DAG 7

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
Donderdag 3-7-2008      
Vertrek Eursinge 09:02   Urenteller 4384h56m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
7 Havelte sluis   09:05 09:14
8 Uffelte sluis   09:37 09:50
9 Dieverbrug sluis   10:42 10:53
10 Haar sluis 11:15 11:22 11:32
11 Veen sluis 11:42 11:50 12:02
         
Tussenstop   12:14 13:09  
Tankstop   13:27 15:02 206L
Afstand 34Km Totale afstand 319Km  
Motoruren 04h40m Totaal motoruren 30h11m  
Reistijd 07h56m Totale reistijd 36h51m  
Aankomst Kloosterveen (Assen) 16:58    
 

Dag 7 Donderdag 3/7  Vroeg gewekt door het drukke verkeer aan de overkant, varen we om 9uur weg. Er zijn om 8 uur al een paar boten gepasseerd die de eerste brugopening wilde hebben. Er is er één die zo dicht langs de boot vaart dat het lijkt of hij wil kijken wat er in de boot gebeurd. Op de bruggen in de Drentse Hoofdvaart zitten meestal brugwachters en ze draaien vlot als je de brug nadert. Het zijn er wel behoorlijk veel en soms worden ze ook bediend door mensen uit woonhuizen. Dan moet je wel even toeteren om een opening te krijgen. Achter de sluizen ligt het steeds weer vol met jachten van oudere mensen. Waarschijnlijk blijven die de gehele zomer in dit kanaal verplaatsen, want je mag maar maximaal 14 dagen op één plek blijven liggen.

click om te vergroten
 

Haveltersluis

De Drentse Hoofdvaart is gegraven tussen 1769 en 1780. Het vormt de verbinding tussen Assen en het Meppeler Diep. Het kanaal heeft zijn ontstaan te danken aan de wens van de Landschap Drenthe om haar venen in de marken Witten en Halen te ontsluiten en te exploiteren. Een goede afwatering en bevaarbaar water was hierbij noodzakelijk. Daarvoor kon gebruik worden gemaakt van delen van de reeds aanwezige Smildervaart, die vanaf 1750 tussen Meppel en Dieverbrug was gegraven ter vervanging van het riviertje De Oude Vaart. In 1771 kon de eerste landschapsturf worden afgevoerd richting Meppel. Het laatste deel van het kanaal, vanaf de Grietmanswijk tot de Kolk in Assen, kwam in 1780 gereed. Aanvankelijk heeft het kanaal negen sluizen gekend: de Paradijs-, Boskamps-, Pastoors- (later Haveltersluis), Uffelter-, Wittelter-, Diever-, Halfwegen-, Haar- en Venesluis. De Boskamps-, Wittelter- en Halfwegensluis zijn inmiddels al lang opgeruimd. Het kanaal heeft thans nog wel een functie als vaarweg voor de recreatievaart, maar niet meer voor de beroepsvaart.

 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Haveltersluis Gemaal Haveltersluis Uitvaart Haveltersluis

Bij de volgende sluis mogen we het pompstation bekijken en ik maak natuurlijk gelijk een paar foto's. We zijn hier bij de Uffeltersluis.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Pomp station Uffeltersluis Uitvaart Uffeltersluis Aardappelveld langs kanaal

click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten

Drentse Hoofdvaart Drentse Hoofdvaart

Dieversluis

Bij Diever ligt het ook helemaal vol. Er is daar een plaats gemaakt om water te tanken en tevens staat er een Shell pomp langs
de waterkant. Alleen de prijs van de diesel 1Euro57 vinden wij wel een beetje hoog. Ik bel mijn collega om op internet te laten kijken wat een redelijke prijs is. Hij komt met een prijs van 1Euro42.

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Diever

Dieverbrug

Kalkovens

Ongeveer 300 meter ten noorden van Dieverbrug staan twee kalkovens. Deze zijn in 1926 gebouwd en werden gebruikt voor de productie van schelpkalk. De schelpen die hiervoor werden gebruikt kwamen uit de Waddenzee en werden met de boot aangevoerd. In de ovens werden schelpen verbrand tot kalk. Lagen schelp en turf werden via een transportband in de ovens gestort. Bij verbranding zakte de hele massa in een omgekeerd gemetselde kegel in de oven naar beneden, totdat de massa via openingen naar buiten werd gestuwd. De kalk werd opgeschept in kruiwagens en vervoerd naar een zogenaamd leshuis, waar de kalk met water werd geblust (het lessen). Daarna werd de gebluste kalk gezeefd en verpakt in zakken. Kalk diende als grondstof voor metselspecie, maar werd ook gebruikt voor het verbeteren van de landbouwgronden met een hoge zuurgraad.

