DAG 11

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
maandag 7-7-2008      
Vertrek Veendam 09:05   Urenteller 4397h45m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
         
15 Veendam 09:10 09:38 10:02
16 Participanten   10:27 10:33
17 Batjesverlaat   11:17 11:31
18 1e Verlaat   12:05 12:17
19 2e Verlaat   12:38 12:58
20 3e Verlaat   13:34 13:48
21 4e Verlaat 14:18 14:39 14:50
22 5e Verlaat   15:25 15:40
23 6e Verlaat   16:13 16:26
Tanken Diesel 34,27L      
Liggeld Ter Apel 7Euro50    
Afstand 38Km Totale afstand 418Km  
Motoruren 05h43m Totaal motoruren 44h03m  
Reistijd 08h10m Totale reistijd 54h49m  
Aankomst Ter Apel 17:15    
 

click om te vergroten Maandag 7/7 Om negen uur gooien we los om vandaag onze brugdag te doen. We varen het Oosterdiep in en hebben gelijk een sluis. Deze is aan het schutten, dus we moeten even wachten. Het is hier erg smal en niet zo diep. Als we in de sluis liggen meldt de sluiswachter dat er bij Wildervank een brug kapot is gegaan. Er zou een monteur komen om de schade te bekijken en als het mogelijk is zal hij het repareren. Dat is wel even slikken, want als we nu terug moeten en over Delfzijl naar Duitsland moeten varen, dan zal onze geplande tocht niet doorgaan omdat dit veel te veel tijd kost.

Als we de sluis uitgaan weet hij te melden dat het snel gerepareerd zal zijn. Er gaan twee brugwachters mee om de bruggen te bedienen. Deze worden na Veendam weer afgelost door een ander stel brugwachters. Het is wel leuk varen, maar dan moet je een kleine boot hebben met een kleine motor en niet zoals ik een dikke DAF. We geven de brugwachters wat te drinken om de vaart er in te houden. De brugwachters werken erg snel en we gaan dan ook als een speer.

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Spoorbrug in Veendam

Veendam

Veendam

 

click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Waterlelies in het kanaal    

Brugwachters op de brommer


click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Anthony Winkler Prins

 

Participantenverlaat  

Na Veendam gaat het een stuk langzamer met de nieuwe ploeg. De bedoeling is dat we vandaag naar Ter Apel gaan. Er is geen middagpauze, dus we blijven sluizen en bruggen. Leuk is het na een tijdje helemaal niet meer. Er zitten ook een aantal sluizen in, waarvan de sluisdeuren met een pikhaak open en dicht gedaan moeten worden. Dit is geen beste job. Soms moeten we een half uur wachten omdat er nog een  boot met ons konvooi mee moet. Er staat vandaag een zeer harde wind en daardoor is het moeilijk de boot in deze sloot in het midden te houden.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
 

Naar  het Wildervank

  Waterkipnest op piepschuim

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten

Batjesverlaat

 

Batjesverlaat

 

Vlak voor de eerste sluis in het Oosterdiep, het "Batjesverlaat", staat het in brons uitgevoerde beeld van een man met paard. Het beeld verwijst naar de tijd dat de schepen nog met een paard gejaagd werden.

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

1e verlaat

     

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

  Muziek museum Leuke pandjes langs het kanaal

File varen

 

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Kijkers op het 2e verlaat

Stadskanaal

Spuger in Stadskanaal

3e verlaat

 
 

click om te vergroten

DE KRINKIESPIJER

De krinkiespijer, ontworpen
door Toos Hagenaars. Tegenover het gemeentehuis van Stadskanaal aan de railing van de brug over het Stadskanaal staat dit beeld. Om de 3 seconden spuwt hij in het water.
 

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

3e verlaat

 

Even aanleggen om te wachten

 

Als we in Musselkanaal zijn gaat er een Duits jacht tanken en wil de brugwachter dat wij op hem wachten, anders moet hij tweemaal draaien. Gekker kan het niet worden. Als we 20 minuten moeilijk in de sloot hebben gelegen, draait hij toch maar de brug en komen we bij een sluis die dan weer niet meer wil draaien omdat het zo’n karwei is om de deuren te bedienen. De vrouwen worden kwaad en na wat heen en weer geroepen te hebben gaat hij de sluis toch maar draaien. Als je een korte vakantie hebt en je wil nog verder, is deze route geen aanrader. Verder is het leuk varen en er zijn mooie aanlegplaatsen zat.

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Hengelaars

5e verlaat Musselkanaal

 

Eindelijk laatste sluis in zicht

De sluizen en bruggen draaien maar tot 5 uur, maar de laatste sluis en bruggen worden door een snelle brugwachter bediend. Deze man doet helemaal niet moeilijk en hij zegt ons zeker naar Ter Apel te brengen.

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Laatste sluis voor Ter Apel

6e verlaat

   

click om te vergroten

Na een hoop gedrijf en gewacht bereiken we om  kwart over vijf Ter Apel. Volgens de brugwachter lig je in de stad gratis, want er is ook een jachthaven in de stad. Als we aan een wijntje zitten staat de havenmeester van de jachthaven al voor de boot om af te rekenen 7Euro50. Ik vind deze prijzen om een touw aan een paaltje vast te mogen maken absurd.
Verder een fijne avond in Tel Apel.

Terug naar zondag 6/7

HOME

Verder naar dinsdag 8/7