DAG 22

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
vrijdag 18-7-2008      
Vertrek Minden 14:07   Urenteller 4436h15m
Kanaal Vertrek Km Aankomst Km    
Mittellandkanaal 101,5 124    
Afstand 22,5Km Totale afstand 721,5Km  
Motoruren 02h06m Totaal motoruren 78h56m  
Reistijd 02h03m Totale reistijd 94h48m  
Aankomst Mittellandkanaal pk124 16:10    
 

Vrijdag 18/7 We besluiten naar Hannover te varen, omdat we niet meer naar Bremen gaan en nog tijd genoeg hebben. Het is hiervandaan zo'n 60km varen. 's-Ochtends gaan we eerst met z'n allen naar het centrum van Minden. Een leuke stad met veel leuke winkels. Je ziet in in Duitsland veel zaken met 2e hands spullen. Het gaat dan niet om kleding maar ze verkopen van acculaders tot cd's. Ook hier in Minden zit zo'n zaak en ik en Joop kijken er op ons gemak rond. We eten wat in een bakkerszaak en fietsen op de terugweg naar de boot langs de Lidle. De vrouwen moeten natuurlijk weer wijn en brood inslaan en Joop weer bier. (zuipschuit)

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Op weg naar Minden Minden Nog Effe naar de Lidl Ingang aquaduct Minden

We maken los en varen een kilometer of 20 verder het kanaal op, waar we bij Pollhagen aan een damwand vastmaken.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Het oude aquaduct Aquaduct met uitzicht op Weser  

We passeren vrachtschepen met onderdelen van windmolens.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Windmolen onderdelen De Cojo op het kanaal

Aanleg bij Pollhagen

Je mag in het kanaal alleen liggen als er een bord met een bolder staat en er onder het bord geen uitzonderingen staan. Soms staan er borden die aangeven dat de aanleg speciaal voor jachten is. Boten die langer zijn dan 15 meter mogen hier niet liggen en moeten op de plekken van de beroepsvaart afmeren. Het weer is goed en we verkennen de omgeving.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Pollhagen

click om te vergroten We liggen hier bij het dorpje Pollhagen. We wandelen door het dorpje met fraaie fruitbomen langs de weg. Je kan hier nog aardappelen kopen bij een boerderij met een kraam voor de deur. Op de kraam staan zakken met aardappelen en een geldkistje om het geld in te doen.


Op de linkse foto is te zien dat we niet meer in de inham van het kanaal liggen.

click om te vergroten

S'-Avonds komt er nog een beroepsvaart die op onze plek wil liggen. Eigenlijk hoeven we niet weg te gaan, maar we gooien onze boten na een woordenwisseling maar buiten de aanlegborden. Deze schipper was in zo'n positie gaan liggen en draaide zo hard met zijn schroef dat achter de Cojo een meter waterfontein kwam te staan. Dan ga je vanzelf wel weg. We besluiten morgen om 9uur weg te gaan om nog op tijd in Hannover te zijn om de stad te kunnen bekijken. Het is vandaag een bewolkte dag. geweest.

Terug naar donderdag 17/7

HOME

Verder naar zaterdag 19/7

DAG 21

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
donderdag 17-7-2008      
Vertrek Rinteln 10:45  km 166,5   Urenteller 4432h42m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
39 Minden (schachtensluis) 13:52 14:24 14:40
Rivier Km Km    
Weser 166,5 208    
Liggeld 3 nachten 20Euro      
Afstand 41,5Km Totale afstand 699Km  
Motoruren 03h33m Totaal motoruren 76h50m  
Reistijd 04h00m Totale reistijd 92h45m  
Aankomst Minden 14:45    
 

