DAG 28

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
Dinsdag 21-7-2009      
Vertrek Mons 12:25   Urenteller 4583h46m
      Liggeld 10Euro
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
35 Obourg-Wartens   12:48 12:55
36 Havre 13:12 13:29 14:00
Afstand 18Km Totale afstand 767Km  
Motoruren 01h40m Totaal motoruren 78h24m  
Reistijd 02h35m Totale reistijd 93h14m  
Aankomst Strepy-Thieu 15:00    
Terug naar maandag 20/7  

Verder naar woensdag 22/7

Als we koffie zitten te drinken vind ik het al behoorlijk druk op de jachthaven. Ik ga het vuil wegbrengen en loop naar de ingang van de jachthaven om eens te kijken. Er blijkt een enorme rommelmarkt aan de overkant van de weg te zijn en er staan rijen auto's in de file om er heen te gaan. Terug op de boot nog even snel de was centrifugeren en ophangen en dan ook naar de rommelmarkt.
Jachthaven Mons Kantoor havenmeester   Aan de overkant is een rommelmarkt
Van allerlei zaken zijn er te koop en je zou natuurlijk van alles willen kopen, maar gelukkig weten we ons te beheersen en met wat kleine dingen komen we terug op de boten. We willen vandaag naar de schepenlift van Thieu varen. Dat is niet zo ver, maar er zitten wel een paar hele diepe sluizen in het kanaal er naar toe. Gelukkig hebben ze drijvende bolders en ze schutten vrij snel.
  Rommel? Blik op Mons Le grand Large  

Diepe sluis Havré 10meter      
  Canal du Centre    
Sluis Thieu Hefwerk naar het oude kanaal   Strépy/Thieu


Strépy Thieu

Het nieuwe centrum kanaal      
We gaan voor de schepenlift Thieu stuurboord liggen. De wal is wel wat hoog, maar je kunt er toch nog goed af. Als er twee boten liggen dan volgen er meer en na een poosje liggen er diverse schepen aan de wand. Joop en ik gaan naar het museum in de schepenlift. Cor heeft rugpijn en kan zich slecht bewegen. Joop loopt de hele dag met een spuitbus Cor te bespuiten.
Het Centrumkanaal is een Belgisch kanaal dat het kanaal Charleroi-Brussel bij Seneffe, verbindt met het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes te Nimy, bij "Le Grand Large". Het heeft een totale lengte van 20,9 km.
    Het nieuwe centrum kanaal  
Tussen Seneffe en Nimy dient een hoogteverschil van 88,15 meter overwonnen te worden. Hiervoor zijn er op het nieuwe tracé een scheepslift, op het oude tracé, 4 scheepsliften en 1 sluis, en op het gemeenschappelijke gedeelte 2 sluizen voor nodig.
Joop heeft een
nieuwe vriendin
  De machine kamer van Strépy Thieu  

Fossielen die tijdens de bouw zijn gevonden.

      Komt een onweersbui aan
Als we in de toren van Strépy Thieu zijn komt er een onweersbui aan. De foto onder is door de kijker in de bezoekers ruimte genomen.

Het bezoek aan de lift staat bol van de ontdekkingen: een indrukwekkende machinezaal, een wondermooi panorama met zicht op de site en de omliggende streek, een filmvertoning over de bouw en de werking van de lift aangevuld met maquettes en interactieve spelen, tentoonstelling van fossielen die tijdens de opgraafwerken op de werf gevonden werden, interactieve spektakelwandeling "Pays de Génies" met hoogtepunten van de Belgische creativiteit op diverse gebieden: kunst, muziek, schilderen of strips, in gezelschap van beroemde Belgen.

