Woensdag met bewolkt weer opgestaan. Het is weer koud. Het slepertje wat aan de overkant lag vertrekt om 9uur en wij gaan een half uur later. We varen door het smalle kanaal richting sluis Noordscheschut. Als we daar aankomen ligt het slepertje nog voor de sluis en varen we vijf minuten later met z'n drieen de sluis in.
Op de sluis staat een standbeeld van een sluiswachter die de deuren nog met een haak dicht moest drukken. Het schutten met z'n drieen gaat prima.
Op de sluis zitten wel verschrikkelijke bolders die zeker niet door iemand met verstand van aanleggen in een sluis ontworpen zijn.
|
Dinsdag om rond half tien gooien we los en varen richting Hasselt. Omdat we voor de bruggen naar het centrum liggen, kunnen we gelijk het Zwolle IJsselkanaal op varen. Hieronder een foto voor Hasselt aan het Zwarte water. Het is droog, maar behoorlijk koud. Soms een waterig zonnetje.
Mar doet onderweg de was. Bij Zwartsluis kunnen we gelijk binnen varen. Meestal is het hier druk en moet je wel even wachten voordat je de brug kan passeren. Achter de brug staan bakboord een paar woningen die de tuin nautisch hebben ingericht. Een mooi gezicht. Bij de scheepswerf stuurboord kan je tanken.
We meren de boten af en vertrekken lopend naar de binnenstad. De winkels zijn nu nog open dus we moeten een beetje haast maken. In de binnenstad van Hoogeveen is het leuk winkelen. We kopen natuurlijk weer van allerlei spullen. Ik bijv. een 1,5V batterij lader voor op USB. Een leuk hebbedingetje. We duikenop de terugweg een caffetaria in en doen ons tegoed aan patat en kroketten.
De foto onder is van de overkant waar wij overnachten. Later horen we van de mensen van het oude sleepertje dat het aan onze kant wel eens herrie is. Wij hebben een rustige nacht en geen problemen.
s'-Avonds na het eten maak ik nog een wandeling in de omgeving en dan een pilsje op de Molecuul en bespreken we de route die we nu varen. We hebben een mooie kaart gehad van dit gebied en voorlopig schieten we aardig op.
|
Zaterdag na lekker uitgeslapen te hebben varen we de boten rond half elf naar het watersteiger op de vereniging. We tanken water en de vrouwen doen nog snel wat wasgoed in de droger. Het weer is slecht en ze denken het wasgoed niet droog te krijgen. Voor een begin van de vakantie is het niet zo leuk om met slecht weer te vertrekken en het is nog koud ook. Even in de kantine afscheid nemen en dan vertrekken we richting voornse sluis.
Als we bij de Voornsesluis aankomen is het net droog. De sluis staat al open en we worden gelijk geschut. Met een harde stroom mee en de wind in ons rug varen we de oude maas af naar de waterweg. Het is niet erg druk op de rivier.
Bij de Eemhaven hoor ik op de marifoon dat er zeevaart uit de haven komt. Ik laat weten dat wij even wachten.
Er ligt een passagierschip in Rotterdam. Het blijkt de Rotterdam te zijn. We vliegen er voorbij door de sterke stroom. Het regent trouwens pijpestelen en er staan behoorlijke golven.
We passeren om 14:27 de Brienenoordbrug en om 14:54 varen we de Lek op. Met stroom mee, wind in de rug en behoorlijke golven varen we over de Lek met fikse buien naar sluis Hagenstein.
Rond 19:17 leggen we aan achter sluis Hagestein. Dan een heerlijke borrel op de Cojo om de vakantie te beginnen.
|
Maandag na weer lekker uitgeslapen te hebben maken we om halftien los bij sluis Driel. Gisteren hebben we heerlijk bij de Chinees in Doorwerth gegeten. Na het eten bij een borrel op de Molecuul hebben we nog eens besproken hoe de stroom op de Rijn zal zijn met deze hoge waterstand. We hadden gehoopt dat de waterstand een stuk meer gezakt zou zijn. Hier lopen we soms maar 6Km/h, dus hoe zal dat op de Rijn zijn? We besluiten dan ook maar niet over de Rijn naar Duitsland te gaan, maar via Drente. We hebben gehoord dat er een nieuwe vaarweg via Hoogeveen naar Ter Apel klaar is en we vinden dat toch veiliger dan via de Rijn. Met de drukke scheepvaart op de Rijn is het niet prettig als je maar 5Km/h loopt en steeds ingehaald wordt. Je hebt ook geen kans om verkeerde wal te gaan varen, want je loopt daar veel te langzaam voor.
