad. Joop kan er makkelijk onderdoor maar ik weet het nog niet. Maar ook ik kan er onderdoor en Joop hoeft de automaat dus niet te bedienen. Het is hier mooi varen. Voor Veurne ligt een spoorbrug waar we een half uur moeten wachten voordat hij bediend wordt. De sluis in Veurne die dan volgt, staat open en de brug over de sluis is hoog genoeg. We vinden een prima plek aan het steiger wat rond Veurne loopt. Hier is plek zat en we worden geholpen bij het aanleggen.
Spoorbrug voor Veurne   Aanleg Veurne 


Aanleg rond Veurne   Jachthaven Veurne Steiger rond Veurne

Veurne

Winkelstraat Veurne Markt met Belfort in Veurne   Oude vleeshal nu bibliotheek
Het vroegere gildehuis van de beenhouwers dateert uit 1615. Het is een voorbeeld van lokale renaissance. De geveltop is in en uitzwenkend. Boven het aedicula venster zit het stadswapen.
  St. Nicolaaskerk Voor het stadhuis  
Veurne is ontstaan rond een burcht, opgericht ter verdediging tegen de Noormannen op het einde van de 9de eeuw. Daarna werd 

het één der best versterkte plaatsen in het graafschap Vlaanderen. De gemeenschap, die rond de burcht was komen wonen, verkreeg in de 12de eeuw stadsrechten. In het Stadspark bevindt zich nog steeds de mote (burchtwarande).

Het Belfort van Veurne   Het Belfort De eerste regenbui
Veurne is een aangename stad met tien landelijke deelgemeenten en nauwelijks 12 000 inwoners rijk. De oude stadskern bezit een merkwaardig patrimonium met twee kerken, waarvan vooral de St. Walburgakerk zeer mooi is. Het Stad- en Landshuis zijn prachtige voorbeelden van de regionale renaissance-interpretatie, en her en der in de stad vind je particuliere gebouwen uit vooral de 18de eeuw terug, opgetrokken in de gele baksteen van de streek, en soms in een zeer mooie uitwerking. De deelgemeenten herinneren in hun oude hoeves, statige kerken, en zelfs enkele molens en een waterkasteel, aan hun rijke verleden.
We gaan de stad bekijken en boodschappen doen. We hebben voor het eerst een pittige regenbui als we door de stad lopen. Maar kort daarna is het weer erg warm. In de middag gooien we los want we willen nog een stukje verder varen en iets voor de grensbrug naar Frankrijk gaan barbequen. Helaas als Joop probeert aan te meren op onze al eerder bezochte plek, loopt hij vast. Het is er heel ondiep geworden. Verder is er geen aanleg waar je goed kan liggen in het kanaal. Bij het stadje Adinkerke is wel een aanleg, maar dan lig je naast een autoweg en er is maar één plek. Dan maar door naar de grensbrug. We worden door de grensbrugwachter opgevangen, maar ook hier kan je niet goed overnachten en we besluiten door te varen naar Berques of we moeten onderweg nog een goed plekje vinden. Voor de grensbrug is één plekje aan stuurboord voor de brug, maar dat is bezet en ook daar lig je niet rustig. Er zit hier wel een grote Carrefour met een benzine en dieselpomp.
Boodschappen gedaan bij de Aldi De brugwachter maakt een formulier op, dat we vandaag Frankrijk zijn binnengekomen en we kunnen weer doorvaren. Onderweg zijn tot Duinkerken echter geen aanlegmogelijkheden.
Sluis  de  Furnes Bediening sluis Furnes  Sluis Furnes   
De port de plaisance in Duinkerken ziet er niet aanlokkelijk uit en ligt aan een drukke snelweg. Ook hebben we over deze ligplaats geen goede verhalen gehoord. We draaien daarom bakboord uit naar Berques. Het eerste stukje is erg ondiep. De dieptemeter geeft soms maar 50cm aan. Als we Duinkerken uit zijn, wordt het dieper en is het mooi varen. Maar er zijn geen aanlegmogelijkheden.
In 1998 hadden we iets op deze bolder geschreven. We komen uit sluis Furnes Canal  de Furnes Duinkerken
Vanuit het Canal de Furnes draaien we in Duinkerken bakboord het Canal de Bergues in. Ik vaar het kanaal eerst voorbij, want het is niet duidelijk te zien waar je het kanaal in moet varen.
Canal de Bergues      
In Berques is een steiger voor drie boten maar de boot die er al ligt, ligt breed uit en we moeten tegen elkaar aan om af te meren. De eerste boot doet ook geen poging om op te schuiven. De barbecue op de kant want het is al 6 uur geweest. We hebben hier een prachtige plek tegen de vestingmuur van Berques om te barbequen en het smaakt iedereen voortreffelijk. Ook de wijn vloeit weer rijkelijk. Na de barbecue is het te koud om buiten te zitten, dus dan maar in de boot een biertje.
Als we aankomen gelijk de barbeque en patatpan op de kant en dan smullen. Het is al bijna 7 uur als we zitten te eten. Wat zouden ze hier in vroegere tijden van gedacht hebben???
Heerlijk patat en barbeque   Na de barbeque effe pitten en puzzelen
  Kanaal naar Berques
Terug naar zondag 5/7 HOME

