DAG 23

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME


Donderdag 16-7-2009      
Vertrek Pont á Vendin   Urenteller 4568h00m
      Vertrek 11:16
  Tussenstop eten Pk38 12:25 13:40  
Afstand 23Km Totale afstand 629Km
Motoruren 02h18m Totaal motoruren 63h16m
Reistijd 02h24m Totale reistijd 75h26m
Aankomst Douai 14:55    
Terug naar woensdag 15/7  

Verder naar vrijdag 17/7

 
Donderdag 16/7 als ik 's-ochtends van het toilet gebruik maakt, begint de waterinlaat pomp te kreunen en komt er geen water meer. Helaas de boel zit verstopt. Ik demonteer de inlaat maar daar kan ik niets vinden. Later blijkt er in de standpijp een stuk hout te zitten wat naar boven gaat als de pomp gaat zuigen. Met een lange pen weet ik dit stuk hout uit de pijp te duwen.

De vrouwen doen de was op het steiger want de waterkraan werkt natuurlijk weer prima. Als we willen vertrekken zetten we de beide hekken met touwen vast, zodat we makkelijk uit kunnen varen. Joop trekt mij uit de blubber, want ik zit behoorlijk vast. Alles gaat prima en Mar blijft op de kant om de hekken weer te sluiten. Ze verwijderd het touw en Joop pikt haar op. Onderweg stapt ze weer over op de Molecuul.

  Wie moet er wringen? De haven is dicht gekroost  

Slecht onderhoud ook hier     Uitvaart
Onderweg leggen we nog bij een containerbedrijf aan om warm te eten.

De plannen zijn om naar de Scarpe te varen. Helaas als we Douai invaren ligt daar de Fransman die we al eerder zijn tegengekomen en hij gebaart dat de Scarpe afgesloten is.

    Mar ophalen Haven van Douai
We varen toch tot voor de eerste sluis op de Scarpe en inderdaad het sluiswachterhuisje is geheel geblindeerd. Voor de sluis is stuurboord een prima aanleg aan het "le parc du rivage Gayant" . Je kan hier fijn wandelen, fietsen en buiten zitten. Het is er ''s-avonds wel erg stil.
Le parc du rivage Gayant
Later in de middag bel in naar sluis Dendermonde om naar de toestand van de Dender te informeren. Ook de Dender in België is maar gedeeltelijk te bevaren, dus die kunnen we ook niet nemen voor de terugreis. Dan een telefoontje naar Rijkswaterstaat die voor ons zal kijken of Ronquiéres open is. Als ik na 10 minuten terug bel, weet de man aan de telefoon te melden dat er geen berichten zijn dat hij gesloten is. We zullen dus over Valenciennes naar Péronnes varen.

Het is vandaag bloedheet en we kunnen tot laat op de kant zitten.

Als we de Nederlandse Wereldomroep beluisteren, horen we van hagelbuien en zware storm voor vannacht.  We bereiden ons op zulk weer voor.

Lekker stukje kaas
gegeten
We fietsen 's-avonds nog naar Douai. De brug op de foto boven ligt aan de haven in de stad naast het VNF gebouw. De steen rechts staat in het park waar we liggen.
   Aanleg 2009 Douai

 

Terug naar woensdag 15/7 HOME

Verder naar vrijdag 17/7

DAG 22

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME


Woensdag 15-7-2009      
Vertrek Beuvry   Urenteller 4565h21m
    Vertrek 10:35
  Tussenstop Bassée 11:42 16:21  
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
23 sluis Cuinchy 10:54 11:08 11:20
Afstand 30Km Totale afstand 606Km
Motoruren 02h39m Totaal motoruren 60h58m
Reistijd 02h44m Totale reistijd 73h02m
Aankomst Pont á Vendin 17:58
 
Terug naar dinsdag 14/7  

Verder naar donderdag 16/7

Woensdag morgen 15/7 vertrekken we uit Beuvry. We hoeven geen liggeld te betalen. Er is ook geen stroom en water. Waarschijnlijk is er een stukje van de jachthaven van het VNF, want er staat bij onze boten een bord, dat je maar 36uur mag blijven liggen.
We verlaten Beuvry




