DAG 8

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 8 Woensdag 1-7-2009      
Vertrek Keersluis Beernem   Urenteller 4540h17m
      Vertrek 10:39
Tussenstop Moerbrugge 11:01 tot 12:12    
Afstand 10Km Totale afstand 356Km  
Motoruren 01h24m Totaal motoruren 34h39m  
Reistijd 02h33m Totale reistijd 43h31m  
Aankomst Brugge 13:12    

Vanmorgen woensdag 1 juli is het weer erg mistig als we wakker worden. We doen alles op ons gemak en drinken eerst nog koffie. Om half elf is de mist opgetrokken en vertrekken we.

boven: vertrek bij Beernem

Na Beernem liggen bakboord bunkers die bewoond worden door vleermuizen
  Bunker  

Drie km verderop leggen we aan achter brug Moerbrugge om boodschappen te doen. Hier kan je ook water tanken, alleen is er een brandslang aansluiting. We fabriceren een nippel die past en we tanken water. Ondertussen komen de vrouwen bepakt en gezakt terug met heerlijk gebak en fijne vleeswaren. We varen gelijk verder richting Brugge.

We moeten lang wachten voor de Gentpoortbrug

Na een half uurtje bereiken we de bruggen die toegang geven tot Brugge. Dat is bijna altijd wachten. De eerste draait snel maar voor de tweede moeten we 10minuten wachten. We gaan naar de Coupure haven en voor deze haven ligt de coupure brug. Als ik die oproep, verschijnt de havenmeester direct  en opent de brug. We krijgen een plek stuurboord in de haven en worden aangepakt door de vrouw van de havenmeester.

De Coupure is een 17e eeuwse doorsteek die de oude binnenstad van Brugge dwarst. De jachthaven is bereikbaar vanuit de ringvaart via de Conzett-brug. De bediening van deze ophaalbrug kan je aanvragen via "centrale Kruispoort", VHF kanaal 18, of na afspraak met de havenmeester.
GSM havenmeester:
0479/24.63.87
Brugbediening om:
09.00 - 11.00 - 13.00 - 15.00 - 17u45.

Coupure haven in Brugge   Ga naar de Coupure haven

We hebben onder het varen al gegeten, zodat we gelijk Brugge in kunnen.

Coupure haven in Brugge Rondvaart Brugge

 

BRUGGE

Brugge wordt vaak het 'Venetië van het Noorden' genoemd en is een prachtige stad met een rijke geschiedenis. De stad is vooral bekend door zijn idyllische waterwegen, de goed bewaarde historische kern en priester-dichter Guido Gezelle. Brugge is in feite een groot middeleeuws openluchtmuseum waar je uren kan wandelen langs de reien, pleintjes, historische gebouwen en monumentale kerken. Verdwalen kunnen jullie er niet want het Belfort torent steek overal hoog boven alles uit.

   
Belfort van Brugge
 

Heilige Bloedbasiliek






 

De Heilige Bloedbasiliek is gebouwd bovenop de Heilige Basiliuskerk uit de 12e eeuw. De onderkerk is een fraai voorbeeld van romaanse bouwstijl. In de rechterzijbeuk is een houten gepolychromeerd beeld van Maria met kind uit omstreeks 1300 te zien. Ook de Heilige Bloedbasiliek was oorspronkelijk een romaanse kerk maar die werd in de 15e eeuw in gotische stijl gerenoveerd. Tijdens de Franse Revolutie werd de kerk verwoest om daarna te worden herbouwd, waarbij de bovenkapel ook werd voorzien van felle muurschilderingen. Volgens de overlevering nam graaf Diederik van Elzas in 1150 uit Jeruzalem een stukje stof mee met het bloed van Jezus. Hij zou dat hebben gekregen van de patriarch van Jeruzalem na de tweede Kruistocht. Vervolgens gaf hij opdracht om de Basiliuskerk te bouwen om het reliek in onder te brengen. Het is niet helemaal zeker of dit verhaal waar is. Waarschijnlijker is dat de latere graaf Boudewijn IX het bij een kruistocht in 1203 meenam uit Constantinopel. Het reliek wordt bewaard in een uitbundig versierd schrijn dat in 1817 gemaakt werd door de Brugse goudsmid Jan Crabbe. Hij verwerkte zo'n 30 kilo goud en zilver en meer dan 100 edelstenen. Dit schrijn wordt ieder jaar op Hemelvaartsdag tijdens een processie door Brugge gedragen. In het Museum wordt de geschiedenis van het reliek en de basiliek uit de doeken gedaan en verder ziet u er onder meer een zilveren kroontje uit de 15e eeuw dat werd geschonken door Maria van Bourgondië en enkele schilderijen.