Verder naar dinsdag 7/7

DAG 12

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 12 zondag 5-7-2009      
  Blijven liggen   Urenteller 4546h40m
Afstand 0Km Totale afstand 410Km  
Motoruren 00:00uur Totaal motoruren 40h45m  
Reistijd 00:00uur Totale reistijd 50h21m  

Wulpen

We hebben gisteravond besloten om nog een nacht in Wulpen te blijven liggen.
Als ik 's-ochtends mijn fiets controleer, blijk ik weer een lekke band te hebben.
Als hij geplakt is maken we 's-middags een fietstocht naar Oostduinkerkebad aan zee en eten een ijsje op de boulevard. Weer een heerlijke vakantiedag.
Je kunt hier goed fietsen, overal zijn er fietspaden langs de provinciale wegen. Iets verderop zit een vliegveld waar een vliegshow wordt gehouden.
Weer een lekke band 3e maal 3x is scheepsrecht  


Oostduinkerkebad

 



Aanleg Wulpen
Terug naar zaterdag 4/7 HOME

Verder naar maandag 6/7

DAG 10

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 10 Vrijdag 3-7-2009      
Vertrek Jabbeke   Urenteller 4543h43m
      Vertrek 10:00
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
9 sluis Plassendale 10:15 10:15 10:15
10 sluis St. Joris 12:51 12:51 13:02
Afstand 27Km Totale afstand 400Km  
Motoruren 02h57m Totaal motoruren 39h38m  
Reistijd 03h14m Totale reistijd 48h55m  
Aankomst Nieuwpoort vww Westhoek 13:14 liggeld 11Euro  
Terug naar donderdag 2/7  

Verder naar zaterdag 4/7

 
Vrijdag 3 juli Motor gedaan en het journaal bijgewerkt onder de koffie. Dan gooien we met wat minder weer los en varen richting Nieuwpoort. Iets verderop komen we bij sluis Plassendale, waar we het kanaal  Plassendale á Nieuwpoort in gaan. De sluis staat open, alleen moet de sluiswachter de brug over de sluis openen. De bruggen verderop hebben marifoonkanaal 20.
Kanaal Brugge - oostende   Sluis Plassendale mar. kan. 20 In sluis plassendale
Iets verderop bij het plaatsje oudenburg is een aanleg mogelijkheid, maar die ligt helemaal vol. Er kunnen hier wel 10 jachten liggen. Onder de Zandvoordebrug door kan je stuurboord ook liggen ( zie foto onder) om het stadje oudenburg te bezoeken. De bruggen worden hier door één bruggenwachter bediend en we moeten in konvooi van 5 jachten  door het kanaal. Helaas is er één jacht bij wat erg langzaam vaart en het konvooi ophoud. Bij Leffinge is een aanleg voor jachten en twee jachten gaan daar na de brug liggen. Wij gaan verder want we willen naar de jachthaven van Nieuwpoort. In dit kanaal kan je maar langzaam draaien want het is erg ondiep. Soms heb ik maar 70cm onder de diepte meter. Ik krijg ook twee keer iets door de schroef wat een behoorlijke knal geeft. Bij de laatste brug de Rattevallebrug roept de bruggenwachter dat hij de Sint Joris sluis zal bellen dat wij er aan komen.
Cojo vaart sluis Plassendale in     Zandvoordebrug in Oudenburg