    Sluis Cuinchy
Als we bij de sluis Cuinchy komen waar gisteren file was, ligt er helemaal niemand meer. We worden vrij snel alleen geschut en varen door naar La Bassée waar een aanlegsteiger van het VNF is. Ik zet als we bij PK61 het kanaal naar het steiger invaren wel de diepte meter aan want het ziet er niet erg diep uit. Het blijkt zo'n meter diep te zijn dus we bereiken zonder problemen het steiger. Als we er aankomen blijkt er veel jeugd met brommers te staan.
Toegangskanaal naar Bassée Aanleg Bassée    
We besluiten om boodschappen te doen en dan weer verder te varen. Joop blijft voor de zekerheid op de boot. We gebruiken de boodschapkarren van de supermarkt die aan de overkant van het steiger zit, om de boten te bevoorraden en varen na het warm eten weer verder.
  Supermarkt effe een stukje fietsen door Bassée  
De Herfstslag bij La Bassée, ook Slag bij Loos genoemd, was een onderdeel van een groter offensief van de Fransen en de Engelsen in de regio Loos-Artois in de herfst van 1915.

Herfstslag bij La Bassée
Het kanaaltje loopt parallel aan  het hoofd vaarwater en we volgen dan ook het kanaal verder. Bij een spoorbrug iets verderop in het kanaal zijn ze aan het werk en als we daar aankomen, gaan een aantal werklui gebaren dat we terug moeten omdat er verderop geen water staat. We hebben geen borden gezien maar nemen het zekere voor het onzekere en varen terug zoals we gekomen zijn. Als we later de andere ingang van het kanaal passeren is er niets te zien van borden dat je er niet in kan varen. Dit blijft voor ons een raadsel. 

We varen door naar Pont  á Vendin. Ik neem bij Bauvin nog wel de verkeerde afslag en wil richting Lille varen. Gelukkig zien we het op tijd en keren snel om. We varen nu op de Canal de la Deule. Bij PK 49,5 ligt een haventje met een VNF steiger waar we op de foto zijn gegaan voor het toeristen boekje van het VNF. Hier was een mooi steiger met water en elektriciteit. Als we bij het haventje aankomen liggen er nog steeds twee hekwerken voor de haven die met veren dicht worden gehouden. Er zit een groot schip achter ons dus wachten we even met binnen varen. Cor stapt op de kant en trekt één van de hekken met een pikhaak open zodat wij er in kunnen varen Joop kan er dan tussen door, maar Mar moet het andere hek ook open duwen met een pikhaak. In de haven blijkt er geen water te staan. Joop sukkelt naar het steiger, maar ik krijg hem er niet langs. Ik gooi een touw naar het steiger en stopt de motor.

Molecuul naar steiger trekken geen water meer, alles gesloopt    


Joop en Cor trekken onze boot naar het steiger en met moeite draaien we de twee schepen gelijk om, zodat we morgen er nog uit kunnen komen. Ik zit zo in de blubber dat als je aan de schroefas draait, je de schroef niet meer rond krijgt. Joop zal ons er morgen uit moeten trekken, want varen kan ik hier niet. Tevens hebben wij buitenboord koeling en Joop een gesloten systeem. Het water op het steiger is afgesloten en de elektra is verdwenen. Er is een kraan verwijderd en de andere kraan heeft geen knop meer. We gaan op onderzoek uit en vinden in de bosjes een waterput met kranen. Ik kan de hoofdkraan openen en alles begint te spuiten. We reinigen de hele handel, pluggen het gat van de verwijderde kraan af en maken het systeem weer werkend. We laten het water een kwartier doorlopen en vullen de tanken van de boten. We hadden niet veel water meer, want we hadden in Arques voor het laatst getankt.

Gerepareerde aansluiting   prachtige ligplaats Hekken bij de ingang
We maken de boten schoon en hebben hier een heerlijke middag en avond. Cor heeft een taart gekocht die we ons lekker laten smaken.
  Taart??    

Pas op bij het invaren voor de hekken, want er zitten veren op.

