DAG 38

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

vrijdag 31-7-2009      
Vertrek Volkeraksluis   Urenteller 4605h34m
      Vertrek 12:52
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
52 Volkerak sluis   12:59 13:12
53 Voornse sluis 16:54 16:54 17:00
Afstand 48Km Totale afstand 993Km  
Motoruren 04h48m Totaal motoruren 103h20m  
Reistijd 04h56m Totale reistijd 125h28m  
Aankomst w.s.v. De Vijf Sluizen 17:48      urenteller 4610h22
Terug naar donderdag 30/7    
Vandaag gaan we naar huis. De wind is gaan liggen en het belooft een aardige dag te worden. De vrouwen hebben de getijde atlas gisteren bestudeerd en we moeten om 12uur52 vertrekken om een goed tij mee te hebben naar de Voornse sluis aan de Oude Maas. We varen uit de Volkerak sluis bakboord uit het Haringvliet op. Na 18Km nadat we het eiland Tien Gemeenten stuurboord zijn gepasseerd, gaan we stuurboord het Spui in. De vaargeul is hier goed betond, maar het is toch wel erg makkelijk als je een goede kaart hebt.

         Hiernaast een kaartje van de Korendijkse Geul. Ik ga zelf altijd om boei BN20 heen om het Spui in te varen.
Op het spui vliegen we richting Oude Maas. Ook op de Oude Maas hebben we nog een lekker stroompje mee en om vijf uur bereiken we de Voornse sluis, waar we schutten en richting Brielsemeer varen. Bij Zwartewaal zit onze vereniging De Vijf sluizen waar we om 17:48 aankomen.

 

Terug naar donderdag 30/7 HOME

 

DAG 37

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

donderdag 30-7-2009      
Vertrek Blijven liggen voor storm   Urenteller 4605h34m
      Vertrek  
Afstand 0Km Totale afstand 945Km  
Motoruren 00h00m Totaal motoruren 98h32m  
Reistijd 00h00m Totale reistijd 120h42m  
Aankomst Blijven liggen voor de Volkeraksluis
Terug naar woensdag 29/7  

Verder naar vrijdag 31/7

Vandaag blijven we achter de steiger voor de Volkeraksluis liggen omdat het stormt. We maken nog wel een wandeling in de omgeving, maar helpen regelmatig de gehele dag mensen met aanleggen. De wind komt van achter bij het aanvaren van het steiger en het gaat regelmatig mis met aanleggen. De  fout die de meeste maken, is bij het aanvaren vastmaken aan de kop waardoor de boot achterstevoren komt te liggen. 


We hebben verder een heerlijke dag.

Terug naar woensdag 29/7 HOME

Verder naar vrijdag 31/7

DAG 35

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME


dinsdag 28-7-2009      
Vertrek Antwerpen   Urenteller 4597h45m
      Vertrek 09:55
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
49 sluis Kreekrak 12:53 13:33 13:50
50 sluis Peter   14:35 staat open
Afstand 31Km Totale afstand 910Km  
Motoruren 04h25m Totaal motoruren 95h08m  
Reistijd 04h53m Totale reistijd 117h30m  
Aankomst Bergen op Zoom 14:48    
Terug naar maandag 27/7  

Verder naar woensdag 29/7

Dinsdag morgen om 09:55 vertrekken we uit Antwerpen nadat we eerst nog wat boodschappen hebben gedaan.
Verlaten van Willemdok gerenoveerde brug   renoveren Kattendijksluis
Om 25 minuten over tien zijn we pas buiten. Dan hebben we twee bruggen gedaan en 500m gevaren in 20 minuten. Echt Belgisch.
Siberia brug Royer sluis en Siberia brug

In de Antwerpse haven is van alles te zien

      Zandvlietsluis
Gisteravond hebben we besloten om naar Bergen op Zoom te gaan. Nadat we de Kreekraksluis hebben gehad, draaien we een paar kilometer verder stuurboord richting Bergen op zoom. Als je richting Petersluis vaart, moet je de twee markerings lichten die bakboord van de sluis staan in elkaars verlengde houden om in de vaargeul te blijven. De sluis staat meestal open maar de lichten op de sluis worden wel bediend. Er is een container bedrijf tegenover de jachthaven die achterin de haven zit en er zitten verschillende bedrijven, dus het is behoorlijk druk met in en uitvaart van schepen.
  aankomst Bergen op Zoom    
Achter in de haven van Bergen op Zoom ligt stuurboord de jachthaven w.s.v. De Schelde. Op de haven is dieselolie tanken mogelijk voor een redelijke prijs. Je ligt hier niet zo erg rustig door het container bedrijf aan de overkant, maar het is een gastvrije haven met alle gemakken.
Ketting er af gelopen     Markiezenhof
We halen na aankomst de fietsen van de boten en willen naar de stad fietsen. Joop zijn ketting loopt er af, dus eerst repareren en handen wassen op de vereniging. Het is maar 10 minuten fietsen naar de stad. Eerst bezoeken we het Markiezenhof.