Donderdag 17/7 is het redelijk weer als we opstaan. We willen vandaag weer terug varen naar Minden. Eerst watertanken, maar niet op het steiger. De havenmeester heeft ons gezegd dat het water op de steiger geen drinkwater is en dat we drinkwater achter het clubgebouw bij de hijskraan kunnen tanken. We varen er langzaam naar toe, want het is hier maar één meter diep en er ligt een grind heuvel in de haven.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten  
  Watertanken in Rinteln We vertrekken van de Doktorsee  

Als we water getankt hebben ,varen we de Weser op. De waterstand is weer hetzelfde als toen we heen gingen. Ik vaar met de dieptemeter op 70cm alarm en we hebben maar een paar maal dat hij af gaat. Het is weer een prachtige tocht over de Weser, die we iedereen kunnen aanraden. Onderweg een roofvogel die een paling uit het water vist, een prachtig gezicht. Hij laat de paling omdat hij eigenlijk voor hem te groot is, weer vallen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Wat een prachtige vaartocht over de Weser

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Jachthaven Minden op de Weser

Aquaduct Minden


Alles verloopt prima en als we bij de schachtensluis in Minden aankomen, melden we ons op de marifoon. We kunnen stuurboord voor de sluis aanmeren waar al een Duits jacht ligt te wachten. Eigenlijk mag je hier niet aanmeren, maar voor jachten maken ze een uitzondering. Na een 20minuten worden we opgeroepen om achter een rondvaart de sluis in te varen. Het Duitse jacht wat een stuk groter is moet achteraan sluiten. De positie waar wij liggen in de sluis is niet zo fijn, want de sluis gaat met een enorme snelheid naar boven en je kan de boot alleen aan een trapje vasthouden. Ik moet met Mar aan de touwen hangen om hem aan de kant te houden. Het Duitse jacht achterin heeft helemaal geen problemen.

click om te vergroten
  Schachtensluis Minden

De volgende Schiffsmühle passeren we in Minden op de Weser. Joop maakt nog snel even een mooie foto.




click om te vergroten

Schiffsmühle in Minden

 

 

Overgenomen van Molennet.nl

 

Schiffsmühle Minden

In 536 is voor het eerst sprake van een schipmolen. Rome werd belegerd door de Oostgoten die de watertoevoer naar de stadswaterradmolens onderbraken om zodoende de Romeinen uit te hongeren, want zonder draaiende molens kon geen graan voor brood gemalen worden. De Romeinse veldheer Belisarius liet daarop schuiten in de rivier de Tiber verankeren en plaatste daarop het maalwerk van die waterradmolens die vervolgens werden aangedreven door de stroming van de Tiber. Daarmee was de schipmolen geboren. In de middeleeuwen waren in heel Europa honderden schipmolens in bedrijf op rivieren waarin voldoende stroming aanwezig was. Het voordeel van dit molentype -inmiddels hiervoor speciaal aangepast - was de grote mobiliteit. Het kon overal naar toe gesleept worden. Een nadeel was wel dat zowel de boot als de moleninstallatie helemaal in hout waren uitgevoerd en dat beperkte de levensduur van dit type molens. Daarbij kwam nog het risico van hoog en wild water, waarbij de boten van hun ankers werden gerukt en soms verpletterd tegen brugpeilers. In de toen nog strenge winters en de daarop volgende lentes, konden ijsschotsen onherstelbare schade aanrichten. De Schiffsmühle was even breed inzetbaar als de wind - en waterradmolens, dat wil zeggen dat ze gebruikt werden voor het malen van graan, het persen van olie en het zagen van bomen. In het geval van Minden is voor het eerst sprake van een Schiffsmühle in 1326 als er in de annalen wordt gemeld dat er zes ligplaatsen (vaak doormiddel van trossen aan brugpijlers gebonden) voor deze schipmolens worden verpacht.
Op een uit 1650 daterende kopergravure van Wenzel Hollar zijn zelfs twaalf schipmolens te herkennen. In die schipmolens kwamen ook nog verschillende types voor. Zo waren er waarbij het molenhuis in het midden zat met aan weerszijden waterraderen, waar het waterrad tussen het 'hoofdschip' en een zogenaamd 'golfschip' (om de waterstroom te kanaliseren en het andere eind van het schoepenrad op te vangen) zat, maar soms was er ook sprake van twee molenschepen die met elkaar verbonden waren door één of twee waterraderen. De schipmolens in Minden bevonden zich ten Noorden van de Weserbrug, ter hoogte van de visafslag van de stad. Toen in de loop van de 18 de eeuw het scheepvaartverkeer stevig toenam, moesten de Schiffsmühle buiten de stroom gaan liggen en waren daardoor steeds minder in staat de concurrentie met het toenemend aantal sterke windmolens vol te houden. Uiteindelijk werd in 1907 bij Bodenwerder de vermoedelijk laatste Schiffsmühle - een slijp en poliermolen die gebruikt werd bij het bewerken van de Oberkirchener zandsteen - stilgelegd. Ter gelegenheid van het 1200 jarig bestaan van Minden is een replica van zo'n oude Schiffsmühle gebouwd, waarbij vanwege de duurzaamheid is gekozen voor een ijzeren schip van dertien meter lang en gemiddeld vijf meter breed dat aan de oever van de Weser is afgemeerd. Het dak is met eiken schaliën gedekt. Het waterrad heeft een doorsnee van vijf meter en bevat tien schoepen van elk ongeveer vijf meter breed.

