Vanmorgen woensdag 1 juli is het weer erg mistig als we wakker worden. We doen alles op ons gemak en drinken eerst nog koffie. Om half elf is de mist opgetrokken en vertrekken we. boven: vertrek bij Beernem Drie km verderop leggen we aan achter brug Moerbrugge om boodschappen te doen. Hier kan je ook water tanken, alleen is er een brandslang aansluiting. We fabriceren een nippel die past en we tanken water. Ondertussen komen de vrouwen bepakt en gezakt terug met heerlijk gebak en fijne vleeswaren. We varen gelijk verder richting Brugge. Na een half uurtje bereiken we de bruggen die toegang geven tot Brugge. Dat is bijna altijd wachten. De eerste draait snel maar voor de tweede moeten we 10minuten wachten. We gaan naar de Coupure haven en voor deze haven ligt de coupure brug. Als ik die oproep, verschijnt de havenmeester direct en opent de brug. We krijgen een plek stuurboord in de haven en worden aangepakt door de vrouw van de havenmeester.
We hebben onder het varen al gegeten, zodat we gelijk Brugge in kunnen. BRUGGE Brugge wordt vaak het 'Venetië van het Noorden' genoemd en is een prachtige stad met een rijke geschiedenis. De stad is vooral bekend door zijn idyllische waterwegen, de goed bewaarde historische kern en priester-dichter Guido Gezelle. Brugge is in feite een groot middeleeuws openluchtmuseum waar je uren kan wandelen langs de reien, pleintjes, historische gebouwen en monumentale kerken. Verdwalen kunnen jullie er niet want het Belfort torent steek overal hoog boven alles uit.
Heilige Bloedbasiliek
Brouwerij De Halve Maan kan teruggaan op een lange geschiedenis. Reeds in 1564 vermeldt het stadsregister het bestaan van een brouwerij "Die Maene" aan het Walplein. In 1856 wordt Leon Maes, alias Henri I eigenaar van het pand. In 2005 komt er nieuw leven in de brouwerij met de heropstart van de brouwerijactiviteiten. Xavier Vanneste herstartte de oude brouwerij na een grondige renovatie en modernisering van de brouwinstallatie. Onder de nieuwe naam "Brugse Zot"lanceerde hij zijn nieuwe bier, waarvoor een unieke receptuur ontwikkeld werd. Vandaag de dag is Brugse Zot het enige bier dat nog in de Brugse binnenstad gebrouwen wordt: het enige echte Brugse stadsbier! Een Belfort is een middeleeuwse wachttoren voorzien van een stormklok. Zo'n bouwwerk was in Vlaamse steden gewoonlijk verbonden met de Hallen, vandaar ook halletoren genoemd. Een hal is een overdekte marktplaats of beurs. Dergelijke bouwwerken konden niet indrukwekkend genoeg zijn. Ze symboliseerden namelijk de vrijheid en zelfstandigheid van de stad en waren een teken van stedelijk macht en rijkdom. De bouw aan de hallen en het belfort begon gelijktijdig. De hallen zijn uitgebreid in de 14e en de 16e eeuw. Ze zijn gegroepeerd rond een vierkante binnenplaats. In Brugge een heerlijke middag gehad en diverse soorten bier gedronken. 's-Avonds uit eten en dan koffie en bier op het steiger in de haven.
|
Bij Sint-Joris is het kanaal zo smal dat je een vrachtschip niet kan passeren. Net als we dit stuk invaren komt er van de andere kant een leeg vrachtschip van 80meter. We moeten voor het smalle stuk klem aan de kant om hem voorbij te laten gaan. We zien hier verschillende ijsvogels langs het kanaal.
Deze plek heeft een geschiedenis die op een bord naast de keersluis staat geschreven. De originele overzet ligt er naast.
We gaan fietsen en via de Tom-Tom komen we bij een Aldi waar we een bak ijs halen. Cor maakt s'-avonds tostiës die ons heerlijk smaken.
Als we terug komen staat er een te harde wind om nog op de kant te zitten. We nemen daarom een pilsje op de Cojo.
|
Aanleg steiger bij Lier Na een uurtje bereiken we het steiger bij Lier dat in het Netekanaal ligt. Dit steiger is wel een paar honderd meter lang, dus plek zat. De havenmeesteres komt gelijk naar ons toe en geeft een plattegrond van Lier. Er is stroom en water op het steiger aanwezig. We drinken nog thee op het steiger en zetten de fietsen op de kant om naar Lier te gaan.
Als we in lier aankomen blijkt er al twee dagen feest in de stad te zijn. Vandaag spelen er allerlei bandjes. Het is er verschrikkelijk druk en erg gezellig. Lier
In 1369 bouwde Hendrik Mijs een gotisch belfort naast de lakenhalle In de middeleeuwen werden in de belforten de oorkonden en vrijheden van de stad bewaard en was het wapenarsenaal ondergebracht. Sinds 1971 heeft de toren een kleine automatische beiaard met 23 klokken.
Om een uur of vijf lopen we een stuk om Chinees te gaan eten, maar helaas, de chinees blijkt met vakantie te zijn. Jammer. We hebben nog een kip restaurant gezien waar we dan maar gaan zitten en een heerlijk kippetje eten. Dan weer terug naar het steiger fietsen en aan de koffie.
