DAG 5 Vakantiereis 2013 van de jachten de Molecuul en de Cojo Home

dag 5 woensdag 26-6-2013    
Vertrek Hoogeveen   Urenteller 5076h47m
      Vertrek 09:30
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
9 Noordscheschutsluis 09:48 09:55 10:14
Brug Geesbrug 11:07   11:36
Brug Driftbrug middagpause 12:10   13:34
10 Erica   16:11 16:30
Afstand 29,5Km Totale afstand 322,1Km  
Motoruren 04h44m Totaal motoruren 32h58m  
Reistijd 07h07m Totale reistijd 37h47m  
Aankomst Erica Aankomst 16:37
Terug naar dinsdag 25/6  

Verder naar donderdag 27/6

Woensdag met bewolkt weer opgestaan. Het is weer koud. Het slepertje wat aan de overkant lag vertrekt om 9uur en wij gaan een half uur later. We varen door het smalle kanaal richting sluis Noordscheschut. Als we daar aankomen ligt het slepertje nog voor de sluis en varen we vijf minuten later met z'n drieen de sluis in.

 Brug Hoogeveen uit   t'is niet erg breed 

   
 je zit hier in een sloot  Voor sluis Noordscheschut   Voor sluis Noordscheschut

 Op de sluis staat een standbeeld van een sluiswachter die de deuren nog met een haak dicht moest drukken. Het schutten met z'n drieen gaat prima.

 

   
   In sluis Noordscheschut   

   

 Op de sluis zitten wel verschrikkelijke bolders die zeker niet door iemand met verstand van aanleggen in een sluis ontworpen zijn.
Je moet van de boot af om het touw door de ??Bolder?? te halen.

 
Bolder??????????????     
We tuffen achter het slepertje aan naar de Geesbrug waar we een tijdje moeten wachten en maar aanleggen. Dat valt niet mee, want er staat behoorlijk wat wind. Dit stuk van de route zit vol met bruggen die open moeten. Dit kost bijna een hele dag.
Tuffen   En weer wachten voor een brug  
Ik ga met Joop even op de brug kijken en we zien daar bij een tractoren reparatie bedrijf een schroefaandrijving voor achter een tractor. Joop vraagt nog bij het bedrijf naar een onderdeel voor zijn motor, maar dat specifieke onderdeel hebben ze niet. 
   Tractorscheepsvoorstuwing  
Als de brug gaat draaien varen we door tot brug Drift. De andere boten zijn onderweg al aan gaan leggen omdat ze weten dat de bruggen sluiten tussen twaalf en half twee. Wij meren de boten af tegen de palen van brug Drift. Ik maak een paar mooie foto's op de brug en om half twee wordt de brug gedraaid.
     
   Weer wachten  Het is pause 1,5uur

 

 

     
Voor de volgende brug ligt een jacht de "Early bird" met motorpech en de eigenaar vraagt mij of ik hem naar Nieuw Amsterdam wil slepen waar een reparatie bedrijf zit. De brugwachter die mee naar de volgende brug gaat, zal rekening houden met het slepen. Hieronder een foto van de sleep. Onder het varen trekken de touwen van de sleep het spatboord van mijn fiets kapot. Het touw blijft onder het spatboord hangen en dat krijgen we niet meer los. Helaas.
 Early Bird op sleeptouw
Voor de brug van Nieuw Amsterdam vraag ik Joop via de marifoon of hij bij het jacht achter ook vast kan maken zodat hij de sleep af kan remmen. Achter de brug liggen allemaal jachten en door de wind en in het smalle kanaal is het jacht niet goed recht achter mijn boot te houden. Om geen schade te maken maakt Joop vast en nemen we nog twee bruggen. We gooien in Nieuw Amsterdam de sleep los en mensen aan de kant trekken hem langs de kant. Wij varen door want we willen naar Erica. 
 
Sleep  Early Bird tussen de Molecuul en Cojo
Weer een kaarsrecht stuk kanaal.
 Kaarsrecht kanaal

 Sluis Erica    Weer kaarsrecht
We doen de laatste sluis voor vandaag, sluis Erica. In Erica is een goede ligplaats aan een graskantje midden in het dorp. Er liggen al een aantal jachten. 
 

 Aanleg Erica    Aanleg Erica
We drinken eerst een wijntje met z'n allen en bezoeken dan Erica. 
   
 32km Hoogeveen 7uur onderweg  Kanaalgravers  Ga naar de site Kanaalgravers
In Erica zitten de nodige winkels, maar je bent er gauw uitgekeken. We maken een afspraak met de brugwachter die nog even langskomt dat we morgenochtend om 9uur voor de brug liggen. We hebben hier een rustige nacht en we hoeven geen havengeld te betalen.
 