Uit de sluis varen we naar de overkant waar we weer aan de kademuur in Minden gaan liggen. Hier hebben we op de heenweg ook al overnacht. Er komt nog een Hollandse boot aanleggen die naar Berlijn is geweest. Met nog een Duitser erbij, worden er op de kant vele verhalen over Frankrijk en Duitsland uitgewisseld . Omdat wij misschien naar Hannover willen varen, vraag ik over een goede aanlegplaats in deze stad. Hij recommandeert ons de jachthaven in het Mittellandkanaal aan.
Als we het moeten geloven is het vanaf hier maar 5dagen varen naar Berlijn.
Het weer is niet zo dat we lekker buiten kunnen zitten, dus dan maar een wijntje op de Molecuul.

Terug naar woensdag 16/7

HOME

Verder naar vrijdag 18/7

DAG 19

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dinsdag 15-7-2008      
Blijven in Rinteln   Urenteller 4432h42m
Afstand 0Km Totale afstand 657,5Km  
Motoruren 00h00m Totaal motoruren 73h17m  
Reistijd 00h00m Totale reistijd 88h45m  
 
 

Dinsdag 15/7 Na de koffie gaan de fietsen van de boten en rijden we richting Rinteln. Het is een leuk tochtje over goede fietspaden.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Fietsen naar Rinteln

 

Voor Rinteln een rondvaart

 

Rinteln is een mooie stad met vele oude huizen en een gezellig winkelcentrum. We eten tussen de middag iets in de stad en informeren bij de toeristen informatie over de treintijden naar Hameln. Het station zit aan de andere kant van de stad, maar dat is niet ver weg. Er ligt voor de stad een rondvaart. Later vraag ik naar de diepgang van deze boten en die zou volgens zeggen maar zo'n 70cm zijn.


 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Rinteln is een vestingstad

Aankomst Rinteln

   
     

Rinteln aan de Weser

     
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
In de Weserstrasse staat dit prachtige gebouw waar zich sinds de jaren 1700 de universiteitscommissie bevindt  

Marktplaats

 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Ratskeller
Het vroegere gemeentehuis

Effe poseren

   