                 


BRUGGE

 

Bij de toeristische informatie in Brugge krijgen we een folder van een Friet museum in Brugge.
Morgen gaan we het museum bezoeken want van Friet bakken willen we alles weten.

Brouwerij De Halve Maan kan teruggaan op een lange geschiedenis. Reeds in 1564 vermeldt het stadsregister het bestaan van een brouwerij "Die Maene" aan het Walplein. In 1856 wordt Leon Maes, alias Henri I eigenaar van het pand. In 2005 komt er nieuw leven in de brouwerij met de heropstart van de brouwerijactiviteiten. Xavier Vanneste herstartte de oude brouwerij na een grondige renovatie en modernisering van de brouwinstallatie. Onder de nieuwe naam "Brugse Zot"lanceerde hij zijn nieuwe bier, waarvoor een unieke receptuur ontwikkeld werd. Vandaag de dag is Brugse Zot het enige bier dat nog in de Brugse binnenstad gebrouwen wordt: het enige echte Brugse stadsbier!

Een naam met een legende

Om Maximiliaan van Oostenrijk hartelijk welkom te heten in hun trotse stad lieten de Bruggelingen een bonte stoet uitbundige feestvierders en zotten voorbijtrekken. Toen ze hem na afloop om een nieuw zothuis vroegen, riep hij uit: "Ik heb hier vandaag alleen zotten gezien. Brugge is zo al één groot zottenhuis!" Sindsdien dragen de Bruggelingen de bijnaam "Brugse Zot".
       

Horen zien en zwijgen

Joop voor de rechters

Kleine operatie

Bevalling
Een koetstocht door het hart van de Brugse binnenstad, over eeuwenoude bruggetjes en pittoreske straten. De koetsier geeft uitleg en halfweg rust het paard even aan het Begijnhof, terwijl wij het Begijnhof bekijken.
       
   
Bij de paardentram

Belfort Brugge

Een Belfort is een middeleeuwse wachttoren voorzien van een stormklok. Zo'n bouwwerk was in Vlaamse steden gewoonlijk verbonden met de Hallen, vandaar ook halletoren genoemd. Een hal is een overdekte marktplaats of beurs. Dergelijke bouwwerken konden niet indrukwekkend genoeg zijn. Ze symboliseerden namelijk de vrijheid en zelfstandigheid van de stad en waren een teken van stedelijk macht en rijkdom. De bouw aan de hallen en het belfort begon gelijktijdig. De hallen zijn uitgebreid in de 14e en de 16e eeuw. Ze zijn gegroepeerd rond een vierkante binnenplaats.
 
 
Mooie gevels

Hoegaarden

Jupiler
Coupure haven

Het zoveelste biertje

Prachtige gevels
   

In Brugge een heerlijke middag gehad en diverse soorten bier gedronken. 's-Avonds uit eten en dan koffie en bier op het steiger in de haven.

Terug naar dinsdag 30/6 HOME

Verder naar donderdag 2/7

DAG 7

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 7 dinsdag 30-6-2009      
Vertrek Sluis Merelbeke bij Gent   Urenteller 4535h44m
      Vertrek 05:50
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
Afstand 67Km Totale afstand 346Km  
Motoruren 04h43m Totaal motoruren 33h15m  
Reistijd 05h22m Totale reistijd 40h58m  
Aankomst Keersluis Beernem 11:12    