 

Tussen de middag zijn de sluizen gesloten en meren we af bij een beeld aan om te eten.

 

click om te vergrotenclick om te vergroten

Het beeld "Verbeeld Landschap" gemaakt door de kunstenaar Adriaan Rees staat als een monument, een rustpunt, aan de kant  van de Drentse Hoofdvaart te spiegelen in het water. Je kunt er met een boot aanmeren. Vroeger domineerde de enorme pijp van de kalkzandsteen fabriek langs het kanaal in een 'recht toe recht aan landschap'. De fabriek heette vanwege de witte kleur "Albino". Dus zowel het landschap als de fabriek kunnen wel een kleurtje gebruiken. Een ander aspect  van de fabriek is dat er zand, wordt gewonnen en er ontstaan op die manier weer heuvels en water. Door het zandwinnen komt er van alles naar boven. Laag voor laag komt het oude landschap  naar boven. Deze  gegevens vormen de ingrediënten voor het beeld 'Verbeeld Landschap'. De zuil, de oude pijp, maakt het beeld zichtbaar op afstand, De zuil, een grondboringkolom bevat de kleuren van alle oude landschapslagen. De witte fabriek wordt in miniatuur verbeeld en als zit elementen aan de waterkant geplaatst naast de gekleurde aardlagen zuil. Ze kunnen fungeren als tafel, bank en stoelen. Het verbeeldt de geschiedenis van de fabriek en zijn arbeiders. De handgevormde zuil, pilaar, is veel kleurig, zoals de aardlagen van de landschappen uit het verleden. De bekleding van de zuil is gemaakt van keramisch materiaal, gebakken klei met glazuur. Glazuren zijn verbindingen als glas, hiermee voelt de oppervlakte gladder aan, is het beter schoon te houden en wordt het geheel  gevarieerder in kleur. Er is een plaquette bij het beeld met informatie over de fabriek. De landschapslagen omgekeerd aangebracht op de zuil/pilaar worden door de weerspiegeling van het water in de juiste volgorde weergegeven. Het gekleurde beeld en de spiegeling in het water verbeelden samen de  herinnering aan 100 jaar fabriek en Roelfsema

We varen door tot lage Smilde waar ook een Shell pomp aan de weg staat, maar met een prijs van 1Euro29. We moeten wel met een jerrycan tanken. Het begint ook nog te miezeren, maar gelukkig blijft het daarbij. Na 5 jerrycans hebben we genoeg en varen door naar Assen.

click om te vergroten

click om te vergroten

Haveltersluis

Haveltersluis


De bruggen draaien maar tot 5uur en omdat het vijf uur is maken we vast voor brug xxx in Kloosterveen. We liggen hier voor een pallet fabriek die dag en nacht doordraait. Het giet pijpenstelen als we afmeren en het blijft de gehele avond regenen. Wijn en muziek op de Molecuul en laat naar bed.
 

Terug naar woensdag 2/7

HOME

Verder naar vrijdag 4/7

DAG 6

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

Woensdag 2-7-2008      
Vertrek Wijhe 09:02   Urenteller 4379h58m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
5 Spooldersluis M22   10:11 10:22
6 Paradijssluis 13:20 13:23 13:34
Afstand 54Km Totale afstand 285Km  
Motoruren 04h58m Totaal motoruren 25h31m  
Reistijd 05h18m Totale reistijd 28h55m  
Aankomst Eursinge 14:20    
Dag5 2/7 Na het vuil weggebracht te hebben, maken we los. We hebben hier niet zo best geslapen. De hele nacht komen er schepen op de IJssel voorbij die het water uit de haven trekken waardoor de drijvende steigers liggen te piepen en te kermen. Wat mij betreft gaan we hier nooit meer overnachten, want rustig slapen is hier niet mogelijk. Tegen de ochtend gaan ze ook nog maaien, dus van uitslapen komt ook niets.