Het huidige Rinteln was al voor 1150 bekend als Renthene en later Oldenrintelen. Het toenmalige Oldenrinteln werd verlaten door de toen heersende pest. De naamgever van het huidige Rinteln is de Graf-Adolf IV von Holstein-Schaumburg rond 1235. In 1239 krijgt Rinteln stadsrechten naar het Lippstädter voorbeeld. Later werd de stadsmuur gebouwd. Er ontstond een levendige handel op de rivier de Weser met Bremen en Nederland. Er werd vooral vis, vet, boter, kaas, wijn en koffie geïmporteerd. De zogenaamde Bremerwaren graan, steenkool en zandsteen waren de exportproducten. Het ging de burgers van Rinteln goed. Maar ook de Adel kwam zich vestigen en bouwden prachtige vakwerkhuizen en zandstenen gebouwen. De Weserrenaissance. De zeventiende eeuw bracht veel veranderingen in de stad door de pest, troepeninkwartiering en belastingen. De economie liep snel achteruit.
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Sint Nicolaikirche

   

IJsje!!!


click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Zit ie nou in Italië?

  Haventje van Rinteln. Diepte
 onbekend. In 1847 aangelegd.
Weser vanaf Weserbrug Rinteln

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Effe een biertje op weg naar het station   En dan weer terug naar de boot  


S'-Avonds komt de havenmeester weer langs en brengt een pegel tabel (zie foto) van vandaag mee. In de Weser naar Hameln stond om 15:00uur maar 1m15 water en het is zakkende. Dat is wel erg weinig als de boot 1meter diep steekt. We besluiten daarom morgen maar met de trein naar Hameln te gaan, ook omdat we in een verslag hebben gelezen dat er daar maar weinig aanlegplaatsen zijn.

  click om te vergroten Links: Weser Pegel

Rechts: kaart van Rinteln en omgeving

click om te vergroten

Als we terug komen bij de boot verliest Joop met het openen van het zeil zijn bril. We proberen met magneten en een schepnet de bril op te vissen, maar dat lukt niet. De haven is erg ondiep en er ligt een berg bagger op de bodem. Later vertelt de havenmeester, dat als er iets in de haven valt, het nooit meer teruggevonden wordt.

Terug naar maandag 14/7

HOME

Verder naar woensdag 16/7

DAG 20

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME


 
woensdag 16-7-2008      
Blijven in Rinteln   Urenteller 4432h42m
Trein + fiets Rinteln / Hameln 13,50 + 9,    
Afstand 0Km Totale afstand 657,5Km  
Motoruren 00h00m Totaal motoruren 73h17m  
Reistijd 00h00m Totale reistijd 88h45m  
 

 

Woensdag 16/7 We willen vandaag de trein van 11:10 naar Hameln pakken. Helaas als we uit bed komen regent het pijpenstelen en er is niet veel animo om weg te gaan. Als dan om 11:30 het een beetje droog wordt, besluiten we met veel commentaar van de vrouwen maar te gaan. We zijn nog niet de boten uit, of het regent weer net zo hard. In de stromende regen naar het station van Rinteln.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten  
Ziet er niet best uit tijdens de koffie

Op weg naar de fietsen

   

Mar kijkt niet blij en Joop en Cor hebben zich op het ergste voorbereid. Wat een verschrikkelijk weer en dan moet je nog een paar kilometer verderop met de fiets naar het station in Rinteln.

Je kan op het perron geen kaartjes kopen, maar je moet ze in de trein via een betaalautomaat kopen. We hadden hier verleden jaar op de Lahn ook al problemen mee.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten  
Nat op station Rinteln

We nemen de fietsen mee

   

De trein van 12:10 komt pas om 12:30 aan. We vragen in de trein aan een passagier om de automaat te bedienen en krijgen een dagkaart voor vijf personen. We hebben de fietsen in de trein meegenomen omdat we niet weten hoe ver het station in Hameln van het centrum af ligt. In 20 minuten zin we in Hameln. Het station zit ongeveer een 20minuten lopen van het centrum.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Treinstation Rinteln

   

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Mag dit zo wel????