Cojo en Molecuul via de kijker  
Het museum valt ons wel een beetje tegen, maar ze hebben hun best gedaan om er iets van te maken. Er worden films gedraaid en je krijgt een vertaal apparaat mee, zodat je de film in het Nederlands kunt volgen. We maken mooie foto's en hebben een leuke middag. Als we boven in de toren zijn kijken we naar onze boten waar Mar op de kant zit. Net als we kijken komt er een enorme bui langs en we zien Mar naar binnen vluchten. Als we uit het museum komen staan er grote plassen, maar het is verschrikkelijk warm. Terug op de boten een paar heerlijke pilsjes en we hebben een heerlijke zwoele avond.
s'-avonds op de kant Onweersbui boven Thieu
 

Terug naar maandag 20/7

HOME

Verder naar woensdag 22/7

DAG 27

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
maandag 20-7-2009      
Vertrek Péronnes 11:18   Urenteller 4579h51m
      Liggeld 10Euro
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
34 Maubray   11:30 11:47
Afstand 39Km Totale afstand 749Km  
Motoruren 03h55m Totaal motoruren 76h44m  
Reistijd 03h59m Totale reistijd 90h39m  
Aankomst Mons 15:17    
Terug naar zondag 19/7  

Verder naar dinsdag 21/7

S'-Ochtends vullen we eerst de watertanken en drinken op ons gemak koffie. Na de koffie zien we een spits uit sluis Péronnes 1 komen en besluiten met hem mee proberen te schutten in sluis Péronnes 2. Dus toch nog haasten om bij de sluis te komen. Uiteindelijk kunnen we op ons gemak invaren, want de spits gaat niet zo snel. Dit is een sluis van zo'n 13 meter verval met drijvende bolders.
Péronnes 2      

    13 meter hoger We zijn boven
  Port de plaisance de Péruwelz   
De bedoeling is dat we vandaag naar Mons gaan. Bergen (Frans: Mons) is een stad in de Belgische provincie Henegouwen. Het is ook hier weer mooi varen door de bossen en het water is erg schoon. Onderweg zien we bij Péruwelz nog een jachthaven waar je volgens ons goed kan liggen.
Onder het varen eten   Saus Américaine  
Mar kookt onder het varen en bij een stukje vlees smaakt de saus Américaine uitstekend. Deze saus is een aanrader en is in België te koop.
      Moulin des culz tout nudz 
Bij Saint Ghislain staat er stuurboord en oude molen.

De windmolen "Moulin des culz tout nudz" dankt zijn benaming aan een veldslag uit 1672, waarbij de Franse gevangenen geheel naakt opgesloten werden. In de Kadastrale Atlas van P.C. Popp (ca. 1860) vinden we een windmolen getekend op het perceel A443 met aanduiding: "Moulin Ã  vent".
Momenteel resteert enkel nog de romp. Bouwjaar voor 1672. Type korenmolen. Gerenoveerd tot weerstation.

Bij Mons aangekomen blijkt er een nieuwe jachthaven te zijn. We worden naar een oude pier verwezen waar nog één plek is. We gaan tegen elkaar aan liggen. Deze jachthaven ligt aan het meer "Grand-Large", aan de samenloop van twee kanalen, het Centrumkanaal en het kanaal Nimy-Blaton. Het binnenmeer van de "Grand-Large" is in 1970 ontstaan doordat er grond werd afgegraven voor het dempen van het Mons-Condé kanaal, dat moest plaatsmaken voor een autosnelweg.  In de buurt van de jachthaven zit een winkelcentrum, bioscoopcomplex, en een sport hal waar je ook kunt bowlingen.

Ligplaats bij Mons Op weg naar Mons Mons  
Er wordt gevraagd ons te melden bij het havenkantoor om in te schrijven. Het is een super mooi kantoor, wat met een lift te bereiken is. Toen we  binnenvaarden kwamen er ook drie jongelui helpen om af te meren. Dit blijken ook de havenmeesters te zijn. We krijgen een plattegrond van Mons. Terug op de boot de fietsen van boord en naar Mons.

