DAG 18

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME


zaterdag 11-7-2009      
Vertrek Arques   Urenteller 4559h46m
      Vertrek 11:20
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
19 sluis Flandre   11:29 11:53
20 sluis Fontinettes 12:05 12:22 12:42
21 sluis nr1 Fort Gassion 14:00 14:17 14:23
Afstand 21Km Totale afstand 540Km  
Motoruren 02h03m Totaal motoruren 54h47m  
Reistijd 02h35m Totale reistijd 66h33m  
Aankomst Achter sluis Fort Gassion 14:30
Terug naar vrijdag 10/7  

Verder naar zondag 12/7

Zaterdag ochtend 11/7 eerst de watertank met emmers volgegooid, wat later een goed idee blijkt te zijn. De kraan zit te ver om de slangen te gebruiken. Gelukkig hebben we nog niet zo veel water gebruikt en na een stuk of zes maal te hebben gelopen is de tank vol. We vragen nog bij de enige boot in de haven waar iemand op is, of hij weet hoe het in Arras is. Volgens hem moet je dat zien als st. Omer, maar hij is er met de boot nog nooit geweest, omdat hij het niets vindt. We besluiten dan maar de Lys een stukje op te gaan gaan varen. We hebben al eerder bij Aire sur Lys gelegen, maar dat was niet zo best omdat het er erg ondiep was.


Ik roep vanuit de jachthaven Arques de sluis Flandre op en krijg te horen dat er over een half uur een schip aan komt waarmee we kunnen meeschutten. We vertrekken vijf minuten voor tijd en als we de haven uitkomen komt het schip net de hoek om. Het schutten in deze sluis is niet makkelijk omdat er geen bolders zijn. We improviseren wat en de sluiswachter laat de sluis heel langzaam vollopen. Als de sluis halverwege is komt hij zelfs een touw aanpakken om vast te maken. Dat is natuurlijk weer wat te drinken waard. Hij zegt ons dat sluis Fontinettes al is gewaarschuwd en dat wij met hetzelfde schip kunnen schutten.

Net voor sluis Fontinettes ligt een oude schepenlift wat nu een museum is geworden. Het is hier erg smal en je kan niet goed passeren. We moeten nog tien minuten voor de sluis wachten en kunnen dan invaren.
Scheepslift Fontinettes.

Deze bevindt zich in het kanaal van Neufossé. Om het niveauverschil van maar liefst 13 meter tussen de rivier de Aa en het kanaal van Neufossé te overbruggen waren er tot 1887 maar liefst 7 sluizen in gebruik. Naarmate de schepen groter werden ontstonden er steeds langere files voor de sluizen en om hieraan een eind te maken werd een hydraulische lift ontworpen. Deze lift werkte als een basculeweegschaal en kon in één klap het niveauverschil van 13 meter overbruggen.
Schepen werden groter en groter en in de jaren zestig voldeed de lift niet meer. In 1967 kwam er een enorme sluis voor in de plaats en werd de lift niet langer gebruikt. Helaas viel de lift ten prooi aan onder andere koperdieven en het hele complex lag er verloren bij. Met man en macht wordt er door een groep enthousiaste mensen gewerkt om de werking en de geschiedenis aan bezoekers duidelijk te maken middels onder andere een maquette en een film.


Scheepslift Fontinettes.

De hydraulische lift Fontinettes in het kanaal Neufossé bij Arques, 4 km ten zuidoosten van Saint Omer, is in 1883-1887 gebouwd door de Engelse ingenieur Edwin Clark (1814-1894). Het werkt volgens hetzelfde principe als de lift in Anderton. Het verving x sluizen die de waterwegsystemen van de Aa en de Lys met elkaar verbonden en maakte het mogelijk om de schepen een hoogteverschil van 13 m te laten overbruggen. De lift werd in 1967 door een nieuwe sluis vervangen maar is bewaard gebleven en voorzien van informatieborden over de geschiedenis en van een schaalmodel.

Sluis Fontinettes heeft drijvende bolders, dus het schutten is geen probleem. De drijvende bolders zitten wel erg laag, zodat je goed moet opletten dat het touw niet van de bolder gaat. Alles verloopt prima en na een kwartier zijn we 13 meter hoger.