 

Terug naar dinsdag 14/7 HOME

Verder naar donderdag 16/7

DAG 20

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME


Maandag 13-7-2009      
Vertrek Aire sur La Lys   Urenteller 4561h49m
      Vertrek 10:00
Afstand 26Km Totale afstand 566Km  
Motoruren 02h13m Totaal motoruren 57h00m  
Reistijd 02h26m Totale reistijd 68h59m  
Aankomst Béthune 12:26    
Terug naar zondag 12/7  

Verder naar dinsdag 14/7

Gisteren hebben we besloten om de sluis terug te schutten en richting Douai te varen. Als er dan ook tijdens de koffie een Frans jachtje langskomt roept Mar dat we mee willen schutten. De Fransman heeft het niet begrepen want als ik bij de sluis aan kom, is er al één deur dicht. Ik geef een sein en de sluiswachter maakt hem gelijk weer open. De Fransman schuift helemaal naar voren en we kunnen makkelijk met z,n drieën in de sluis.
Vanuit de Lys het kanaal op Naar de fontein (verboden invaart) Naar jachthaven Aire sur La Lys  


Zie kaartje van 12/7

Vandaag hebben we geen sluis te doen, want we gaan naar Béthune. Na een twee en een half uur bereiken we Béthune en er is in de volgens ons nog steeds clandestiene jachthaven een goede drijvende steiger, waar we met ze'n tweeën achterelkaar aan kunnen meren. Het is niet erg diep want ik moet de boot tegen het steiger trekken. Aan een Fransman die er ook met een boot ligt, vraag ik of we hier kunnen overnachten. Hij is niet erg vriendelijk, maar geeft wel een positief antwoord. We eten en drinken wat op het steiger.

 

Effe ontspannen Ligplaats Béthune    
We halen de fietsen van de boot en rijden naar de stad.
  Naar het centrum van Béthune   Marktplein Béthune

Béthune
 
Béthune bleef trouw aan de kroon van Frankrijk gedurende de Honderdjarige Oorlog, en het verkreeg in 1346 het belfortrecht. 42 jaar later, laten de schepenen een toren bouwen in gres uit Béthune, een bijzonder harde steen, om zodoende de houten toren te vervangen die werd vernield door een brand. In 1503 werd hij tevens uitgerust met een klokkentoren met een draak, de legendarische Beffy, die waakt over de stad. Het geheel vat perfect de middeleeuwse architectuur samen van de noordelijke landen. In 1918 wordt Béthune grotendeels gebombardeerd. Het belfort wordt "onthoofd" maar de basis blijft intact, en wordt beschermd door de huizen die door de jaren heen tegen de muren werden gebouwd. Het belfort werd heropgebouwd in de jaren 1920.

 
Smal huisje   Prachtige oude gevels  
Het is er niet erg druk en er zijn niet veel winkels open. We kopen brood bij een gezellige bakker en drinken een Pelfort op het grote plein. Bij de informatie is de dame erg geïnteresseerd in onze fietsen en vraagt Joop of dat we met de fietsen uit Holland komen.
    Heerlijke Pelforth Belfort Béthune
Fiets bewaking   Terug naar de boten
Terug op de boot zoeken we op de kant een plekje in de schaduw, want het is erg heet geworden. 's-Avonds verkennen Joop en ik op de fiets nog even de omgeving en drinken we een pilsje op het steiger en rondom klinkt het vuurwerk voor de 14e Juli want dat is de nationale feestdag voor de Fransen.

       

 