Aanleg Oudenburg


kanaal  Plassendale  á Nieuwpoort   kanaal  Plassendale á Nieuwpoort Sint Jorissluis Mar. kan. 20

Nieuwpoort

Jachthaven vvvw - Westhoek Jachthaven vvvw - Westhoek    
Als we bij de Sint Joris sluis aankomen staat hij al open en de lichten staan op groen. We schutten snel en varen achter de sluis de jachthaven van Nieuwpoort in. Dit  is vww - Westhoek gelegen op het spaarbekken van de IJzer te Nieuwpoort. Het is etenstijd en de havenmeester is er niet. Iemand roept vanaf de steiger waar we moeten gaan liggen. We meren de boten achterelkaar aan een lang steiger af en besluiten gelijk Nieuwpoort in te gaan.
Voor de ganzenpoot   Langs de haven naar het strand  
De fietsen van de boot en gelijk op de pendalen. Het is heerlijk weer en we fietsen langs de haven naar de pier. Op de pier staan netten die door een hefboom en een lier te bedienen zijn. Voor een paar euro mag je met deze installaties een uur vissen. Vooral veel jeugd staat dan ook te vissen, maar er worden alleen kleine krabben gevangen. Sommige mensen geven ze aan de meeuwen. Op zee is een aantal optimisten aan het zeilen, maar omdat de wind aanwakkert komen ze terug naar de haven. Er lopen behoorlijke golven, dus het is spectaculair hoe ze tussen de pieren zeilen. Er komen er nog een paar in de problemen, die dan omslaan. Een aantal rubberboten snelt toe om ze te helpen.
Vissershaven Nieuwpoort   In de haven een zeilboot lichten  
De IJzer is de enige rivier die in België in zee uitmondt. De Sint-Jorissluis werd bij de aanleg van het spaarbekken (dat op zijn beurt werd uitgegraven om de autosnelweg E40 te voorzien van een overgang over de rivier de IJzer) aangelegd en betekende een nieuwe verbinding tussen de Brugse Vaart en de IJzer. Daardoor kon de sluisdoorgang van de IJzer naar de Ganzenpoot weggehaald  worden.

Buitenhaven Nieuwpoort
 
We fietsen naar de pier
 

 

De pier van Nieuwpoort Zeekanaal naar Nieuwpoort    

Zeilschool met optimisten     Voor een paar centen vissen
We fietsen weer een stukje terug en pakken een pilsje in een cafeetje aan de haven. Ik heb voor de tweede keer deze vakantie een lekke band. Gelukkig hebben we plaksel, dus is het weer snel gefikst.  Dan fietsen we nog wat door de stad en doen nog wat boodschappen.
  Heerlijk uitwaaien op de pier   Lekke band met gelukkig plaksel
Op de haven terug gekomen gaan we eerst naar de havenmeester die later Guy blijkt te heten. We maken daar geen goede beurt want we hadden ons niet gemeld en waren zomaar weggegaan en lagen op een verkeerde plek. Na wat uitleg draait de hevenmeester bij en blijven we nog wat ouwehoeren in het havenkantoor. Dan naar de kantine van de jachthaven. Hier kan je goed eten, wat we dan ook wel doen. We drinken nog een wijntje op het steiger en maken met de havenmeester een afspraak om morgen diesel te tanken.

Wasmachine 3Euro. Havengeld 11Euro. Internet 1Euro.

Wat ons opvalt, is de rij met mensen voor de viswinkels. Het lijkt wel of de vis op de bon is. Morgen willen we vis bakken, dus zullen wij ook wel in de rij moeten staan.
    Lekker mosselen eten Uit eten in de kantine v/d haven

''s-Avonds fietsen we naar het Albert I monument. Dit monument staat aan de ganzenpoot waarop vijf sluizen uitkomen. Ik maak nog twee foto's van de ganzenpoot waar we morgen langs moeten varen. Op de bovenstaande foto is de ganzenpoot met het monument goed te zien. Ook de jachthaven op het binnenmeertje waar we liggen is te zien.