Sluis Fontinettes

 

Drijvende bolder pakken      
  Let goed op je touw    

Uitvaart sluis Fontinettes

Ingang La Lys

Sluis Fort Gassion
Hier hebben we al
 eens gelegen, maar is
 nu verboden in te varen
Het is hier zeker leuk varen en we varen daarom op ons gemak naar Aire sur Lys. Daar draaien we bakboord de Lys in. Als we aanleggen voor de eerste sluis komt er een vrouw uit het woonhuis ernaast, die al niet te vriendelijk kijkt. Ze vraagt of we willen schutten wat ons normaal lijkt. Als we in de sluis liggen gaat ze ratelen en we verstaan er werkelijk niets van. Ze moet de papieren hebben en verdwijnt er mee naar binnen. Uiteindelijk na weer een stortvloed van Frans vertrekken we uit de sluis. Met moeite zegt ze au revoir terug. Net na de sluis is een prima plek aan stuurboord waar we aanmeren en lekker op de kant kunnen zitten.

Joop en ik fietsen 's-middags naar Aire sur Lys om brood te halen en wat lekkers voor bij de koffie..

We bekijken ook de port de pleasanse wat niet veel is, maar waar je wel kan overnachten. Ook hier slecht onderhoud aan de ligplaats. Deze port de pleasanse is te bereiken door de kanaalverbinding Duinkerken- Schelde iets verder te volgen en zit dan aan stuurboord. Terug bij de boot staat de wijn al klaar en het wordt daardoor weer laat op de kant. 's-Avonds is het te koud om op de kant te zitten, dus dan maar een borrel op de Molecuul.
 
Achter de sluis een prima plek Colletje naar Aire sur Lys Hier hebben we al eens gelegen Port de pleasanse
Aire-sur-la-Lys werd rijk in de Middeleeuwen uit de handel over de rivier de Leie. Hoewel beschermd door het plaatselijke kasteel en de graaf van Artois, had de stad zwaar te lijden van de oorlogen en plagen in de 14e eeuw. Na belegeringen in 1641 en 1676 kocht de Franse koning Louis XIV Aire en Saint-Omer weer terug voor Frankrijk. Nadat dit werd bevestigd in een verdrag in 1678, stelde Louis XIV zijn militaire ingenieur Vauban aan om de stad te versterken als onderdeel van een strategische lijn van forten die Frankrijk zouden beschermen als de nieuwe noordelijke grens. Rond de muren werden sluizen en vijvers aangelegd die met de rivieren verbonden konden worden, zodat de omgeving onder water kon worden gezet. Het werk van Vauban kon niet voorkomen dat een coalitie van Nederlandse, Engelse en Duitse legers de stad heroverden in 1710, als onderdeel van de reeks van Franse Nederlagen in de Oorlog van de Spaanse troonopvolging. De belegering verwoeste een groot deel van de stad, met inbegrip van de oude kerk van St. Pieter. De 12e-eeuwse kerk werd langzaam herbouwd volgens het oorspronkelijke ontwerp.

Port de plesanse     De Balije


Aire Sur La Lys


  De grote markt   De Balije
Als we terug fietsen is er in de Saint Pierre een trouwerij waar we even blijven kijken tot ze deuren van de kerk sluiten
Saint Pierre    

 

Terug naar vrijdag 10/7 HOME

Verder naar zondag 12/7

DAG 17

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
vrijdag 10-7-2009      
Vertrek Houlle   Urenteller 4558h14m
      Vertrek 10:30
Afstand 14Km Totale afstand 519Km  
Motoruren 1h32m Totaal motoruren 52h44m  
Reistijd 01h25m Totale reistijd 63h58m  
         
 
Vanochtend uitgeslapen en koffie gedronken voordat we wegvaren om 10:30 uur. Joop kan het niet laten om een gat in het steiger te repareren voordat we vertrekken. We varen rustig over de Houlle om gee golven te maken. Later vertelt Joop dat er met stenen is gegooid door kinderen. Gelukkig is er niets kapot gegaan.