BERGEN - MONS

Bergen de grote markt Stadhuis Mooie gebouwen aan de grote markt.  
We hadden gehoord dat het niet zo ver was, maar je moet het echt met fietsen doen, want anders ben je wel een uurtje aan het lopen. Omdat de vrouwen geen brood meer hebben, gaan we eerst in de buurt van de jachthaven op zoek naar een bakker. Helaas de bakker die we vinden is helemaal uitverkocht. Dat komt omdat het morgen een Belgische feestdag is en iedereen vrij heeft en alle winkels gesloten zijn. Dan maar in Mons kijken. Gelukkig vinden we in de buitenwijk een Delhaize waar we brood kunnen kopen. Later blijkt het brood niet zo vers te zijn, maar we hebben gelukkig toch nog brood.
We bezichtigen Mons wat een prachtige stad is met oude gebouwen en een heerlijke winkelstraat. Mons ligt op een bergrug waardoor de straten erg stijl lopen. Dankzij de goed uitgebouwde ringweg rond het centrum is de kern verkeersarm gemaakt, daardoor is het aangenaam vertoeven in het historische hart van de stad. Omhoog fietsen is hier dus wel een probleem. Op de Place kun je niet het imposante stadhuis missen. Achter de indrukwekkende laatgotische gevel gaan verschillende gebouwen schuil, waarvan de oudste teruggaan tot het midden van de 15de eeuw. Onderaan die gevel moet je zeker eens over het hoofdje van het beeldje van “de aap van de Grand Garde”strijken,dat brengt je alvast een portie geluk. We eten nog een ijsje bij de Mc en fietsen onder leiding van gids Joop terug. Helaas niet helemaal goed op de kaart gekeken, want na een kwartier blijken we helemaal verkeert te zitten en moeten we terug fietsen. Gelukkig bereiken we toch nog de jachthaven. Dat we fout waren gereden kwam ook doordat we nu bergafwaarts gingen, waardoor we veel te ver doorreden. Het ging zo lekker. Op de haven is gratis wifi, dus


's-avonds even post ophalen en verzenden. Weer laat naar bed na een heerlijke dag.

  Op de haven staat dit bord met vaarinstructies voor het meer.
Mons      
 

Terug naar zondag 19/7 

HOME 

Verder naar dinsdag 21/7

DAG 25

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME


Zaterdag 18-7-2009      
Vertrek Douai   Urenteller 4570h27m
      Vertrek 10:25
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
24 sluis Douai 10:37 10:45 10:52
25 sluis Courchettes   11:22 11:32
26 sluis Goeulzin   11:52 12:05
Afstand 30,5Km Totale afstand 660Km  
Motoruren 03h12m Totaal motoruren 66h37m  
Reistijd 03h37m Totale reistijd 79h13m  
Zaterdag 18/7 vanmorgen weer mooi weer. We willen vandaag naar de steiger van de ratten varen. Dat is een steiger in een meertje bij Estrun. Het Basin rond. De rattensteiger dankt natuurlijk zijn naam aan de vele ratten die achter het steiger zitten.


Op het Basin rond zitten een paar zeilscholen, maar ik heb er nog nooit iemand zien zeilen. 