Cojo op de IJssel

We lopen op de IJssel weer 15 Km en na een paar uur bereiken we Zwolle. Ik zie dat er een vrachtschip de IJssel op draait en roep gelijk de Spooldersluis ( M22)  in Zwolle op, dat wij naar binnen willen schutten. De sluiswachter laat de sluis open staan en we kunnen gelijk invaren. We willen eigenlijk naar de Streng, een plas onder Hasselt varen en daar overnachten. Als we bij de Streng aankomen is het nog zo vroeg dat we doorvaren. We varen nu op het Zwarte water. Er liggen een paar boeien in het Zwarte water en daar wij richting Zwarte meer varen passeer je de groene boei aan stuurboord.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
IJssel Spooldersluis M22 Spooldersluis
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Meppelerdiepkeersluis Ooievaarsnest We varen Drenthe in op het Meppelerdiep

Bij Km 16 op het Zwarte water draaien we bij Zwartsluis het Meppelerdiep in. Hier is iets verder bakboord een goede plek om in Zwartsluis aan te leggen. Wij varen door omdat we hier al een aantal keren zijn geweest en geen boodschappen nodig hebben. In meppel  kan je via de marifoon een brugopening vragen op kanaal 22, maar de bruggen gaan gelijk open als we aan komen varen. Er zitten hier een aantal mooie jachthavens en de brugwachter zit bij de Kaapbrug in een toren waarvandaan hij alles goed in de gaten kan houden.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Galgenkampsbrug in Meppelerdiep In het Meppelerdiep Voor de Galgenkampsebrug

           De kalkbranderij was een belangrijke afnemer van turf. In een kalkoven werden schelpen met behulp van turf verhit tot een temperatuur van 900-1.200 graden Celsius. Daardoor werd koolzure kalk omgezet in koolzuurgas en ongebluste kalk. Deze ongebluste kalk werd uit de oven geschept en uitgespreid op de vloer in het leshuis. Dit was een schuur met een onbeschoten kap. Door de ongebluste kalk met water te besproeien trad een chemische reactie op. De temperatuur steeg dan tot ongeveer 100 graden en na enige tijd vielen de schelpen als kalk uit elkaar. De stoom kon gemakkelijk ontsnappen door het dak.

Kalkovens

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Speciale schepen in de Hoofdvaart   Kalkovens bij de Paradijssluis  

Deze kalkovens zijn in 1875 opgericht door de in Meppel gevestigde firma in hout en bouwmaterialen Mulders en de uit Garmerwolde afkomstige handelaar in kalk Wigboldus. Gezamenlijk kwamen zij tot de conclusie dat het wellicht profijtelijk zou zijn om zelf kalk te fabriceren, mits zij de hand konden leggen op een geschikt terrein aan het water voor de aanvoer van schelpen en turf en de afvoer van kalk. Dit werd gevonden aan de Drentsche Hoofdvaart nabij de Paradijssluis. Al spoedig bleek er behoefte aan een derde oven. Hiertegen rezen nogal wat bezwaren vanuit Meppel vanwege de stank, maar uiteindelijk kwam hij er toch. De ovens hebben tot in de jaren zestig dienst gedaan, maar nadat het bedrijf gestaakt was zijn zij geleidelijk in vervallen staat geraakt, totdat het complex in 1991 door een horecaondernemer is gekocht die er een restaurant in heeft gevestigd.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Paradijssluis In de Paradijssluis  

Alles loopt lekker en om een uur of drie meren we af in de Drentse hoofdvaart bij Eursinge voor sluis Havelte. We liggen hier tussen twee wegen in met aan de overkant van het kanaal een provinciale weg. Om rustig te overnachten weer geen goede plek, want op de provinciale weg wordt natuurlijk ook s-nachts gereden. We drinken een pilsje op de kant en Marga gaat nog kijken of ze een ijsje kan kopen. De bedoeling is dat we zo gaan barbecuen. Er zijn geen winkels in de buurt en Marga komt zonder ijs terug. Dan nog maar een lekker biertje. Om 6uur starten we de barbecue. Joop bakt patat en ik doe het vlees. Het blijft droog ondanks de donkere wolken die aan komen drijven en we kunnen lekker buiten blijven om koffie te drinken. In het westen van het land zou het flink te keer gaan. Bij ons gaat het pas om elf uur onweren en regenen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Barbecue langs de weg Sluis Havelte in de verte te zien