Voor Arnhem staat weer een behoorlijke sterke stroom omdat de rivier hier iets smaller is. We varen regelmatig verkeerde wal om nog een beetje snelheid te hebben.
Het water staat behoorlijk hoog bij de kade van Arnhem. Bij de IJsselkop aangekomen lopen we nog maar 6Km/h. Er komen net een aantal beroepsschepen uit de IJssel. Zodra zij de IJssel uit zijn, draaien wij de IJssel op en lopen we gelijk 18Km/h. Wel even wennen deze ommekeer. Er is veel beroepsvaart op de IJssel en het is goed uitkijken bij de bochten. Meestal voeren zij een blauw bord wat aangeeft dat ze de verkeerde wal varen. Door je hoge snelheid moet je heel goed kijken wat ze van plan zijn. Uitluisteren op de marifoon is ook geen overbodige luxe.
Op de IJssel passeren we een bouwwerk met een soort generator er op. Wel zonde dat hij nu niet werkt, want de stroom is goed. De bomen langs de IJssel staan met hun voeten in het water.
Bij Doetinchem staat het water tot het randje van de kade.
Het weer is halen en brengen. Zo regent het pijpestelen en zo is het droog. De temperatuur is 15graden.
We eten warm tijdens het varen en Mar moet de afwas alleen doen. De kleine haven van zutphen staat ook onder water. Normaal kan je hier heerlijk aan de kademuur liggen, maar die is nu niet te zien. We varen alles voorbij want we willen vandaag Zwolle bereiken.
DEVENTER
Joop gebruikt zijn haak in de spooldersluis. Makkelijk aan een trapje te haken. Rond 6 uur zijn we in Zwolle en besluiten voor de brug naar de stad te blijven. We gaan de stad toch niet in en de brug draait pas over een half uur. Hier voor de eerste brug is een ligplaats aan een fabriek waar we verleden jaar hebben gesleuteld aan de keerkoppeling van Joop. Je moet hier wel havengeld betalen, maar we hebben nooit iemand gezien die dit komt innen. We hebben hier een rustige nacht. We bespreken op de Cojo onze reis van vandaag. Een borrel heb je wel nodig om warm te blijven. We hebben geen goede kaart van Drente bij ons, dus morgen maar eens kijken wat we kunnen krijgen van het nieuwe kanaal bij Hoogeveen.
|
Zondag: Na een rustige nacht achter de sluis te hebben gehad, want hij ging gisteravond direct na ons dicht en er is geen scheepvaart meer geweest, vertrekken we even over half negen. Het weer is slecht en het is erg koud. De bedoeling is om naar sluis Driel te varen.
We passeren de veerpont Spes Salutis die tussen Beusichem en Wijk bij Duurstede vaart. Hij laat ons alle twee passeren voordat hij over gaat.
Net voor sluis Amerongen passeer je de ingang van het gat van Maurik. Het stroomt hier behoorlijk en langzaam varen we veerkeerde wal naar sluis Amerongen. Ik roep de sluis op en we kunnen gelijk invaren. We zijn ook de enige die varen, We sluizen snel en dan weer verder naar sluis Driel.
Na de sluis is de stroom een stuk minder en we varen weer 11.9Km/h. Als we stuw Driel naderen wordt de stroom weer een stuk sneller.
|
Stuwcomplex Driel
We passeren stuw Driel |
We kruipen onder stuw Driel door en volgen nog een paar honderd meter de rivier om dan achter sluis Driel bakboord het kanaal naar de sluis in te varen.
Invaart achter sluis Driel |
Aanleg bij sluis Driel | Op weg naar de Chinees |
Achter sluis Driel heb je een mooie pasantensteiger. Er ligt maar één jacht, dus ruimte genoeg. Ik heb gisteren al op mapsource gekeken en gezien dat er een Chinees in Doornwerth zit. Omgeveer 3,5Km lopen.
Op weg naar de Chinees die Mapsource aangeeft | Je kan nog net de boten zien | Heveadorp |
Route naar de Chinees in Doornwerth "Hao Yuan" |
Buitje bij Heveadorp | Bewegwijzering bij Heveadorp naar stuwcomplex Driel | Aan de steiger achter sluis Driel |
Terug bij de boot een borrel op de Molecuul en vroeg naar bed. We zijn aardig moe van deze vaardag.
De vaartocht van dag 2 |
Terug naar zaterdag 22/6 | Home | Verder naar zaterdag 24/6 |