Dinsdag ochtend 30/6 word ik door Joop en Cor om zes uur gewekt. De sluis gaat draaien, de deur is al aan het zakken en de beroepsschepen hebben de motor al gestart. Het is een grote rotzooi hoe dit in België toegaat. Ik had mijn telefoon gezet, maar de tijd stond nog op wintertijd, dus hij was niet afgelopen. Om 10 over zes varen we de sluis al uit. We besluiten richting Brugge te gaan en als we een goede plek tegenkomen daar te blijven liggen. Dat loopt allemaal wat anders, want als we in de ringvaart varen komt er een dikke mist opzetten. Je kan nog geen tien meter ver zien. We sukkelen achter een oude spits aan, maar die geeft het op en gaat aan een paar palen liggen die langs het kanaal staan. Ik vraag of wij tegen hem aan mogen en dat is geen probleem. We blijven zo'n uurtje liggen. De mist is wat minder geworden en het is wat warmer geworden. We besluiten maar weer verder te gaan. We melden ons op de marifoon bij de splitsingen die volgen en krijgen de positie van diverse schepen te horen. De tocht verloopt goed, maar het is niet prettig varen in deze mist.

Mist op de Ringvaart

 
Wachten tegen een spits totdat de mist is opgetrokken op de Ringvaart

 

Bij Sint-Joris is het kanaal zo smal dat je een vrachtschip niet kan passeren. Net als we dit stuk invaren komt er van de andere kant een leeg vrachtschip van 80meter. We moeten voor het smalle stuk klem aan de kant om hem voorbij te laten gaan. We zien hier verschillende ijsvogels langs het kanaal.
Pas zo'n 10km voor Brugge vinden we een goede plek waar we kunnen aanleggen. We liggen hier net achter een waterkering "keersluis Beernem". Het is een rustige plek om te overnachten.

  Kanaal Gent-Oostende
 
Keersluis Beernem

Deze plek heeft een geschiedenis die op een bord naast de keersluis staat geschreven. De originele overzet ligt er naast.

Oude overzet van het kanaal Geschiedenis van de overzet    

We gaan fietsen en via de Tom-Tom komen we bij een Aldi waar we een bak ijs halen. Cor maakt  s'-avonds tostiës die ons heerlijk smaken.
s'-Avonds fietsen we nog naar het volgende dorp (Moerbrugge) om de aanlegplaats te bekijken. Achter de Moerbruggebrug is bakboord een goede aanlegplaats. Hier is gratis drinkwater te verkrijgen. Onderweg passeren we nog een aantal bunkers langs het kanaal, die nu gebruikt worden door vleermuizen. In het dorp staat een monument bestaande uit tankonderdelen ter nagedachtenis van de slag om Moerbrugge in 1944.

Slag om Moerbrugge 1944   Welkom in de Vallei van de Zuidleie

Als we terug komen staat er een te harde wind om nog op de kant te zitten. We nemen daarom een pilsje op de Cojo.

Terug naar maandag 29/6 HOME

Verder naar woensdag 1/7

DAG 5

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 5 28-6-2009      
Vertrek Nijlen   Urenteller 4527h43m
Afstand 10Km Totale afstand 183Km  
Motoruren 00h49m Totaal motoruren 21h30m  
Reistijd 00h49m Totale reistijd 27h36m  
Aankomst Lier 14:28    
 
 
Zondag 28/6 Lekker uitslapen na een rustige nacht in het Nete kanaal. Ik ga het water in om de klemband van de rubber afdichting van de schroefas wat losser te zetten.
Dan even douchen op het achterdek en ondertussen staan de koffie en de stoelen op de kant klaar. Het is hier verschrikkelijk druk met wielrenners en we kunnen wel goede morgen blijven roepen. Na het middageten vertrekken we naar Lier.
    Jachthaven v.v.w. Emblem bij Lier

Aanleg steiger bij Lier
 

Na een uurtje bereiken we het steiger bij Lier dat in het Netekanaal ligt. Dit steiger is wel een paar honderd meter lang, dus plek zat. De havenmeesteres komt gelijk naar ons toe en geeft een plattegrond van Lier. Er is stroom en water op het steiger aanwezig. We drinken nog thee op het steiger en zetten de fietsen op de kant om naar Lier te gaan.
 
Het is een kwartier fietsen of een half uur lopen naar lier vanaf het steiger.
 

Reinier Sijpkens  

Als we in lier aankomen blijkt er al twee dagen feest in de stad te zijn. Vandaag spelen er allerlei bandjes. Het is er verschrikkelijk druk en erg gezellig.