Terug naar dinsdag 1/7

HOME

Verder naar donderdag 3/7

DAG 4

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 

Maandag 30-7-2008      
Vertrek Eiland van Maurik 09:03  km 924   Urenteller 4369h25m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
3 Amerongen 09:16 09:27 09:51
4 Driel 12:43 12:56 13:17
Rivier KM KM Totaal KM  
Lek 924 879 45  
IJssel 879

897

18  
Afstand 63Km Totale afstand 163Km  
Motoruren 05h57m Totaal motoruren 15h57m  
Reistijd 06h27m Totale reistijd 16h50m  
         
Aankomst Gieseplas   KM897 16:04    

click om te vergroten Maandag 30/6
Vanmorgen om 8uur opgestaan na een heerlijke rustige nacht. Hier op het eiland van Maurik is het erg goed vertoeven. Ik haal alvast de pennen uit de grond waarmee de boot aan de kant vast ligt en Joop bergt ze op. We drijven van de kant en blijven op het anker hangen. We halen het anker op en varen om drie minuten over negen weg. Als we bij sluis Amerongen aankomen kunnen we gelijk invaren. We sluizen met een jacht die een Spaanse vlag voert. We denken eerst als we de boot met planken aan de zijkant en planten op het dek aan zien komen, dat het een Fransman is. Het schutten gaat verder prima.

Het stroomt toch nog behoorlijk op de Neder Rijn en we gaan dan ook maar zo'n tien kilometer per uur.

 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Spanjaarden

 

Matroos Mar

Boven


click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Achterin sluis Amerongen Motor Gierpont Amerongen Motor Gierpont Amerongen

Bij een gierpont maakt men gebruik van de stroming van een rivier. Stroomopwaarts, midden op de bodem van de rivier, ligt een zwaar anker met een staalkabel, die verbonden is met de gierpont. Omdat de stalen kabel een bepaalde lengte moet hebben wordt een deel van deze kabel gedragen door zogenaamde "bochtaken" of "kabelschuiten", die de kabel vrij houden van de bodem van de rivier. Het aantal bochtaken kan drie tot vijf zijn. Door de gierponten te motoriseren wordt de snelheid van het overvaren belangrijk verhoogd. Voor een aantal exploitanten is deze wijze van varen aantrekkelijk omdat met een minimum aan personeel gevaren kan worden, veelal is de schipper tevens kaartverkoper. De gierpont kan niet van zijn route afwijken door de kabels waaraan het vaartuig verbonden is. De aandrijving vindt plaats door een verbrandingsmotor met schroef. Er wordt ook wel een roerpropeller toegepast. Dit type veerponten heeft aan de voor- en achterzijde op- en afrijkleppen, aangeland wordt op veerstoepen. De bediening vindt plaats vanuit een stuurhuis. 

Info van Vereniging van voetveren.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Het wordt al heuvelig Aanleg Rhenen Prachtig varen op Neder Rijn

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Bakens verven

Sluis Driel

Sluis Driel

Ook bij sluis Driel hebben we mazzel. De sluis gaat net open als we aankomen en we zijn er dan ook weer snel geschut. Ook het stukje door Arnhem gaat behoorlijk snel, we lopen ook hier zo'n 10km/h.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Uitvaart sluis Driel

Achter sluis Driel ligt een prachtig schip

Arnhem in zicht


Arnhem


click om te vergroten click om te vergroten  
Arnhem

Camouflage

 

Roei en zeilvereniging Jason in Arnhem
We draaien de IJssel in en hebben stroom mee. We lopen nu 15,5Km/h. Op de kant staat een bord met een waarschuwing om aan de dode hoek van een vrachtschip te denken. Gelijk komen er vrachtschepen en een cruiseboot aan met een blauw bord, die we verkeerde wal moeten passeren.
click om te vergroten click om te vergroten  
IJsselkop met naamborden van de wateren. Waarschuwing dode hoek op IJssel  

Om kwart over drie varen we de Rhederlaag op. Gelijk recht tegenover de ingang vinden we een strandje waar we uit de wind liggen. We zetten de stoelen op de kant en hebben nog een heerlijke middag. Ik loop met Joop nog even een rondje en we verbazen ons over de grootte van het meer. Als we terug komen nemen we een duik en maken de boten een beetje schoon. Na het eten doen we de motoren en Joop schermt zijn accu af voor de hitte van de uitlaat. Deze zit een beetje dicht bij accu. Als ik dit zit te tikken vraag ik aan joop of we nog een stukje gaan lopen. We lopen naar de jachthaven van Giesbeek. Een prachtige jachthaven met veel zeilboten. Je kan vanuit de jachthaven zien hoe groot het meer wel is. Elf jaar geleden was dat wel wat anders. Als we terug komen een pilsje, we halen de loopplank binnen en trekken de boten met het anker naar iets dieper water. Je weet nooit of het waterpeil vannacht naar beneden gaat.