Lekker douchen op het steiger want er drijft te veel vuil en dode dieren in het kanaal om te gaan zwemmen. 's-Avonds tot laat op het steiger met een heerlijk biertje een zeer laat naar bed.
|
Sluis Duffel naar de beneden Nete draait snel en we varen de beneden Nete op om zo'n 1,5 uur voor het einde van laag water bij Antwerpen. Het is een blubberzooi en je moet goed het midden van de rivier houden. Ga ook niet een bocht afsnijden, maar houd goed de buitenbochten. In sommige stukken zie je de bodem van de rivier. Hier moet je niet s'-nachts gaan varen als je de rivier niet op je duimpje kent.
Na de afslag naar de Dijle gaat de beneden Nete over in de Rupel.
BOOM We zijn om 16:10uur bij Boom wat nog te vroeg is om de schelde op te draaien. Bij Boom zijn een paar wachtplaatsen, maar die zijn allemaal bezet. Iets verder op de rivier ligt een binnenvaartschip afgemeerd waar we dan maar tegenaan gaan. Om kwart over vijf stoomt het nog steeds af, maar we varen toch maar richting sluis Wintam. De bruggen bij Boom zijn nu hoog genoeg voor ons, maar bij hoog water kunnen wij er waarschijnlijk niet onder door. Dat zien wij op de terugweg als we hier weer langskomen.
Het laatste stukje van de Nete hebben we zelfs stroom tegen. Op de schelde is de vloed ingezet en we varen voor stroom naar
De afstand Wintam naar Gent valt wel tegen, we dachten voor tien uur sluis Merelbeke te kunnen bereiken, maar dat halen we niet. De stroming is nog niet zo sterk en we lopen maar 13km/h. Pas om 22:43uur bereiken we Merelbeke, maar deze zeesluis draait maar tot 22:00 uur. De sluizen laten ze wel open staan, zodat je in de sluis kan overnachten. Er is namelijk geen goede aanleg op de schelde. Het getijde verschil is hier zo'n 3 meter, dus dat is best lastig met vastmaken. Na ons schuift er nog een groot tankschip de sluis in en dan is hij vol. Joop gaat vannacht wel een paar keer kijken hoe het met de touwen gaat zodat we ons niet ophangen. Het is hier trouwens nog een verschrikkelijke herrie ook, want er ligt een rijkswegbrug over de sluis. Dus van goed slapen zover dat dan kan, komt toch niets.
|
Het vlot bestaat uit houten balken met daaroverheen een platte houten vloer van circa drie meter lang en drie meter breed. Op het drijvende platform is een hut gebouwd, eveneens van hout, met zeil aan de voorkant om het geheel af te sluiten voor de koude nacht, wind of regen. Wie de derde hut kiest, kan nog een beetje door het riet gluren om de witte boten te zien liggen, maar verder is er erg veel privacy. En stilte. En dieren. Erg veel dieren. De stilte is vooral de eerste uren overweldigend. Geen auto's, geen hectiek van trams, bussen en mensen. Als de uren verstrijken, de gasbrander voor een zelfgebakken maaltijd is opgeborgen, kleurt het water steeds meer grijs. Nog even en het wordt nacht. Wie op het vlot ligt, met gesloten tentzeilen in het donker, gaat automatisch naar de stilte luisteren. Als we de monding van de Steenbergsche Vliet bereiken, is de mist zo erg, dat we geen 20meter zicht hebben. We maken vast aan een paal die in de vliet staat. Na een half uur trekt de mist zo op, dat we weer verder kunnen. We liggen niet ver meer van de sluis af, die toegang tot het Volkerak geeft. We draaien het Rijn Schelde kanaal op en varen richting Tholen. Onderweg probeer ik de Chinees in Tholen te bellen, want de vrouwen willen nog steeds Chinees eten. Ik krijg een opgeheven nummer, dus probeer ik de havenmeester van Tholen te bellen. Ook hij neemt niet op en we varen dan maar naar Tholen. Bij de jachthaven aangekomen vraagt Marga aan iemand die op het steiger staat om ons aan te pakken of er nog een Chinees in Tholen zit. Hij begint te lachen en zegt dat de Chinees al een jaar geleden vertrokken is. We zijn dus duidelijk te laat. Gelijk steken we weer terug naar het Rijn Schelde kanaal en varen naar de Kreekrak sluis. Onderweg naar Antwerpen gaat de temperatuur van de galan van de Molecuul naar 110 graden, dus ga ik in de Antwerpse haven even stil liggen om hem af te laten koelen. Later blijkt de klemband om de rubber afdichting die achter op het lager voor de schroef zit, veel te vast te zitten. Als alles afgekoeld is, gaan we weer verder en gelukkig gebeurt het niet meer. Sluis Wijnegem in het Albert kanaal schut ons snel samen met een tanker en de vrouwen betalen op de sluis de doorvaartrechten voor België. Dat kost 25 euro en deze rechten zijn 3 maanden geldig. Er is volgens de sluiswachter geen Chinees in de buurt , dus Mar maakt lekker soep met een gebakken ei. Eigenlijk lekkerder dan Chinees. Als we sluis Viersel bereiken om het Nete kanaal op te gaan, is er net voor ons een boot ingevaren en de deuren zijn al dicht. De sluiswachter opent de sluis weer en wij kunnen invaren. Mar maakt een praatje met de Belgische mensen van de boot die al in de sluis ligt en krijgt te horen dat het nog 1,5 uur varen is naar Lier. Als we de sluis verlaten is het al half zeven. Na ongeveer een kilometer kunnen we na de eerste brug bakboord goed aanleggen. We liggen hier prima een drinken een biertje op de kant. Het is hier 's-Avonds zeer donker en erg stil. De sluis is gesloten dus er komen geen schepen meer langs.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||