We doen drie sluizen die erg vlot verlopen. Alleen bij sluis Douai stroomt het van de regen, en moeten we even wachten. Het contact via de marifoon verloopt altijd een beetje moeilijk, maar de sluismeesters proberen meestal wel duidelijk te zijn.
Het is hier mooi varen en we passeren het canal du Nord. Langs de kanten van de kanaal verbinding Duinkerke-Schelde staan allemaal caravans en tuinhuisjes. Vissen is hier sport nr.1. Er staat vandaag wel veel wind, maar we hebben hem van achteren, dus het is heerlijk zitten op het achterdek.
      splitsing canal du Nord
Kanaal verbinding      
Net voor Paillencourt is een zijkanaaltje waar een bord op de kant staat dat het maar 90cm diep is. We draaien dit kanaaltje in en ik doe de dieptemeter aan. Alleen bij een bruggetje is het wat ondiep, maar verder staat er meer dan een meter water.
    We draaien het zijkanaal in bijPaillencourt. Het basin rond
Als we bij het steiger aankomen ligt er al een Hollandse boot. Ze hebben pech want het waterslot is gesmolten doordat de waterpomp impeller kapot was gegaan. Maar gelukkig heeft de familie onderdelen gebracht en kunnen ze het repareren. Ik ga onder de brug liggen en Joop achter de andere boot. We hebben een heerlijke barbecue op een stukje gras naast het steiger en het is bloedheet.
Gelijk van de zon genieten ligplaats Estrun   Slaatje maken
  zo was het vroeger    
s'-avonds leg ik de boot naast de Cojo, want als het vannacht gaat regenen zoals ze voorspeld hebben, loopt al het roest van de brug waar ik onder lig op het dek. We maken nog een wandeling in de omgeving en verbazen ons er over,dat er hier in een paar jaar tijd zo veel veranderd is. Alle huizen zijn netjes opgeknapt en de omgeving ziet er beter uit. Alleen moeten de Fransen nu ook wat geld gaan uitgeven voor de watersport aanleg, want ook hier is de hele boel verzand en staat er op een aantal stukken kanaal bijna geen water. Je ploegt dan door de blubber.
   Bouchain ligt richting Denain   ingang oud scheepsdok


 
Terug naar vrijdag 17/7 HOME

Verder naar zondag 19/7

DAG 26

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
Zondag 19-7-2009      
Vertrek Etrun 10:25   Urenteller 4573h39m
      België 4579:05
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
27 Malin   10:42 10:55
28 Denain 11:52 12:02 12:11
29 Trith St.-Leger 12:49 12:57 13:09
30 Folien 13:43 13:48 14:01
31 La Folie 14:15 14:34 14:48
32 Fresnes 15:25 15:25 15:35
33 Peronnes2 17:20 17:27 17:44
Afstand 50Km Totale afstand 710Km
Motoruren 06h12m Totaal motoruren 72h49m
Reistijd 07h27m Totale reistijd 86h40m
Aankomst Péronnes 17:52    
Terug naar zaterdag 18/7  

Verder naar zondag 20/7

De boot die bij ons aan het steiger ligt met pech geeft s'-ochtend te kennen dat hij terug naar België gaat, omdat hij heeft gehoord dat er verschrikkelijk veel rommel in de Franse kanalen ligt. Hij heeft dat van iemand die ook aan dit steiger heeft gelegen. We laten nog weten weten dat dit echt niet waar is, maar hun besluit staat vast. We besluiten met elkaar het stuk naar Perronnes te varen. Hierin zitten behoorlijk wat sluizen en met drie boten gaat dat misschien wat vlotter. Dit stuk varen is niet een van de mooiste stukjes van Frankrijk.
Effe een koekje voor we vertrekken   De boot een beetje droogmaken  
We gooien om 10:25uur los en ploeteren door de blubber naar de eerste sluis. Deze laat net een jacht uit en wij kunnen gelijk met een spits invaren . De spits gaat iets verderop langs de kant en we doen de rest van de sluizen met z'n drieën.
We gaan omlaag, dus
 makkelijk sluizen
     

Een viswedstrijd dus
langzaam voorbij varen
    Op een drijvende bolder staat
de Molecuul nog geregistreerd
    We zijn weer in België
Het gaat niet zo snel want de andere boot vaart erg langzaam omdat zijn waterslot niet van het juiste type is. Ik roep alle sluizen op en over de bediening hebben we niets te klagen. Onderweg zien we dat er in verschillende dorpen feesten zijn. Uiteindelijk bereiken we sluis Fresnes om15:35 uur (laatste sluis in Frankrijk) en gaan ik en Joop iets sneller varen, want we willen zeker sluis Péronnes halen die maar tot 6 uur draait. Precies half zes zijn we bij sluis Péronnes en roepen we de sluis op. Ze hebben volgens mij niet zo veel zin meer om te draaien, maar na een tijdje gaat hij toch open. Dit is een vrij diepe sluis zonder drijvende bolders. Als we in de sluis liggen komt ook onze medereiziger aan en er komt nog een polyester boot van een meter of 7 bij. Met z'n vieren schutten we 6 meter omhoog. Als we bijna boven zijn loopt er een touw vast bij de polyester boot, waardoor zijn achterschip bijna onderwater wordt getrokken. Mar drukt op de toeter en uiteindelijk komt de sluiswachtster poolshoogte nemen, natuurlijk veel te laat. In dit soort sluizen hoort de sluiswachter goed op te letten en de sluis bij problemen te stoppen. Gelukkig is het touw net voordat de boot zou vollopen losgekomen en schiet de boot omhoog. Ik denk dat deze mensen er een trauma van zullen overhouden. We verlaten de sluis en varen het meer op naar de jachthaven. We worden daar door de eigenaar ontvangen en vastgemaakt.