In de Zimmertoren en het Zimmerpaviljoen is van alles te zien over het levenswerk van uurwerkmaker Louis Zimmer. Hij was een bekende uurwerkmaker, autodidact in de astronomie en de maker van drie wereldberoemde werken: de Jubelklok, de Astronomische Studio en de Wonderklok. De vroegere Corneliustoren uit de 14de eeuw werd in 1930 omgebouwd tot Zimmertoren. In 1960 werd het Zimmerpaviljoen gebouwd, waar men ook Zimmers atelier kan bekijken.

Zimmer toren




Lier

Band op fiets Plein in Lier voor Zimmer toren Gezellige binnenstad


In 1369 bouwde Hendrik Mijs een gotisch belfort naast de lakenhalle In de middeleeuwen werden in de belforten de oorkonden en vrijheden van de stad bewaard en was het wapenarsenaal ondergebracht. Sinds 1971 heeft de toren een kleine automatische beiaard met 23 klokken.

Peugeot show Gotisch belfort   Gotisch belfort

Om een uur of vijf lopen we een stuk om Chinees te gaan eten, maar helaas, de chinees blijkt met vakantie te zijn. Jammer. We hebben nog een kip restaurant gezien waar we dan maar gaan zitten en een heerlijk kippetje eten. Dan weer terug naar het steiger fietsen en aan de koffie.

Band voor het stadhuis Band op zeepkar

Terug naar de boot

 Lekker douchen op het steiger want er drijft te veel vuil en dode dieren in het kanaal om te gaan zwemmen. 's-Avonds tot laat op het steiger met een heerlijk biertje een zeer laat naar bed.
 
  Steiger en jachthaven bij Lier



Terug naar zaterdag 27/6 HOME

Verder naar maandag 29/6

DAG 6

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 6 maandag 29-6-2009      
Vertrek Lier   Urenteller 4528h32m
      Vertrek 14:23
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
sluis Duffel 14:37 14:44 14:55
7 sluis Merelbeke 22:43 22:43 30/6 - 06:21
Afstand 96Km Totale afstand 279Km  
Motoruren 07h02m Totaal motoruren 28h32m  
Reistijd 08h00m Totale reistijd 35h36m  
Aankomst Sluis Merelbeke bij Gent 22:43    
Maandag 29-6 Vandaag een bloedhete dag. We zitten wat op het steiger bij Lier en het is eigenlijk te heet om wat te gaan doen. Na het middageten willen we water tanken, maar het tappunt bij de boot is defect. Joop haalt de havenmeesteres er bij ,want we hebben er twee euro in gedaan. Het blijkt dat de waterklep bevroren is geweest. We bieden nog aan om het te repareren, maar dat wil ze niet. We varen naar het eind van de steiger waar nog een watertappunt is. De havenmeesteres laat het water even doorstromen omdat de leidingen onder het steiger erg warm zijn. Dan wordt de was nog even gespoeld en de watertanken gevuld. Het kost 1 euro per honderd liter water. Rond twee uur varen we weg want ons is verteld dat je hier 2uur voor laagwater in Antwerpen moet vertrekken om bij Wintam te zijn als het water daar gaat opkomen.
   
We hebben gisteren Lierse Vlaaikes gekocht en we peuzelen ze nu bij de koffie op.

Ik heb ergens het recept van internet afgehaald:

20g boter, bloem, 1/4 l melk, 170g peperkoek, 1 ei, 1 pakje vanille suiker en briseédeeg.

Week de peperkoek in het ei en de melk met de vanillesuiker. Beboter kleine taartvormpjes en bestrooi ze met bloem.
Leg het deeg erin en bak ze in een matig warme oven op 150° C voor. Giet de samenstelling van ei, peperkoek en melk vervolgens in de voorgebakken taartbodempjes en bak ze af in een oven van 150° C. Stort ze uit, laat ze afkoelen en bestrooi ze met bloemsuiker.
  Lierse Vlaaike  
Havenmeester steiger Lier Sluis Duffel Uitvaart sluis Duffel  

Sluis Duffel naar de beneden Nete draait snel en we varen de beneden Nete op om zo'n 1,5 uur voor het einde van laag water bij Antwerpen. Het is een blubberzooi en je moet goed het midden van de rivier houden. Ga ook niet een bocht afsnijden, maar houd goed de buitenbochten. In sommige stukken zie je de bodem van de rivier. Hier moet je niet s'-nachts gaan varen als je de rivier niet op je duimpje kent.