Albert I Monument

    Ganzenpoot  

Het koning Albert I monument kwam tot stand met de steun van de oudstrijdersverenigingen van de Eerste Wereldoorlog. Omdat de IJzer in het verloop van deze oorlog een cruciale rol speelde, kon dit monumentaal gedenkteken geen betere plaats toegewezen krijgen dan de rechteroever van deze rivier. Het bij hoog water openzetten van het sluizencomplex "Ganzenpoot" aan de voet van dit monument zette immers de IJzervlakte onder water zodat de opmars van het Duitse leger gestuit werd. Het monument is vervaardigd met uit modder gebakken baksteen. Je ziet in de zuilen trouwens granaatscherven die met de klei mee gebakken zijn. Het monument, ontworpen door architect Juliaan De Ridder, heeft een cirkelvormig grondplan met een diameter van 30 meter. Het rust op een kruisvormige sokkel met een oppervlakte van 2500 m². Twintig kubusvormige zuilen (2x 1 meter) schragen een ringbalk met een omtrek van bijna één hectometer. Op de binnenkant van deze rondgang zijn, in vergulde letters, twee gedichten aangebracht. De Nederlandstalige tekst is van August van Cauwelaert, de Franstalige is van Maurice Gauchez. Centraal in de zuilenkring staat een ruiterstandbeeld van Koning Albert I. Dit beeld, vervaardigd door Karel Aubroeck uit Temse, rust op een vier meter hoog voetstuk en is zelf vier meter hoog. Reeds 2 maal werd het zwaard van het standbeeld gestolen.

Terug naar donderdag 2/7 HOME

Verder naar zaterdag 4/7

DAG 11

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 11 Zaterdag 4-7-2009      
Vertrek Nieuwpoort   Urenteller 4546h40m
      Vertrek 12:30
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
11 sluis Sint Joris 12:33 12:33 12:57
12 Sluis Graven 13:06 13:06 13:16
13 Sluis Veurne 13:17 13:17 13:32
Afstand 10Km Totale afstand 410Km
Motoruren 01h07m Totaal motoruren 40h45m
Reistijd 01h27m Totale reistijd 50h22m
Aankomst Wulpen 14:07    
Terug naar vrijdag 3/7  

Verder naar zondag 5/7

 
Zaterdagochtend begint weer een zonnige warme dag. De vrouwen doen de was en gebruiken de wasmachine en droger van de jachthaven. Dit kost in totaal 6 euro. Het havengeld is 11Euro per nacht tot 10meter. Gisteren heb ik door het ouwehoeren vergeten munten mee te nemen voor het wassen, maar ik had ze wel betaald. De havenmeester kon er alleen maar om lachen, dus dat was snel opgelost. Ik en Joop gaan naar de stad om vis en brood te kopen. Als we bij de viswinkel aankomen, staat er al weer een rij voor de deur en we moeten een kwartier wachten voordat we aan de beurt zijn. Ik koop roggevin, zeewolf en tongschar voor ons allemaal. De prijs valt reuze mee en we begrijpen niet waarom het zo verschrikkelijk druk is bij de visboer terwijl er genoeg zijn. Gisteren hebben we wel gezien dat er een aantal de zaak hebben gesloten en waarom dat is, is ook een raadsel.