Ga naar de

Rhederlaag

click om te vergroten

 

Rhederlaag

Wij liggen op de Valeplas recht tegenover de ingang van de IJssel

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Valeplas aanleg

Effe een wijntje Als we s'-avonds het vuil weg brengen komen we langs een jachtwerf  waar de Joop staat.

Op de Rhederlaag kan je heerlijk zwemmen en zeilen. Dus een prima vakantie plek. Wij hebben de plassen niet allemaal verkend, maar er zijn genoeg aanlegplaatsen. Ook zijn er diverse jachthavens.

click om te vergroten

click om te vergroten
Grote jachten gebruiken op de Gieseplas geen loopplank meer,
maar een Trapleer.

Koeien aan het meer

Een borrel op de Cojo

 

Terug naar zondag 29/6

HOME

Verder naar dinsdag 1/7

DAG 5

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

Dinsdag 1-7-2008      
Vertrek Giesenplas 09:07  km 897   Urenteller 4375h22m
Afstand    68Km            Totale afstand         231Km
Motoruren 04h36m Totaal motoruren 20h33m
Reistijd 06h47m Totale reistijd 23h37m  
Aankomst Wijhe 15:54 liggeld 5Euro    

Prachtig varen op de IJssel met stroom mee.

Maandag 1/7 Om negen uur gooien we los en halen het anker op. We willen vandaag eerst naar Deventer varen, waar volgens de kaart voor de stad in de rivier passanten aanlegplaatsen zijn . Het is hier prachtig varen op de IJssel en we lopen zo'n 15,5km/h. Onderweg zien we veel ooievaarsnesten op hoge palen staan. Ze worden goed gebruikt en het lijkt er op of de ooievaarsstand behoorlijk omhoog is gegaan. Toen we verleden keer de IJssel afvaarden regende het en dat is wel wat anders nu het zonnetje schijnt en het 25graden is.

click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten

Ooievaarsnest

Doesburg

Ingang het zwarte schaar Km905

 

Op de IJssel bij kilometerpaal 905 de zijarm invaren. Na 400 meter is Dorado Beach aan bakboordzijde.  Klik op de foto voor meer info.
 
Op de IJssel bij kilometerpaal 905 de zijarm invaren. Na 3 Km ligt de IJsselhaven. Klik op de foto voor meer info.

click om te vergroten click om te vergroten

Cojo op de IJssel

Zutphen in zicht


click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Zutphen Vispoorthaven

Zutphen Vispoorthaven

 

 

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten


Nijenbeek

IJsselvaart

Voorhaven Km944 voor Deventer

Hoewel de naam Nijenbeek pas in 1266 voor het eerst opduikt in de geschriften, was de Nijenbeek waarschijnlijk reeds rond 1230 aan de oevers van de IJssel gebouwd. Het kasteel, dat in zijn beginjaren nog aan alle zijden door de rivier omsloten werd, was in deze tijd nog in het bezit van ene Theodericus (Dirk), ridder en heer van de Nijenbeek. Het bestond toen nog slechts uit de woontoren en van enige aanbouwen was nog geen sprake. Spoedig daarna kwam het echter in het bezit van de graven van Gelre, die er honderden jaren lang hun greep op zouden behouden. Vanaf het einde van de veertiende eeuw, werd het kasteel als leen in handen gegeven van het geslacht Van Steenbergen, dat het tot in de achttiende eeuw zou beheren. Gedurende deze eeuwen doorstond het slot vele woelige tijden.

click om te vergroten

Bij Deventer zijn er niet echt plaatsen voor  jachten gemaakt en moet je gewoon aan de kade in de rivier aanmeren. Het stroomt behoorlijk, maar we komen goed aan de kant. De vrouwen gaan boodschappen doen en chinees halen. Het boodschappen doen duurt wel een uur, maar als ze terug komen brengen ze een heerlijke Chinese maaltijd mee. We eten nog heerlijk aan de Deventer kade en gooien na het eten weer los. We willen doorvaren naar Wijhe. Onderweg ook weer een prachtig landschap en we passeren een oud fort.

