DAG 5 |
Vakantiereis 2013 van de jachten de Molecuul en de Cojo |
Home |
Vertrek |
Hoogeveen |
|
Urenteller |
5076h47m |
|
|
|
Vertrek |
09:30 |
sluis nr. |
sluisnaam |
aankomst |
invaart |
uitvaart |
9 |
Noordscheschutsluis |
09:48 |
09:55 |
10:14 |
Brug |
Geesbrug |
11:07 |
|
11:36 |
Brug |
Driftbrug middagpause |
12:10 |
|
13:34 |
10 |
Erica |
|
16:11 |
16:30 |
Afstand |
29,5Km |
Totale afstand |
322,1Km |
|
Motoruren |
04h44m |
Totaal motoruren |
32h58m |
|
Reistijd |
07h07m |
Totale reistijd |
37h47m |
|
Aankomst |
Erica |
Aankomst 16:37 |
Woensdag met bewolkt weer opgestaan. Het is weer koud. Het slepertje wat aan de overkant lag vertrekt om 9uur en wij gaan een half uur later. We varen door het smalle kanaal richting sluis Noordscheschut. Als we daar aankomen ligt het slepertje nog voor de sluis en varen we vijf minuten later met z'n drieen de sluis in.
|
|
|
Brug Hoogeveen uit |
|
t'is niet erg breed |
|
|
|
je zit hier in een sloot |
Voor sluis Noordscheschut |
Voor sluis Noordscheschut |
Op de sluis staat een standbeeld van een sluiswachter die de deuren nog met een haak dicht moest drukken. Het schutten met z'n drieen gaat prima.
Op de sluis zitten wel verschrikkelijke bolders die zeker niet door iemand met verstand van aanleggen in een sluis ontworpen zijn. Je moet van de boot af om het touw door de ??Bolder?? te halen.
We tuffen achter het slepertje aan naar de Geesbrug waar we een tijdje moeten wachten en maar aanleggen. Dat valt niet mee, want er staat behoorlijk wat wind. Dit stuk van de route zit vol met bruggen die open moeten. Dit kost bijna een hele dag.
|
|
|
Tuffen |
En weer wachten voor een brug |
|
Ik ga met Joop even op de brug kijken en we zien daar bij een tractoren reparatie bedrijf een schroefaandrijving voor achter een tractor. Joop vraagt nog bij het bedrijf naar een onderdeel voor zijn motor, maar dat specifieke onderdeel hebben ze niet.
|
|
|
|
Tractorscheepsvoorstuwing |
|
Als de brug gaat draaien varen we door tot brug Drift. De andere boten zijn onderweg al aan gaan leggen omdat ze weten dat de bruggen sluiten tussen twaalf en half twee. Wij meren de boten af tegen de palen van brug Drift. Ik maak een paar mooie foto's op de brug en om half twee wordt de brug gedraaid.
|
|
|
|
Weer wachten |
Het is pause 1,5uur |
Voor de volgende brug ligt een jacht de "Early bird" met motorpech en de eigenaar vraagt mij of ik hem naar Nieuw Amsterdam wil slepen waar een reparatie bedrijf zit. De brugwachter die mee naar de volgende brug gaat, zal rekening houden met het slepen. Hieronder een foto van de sleep. Onder het varen trekken de touwen van de sleep het spatboord van mijn fiets kapot. Het touw blijft onder het spatboord hangen en dat krijgen we niet meer los. Helaas.
|
Early Bird op sleeptouw |
Voor de brug van Nieuw Amsterdam vraag ik Joop via de marifoon of hij bij het jacht achter ook vast kan maken zodat hij de sleep af kan remmen. Achter de brug liggen allemaal jachten en door de wind en in het smalle kanaal is het jacht niet goed recht achter mijn boot te houden. Om geen schade te maken maakt Joop vast en nemen we nog twee bruggen. We gooien in Nieuw Amsterdam de sleep los en mensen aan de kant trekken hem langs de kant. Wij varen door want we willen naar Erica.
|
|
Sleep |
Early Bird tussen de Molecuul en Cojo |
Weer een kaarsrecht stuk kanaal.
|
Kaarsrecht kanaal |
|
|
|
Sluis Erica |
|
Weer kaarsrecht |
We doen de laatste sluis voor vandaag, sluis Erica. In Erica is een goede ligplaats aan een graskantje midden in het dorp. Er liggen al een aantal jachten.
|
|
|
Aanleg Erica |
|
Aanleg Erica |
We drinken eerst een wijntje met z'n allen en bezoeken dan Erica.
|
|
|
32km Hoogeveen 7uur onderweg |
Kanaalgravers |
Ga naar de site Kanaalgravers |
In Erica zitten de nodige winkels, maar je bent er gauw uitgekeken. We maken een afspraak met de brugwachter die nog even langskomt dat we morgenochtend om 9uur voor de brug liggen. We hebben hier een rustige nacht en we hoeven geen havengeld te betalen.
|
De vaartocht van dag 5
|
|