Joop repareert het steiger   Op de Houlle  
We varen langs de Clairmarais

De Clairmarais is een moerassig gebied waarbij akkers gescheiden zijn door watergangen. Het vervoermiddel zijn platte schuiten of les bacoves. De Clairmarais bevatten vooral groetenpercelen waar bloemkolen zeer succesvol groeien door de vele kalkfosfaten die in het water aanwezig zijn. De Clairmarais liggen tussen de Aa (rivier) en St-Omer.

Rivier de AA      
De rivier de AA is mooi varen en we zijn in een uur bij Arques, waar de jachthaven bakboord voor sluis Flandres ligt. We draaien de jachthaven in en krijgen door de havenmeester een plek toegewezen.
Bakboord voor sluis Flandres zit de jachthaven van Arques   Jachthaven Arques  
We eten wat en halen de fietsen van dek en gaan richting St. Omer. We steken de sluis over en fietsen door het moeras gebied naar Omer. Het is een behoorlijke klim want de stad ligt tegen een heuvelrug.
Jachthaven Arques     Stadhuis St. Omer


St. Omer

Als we op het grote plein voor het stadhuis aankomen, staan er een aantal oude Citroëns die aan een tocht naar Arras meedoen. We spreken een aantal van de bestuurders en bewonderen de wagens.

Fietsen tegen het stadhuis      


      Daar zit het probleem


De tussenstop in St. Omer van de 75e la Traction Avant

Als we het stadhuis uitlopen spreekt ons een Française aan die goed Nederlands spreekt. Ze wil graag iets kwijt over de stad en wil haar Nederlands een beetje oefenen. Ze wijst ons de weg naar de VVV en later wandelen we daar heen. Als we in de VVV naar folders aan het zoeken zijn, komt de Nederlands sprekende Francaise binnen en regelt voor ons een aantal interessante folders. Ze raad ons aan het park en de kathedraal te bekijken.
Een echte Citroen      
    Office de tourisme  
We wandelen dan ook door het park, wat prachtig en enorm groot is.
  Park van St. Omes    
    Kathedraal van St. Omes  
Daarna bezichtigen we de kathedraal en eten nog wat op het plein voor het stadhuis. De oude Citroëns blijven binnen komen en het blijft leuk om naar te kijken.
       
De O-L-Vrouwbasiliek was oorspronkelijk een collegiale kerk, werd toen kathedraal en is nu een basiliek. Dit 16de eeuws gebouw in de gotische bouwstijl, heeft een groots interieur maar is minder goed onderhouden dan zijn evenbeeld in Amiens. De belangrijkste attractie in de kerk is de graftombe van St-Erkembode. Hij wordt aanbeden voor groeiproblemen, vandaar de vele kinderschoentjes en kledingstukken op zijn graf.
 
Dan fietsen we naar Flunch. Helaas het adres wat in de Tom Tom staat is niet goed en we gaan de verkeerde kant uit. Marga vindt het allemaal maar niks en we fietsen terug naar de VVV waar zij een kaart ophaalt. Dan gaat het allemaal een stuk beter en  bereiken we snel Flunch die in een Auchan zit. Eerst iets drinken en dan de Auchan in.
De vrouwen doen boodschappen en wij kijken bij de technische onderdelen. Dan eten bij Flunch wat altijd weer gezellig is. De terugweg loopt een stuk beter en via een snelle weg zijn we zo terug bij de boten. Dan een lekkere bak koffie als we om kwart voor negen terug zijn. De havenmeester komt langs om 10Euro af te rekenen. Daarna een lekker wijntje op de Cojo om de dag perikelen te bespreken en laat naar bed.


Lekker Sint Omer biertje.
    

We liggen in het haventje waar 2002 bij staat. Het stuk water wat langs Sint Omer loopt is onbevaarbaar. De bruggen en sluizen werken niet meer. Er ligt wel in  de stad een steiger.