Marga zet koffie.
In de rij bij de visboer Havenmeester Guy Soete Brandstoftank met diesel Tankplaats op de haven
We fietsen terug naar de boot en gaan diesel tanken. Ik moet als eerste en de voorraad tank is leeg geweest waardoor er veel lucht in de slang zit. Als ik dit tegen de havenmeester zegt haalt hij wel 5 liter van de hoeveelheid getankte liters af. De havenmeester van Nieuwpoort helpt met het tanken. We konden geen betere havenmeester treffen. 260liter diesel olie wordt er in de Molecuul geladen. Dan snel naar de sluis Sint Joris die al open staat. Als de sluis dicht is gegaan, blijkt dat iemand anders hem had opgeroepen en de deuren gaan weer open om nog een paar jachten in te laten. We komen ruim voor laag water bij sluis Graven aan om een stukje op zout getijde water te varen, want als het laag water is staat hier geen water meer in de haven. Je moet dus als je vanuit Nieuwpoort richting Veurne gaat wel informeren wanneer het buiten laag water is om de Ganzenpoot te ronden. We steken de zeehaven over en schutten weer terug naar zoet. Dat gaat hier altijd zeer snel. In de sluis krijgen we een kaart om een brugautomaat te bedienen in Wulpen. We varen nu op het kanaal Nieuwpoort Duinkerken richting Veurne. 
Speciaal schip in Nieuwpoort Sluis Graven De ganzenpoot in Nieuwpoort  
  Monument bij Ganzenpoot Sluis Veurne
Prima aanleg Wulpen     Aanleg Wulpen
We passeren het stadje Wulpen waar stuurboord een prima aanlegplaats is. We leggen hier aan en gaan tegen de avond op de kant de vis bakken die we s'-ochtends in Nieuwpoort hebben gekocht. Een heerlijke plek om te liggen. We hebben hier een aantal jaren geleden ook al eens overnacht en toen was er een paardenmarkt in het dorp. Er komen nog twee boten langs, maar die varen door. We verkennen op de fiets de omgeving en zitten tot laat op de kant want het is prachtig weer. De vis smaakt voortreffelijk en de wijn ook.

Kanaal Nieuwpoort Duinkerken   Visbakken Viskot


Vispannetje Dat smaakt wel Viskot langs de weg Avondrood
Terug naar vrijdag 3/7 HOME

Verder naar zondag 5/7

DAG 9

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 9 Donderdag 2-7-2009      
Vertrek Brugge   Urenteller 4541h41m
      Vertrek 12:30
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
sluis Nieuwe Dammepoort 12:45 12:45 12:55
Afstand 17Km Totale afstand 373Km  
Motoruren 02h02m Totaal motoruren 36h41m  
Reistijd 02h10m Totale reistijd 45h41m  
Aankomst 2Km na Jabbeke 14:40    
Terug naar woensdag 1/7  

Verder naar vrijdag 3/7


Donderdag ochtend 2 juli maken we eerst een afspraak met de havenmeester dat we om half één willen vertrekken. De vrouwen willen eerst boodschappen doen en joop en ik gaan het friet museum bekijken waar we gisteren een folder van hebben gehaald bij de toeristen info. We halen de vier fietsen van dek maar drinken eerst nog koffie op de boten. Het frietmuseum ligt midden in de binnenstad maar we vinden het vrij snel. Het is zeker de moeite waard als je alles van aardappels en friet wil weten om hier eens heen te gaan. Twee verdiepingen met allerlei informatie over Friet bakken en accessoires die daarvoor gebruikt werden. In de kelder is een heuse friet kot en met korting bonnen kun je hier een heerlijke zak friet kopen. Het ruikt er ook heerlijk naar friet.
   
Voor het Frietmuseum Ingang Frietmuseum Friet krantenknipsels Meester frietbakker
  De Nationale Orde van de Gulden Puntzak

Naar aanleiding van haar 20-jarig bestaan stichtte de Nationale Vereniging van Frituristen een nieuwe nationale orde om al degenen te onderscheiden die hun kennis, hun talent, hun toewijding, hun vaardigheid en hun ideaal ten dienste van de Belgische frietcultuur hebben gesteld. Er zijn vier gradaties: ¨ Zilveren Kruis ¨ Ridder ¨ Officier ¨ en Groot-Officier
Jaarlijks wordt op de Nationale Dag van de Friturist, een ceremonie gehouden alwaar de eretekens worden uitgereikt. De Nationale Orde van de Gulden Puntzak telt, naast verdienstelijke frituristen, een steeds groeiend aantal personaliteiten zoals Herr Seele, Paul Ilegems en Burgemeester Patrick Janssens.  

Het recept voor de beste friet.
Van Dale heeft het woord Friturist opgenomen in haar woordenboek.
''Miljoenen keren al werd het woord Friturist gebruikt, maar het werd niet opgenomen in onze omgangstaal'', zegt Gilbert Van Houtte (70), gepensioneerd Friturist en oprichter van de beroepsvereniging Navefri. ''Na 25 jaar niet-aflatende inzet is deze erkenning de kroon op het werk''.