  Effe wat eten na de treinreis  


We eten onderweg wat bij een bakkerszaak. Net buiten het centrum zit de INFORMATIE waar we eerst een film over Hameln bekijken en een folder krijgen. We laten de fietsen hier staan en gaan te voet verder.


click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Toeristeninformatie Hameln      

Website Hameln



 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten Hameln is met zijn 60.000 inwoners het economisch, cultureel en toeristisch centrum van het Weserbergland. De sage van de rattenvangen maakte Hameln wereldberoemd. Haar rijkdom verwierf de stad als een gunstig gelegen handelsplaats aan de Weser. Dankzij deze economische bloei werd de stad gevuld met prachtig versierde huizen, die door de welgestelde kooplui werden gebouwd als bewijs van hun rijkdom. Zo kon Hameln uitgroeien tot een juweeltje van de Weserrenaissance.
Hochzeitshaus  

Hochzeitshaus Osterstraβe. In de jaren 1610 tot 1617 trok het zelfstandig stedelijk bestuursorgaan voor haar parlement dit machtige feestzaalgebouw op. Het renaissance gebouw is gekenmerkt door een krachtige geslotenheid, hoog fronton aan de voorzijde en drie statige dakkapellen in de dakconstructie aan de zuidelijke zijkant.  Onder rijk versierde gevels van de dakkapellen bevonden zich de toegangspoorten tot een wijnlokaal, raadswaag en apotheker. Hier werkte ook de ontdekker van de morfine, Friedrich-Wilhelm Sertürner. In de westelijk, vooraan gelegen  hoekkamer van de eerste bovenverdieping zou Tilly in de winter van 1630/31 samen met zijn officieren de memorabele vergadering hebben gehouden, waarin werd besloten de vesting Magdeburg te bestormen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Leisthaus (museum)  

Leisthaus in Osterstraße. In 1585 - 1589 werd het huis gebouwd voor de koopman Gerd Leist. Het had boven de opslagverdieping een bizar, van spitsen voorzien fronton. De brede twee verdiepingen hoge "Utlucht" is met lijsten in de rest van de façade geïntegreerd. In de gevelnis van de Utlucht bekroning staat onder een hangende schelp een zeer plastische Lucretia.

click om te vergroten click om te vergroten Het is een prachtige stad met hele oude gebouwen en een mooi centrum. Alles draait hier om de rattenvanger. Het weer blijft tot half vier slecht, dan breekt de zon door. Het is erg druk met toeristen. We bezoeken het rattenvanger museum en om half vijf wordt er naast de kerk een toneelstuk van een half uur opgevoerd over de Rattenvanger.
     

Als je tussen midden mei en midden september naar Hameln komt, kun je op zondag en soms op woensdag het wereldberoemde rattenvangerspel in de openlucht meemaken. De 30minuten durende voorstelling op het terras van het Hochzeitshaus kan gratis bijgewoond worden.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
       

Er staan wel een paar honderd mensen te genieten van dit leuke toneelstuk.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
       

Sage van de Rattenvanger

click om te vergroten In 1284 dook in Hameln een zonderlinge man op. Hij droeg een veelkleurige, bonte jas en beweerde rattenvanger te zijn. Hij beloofde tegen betaling van een bepaalde geldsom de stad te zullen bevrijden van alle muizen en ratten. De burgers zegden hem deze beloning toe. De rattenvanger haalde een fluit boven en begon te spelen. Al gauw kwamen de ratten en muizen uit de huizen te voorschijn gekropen en ze begonnen zich rondom de rattenvanger te verzamelen. Toen hij van oordeel was dat er geen meer waren achter gebleven, ging hij de stad uit en trok hij naar de Weser. De hele troep volgde hem, stortte in het water en verdronk. Toen de burgers echter zagen dat ze van hun plaag bevrijd waren, kregen ze spijt over het beloofde loon en weigerden ze de man te betalen, zodat deze verbitterd wegging.
Maar op 26juni keerde hij terug in de gedaante van een jager, zijn gelaatsuitdrukking was beangstigend en hij droeg een rode vreemde hoed. Terwijl iedereen zich in de kerk bevond, liet hij zijn fluit opnieuw in de straten weerklinken. En deze keer waren het geen ratten en muizen die in grote getale kwamen aangestormd, maar kleine kinderen, jongens en meisjes van vier jaar oud. Terwijl hij zonder ophouden verder speelde, leidde hij de kinderen via de stadspoort weg naar een berg, waarin zij samen met de rattenvanger verdwenen.
Slechts twee kinderen keerden terug, omdat ze te laat waren geweest. Het ene was blind, zodat het de plaats waar de kinderen waren verdwenen niet kon tonen. Het andere kond was stom, zodat het niet kon vertellen wat er was gebeurd. Een knaapje had rechtsomkeer gemaakt om zijn jasje te halen en was zo aan het ongeluk ontsnapt. Sommige beweerden dat de kinderen in een grot waren gebracht en er in Siebenbérgen weer waren uitgekomen. In totaal zijn 130 kinderen verloren.