Een kilometer voor de jachthaven van Arques is bakboord nog een port de pleasanse, maar we zijn daar al eens ingevaren en vastgelopen en geen steiger gezien. Joop heeft me er toen uit moeten slepen, want ik zat muur vast in de blubber

Als je de sluis Flandres uit komt ,heb je stuurboord de ingang naar Saint Omer waar je voor de brug even kan liggen om boodschappen te doen aan de overkant van van Arques. Let op het waterverschil binnen enkele tellen veroorzaakt door de sluis van 13meter diep  bij Les Fontinettes.

Kaart: Uit toeristische vaargids.



 Terug naar donderdag 9/7 HOME

Verder naar zaterdag 11/7

DAG 15

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
woensdag 8-7-2009      
Vertrek Bourbourg   Urenteller 4555h20m
      Vertrek 10:22
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
17 sluis Bourbourg 10:24 10:24 10:40
18 sluis du Guindal 14:37 14:40 14:40
Afstand 25Km Totale afstand 505Km  
Motoruren 02h54m Totaal motoruren 51h12m  
Reistijd 03h09m Totale reistijd 62h33m  
Aankomst Houlle 16:50    
Terug naar dinsdag 7/7   Verder naar donderdag 9/7
De VNF is al vroeg bezig met sluis onderhoud. De sluis wordt uitgebaggerd. We horen van onze buurman dat de sluiswachter om 10:30uur komt en als de VNF klaar is en de sluis open laat staan, varen we met drie boten naar binnen. Als de sluiswachtster arriveert,  geven we te kennen dat we bij de port de pleasanse van Bourbourg water willen tanken en dat we om twee uur verder zouden willen. We bezichtigen de stad en doen boodschappen bij een grote Champion die een paar honderd meter van de haven zit.
Sluis Bourbourg Sluiswachtster   Port de pleasance
Er is hier verder niets te doen, onze buurman is doorgevaren en we liggen alleen op de port de pleasanse. Er is hier plek voor wel vier schepen en er ligt ook nog een steiger iets terug.
  stadhuis Bourbourg    

Bourbourg

In de Saint-Jean-Baptiste kerk is een kunst  tentoonstelling die we bezoeken.

We moeten overzetsloffen aan Saint-Jean-Baptiste kerk
Precies om 2 uur komt de sluismeesteres ons waarschuwen dat ze de brug in Bourbourg  gaat bedienen. Ze rijdt met een auto met ons mee en bedient nog een sluis en diverse bruggen. De mensen zien hier niet veel jachten, want er wordt getoeterd en gezwaaid van jewelste.
Om 2uur draait de brug Canal de Bourbourg   Rivier de L'Aa
Ons plan is om naar rivier de Houlle te varen. Dit is een riviertje net na Watten aan stuurboord. Bij watten is ook een aanleg, maar daar liggen al twee boten en dan is het vol. Je ligt hier niet zo rustig, want er varen hier grote schepen en je ligt op de rivier. Recht tegenover Watten is een jachthaven, maar daar wordt gebaggerd.
  De sluiswachtster rijdt mee Rivier de L'Aa In de verte heuvels 
De Sluiswachtster rijdt met ons mee en bedient nog een sluis en een paar bruggen.

 

    Na watten gaan we de Houlle op De Houlle
La Houlle ligt in de Audomarois, een streek waar vroeger alles, en nu ook nog, zeer veel per bootje gebeurd. In de 3km-vaart naar La Houlle ligt een stoombootje "le petit beigneur", een begrip voor iedere Louis de Funès liefhebber.
  Le petit beigneur Prachtig natuurgebied Volop vakantie woningen
Wij varen de Houlle op, wat altijd weer een belevenis is. Er liggen duizenden visbootjes en het is er behoorlijk smal. Bij de port de pleasance aangekomen zitten er natuurlijk vissers op het steiger. We improviseren een plek en wachten tot de avond als de vissers weg zijn, om goed te gaan liggen Het is hier prachtig en we hebben een mooi stuk gras voor de boot. Het steiger is wel erg slecht geworden en er zitten gaten in. Dus goed opletten waar je loopt. We drinken een wijntje op de kant en hebben een heerlijke middag en avond. Het weer is prima. 