 De vaartocht van dag 5


Terug naar dinsdag 25/6 Home Verder naar donderdag 27/6
DAG 4 Vakantiereis 2013 van de jachten de Molecuul en de Cojo Home

dag 4 Dinsdag 25-6-2013    
Vertrek Zwolle   Urenteller 5071h18m
      Vertrek 09:28
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
6 Rogat sluis  12:20 13:10 13:32
7 Ossesluis 14:03 14:15 14:30
8 NW Brugsluis 15:14 15:20 15:35
Afstand 51,2Km Totale afstand 292,6Km  
Motoruren 05h29m Totaal motoruren 28h14m  
Reistijd 07h02m Totale reistijd 30h40m  
Aankomst Centrum Hoogeveen Aankomst 16:30
Terug naar maandag 24/6  

Verder naar woensdag 26/6

Dinsdag om rond half tien gooien we los en varen richting Hasselt. Omdat we voor de bruggen naar het centrum liggen, kunnen we gelijk het Zwolle IJsselkanaal op varen. Hieronder een foto voor Hasselt aan het Zwarte water. Het is droog, maar behoorlijk koud. Soms een waterig zonnetje.

 
 Hasselt

 
 De was doen  Op het Zwarte water  Bij Zwartsluis naar het Meppelerdiep

 Mar doet onderweg de was. Bij Zwartsluis kunnen we gelijk binnen varen. Meestal is het hier druk en moet je wel even wachten voordat je de brug kan passeren. Achter de brug staan bakboord een paar woningen die de tuin nautisch hebben ingericht. Een mooi gezicht. Bij de scheepswerf stuurboord kan je tanken.

 
 Nautische tuin  Tanken in Zwartsluis
Net voor emmen gaan we stuurboord uit de Hoogeveensevaart in. Je mag hier maar 9Km/h varen. Op de eerste sluiis de Rogat sluis die we passeren krijgen we een mooie kaart van het stuk vaarwater naar Ter apel. Dat is mooi, nu hoeven we geen kaart te kopen. De sluizen lopen snel en om 4uur varen we Hoogeveen al in.
 

We draaien de Hoogeveensevaart in.

Net voor je Hoogeveen uit vaart na de NW Brugsluis kan je bakboord uit het oude kanaal wat vroeger door de binnenstad liep invaren. De bruggen die je moet passeren worden netjes op afstand bediend en voor ons erg snel. Er zijn achter een tennisveld een paar mooie aanlegplaatsen gemaakt waar we afmeren. Je ligt hiet een paar kilometer van de binnenstad.
 
 De aanleg in Hoogeveen. Erg rustig, we zijn de enige.

 We meren de boten af en vertrekken lopend naar de binnenstad. De winkels zijn nu nog open dus we moeten een beetje haast maken. In de binnenstad van Hoogeveen is het leuk winkelen. We kopen natuurlijk weer van allerlei spullen. Ik bijv. een 1,5V batterij lader voor op USB. Een leuk hebbedingetje. We duikenop de terugweg een caffetaria in en doen ons tegoed aan patat en kroketten.

 

   
 Aanleg Hoogeveen    Op weg naar centrum Hoogeveen

 De foto onder is van de overkant waar wij overnachten. Later horen we van de mensen van het oude sleepertje dat het aan onze kant wel eens herrie is. Wij hebben een rustige nacht en geen problemen.

 Stukje kaart uit de kaart die kaart die we op de sluis kregen. Drenthe rond over water.

   
 Andere kant van aanleg Hoogeveen  Vanaf de brug de aanleg Hoogeveen

 s'-Avonds na het eten maak ik nog een wandeling in de omgeving en dan een pilsje op de Molecuul en bespreken we de route die we nu varen. We hebben een mooie kaart gehad van dit gebied en voorlopig schieten we aardig op.  

 

 De vaartocht van dag 4


Terug naar maandag 24/6 Home Verder naar woensdag 26/6
DAG 1 Vakantiereis 2013 van de jachten de Molecuul en de Cojo Home

dag 1 Zaterdag 22-6-2013      
Vertrek Zwartewaal wsv deVijfSluizen Urenteller 5048h37m
    Vertrek 11:45
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
1 Voornsesluis   12:29 12:45
Motoruren 06h57m Totaal motoruren 06h57m  
Reistijd 07h32m Totale reistijd 07h32m  
Aankomst achter sluis Hagestein Aankomst 19:17
   

Verder naar zaterdag 23/6

 Zaterdag na lekker uitgeslapen te hebben varen we de boten rond half elf naar het watersteiger op de vereniging. We tanken water en de vrouwen doen nog snel wat wasgoed in de droger. Het weer is slecht en ze denken het wasgoed niet droog te krijgen. Voor een begin van de vakantie is het niet zo leuk om met slecht weer te vertrekken en het is nog koud ook. Even in de kantine afscheid nemen en dan vertrekken we richting voornse sluis.