Le Grand Large is een kunstmatig meer van 50 ha, aangelegd in het zog van het kanaal. Deze recreatieplas wordt gebruikt voor zeilstages, maar ook Tournai Yacht Club heeft er zijn thuisbasis.

jachthaven Peronnes     F .Plaquet scheepswerf
Het Kanaal Nimy-Blaton-Péronnes verbindt Nimy bij Bergen gelegen aan het "Grand Large" meer, met Péronnes gelegen aan de Schelde. Het vormt samen met het Centrumkanaal en het Kanaal Charleroi-Brussel de verbinding tussen het Schelde en het Maasbekken.
    oude foto schip in het dok om achterschip te lichten
We drinken een wijntje op de Molecuul en gaan naar de kantine van de Yacht-club om wat te eten. Net zoals andere jaren is het hier weer prima en veel eten. We verlaten de kantine met dikke buiken.  We maken nog een wandeling in de omgeving en gaan heel laat naar bed.
Le Grand Large Het oude kanaal Pommeroeul-Antoing met vele sluizen    
We lopen naar het oude Kanaal Pommeroeul-Antoing dat in 1826 geopend werd. Bedoeling van beide kanalen was de Borinage een goed afvoerkanaal te bieden voor zijn steenkoolmijnen door een verbinding te maken met de Schelde.
 
Terug naar zaterdag 18/7 HOME

Verder naar zondag 20/7

DAG 24

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME


Vrijdag 17-7-2009      
Vertrek Douai   Urenteller 4570h18m
      Vertrek 14:20
Afstand 0,5Km Totale afstand 629,5Km  
Motoruren 0h09m Totaal motoruren 63h25m  
Reistijd 00h10m Totale reistijd 75h36m  
Vrijdag 18/7 vannacht is het inderdaad noodweer geweest en alle patrijspoorten moesten dicht. Als we wakker worden staat er een storm en we blijven voorlopig liggen. Tegen tweeën gooien we los en varen een 500meter verderop naar een aanleg steiger in Douai. Hier zit vlakbij een Le Clerk en we willen daar brood halen. Joop blijft op de boot en en wij gaan boodschappen doen. Dat loopt natuurlijk weer uit de hand en we blijven zo'n 1,5 uur weg. Als we terug komen gaan joop en ik nog even naar de Aldi en kopen een paar leuke dingen in de aanbieding. Tevens neem ik twee flessen goedkope wijn mee die ik eens wil proeven. Met een enorme regenbui rijden we terug naar de boot, waar de vrouwen net de was aan het doen zijn. Er staat hier een kraan op de kant en we gooien gelijk de watertanks vol. We doen het met emmers. Zo gezegd zo gedaan, terug op de boot drinken we met z'n vieren 2,5 liter wijn op bij de muziek van een rock en rol cd. Dat wordt een latertje en om half acht gaan we pas brood eten. Ondertussen is het prachtig weer geworden en de was is zo droog.


Steiger in Douai met kraan. Onder op de foto de ingenomen vloeistof flessen.

 

Terug naar donderdag 16/7 HOME

Verder naar zaterdag 18/7