Links de echte rivier de Nete Het is al behoorlijk laag    


  De Cojo op de Nete  


Snelstromende beneden Nete
 





 
Rechts de Dijle naar Mechelen Nogmaals rechts de Dijle Goed te zien hoe laag water

Na de afslag naar de Dijle gaat de beneden Nete over in de Rupel.




Sluis bij Klein Willebroek   Uur voor laag water

BOOM

We zijn om 16:10uur bij Boom wat nog te vroeg is om de schelde op te draaien. Bij Boom zijn een paar wachtplaatsen, maar die zijn allemaal bezet. Iets verder op de rivier ligt een binnenvaartschip afgemeerd waar we dan maar tegenaan gaan. Om kwart over vijf stoomt het nog steeds af, maar we varen toch maar richting sluis Wintam. De bruggen bij Boom zijn nu hoog genoeg voor ons, maar bij hoog water kunnen wij er waarschijnlijk niet onder door. Dat zien wij op de terugweg als we hier weer langskomen.

Opvaart op de Rupel Spoorbrug bij Boom Wachten op laag water

Jachthaven?

Oude sluisingang naar Willebroek Zeiljacht in problemen

Zeiljacht wordt meegenomen

Drooggevallen

 op de Schelde

Het laatste stukje van de Nete hebben we zelfs stroom tegen. Op de schelde is de vloed ingezet en we varen voor stroom naar
Gent.

 

Brug bij Temse

 
   

Jachthaven in de Schelde
 
Op de Schelde wordt het donker

De afstand Wintam naar Gent valt wel tegen, we dachten voor tien uur sluis Merelbeke te kunnen bereiken, maar dat halen we niet. De stroming is nog niet zo sterk en we lopen maar 13km/h. Pas om 22:43uur bereiken we Merelbeke, maar deze zeesluis draait maar tot 22:00 uur. De sluizen laten ze wel open staan, zodat je in de sluis kan overnachten. Er is namelijk geen goede aanleg op de schelde. Het getijde verschil is hier zo'n 3 meter, dus dat is best lastig met vastmaken. Na ons schuift er nog een groot tankschip de sluis in en dan is hij vol. Joop gaat vannacht wel een paar keer kijken hoe het met de touwen gaat zodat we ons niet ophangen. Het is hier trouwens nog een verschrikkelijke herrie ook, want er ligt een rijkswegbrug over de sluis. Dus van goed slapen zover dat dan kan, komt toch niets.

Donker valt in op laatste stukje Schelde Zeeluis Merelbeke  bij Gent
Terug naar zondag 28/6 HOME

Verder naar dinsdag 30/6

DAG 4

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 4 27-6-2009      
Vertrek Roosendaalse vliet   Urenteller 4518h19m
      Vertrek 09:07
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
3 Kreekraksluis 13:22 13:45 14:06
4 Sluis Wijnegem 17:47 18:10 18:23
5 Sluis Viersel 19:17 19:20 19:37
Afstand 86Km Totale afstand 173Km  
Motoruren 09h24m Totaal motoruren 20h41m  
Reistijd 10h53m Totale reistijd 26h47m  
Aankomst Nijlen 20:00    
 
Zaterdagmorgen 27/6  zit alles dicht van de mist. Je kan nog geen 50meter ver kijken. We maken om 9uur los en varen richting het Volkerak. Het is hier prachtig varen, maar het blijft erg mistig. Er zijn genoeg plekken om aan te leggen, maar al deze plekken zijn omgeven met prikkeldraad, zodat je niet kan wandelen. We zien maar één plek waar je dit wel kan en dat is achter sluis Duffel. (die trouwens open staat) Hier is aan bakboord een mooie aanleg, maar het ligt er wel vol.
Erg mistig als we vertrekken

Openstaande sluis Duffel
 


Sluis Duffel Aanleg achter openstaande sluis Roosendaalse Vliet

Onderstaande rechtse foto: 

De scholekster (Haematopus ostralegus) is een vrij stevig gebouwde, zwart-witte steltloper die algemeen in het binnenland kan worden aangetroffen. De grootste aantallen bevinden zich in het noorden en westen van Nederland.