Water tanken  wsv DeVijfSluizen Even de was drogen

Op het toeleidingskanaal Voornsesluis  

 Als we bij de Voornsesluis aankomen is het net droog. De sluis staat al open en we worden gelijk geschut. Met een harde stroom mee en de wind in ons rug varen we de oude maas af naar de waterweg. Het is niet erg druk op de rivier.

Op de Nieuwe Maas Zeevaart uit de Eemhaven Rotterdam in zicht

 Bij de Eemhaven hoor ik op de marifoon dat er zeevaart uit de haven komt. Ik laat weten dat wij even wachten.

Rotterdam Skyline   De Cojo vaart achter

 Er ligt een passagierschip in Rotterdam. Het blijkt de Rotterdam te zijn. We vliegen er voorbij door de sterke stroom. Het regent trouwens pijpestelen en er staan behoorlijke golven.

De Rotterdam voor Rotterdam De Rotterdam

 De Cojo op de Nieuwe Maas voor rotterdam

   We passeren de Zwaan  We laten Rotterdam achter ons

 We passeren om 14:27 de Brienenoordbrug en om 14:54 varen we de Lek op.

Met stroom mee, wind in de rug en behoorlijke golven varen we over de Lek met fikse buien naar sluis Hagenstein.

We passeren de watertoren van Schoonhoven

 
 Wachten voor Hagestein    invaren Hagestein

 
 Onze ligplaats achter sluis Hagestein    

Rond 19:17 leggen we aan achter sluis Hagestein. Dan een heerlijke borrel op de Cojo om de vakantie te beginnen.

De vaartocht van dag 1


                                       Home Verder naar zaterdag 23/6
DAG 3 Vakantiereis 2013 van de jachten de Molecuul en de Cojo Home

dag 3 Maandag 24-6-2013    
Vertrek Sluis Driel   Urenteller 5062h52m
      Vertrek 09:33
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
5 Spooldersluis  17:20 17:38 17:48
Afstand 110Km Totale afstand 241,4Km  
Motoruren 08h26m Totaal motoruren 22h45m  
Reistijd 08h39m Totale reistijd 23h38m  
Aankomst Zwolle Aankomst 18:12
Terug naar zondag 23/6  

Verder naar dinsdag 25/6


 Maandag na weer lekker uitgeslapen te hebben maken we om halftien los bij sluis Driel. Gisteren hebben we heerlijk bij de Chinees in Doorwerth gegeten. Na het eten bij een borrel op de Molecuul hebben we nog eens besproken hoe de stroom op de Rijn zal zijn met deze hoge waterstand. We hadden gehoopt dat de waterstand een stuk meer gezakt zou zijn. Hier lopen we soms maar 6Km/h, dus hoe zal dat op de Rijn zijn? We besluiten dan ook maar niet over de Rijn naar Duitsland te gaan, maar via Drente. We hebben gehoord dat er een nieuwe vaarweg via Hoogeveen naar Ter Apel klaar is en we vinden dat toch veiliger dan via de Rijn. Met de drukke scheepvaart op de Rijn is het niet prettig als je maar 5Km/h loopt en steeds ingehaald wordt. Je hebt ook geen kans om verkeerde wal te gaan varen, want je loopt daar veel te langzaam voor.

 
Steiger achter sluis Driel   Steiger achter sluis Driel

 
Invaart naar steiger bij Driel Arnhem in zicht  stroomt behoorlijk bij Arnhem

Voor Arnhem staat weer een behoorlijke sterke stroom omdat de rivier hier iets smaller is. We varen regelmatig verkeerde wal om nog een beetje snelheid te hebben.

Cojo bij Arnhem Waterstand Arnhem Net Arnhem voorbij

 Het water staat behoorlijk hoog bij de kade van Arnhem. Bij de IJsselkop aangekomen lopen we nog maar 6Km/h. Er komen net een aantal beroepsschepen uit de IJssel. Zodra zij de IJssel uit zijn, draaien wij de IJssel op en lopen we gelijk 18Km/h. Wel even wennen deze ommekeer. Er is veel beroepsvaart op de IJssel en het is goed uitkijken bij de bochten. Meestal voeren zij een blauw bord wat aangeeft dat ze de verkeerde wal varen. Door je hoge snelheid moet je heel goed kijken wat ze van plan zijn. Uitluisteren op de marifoon is ook geen overbodige luxe.

6Km/h bij IJsselkop

bakboord IJsselkop

IJsselkop

 Op de IJssel passeren we een bouwwerk met een soort generator er op. Wel zonde dat hij nu niet werkt, want de stroom is goed. De bomen langs de IJssel staan met hun voeten in het water.

Generator?  Hoog water IJssel  IJssel

 Bij Doetinchem staat het water tot het randje van de kade.