Friet geschiedenis

Een spoor leidt ons naar Frankrijk en zelfs doorheen Spanje, waar men volgens aantekeningen reeds in 1880 de in olie gebakken aardappelstikjes kende. Volgens een andere bron bakte men zelfs al sinds eeuwen in het Franse Périgord aardappelbrokjes in de vetopvanger onder het braadspit. Deze methode wordt hedendaags nog toegepast in oudere boerderijen in de Périgord en Midi-France." Het afdruipend vet van een gans of een ander vetrijk stuk vlees aan het spit, wordt opgevangen in een gietijzeren of koperen bakvormige schotel: de "léchefrite". Daarin worden dan de in schijfjes gesneden rauwe aardappelen gedropt om ze er na een korte tijd mooi bruin en knappend uit te vissen.

Friet pannen Friet vet Aardappel schiller  
Een ander frietverhaal situeert zich in Luik rond 1820, waar men het heeft over een verdwaald stukje aardappel dat zomaar in een pot kokend vet verzeilde. Dit gebeuren zou de aanleiding geweest zijn tot de geboorte van de friet, waarbij de Walen zich het haat uit het hoofd zouden trekken met de bewering dat de enige ware ontdekkers van de friet te zijn. Er ontstonden overal kleine frituren waarbij men een portie friet toen "un russe" noemde, vooral in Charleroi. Deze benaming was eigenlijk een spotnaam die zou zijn ontstaan rond 1857 toen de Engelsen en de Fransen een oorlog uitvochten tegen de Russen in Crimée in de provincie Luik. (uit: Toute les pomme de terre van Lucienne Desnoues).
  Patat snijders  

Met de ontdekking van een manuscript "Curiosit's de la table dans le pays bas Belgique" uit 1781 zijn velen een andere mening toegedaan. Een aantekening daaruit beschrijft hoe de arme bevolking in de provincie Namen dagelijks hun visjes uit de Maas haalden om hun honger te stillen. 's Winters, wanneer de Maas meestal dichtgevroren was, haalden de arme lieden de vetpot uit de kelder. In het hete vet bakten ze dan een soort langwerpige aardappeltjes, die gesneden waren in de vorm van kleine visjes. Dit soort dikke frieten werd reeds gebakken in 1680.

Aardappelschillers Krantenknipsel    

 Friet informatie

   


Dan nog even snel naar boekenzaak de Slechte die naast het museum zit en weer terug naar de Coupure haven. Cor heeft ijs meegenomen, dus eerst ijs op de Cojo. We gooien 5 minuten voor half één los en de havenmeester draait de coupure brug.
Uitgang Frietmuseum Sint-Janshuismolen Brugge Bruggen rond brugge
De huidige Sint-Janshuismolen is al de derde molen op die plek. De wal of mote waarop de molen nu nog staat werd gemaakt bij de oprichting van de tweede stadsomwalling na de uitbreiding van het grondgebied in 1297-1300.

Dan door de vele bruggen van Brugge en een sluis, wat weer traag verloopt.  In de sluis blijft er nog een schip hangen, omdat hij ergens  op blijft staan met zijn vlak en een Duitser haalt allerlei kapriolen uit in de sluis, wat nogal wat schade aan de huurboot geeft. Als we eindelijk uit Brugge zijn, krijgen we nog een paar bruggen die geopend moeten worden. In Jamberre ligt een voetgangersbrug die we oproepen op kanaal 20, maar waar we geen antwoord van krijgen. Als ik hem na een tijdje bel, zegt hij te gaan draaien want hij heeft ons niet gezien. Als de brug open gaat en joop door groen / rood vaart, begint de brugwachter op de marifoon te gillen dat hij dat niet mag. Hij heeft ons dus al die tijd zien liggen maar niets ondernomen. Hoe bestaat het. Iets verderop leggen we bakboord in het kanaal Brugge - Oostende aan. Heerlijke plek om te barbecueën en te zwemmen. We maken nog een fietstocht (prachtige omgeving) en ik krijg een lekke band die we gelijk plakken. Na een heerlijke avond zeer laat naar bed. 

Kanaal Gent-Oostende   Friet bakken in de praktijk  
Prachtige aanleg   Frietkot langs het kanaal
Terug naar woensdag 1/7 HOME

Verder naar vrijdag 3/7