DAG 3 |
Vakantiereis 2013 van de jachten de Molecuul en de Cojo |
Home |
Vertrek |
Sluis Driel |
|
Urenteller |
5062h52m |
|
|
|
Vertrek |
09:33 |
sluis nr. |
sluisnaam |
aankomst |
invaart |
uitvaart |
5 |
Spooldersluis |
17:20 |
17:38 |
17:48 |
Afstand |
110Km |
Totale afstand |
241,4Km |
|
Motoruren |
08h26m |
Totaal motoruren |
22h45m |
|
Reistijd |
08h39m |
Totale reistijd |
23h38m |
|
Aankomst |
Zwolle |
Aankomst 18:12 |
Maandag na weer lekker uitgeslapen te hebben maken we om halftien los bij sluis Driel. Gisteren hebben we heerlijk bij de Chinees in Doorwerth gegeten. Na het eten bij een borrel op de Molecuul hebben we nog eens besproken hoe de stroom op de Rijn zal zijn met deze hoge waterstand. We hadden gehoopt dat de waterstand een stuk meer gezakt zou zijn. Hier lopen we soms maar 6Km/h, dus hoe zal dat op de Rijn zijn? We besluiten dan ook maar niet over de Rijn naar Duitsland te gaan, maar via Drente. We hebben gehoord dat er een nieuwe vaarweg via Hoogeveen naar Ter Apel klaar is en we vinden dat toch veiliger dan via de Rijn. Met de drukke scheepvaart op de Rijn is het niet prettig als je maar 5Km/h loopt en steeds ingehaald wordt. Je hebt ook geen kans om verkeerde wal te gaan varen, want je loopt daar veel te langzaam voor.
 |
|
 |
Steiger achter sluis Driel |
|
Steiger achter sluis Driel |
 |
 |
 |
Invaart naar steiger bij Driel |
Arnhem in zicht |
stroomt behoorlijk bij Arnhem |
Voor Arnhem staat weer een behoorlijke sterke stroom omdat de rivier hier iets smaller is. We varen regelmatig verkeerde wal om nog een beetje snelheid te hebben.
 |
 |
 |
Cojo bij Arnhem |
Waterstand Arnhem |
Net Arnhem voorbij |
Het water staat behoorlijk hoog bij de kade van Arnhem. Bij de IJsselkop aangekomen lopen we nog maar 6Km/h. Er komen net een aantal beroepsschepen uit de IJssel. Zodra zij de IJssel uit zijn, draaien wij de IJssel op en lopen we gelijk 18Km/h. Wel even wennen deze ommekeer. Er is veel beroepsvaart op de IJssel en het is goed uitkijken bij de bochten. Meestal voeren zij een blauw bord wat aangeeft dat ze de verkeerde wal varen. Door je hoge snelheid moet je heel goed kijken wat ze van plan zijn. Uitluisteren op de marifoon is ook geen overbodige luxe.
Op de IJssel passeren we een bouwwerk met een soort generator er op. Wel zonde dat hij nu niet werkt, want de stroom is goed. De bomen langs de IJssel staan met hun voeten in het water.
 |
 |
 |
Generator? |
Hoog water IJssel |
IJssel |
Bij Doetinchem staat het water tot het randje van de kade.
Het weer is halen en brengen. Zo regent het pijpestelen en zo is het droog. De temperatuur is 15graden.
 |
 |
 |
|
Bomen in het water |
Slecht weer |
We eten warm tijdens het varen en Mar moet de afwas alleen doen. De kleine haven van zutphen staat ook onder water. Normaal kan je hier heerlijk aan de kademuur liggen, maar die is nu niet te zien. We varen alles voorbij want we willen vandaag Zwolle bereiken.
 |
 |
 |
We eten warm op de IJssel |
Bij Deventer 15,7Km/h |
Haven van Zutphen onder water |
DEVENTER
 |
Water staat hoog in Deventer |
 |
 |
 |
Deventer kade |
Spooldersluis |
Spooldersluis |
Joop gebruikt zijn haak in de spooldersluis. Makkelijk aan een trapje te haken.
Rond 6 uur zijn we in Zwolle en besluiten voor de brug naar de stad te blijven. We gaan de stad toch niet in en de brug draait pas over een half uur. Hier voor de eerste brug is een ligplaats aan een fabriek waar we verleden jaar hebben gesleuteld aan de keerkoppeling van Joop. Je moet hier wel havengeld betalen, maar we hebben nooit iemand gezien die dit komt innen. We hebben hier een rustige nacht. We bespreken op de Cojo onze reis van vandaag. Een borrel heb je wel nodig om warm te blijven. We hebben geen goede kaart van Drente bij ons, dus morgen maar eens kijken wat we kunnen krijgen van het nieuwe kanaal bij Hoogeveen.
 |
De vaartocht van dag 3
|
|