 Doetinchem    

Het weer is halen en brengen. Zo regent het pijpestelen en zo is het droog. De temperatuur is 15graden.

     
  Bomen in het water   Slecht weer

 We eten warm tijdens het varen en Mar moet de afwas alleen doen. De kleine haven van zutphen staat ook onder water. Normaal kan je hier heerlijk aan de kademuur liggen, maar die is nu niet te zien. We varen alles voorbij want we willen vandaag Zwolle bereiken.

We eten warm op de IJssel Bij Deventer 15,7Km/h  Haven van Zutphen onder water

 DEVENTER

 
 Water staat hoog in Deventer

Deventer kade Spooldersluis Spooldersluis

 Joop gebruikt zijn haak in de spooldersluis. Makkelijk aan een trapje te haken.

Rond 6 uur zijn we in Zwolle en besluiten voor de brug naar de stad te blijven. We gaan de stad toch niet in en de brug draait pas over een half uur. Hier voor de eerste brug is een ligplaats aan een fabriek waar we verleden jaar hebben gesleuteld aan de keerkoppeling van Joop. Je moet hier wel havengeld betalen, maar we hebben nooit iemand gezien die dit komt innen. We hebben hier een rustige nacht. We bespreken op de Cojo onze reis van vandaag. Een borrel heb je wel nodig om warm te blijven. We hebben geen goede kaart van Drente bij ons, dus morgen maar eens kijken wat we kunnen krijgen van het nieuwe kanaal bij Hoogeveen.

 

 De vaartocht van dag 3



Terug naar zondag 23/6 Home Verder naar dinsdag 25/6
DAG 2 Vakantiereis 2013 van de jachten de Molecuul en de Cojo Home

dag 2 Zondag 23-6-2013      
Vertrek Sluis Amerongen Urenteller 5055h30m
    Vertrek 09:33
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
2 Voornsesluis   12:24 12:39
Afstand 56,1Km Totale afstand 131,4Km
Motoruren 07h22m Totaal motoruren 14h19m
Reistijd 07h27m Totale reistijd 14h59m
Aankomst achter sluis Driel Aankomst 17:00
Terug naar zaterdag 22/6  

Verder naar maandag 24/6

 Zondag: Na een rustige nacht achter de sluis te hebben gehad, want hij ging gisteravond direct na ons dicht en er is geen scheepvaart meer geweest, vertrekken we even over half negen. Het weer is slecht en het is erg koud. De bedoeling is om naar sluis Driel te varen.

Weg bij sluis Hagenstein Er staat behoorlijk wat stroom

We lopen maar 7,5Km/h Pont  Cojo passeert veerpont Spes Salutis

 We passeren de veerpont Spes Salutis die tussen Beusichem en Wijk bij Duurstede vaart. Hij laat ons alle twee passeren voordat hij over gaat.

Amerongen Bij toeleidingskanaal naar sluis Amerongen Sluis Amerongen

 Net voor sluis Amerongen passeer je de ingang van het gat van Maurik. Het stroomt hier behoorlijk en langzaam varen we veerkeerde wal naar sluis Amerongen. Ik roep de sluis op en we kunnen gelijk invaren. We zijn ook de enige die varen, We sluizen snel en dan weer verder naar sluis Driel.

Sluis Amerongen Even snel schutten 8,6Km voor Rhenen lopen we 11.9Km/h

 Na de sluis is de stroom een stuk minder en we varen weer 11.9Km/h. Als we stuw Driel naderen wordt de stroom weer een stuk sneller.

 Stuw Driel in zicht We worden ingelopen door beroepsvaart Stuw Driel staat open

Molecuul voor stuw Driel    

 

 


Stuwcomplex Driel


 

   We passeren stuw Driel  

 

 

 We kruipen onder stuw Driel door en volgen nog een paar honderd meter de rivier om dan achter sluis Driel bakboord het kanaal naar de sluis in te varen.

 

Invaart achter sluis Driel

 

  Aanleg bij sluis Driel Op weg naar de Chinees

 Achter sluis Driel heb je een mooie pasantensteiger. Er ligt maar één jacht, dus ruimte genoeg. Ik heb gisteren al op mapsource gekeken en gezien dat er een Chinees in Doornwerth zit. Omgeveer 3,5Km lopen.

     
 Op weg naar de Chinees die Mapsource aangeeft  Je kan nog net de boten zien  Heveadorp

 

Route naar de Chinees in Doornwerth "Hao Yuan"

 

Buitje bij Heveadorp  Bewegwijzering bij Heveadorp naar stuwcomplex Driel  Aan de steiger achter sluis Driel

 Terug bij de boot een borrel op de Molecuul en vroeg naar bed. We zijn aardig moe van deze vaardag.

 De vaartocht van dag 2

 


Terug naar zaterdag 22/6 Home Verder naar zaterdag 24/6