Roosendaalse Vliet Roosendaalse Vliet Scholekster
 

Vlot bij De Heen.
Hier kan men tegen betaling overnachten.

Er is niet meer te varen      

Het vlot bestaat uit houten balken met daaroverheen een platte houten vloer van circa drie meter lang en drie meter breed. Op het drijvende platform is een hut gebouwd, eveneens van hout, met zeil aan de voorkant om het geheel af te sluiten voor de koude nacht, wind of regen. Wie de derde hut kiest, kan nog een beetje door het riet gluren om de witte boten te zien liggen, maar verder is er erg veel privacy. En stilte. En dieren. Erg veel dieren. De stilte is vooral de eerste uren overweldigend. Geen auto's, geen hectiek van trams, bussen en mensen. Als de uren verstrijken, de gasbrander voor een zelfgebakken maaltijd is opgeborgen, kleurt het water steeds meer grijs. Nog even en het wordt nacht. Wie op het vlot ligt, met gesloten tentzeilen in het donker, gaat automatisch naar de stilte luisteren.


Als we de monding van de Steenbergsche Vliet bereiken, is de mist zo erg, dat we geen 20meter zicht hebben. We maken vast aan een paal die in de vliet staat. Na een half uur trekt de mist zo op, dat we weer verder kunnen. We liggen niet ver meer van de sluis af, die toegang tot het Volkerak geeft. We draaien het Rijn Schelde kanaal op en varen richting Tholen.

Jachthaven aan de monding   Sluis Benedensas

 

Rechts het bord op de sluisdeur. In 1953 stond het water tot hier
 
 

Onderweg probeer ik de Chinees in Tholen te bellen, want de vrouwen willen nog steeds Chinees eten. Ik krijg  een opgeheven nummer, dus probeer ik de havenmeester van Tholen te bellen. Ook hij neemt niet op en we varen dan maar naar Tholen. Bij de jachthaven aangekomen vraagt Marga aan iemand die op het steiger staat om ons aan te pakken of er nog een Chinees in Tholen zit. Hij begint te lachen en zegt dat de Chinees al een jaar geleden vertrokken is. We zijn dus duidelijk te laat. Gelijk steken we weer terug naar het Rijn Schelde kanaal en varen naar de Kreekrak sluis.

We varen het Volkerak op

  Naar de Chinees in Tholen
 
  Kreekraksluis

 
Verplicht uitluisteren in Antwerpen Zandvliet en Berendrecht sluis Rijnschelde kanaal  

Onderweg naar Antwerpen gaat de temperatuur van de galan van de Molecuul naar 110 graden, dus ga ik in de Antwerpse haven even stil liggen om hem af te laten koelen. Later blijkt de klemband om de rubber afdichting die achter op het lager voor de schroef zit, veel te vast te zitten. Als alles afgekoeld is, gaan we weer  verder en gelukkig gebeurt het niet meer.

Dok in Antwerpse haven

  Gezonken schip ophijsen
 


Sluis Wijnegem Albert kanaal Sluis Viersel

Sluis Wijnegem in het Albert kanaal schut ons snel samen met een tanker en de vrouwen betalen op de sluis de doorvaartrechten voor België. Dat kost 25 euro en deze rechten zijn 3 maanden geldig. Er is volgens de sluiswachter geen Chinees in de buurt , dus Mar maakt lekker soep met een gebakken ei. Eigenlijk lekkerder dan Chinees. Als we sluis Viersel bereiken om het Nete kanaal op te gaan, is er net voor ons een boot ingevaren en de deuren zijn al dicht. De sluiswachter opent de sluis weer en wij kunnen invaren. Mar maakt een praatje met de Belgische mensen van de boot die al in de sluis ligt en krijgt te horen dat het nog 1,5 uur varen is naar Lier. Als we de sluis verlaten is het al half zeven. Na ongeveer een kilometer kunnen we na de eerste brug bakboord goed aanleggen. We liggen hier prima een drinken een biertje op de kant. Het is hier 's-Avonds zeer donker en erg stil. De sluis is gesloten dus er komen geen schepen meer langs.



Aanleg achter brug bij Nijlen Kleine Nete  
 
Een prima overnachtings plaats
Nete kanaal

Terug naar vrijdag 26/6 HOME Verder naar zondag 28/6