 Ga naar de Markiezenhof

In de vijftiende en zestiende eeuw behoorden de heren van Bergen op Zoom, die in 1533 de titel van markies verwierven, tot de invloedrijkste en machtigste edelen van de Nederlanden. In de aanloop van de Opstand tegen Spanje was Jan IV één van de leiders van het verzet. Tijdens de zeventiende en achttiende eeuw bleven de markiezen een machtsfactor van betekenis.
Het Markiezenhof was de residentie van de markiezen in de stad. Behalve als woning fungeerde het ook als bestuurscentrum. Sinds het eind van de achttiende eeuw heeft het complex lange tijd een militaire functie gehad: aanvankelijk als militair hospitaal; later, van 1819 tot 1955, als kazerne. Zo was het 3e Regiment Infanterie hier in een deel van deze periode gevestigd. In de jaren vijftig werd het complex overgedragen aan de gemeente Bergen op Zoom.
In de periode 1963-1987 zijn de zalen, gangen, galerijen, torens, binnenplaatsen en tuinen van het Markiezenhof zorgvuldig gerestaureerd en in oude staat teruggebracht. De intensieve bewoning door de militairen in de negentiende en twintigste eeuw bleek relatief weinig schade te hebben aangericht. De pronkstukken van het paleiscomplex zijn de Grote Galerij aan de Grote Binnenplaats (1512) en de Hofzaal (1485) met zijn laatgotische Christoffelschouw (1521). In 1987 werd het geheel gerestaureerde Markiezenhof geopend door koningin Beatrix.
Na de restauratie heeft het Markiezenhof een culturele bestemming gekregen. In het paleis is het historisch museum ondergebracht van de stad Bergen op Zoom, evenals de archieven van de stad, streek en waterschappen en een dependance van de Openbare Bibliotheek. Daarnaast is er ook een restaurant gevestigd.  

Het Markiezenhof heeft in de loop der tijd verschillende functies gehad. Zo is het complex in het verleden gebruikt als:

~adellijk woonpaleis (1485 - circa 1725)
~bestuurscentrum van het Markiezaat (1485-1795)
~militair hospitaal (1795 - 1815
~kazerne (1815-1953)

Dan een paar heerlijk biertjes op de markt en later een heerlijke Chinees / Indische maaltijd ook op de markt bij de Chinees.
Nadat we heerlijk gegeten hebben fietsen we terug naar de haven waar we genieten van een wijntje op de boot. Morgen verder naar de Volkeraksluis.
 
Terug naar maandag 27/7 HOME

Verder naar woensdag 29/7

DAG 36

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

woensdag 29-7-2009      
Vertrek Bergen op zoom   Urenteller 4602h10m
      Vertrek 10:48
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
51 sluis Peter   11:00 staat open
Afstand 35Km Totale afstand 945Km  
Motoruren 03h24m Totaal motoruren 98h32m  
Reistijd 03h12m Totale reistijd 120h42m  
Aankomst Voor Volkeraksluis 14:00    
Terug naar dinsdag 28/7  

Verder naar donderdag 30/7

Woensdag morgen varen onze buren met hun Swin Patio boot Latia voor ons de haven van Bergen op zoom uit. Om kwart voor elf gooien wij ook los en varen richting Volkeraksluis waar we willen overnachten als er plaats is achter het wachtsteiger.
Swin Patio de Latia     Bergse Diep

 

          

Op de tweede en derde foto zijn de aanlooplichten voor Bergen op Zoom te zien, en links een klein aanloopkaartje.
De Peters sluis is op VHF 22 te bereiken. De brug over deze sluis is 4m20.

 

  Rijn Schelde kanaal Op het Volkerak


 

 Hierboven varen we het rijn Schelde kanaal uit het Volkerak op. Een heerlijke tocht met aardig weer.

Volkeraksluis in zicht      
We liggen voor de Volkeraksluis achter het wachtsteiger en hebben een heerlijke middag. Je ligt hier gratis en er is aanspraak genoeg. Toevallig ligt er voor ons een bekende met een beurtvaarder. s' Avonds ligt het gehele steiger vol.