Naar de gebroeders Grimm, "Duitse sagen"

 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Zelfs een rat op de brug   Sluizen complex Hameln  

Historische achtergrond van de Sage.


De rattenvanger van Hameln is de bekendste Duitse sagefiguur ter wereld. De sage werd in ongeveer 30 talen vertaald en behoort in veel landen tot het standaardprogramma binnen het schoolonderwijs. Een precieze verklaring ervan was tot vandaag nog niet mogelijk. De versie met de hoogste waarschijnlijkheidsgraad is de kolonisatie van het Ostland. (Silezië, Moravië, Pommeren en Pruisen) Hierbij zouden nogal wat burgers van Hameln door een edelman zijn aangeworven om naar deze gebieden te trekken. Vooral de graaf van Schaumburg, die naar het gebied van Olmátz (het huidige Tsjechië) trok, wordt in dit verband vaak genoemd. De verbinding met de rattenvanger zou dan te maken hebben met de talrijke rattenplagen die er toen waren en die toen door rattenvangers te lijf werden gegaan, zij het met iets realistische methoden dan die van de sage. Beide gebeurtenissen zouden later in de overlevering met elkaar zijn vermengd.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Geschiedenis sluis Effe een klein ijsje Effe een wijntje

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten We eten wat in de stad en nemen de trein terug naar Rinteln. We worden op de terugweg in de trein gecontroleerd en het kaartje blijkt niet voor de fietsen te gelden zodat we deze nog extra moeten betalen. Trein 13Euro50 en fietsen in trein 9Euro voor twee personen.
Terug naar Rinteln Fietsen vastzetten
in de trein
Mar kan nog lachen als we voor de fietsen moeten betalen  

  click om te vergroten

Een heerlijke dag in Hameln.

We rekenen s'-avonds in het clubhuis van de jachthaven af en wisselen nog een paar gegevens uit . Het liggeld van 20Euro voor drie nachten is erg laag. De havenmeester vindt het erg leuk, dat wij hier terecht zijn gekomen door een stukje uit de motorboot. Wij vertellen hem van onze site en hij belooft naar ons verslag te zullen kijken.

Onze clubvlag komt in het clubhuis te hangen.

  Avondzicht vanuit de boot  

Terug naar dinsdag 15/7

HOME

Verder naar donderdag 17/7

DAG 18

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
maandag 14-7-2008      

Vertrek

Vlotho 12:25  km 183   Urenteller 4429h20m
Rivier pk pk    
Weser 166,5 183    
Afstand 16,5Km Totale afstand 641Km  
Motoruren 03h14m Totaal motoruren 73h17m  
Reistijd 03h05m Totale reistijd 88h45m  
Aankomst Rinteln 15:30    
 