Prachtig varen op de Houlle

Aanleg Houlle met slecht steiger.
     
Terug naar dinsdag 7/7 HOME

Verder naar donderdag 9/7

DAG 16

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

Home

 
donderdag 9-7-2009      
  Blijven in Houlle      
Donderdag 9/7 Lekker uitgeslapen want het is hier zo stil op de Houlle dat je wel kan blijven slapen en we blijven hier vandaag liggen. 


Joop komt om half elf aan de boot om te gaan fietsen. We gooien de fietsen van de boten en fietsen op de Tom Tom richting een Carrefour.

aanleg Houlle      
De aanleg in Houlle vinden we vertrouwd om de boten alleen achter te laten. We zijn hier al een paar keer geweest en hebben nooit rottigheid gezien. Een stukje verder zit een camping en de bewoners lopen regelmatig langs de boten. Verder is de steiger een geliefde visplek. Als we 

''s-ochtends wakker worden, zitten er voor en achter de boten een aantal vissers.


Prachtig fietsen in de streek bij Watten


Ook de Tom Tom maakt wel eens een fout, want als hij zegt dat we de bestemming hebben bereikt, is er niets te zien van een supermarkt. Als we een paar honderd meter verder lopen zien we gelukkig de Carrefour.
voor de Carrefour jachthaven Watten ingang jachthaven Watten  
Effe heerlijk winkelen maar niets kopen want we hebben behoorlijk wat heuvels genomen waar ik niet graag over wil fietsen met een tas boodschappen. Na het winkelen toets ik Watten in op de Tom Tom en we gaan weer verder. We passeren voor Watten de jachthaven waar maar een paar kleine boten liggen en het havenkantoor ziet er verlaten uit. In Watten aangekomen duiken we een restaurantje in om Wat te eten. Ons Frans is nog steeds niet zo best, zodat we maar weer moeten afwachten wat we te drinken en te eten krijgen. Maar alles blijkt weer goed te zijn en met gevulde magen vertrekken we weer richting boten.
effe wat eten Thuisfront belt    
  Even wachten bij de VVV   Fietsen langs de Houlle
Voor we Watten verlaten gaan we nog even langs de toeristische informatie die tussen de middag gesloten blijkt te zijn. We wachten voor de deur totdat er iemand verschijnt. Ze hebben hier behoorlijk wat informatie over de streek. 

We besluiten nu een andere weg terug te nemen en wel langs de Houlle. We moeten stukken lopen omdat dit een klein paadje langs het riviertje is. We passeren talloze campings en zomerhuisjes. Het is hier prachtig en erg rustig. Je zou hier langer moeten kunnen blijven liggen om alles te bekijken.

Terug op de boot een wijntje met noten op de kant achter een windscherm. Het waait behoorlijk, maar de temperatuur is redelijk. 's-Avonds nog een stukje fietsen in de buurt van de boot en een lekker biertje op de molecuul.
 
Terug naar woensdag 8/7 HOME

Verder naar vrijdag 10/7

DAG 14

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

Home
 
 
dinsdag 7-7-2009      
Vertrek Berques   Urenteller 4552h28m
      Vertrek 13:35
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
16 sluis Jeu de Mail 15:03 15:03 15:17
  Vignet kopen 14:37 15:00  
Afstand 36Km Totale afstand 480Km  
Motoruren 02h52m Totaal motoruren 48h18m  
Reistijd 03h28m Totale reistijd 59h24m  
Aankomst Bourbourg 17:03    
Terug naar maandag 6/7  

Verder naar woensdag 8/7

Dinsdag ochtend als we koffie hebben gedronken bezichtigen we Berques en nemen een rondrit door de stad met een treintje. Zo zie je meestal de mooiste plekken van zo'n stadje. De rondleiding is alleen in het Frans, dus dat is wel jammer. (wel een leuke gids) 
Berques