 

Terug naar dinsdag 28/7 HOME

Verder naar donderdag 30/7

DAG 34

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

maandag 27-7-2009      
Vertrek Willebroek   Urenteller 4594h54m
      Vertrek 10:08
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
47 sluis Klein Willebroek 10:13 10:13 10:27
48 Sluis Royer 11:45 12:12 12:50
  Seberiabrug 12:54 13:05  
  Londonbrug 13:11 14:07  
Afstand 25Km Totale afstand 879Km  
Motoruren 2h51m Totaal motoruren 90h43m  
Reistijd 4h07m Totale reistijd 112h37m  
Aankomst Antwerpen Willemdok 14:15    
Terug naar zondag 26/7  

Verder naar dinsdag 28/7

Maandag ochtend om 10 uur roepen we sluis Klein Willebroek op om te schutten. De sluismeester nodigt ons uit om direct te schutten, wat we dan ook maar doen. Er komt nog een jacht bij en binnen een half uur liggen we op de Rupel.

naar de sluis in Willebroek      
    brug over de Rupel  Hoog water 
Net na Boom ligt er een brug over de Rupel die nu het nog behoorlijk hoog water is maar een doorvaarthoogte van 2m60 heeft. Ik denk dat hij met hoog water maar een doorvaarthoogte van 1m60 heeft. Wij kunnen er onderdoor, maar de boot die met ons mee schutte, moet bij Boom aan een steiger afmeren om lager water af te wachten. We zijn in een half uur op de Schelde en lopen met een goed tij snel naar Antwerpen.
Die moet even wachten     passie?

 Op de rechter foto boven een spreuk die langs de Rupel staat:
"In de smidse van de onderbuik zindert de mokerslag die passie heet" 

oude sluis bij Willebroek De Rupel Rupel mond bij de Schelde
  Veerpont op de Schelde stroomt lekker op de Schelde  
  Betonnings vaartuig de Dijle    

 Antwerpen

Antwerpen in zicht

Cojo op de Schelde Antwerpen Royer sluis Royer sluis

 Als ik voor de stad de Royer sluis oproep, krijg ik nu een vrouw aan de marifoon en niet de vertrouwde stem van de man die wat we later hoorden met pensioen is gegaan. Het marifoon gesprek loopt niet zo vlot als het vroeger ging. We varen het laatste stuk langs de stad stationair en moeten nog eens 10minuten wachten voordat we de Royer sluis in mogen varen. Er is nog net plek voor drie jachten en we moeten naast elkaar achter een 110meter binnenschip vastmaken. De schipper van dit schip kijkt nergens naar en gooit de schroef  in werking zodat we een behoorlijke zwaai in de sluis maken. Omdat onze touwen goed vaststaan op een bolder boven op de sluismuur loopt het gelukkig goed af. Onze touwen zijn door de sluiswachter aangepakt bij het binnenvaren van de sluis, want we konden er zelf niet af om vast te maken.

Ligplaats Antwerpen Havenmeester De prins Willem Alexander  

 In de jachthaven van Antwerpen in het Willemdok, krijgen we naast het havenkantoor een plek toegewezen. We moeten dan wel naast elkaar liggen. Na ons komt er nog een cruiseschip het dok binnen.

Onze ligplaats in Antwerpen Tankboot in het Willemdok Het in aanbouw zijnde haven museum
Als we in Antwerpen zijn , gaan we natuurlijk naar Amadeus om sparerib te eten. Op de derde foto is te zien in welke straat Amadeus zit. Het is ongeveer een kwartier lopen vanaf de haven.
  bij Amadeus Sint Paulus plaats  
Na het eten maken we nog een wandeling door Antwerpen.

Onze Lieve Vrouwekathedraal     Standbeeld van Wiske op de haven

De Onze-Lieve-Vrouwekathedraal is een kathedraal in de Belgische stad Antwerpen. De kathedraal staat aan de Handschoenmarkt en is de hoofdkerk van het bisdom Antwerpen. Ze werd toegewijd aan Maria. De kerk was een kathedraal tussen 1559 en 1803 en vanaf 1961 tot heden.
Je ziet hem al van verre, de imposante toren van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Antwerpen, de hoogste kerktoren van de Benelux. 123 Meter steekt deze spits boven het historische stadscentrum uit. In de 14e eeuw werd de eerste steen voor deze gotische kruiskerk gelegd, pas twee eeuwen later was het bouwwerk af. De kerk werd gebouwd op de plaats van een Romaanse kerk.

Terug naar zondag 26/7 HOME 

Verder naar dinsdag 28/7