Maandag 14/7 Er moeten bootschappen worden gedaan en we hebben gisteren bij het benzinestation gevraagd waar we moeten zijn. De enorme supermarkt waarover ze in het verslag spreken, is er niet meer. Wij denken dat er een discotheek van gemaakt is. De vrouwen gaan lopend naar de Aldi die zo'n 10minuten van de boot zit.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Vlotho maandag ochtend

  jachthaven elektriciteitscentrale Speedboothaven

Als ze terug zijn, gooien we los om onze tocht naar Rinteln te vervolgen . Het stroomt nu weer harder dan gisteren en we lopen nog maar 5Km/h. Onderweg komen we steeds meer en grotere campings tegen met een enorme hoeveelheid speedboten. Aanlegplaatsen voor grotere boten zijn er bijna of helemaal niet. Na een uur passeren we een elektriciteitcentrale waar een kleine jachthaven is voor jachten. Er is niemand op de jachthaven te zien, maar er zijn wel een aantal aanlegplaatsen. Gelukkig hou ik hier goed de buitenbocht en vaar ik scherp aan de verkeerde wal, want later horen we dat er hier een granietformatie onder water zit waar al heel wat mensen hun schroef hebben verspeeld. Er is op de boven Weser niets aangegeven en we hebben ook geen goede kaart te pakken gekregen, dus het blijft een linke tocht.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Onderweg komen we behoorlijk wat rubbervlotten en kano's tegen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Overzetpont Weser    
 

Op deze kaart vaarden we.
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Prachtige spannende tocht naar rinteln    

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Roofvogels in overvloed    

Het landschap wisselt zich af met bergen op de achtergrond.  De dieptemeter geeft vandaag maar een paar keer een alarm, dus we hebben water genoeg. Omdat we geen goede kaart hebben van de Weser, varen we de jachthaven op de Doktorsee bijna voorbij. Ik moet me een stukje met de stroom mee laten drijven om het gat in te varen. Recht voor de ingang ligt de jachthaven van Rinteln.

click om te vergroten
Doktorsee met de jachthaven recht voor de ingang  

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Na een spannende tocht is het goed rusten op het achterdek van de Cojo Jachthaven rinteln

Er is plaats zat en niemand om ons een plaats aan te wijzen. Tot onze verbazing liggen er nog twee Nederlanders. Het is hier heerlijk rustig en vanuit de jachthaven zie je de bergen. De Doktorsee is een meer met daaraan verschillende campings. De huisjes op de camping hebben bijna geen tussenruimte en het lijkt wel één groot dorp. De jachthaven heeft een clubhuis die in het weekend en op woensdagavond open is. In het info kastje staat de code van het buitenhek, zodat we de jachthaven kunnen verlaten. We verkennen de omgeving en reserveren bij een Gasthaus om vanavond te kunnen eten. Er zitten drie Gasthausen op de Doktorsee, waarvan één 200meter van de haven. We kunnen door het mooie weer buiten eten en we gaan voldaan terug naar de haven.

click om te vergroten
Heerlijk gegeten bij gasthaus Doktorweide

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Doktorsee    

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten  
Ingang jachthaven Clubhuis jachthaven    


S'-Avonds komt de havenmeester langs. We worden voorzien van allerlei informatie en hij belooft naar de waterstand te kijken om naar Hameln te varen. Op de haven staan een paar fietsen die gratis gebruikt kunnen worden. Wij hebben onze eigen vouwfietsen bij ons en willen morgen naar Rinteln fietsen. Volgens de havenmeester zitten hier alle bekende winkels zoals Lidle en Aldi en is het maar 20minuten rijden. We krijgen tot slot nog een paar flesjes drank aangeboden voor een welkomst dronk. Hij heeft het vanavond een beetje druk, want ze zijn de steigerplanken aan het vernieuwen. Als je in deze haven meerdere dagen blijft liggen, wordt het havengeld per dag steeds goedkoper. De douches zitten bij het havengeld in en we kunnen wel zeggen dat alles prima voor elkaar is. Ik zou het hier wel een paar weken kunnen uithouden.

Terug naar zaterdag 13/7

HOME

Verder naar dinsdag 15/7