De stad Bergues is gekend in het Nederlands als Sint-Winoksbergen of Bergen. De stad werd gebouwd tussen de twee hoogtes van de Groenenberg-heuvel. Op de ene hoogte lag de versterking van de Vlaamse graven, op de andere de abdij van Sint-Winoksbergen. De voor de handel zeer gunstige ligging aan zee en de aanwezigheid van een belangrijk geestelijk centrum als de abdij, betekenden een sterke stimulans voor de groei van de stad. Bergen werd een haven en een textielcentrum van regionale betekenis, met sedert 1276 een eigen wolmarkt en in de volgende eeuwen ook 2 druk bezochte laken- en doekmarkten. Gelegen aan de grens tussen Frankrijk en Vlaanderen werd de stad regelmatig afgebrand en geplunderd. De Franse revolutie markeert het begin van een economische ineenstorting, een voortdurende achteruitgang en een blijvende verarming. Tijdens de Eerste Wereldoorlog teisterden langeafstandsgeschut en luchtbombardementen de gemeente. In het kader van de verdediging van haar grote concurrent Duinkerken was Bergen in 1940 het toneel van felle gevechten, artilleriebeschietingen en bombardementen die haar in het hart troffen.

Vaubanvesting Belfort Berques   Stadhuis Berques
Het huidige belfort is het derde. Het werd in 1961 heropgebouwd op dezelfde plaats als zijn voorganger, die op 30 mei 1940 in de vlammen is opgegaan en vervolgens, op 16 september 1944, door de Duitsers werd opgeblazen. (30 mei 1940). In grote lijnen is het een getrouwe kopie van het vorige, dat eerder zelf ook al diende heropgebouwd te worden, na de plundering van de stad door de Fransen in 1383.
  Reus van Berques   Stads trein
We gaan een rondrit maken door de stad met een treintje die voor de toeristen informatie staat.
Luchtfoto Berques   Belfort  

      Bij de toeristen info

Even informeren wanneer hij vertrekt   Zit niet slecht We passeren onze aanlegplaats


  Onze gids    

Oude haven Berques   Kanaal naar Berques Haven Berques


Pittige kaas uit Berques
  Cojo en de Molecuul    
Na boodschappen te hebben gedaan gooien we 's-middags los en varen naar de sluis in Duinkerken (sluis Jeu de Mail) waar de Franse vaar vignetten te koop zijn. Je kunt stuurboord voor de sluis aanleggen achter het VNF kantoor en je kan dan via de achteringang (zit hek met belletje) naar het kantoor lopen. We nemen een vignet voor 16 dagen van 55,40Euro. We krijgen een boekje van het VNF met de bedieningstijden van de sluizen en bruggen op alle kanalen. Het is hetzelfde boekje als 2 jaar geleden en de fotoâ's van de Molecuul en de Cojo staan er nog steeds in. We varen de sluis in die al open staat, worden gecontroleerd op ons vignet en de sluiswachter zegt naar Bourbourg te bellen voor de sluis bediening. Net achter de sluis stuurboord is een aardige aanlegplaats. We kijken onderweg wel of we een mooie aanleg zien om te overnachten.
Sluis Jeu de Mail     Canal de Bourbourg

  Coppenaxfort Canal de Bourbourg Sluis Bourbourg
We varen nu op het canal de Bourbourg  En gaan bij Coppenaxfort stuurboord uit richting Bourbourg. Hier is het heel smal. Bij het plaatsje Coppenaxfort is een aanleg, maar als hier gepasseerd moet worden is dat erg moeilijk en er zijn geen bolders op de kant. We varen dus maar door naar Bourbourg. Je vaart hier in een sloot, maar er staat zeker 1m50 water. Bij sluis Bourbourg aangekomen is er niemand te zien. Omdat het al ??? uur is, leggen we stuurboord voor de sluis aan. Je ligt hier prima en het is diep genoeg. Later komt de boot die met ons in Berques lag ook aan en gaat achter ons liggen. Joop en ik verkennen de omgeving.
    Kerk Saint-Jean-Baptiste in Bourbourg  

 Net achter de sluis is een jachthaventje waar je ook prima kan liggen.

  Kanaal door Bourbourg Hier moeten we morgen onderdoor  


     
Mar heeft het er van genomen      

Terug naar maandag 6/7 HOME

Verder naar woensdag 8/7