click om te vergroten
Ooievaarsnesten langs de IJssel

Deventer in zicht

DEVENTER

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Kade in Deventer

Deventer stad

Cojo aan kade in Deventer


WIJHE

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Wijhe jachthaven

Wijhe jachthaven

Voor de jachthaven

In Wijhe  is een pasanten haven met een stuk of tien plaatsen. Er zijn nog een paar plaatsen vrij en wij leggen de boten in een vrije box naast elkaar. Het is hier een ontmoetingplaats van jongeren en het is dan ook een drukte van belang rond de haven. Er wordt hier gezwommen en met speedboten en Jetski's gevaren. We vinden een plekje onder de bomen en als we daar net zitten vertelt Joop dat zijn broer hier begraven ligt en dat hij het kerkhof wel wil bezoeken. We besluiten dan met z'n tweeën naar het kerkhof te gaan en vragen in Wijhe hoe we moeten lopen. Volgens zeggen is het wel aan te lopen en we zetten dan maar de pas er in. Dat blijkt toch tegen te vallen en we moeten zo'n 40minuten goed doorlopen om bij het kerkhof te komen. Dat is dan altijd weer een droevige gelegenheid als je een graf bezoek van een jongen die op zestien jarige leeftijd aan het eind van de oorlog door het opruimen van munitie om het leven komt.
Als we terug op de boot komen nemen we een paar lekkere pilzen en wat lekkere harde broodjes. s-Avonds trekken de jongeren weer weg en keert de rust op de haven terug. Als de havenmeester komt om het havengeld van 5Euro te innen krijgen we te horen dat er ook water getankt kan worden. We rollen onze slangen uit en tanken onze boten vol en tevens een aantal andere jachten die in de haven liggen. Dan nog een heerlijke avond op de kant en om half twaalf naar bed.

Terug naar maandag 30/6

HOME

Verder naar woensdag 2/7

DAG 3

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

dag 3 29-6-2008      
Vertrek Sluis Hagestein 10:13   Urenteller 4366h25m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
2 Hagestein 10:16 10:40 11:02
Afstand 23Km Totale afstand 100Km  
Motoruren 03h00m Totaal motoruren 10h00m  
Reistijd 03h22m Totale reistijd 10h23m  
         
Aankomst Eiland van Maurik Km 924 13:35    

  click om te vergroten Zondag 29/6 halen we na een rustige nacht om kwart over tien het anker op en varen naar de sluis. Er liggen al een paar bootjes voor de sluis, maar het duurt nog wel even voor we kunnen invaren. Er zijn vandaag regelaars op de sluis die de jachten helpen, zogenaamde stewards. Het zijn waarschijnlijk studenten die wat bijverdienen bij rijkswaterstaat. Deze mensen delen de sluis in en helpen met een lijntje. We krijgen folders aangereikt en een sleutelhanger. Op de sluis is een container waar we ons huisvuil kwijt kunnen. We willen vandaag naar het Eiland van Maurik bij sluis Amerongen. We zijn hier nog nooit geweest en hebben gehoord dat het een prachtig zandgat is met eilanden.  
 

Cojo op de Lek

   

  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  In de verte spoorbrug bij Culemborg Motorgierpont bij Culemborg


Culemborg

Als we om één uur het Eiland van Maurik opvaren is het prachtig weer. We willen vandaag zeker zwemmen. We verkennen de plas en vinden een plek aan een strandje recht tegenover stuw Amerongen. Stoelen op de kant en een duik in het water. Laat in de middag een barbecue met patat op de kant boven op een berg voor de boot. Omdat er wat wind is gekomen, zitten we hier achter de bosjes heerlijk uit de wind. Het is zeker een aanrader om het Eiland van Maurik te bezoeken. Met mooi weer voor kinderen zeker een aanrader.

  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Op het Eiland van Maurik Prima aanleg met op achtergrond de stuw van Amerongen in de Neder Rijn  

  Eiland van Maurik met onze aanlegplaats

Het Eiland van Maurik heeft een open verbinding met de Neder Rijn. Bij Km 924 is de ingang. Iets verderop ligt stuw en sluis Amerongen.


  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Prima barbecue plaatsen  

  click om te vergroten Eiland van Maurik info:

Recreatiepark Eiland van Maurik

w.s.v Maurik

Jachthaven de Loswal

 

Terug naar zaterdag 28/6

HOME

Verder naar maandag 30/6