Terug naar zondag 12/7 HOME

Verder naar dinsdag 14/7

DAG 21

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME


Dinsdag 14-7-2009      
Vertrek Béthune   Urenteller 4564h02m
      Vertrek 11:24
Afstand 10Km Totale afstand 576Km
Motoruren 01h19m Totaal motoruren 58h19m
Reistijd 01h19m Totale reistijd 70h18m
Dinsdag 14/7 Vandaag is het dan feest. Er is weinig van te zien. Er zitten wat meer vissers langs de kant, maar verder zijn er geen feestelijkheden. Volgens het boekje van het VNF zouden we op zon en feestdagen kunnen varen en werken de sluizen. Helaas als we na een mooie tocht sluis Cuinchy bereiken, blijkt er een file van vrachtschepen voor de sluis te liggen. De sluizen zijn echt op de 14e gesloten en hier voor de sluis vinden we het niet zo prettig liggen. Onderweg hier naar toe hebben we een haventje aan stuurboord gezien. Dat was de haven van Beuvry. Met het langs varen leek het niet zo veel, dus zijn we er niet gestopt, maar nu besluiten we er maar naar terug te varen. Er zijn achter elkaar twee goede ligplaatsen langs de kant  en we worden geholpen door een Engelsman die Marga gelijk uitnodigt om zijn boot te komen bekijken.
Weg uit Béthune Hier is ook een ligplaats Béthune Ligplaats in Beuvry  
Er blijkt een 14e juli feest te zijn op de jachthaven. Het is een jachthaven in een kanaal waar alle boten achterelkaar liggen. Langs de boten zit een graskant waar een heleboel schilderessen zitten die aan het schilderen zijn en waar je schilderijen van kan kopen, die uitgestald staan.
Wat is Pergamano?      

Beuvry

Als we er langs wandelen probeert Marga aan één van de vrouwen te vertellen dat zij Pergamano als hobby heeft, maar het woord Pergamano is niet bekend. Het wordt aan een aantal andere schilderessen gevraagd, maar die kennen het ook niet. Marga en de schilderessen doen een hoop moeite om elkaar te begrijpen wat erg leuk is. Uiteindelijk na handen en voeten werk begrijpen ze elkaar en krijgt Mar een stuk calc papier om een tekening van een bloem te maken. Terug bij de boot kunnen we heerlijk zitten. De Fransman waarmee we de sluis op de Lys hebben gedaan ligt voor ons. We maken een praatje met hem en hij verontschuldigt zich nog dat hij niet had begrepen dat we  vanmorgen wilden meeschutten. Hij is vroeger schipper geweest en heeft veel in Rotterdam gezeten. Hij spreekt aardig Nederlands en we kunnen goed met Frans en Nederland converseren.

  Gezellige ligplaats
's-Avonds nog een wandeling langs het kanaal richting Beuvry. Het kanaal is verder niet te bevaren. Er liggen hier fonteinen in de vaargeul waarvan wij de werking betwijfelen.

Havengeld: Geen.

Terug naar maandag 13/7 HOME

Verder naar woensdag 15/7

DAG 19

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME


 
Zondag 12-7-2009      
  We blijven in Aire sur La Lys   Urenteller 4561h49m

Afstand

0Km Totale afstand 540Km  
Motoruren 0h00m Totaal motoruren 54h47m  
Reistijd 0h00m Totale reistijd 66h33m  
We staan zondag 12/7 op met prachtig weer. Regelmatig luisteren we naar de wereld omroep die eigenlijk niet zo best weer geeft voor dit gebied, maar bij ons is het weer prima en het hoeft van ons niet warmer. Marga zou vandaag iets buiten klaar gaan maken en ik moet er iets bij barbequen. Als we koffie zitten te drinken komen er diverse paarden met span langs de boot. We maken snel een paar foto's.
Gisteren zijn er al een aantal ruiters langs gekomen, maar dit is echt spectaculair. Er zitten namelijk behoorlijke kuilen in het pad 

en de karren maken de vreemdste capriolen.

  Na de koffie de zon in   Onze ligplaats
Joop en ik maken eerst een fietstocht van 20 km op onze  vouwfietsen, dat valt niet mee want er staat behoorlijk veel wind die we tegen hebben op de terugweg. Het is hier tussen de landerijen heerlijk fietsen en er komt geen eind aan. We hebben geen kaart meegenomen, dus we verdwalen en bereiken niet de plek waar we heen wilden.
20Km fietsen Prachtige aanleg  
Terug op de boot hebben we toch wel honger gekregen en Marga gaat gebakken aardappelen met spekjes klaarmaken. Ik barbecue er een paar karbonades bij. Het is nog steeds heerlijk weer en met zo’n maaltijd is het dan natuurlijk genieten. De plaatselijke bevolking gebruikt deze dijk ook als wandelroute en we blijven dan ook bonjour zeggen. De boten worden goed bekeken.
Alles in gereedheid brengen Installeren van het gas De pit te hoog?  
Smikkelen en smullen.
Terug naar zaterdag 11/7 HOME

 Verder naar maandag 13/7