DAG 12

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dinsdag      
Vertrek Ter Apel 14:12   Urenteller 4403h28m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
24 7e Verlaat 14:30 14:37 14:58
25 1e sluis 15:14 15:15 15:23
26 2e sluis   15:42 15:50
27 3e sluis 16:17 16:22 16:29
Liggeld Haren 5Euro    
Afstand 14Km Totale afstand 432Km  
Motoruren 02h32m Totaal motoruren 46h35m  
Reistijd 03h08m Totale reistijd 57h57m  
Aankomst Haren 17:20
 

Dinsdag 8/7 Als we aan de koffie zitten wordt ik gebeld door Robert een collega die in de buurt een klusje moet doen. Hij bekijkt onze boot en we halen nog even een jerrycan diesel bij de Esso in Ter Apel. Gelukkig is onze collega Han net weg, want hij had het station plat gegooid om een update op de FuelPos uit te voeren. De vrouwen zijn als we terug komen al naar de bakker geweest. Jammer voor Robert, maar die moet weer aan het werk.

Effe bij de Action winkelen in Ter Apel click om te vergroten

Dan met z'n vieren naar het centrum om bij de Aldi bier in te slaan en de verdere bootschappen te halen. Ter Apel heeft een gezellig winkelcentrum. Ik heb een steekwagen meegenomen om het bier te vervoeren en Joop rijdt hem naar de boot. Het is toch wat dat we na een week al weer bier moeten inslaan. Ik heb geen idee hoe dat komt. Als we na het eten weg willen bel ik de brugwachter waarvan ik gisteren z'n nummer heb gehad. Hij heeft geen tijd om ons verder te helpen, maar draait wel even de brug waar we voor liggen. We willen na de brug water tanken. Volgens de havenmeester van gisteren die het havengeld op kwam halen, konden we gratis water tanken in de haven. Als we daar aankomen ligt er een bootje water te tanken en er staat een munt automaat. We besluiten door te varen om Haren vandaag nog te bereiken.  Ik bel een ander nummer wat ik heb gehad om de sluis te laten draaien. Deze sluiswachter heeft er helemaal geen zin in en zegt dat we beter in de jachthaven kunnen gaan liggen want we halen Haren toch niet. Ik zeg hem dat we voor de sluis wachten en dat hij maar ziet of hij de sluis draait, want wij willen verder. Met een hoop geouwehoer draait hij de sluis, want volgens hem hadden we eerder moeten vertrekken omdat er een halfuur eerder een konvooi richting Haren was vertrokken. Eigenlijk mag je hier nergens stoppen want dan raken de brug en sluiswachters van de kook, want dan moeten ze een keer extra draaien en volgens mij draaien ze al niet meer dan 5x per dag. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt op onze andere reizen.

Uiteindelijk komen we in het Rütenbrockkanaal waar alle sluizen en bruggen volledig geautomatiseerd zijn. De sluizen en bruggen draaien snel. In de eerste sluis wordt er in het Duits een heel verhaal tegen ons afgestoken dat we op moeten schieten en niet op groen licht moeten wachten bij het uitvaren. We begrijpen het eigenlijk niet, maar later blijkt waarom. Halverwege het kanaal halen we het konvooi in dat een halfuur voor ons is vertrokken. Ze hebben op ons liggen te wachten. Waarschijnlijk heeft de kanaal begeleiding de boten tegen gehouden. We zijn al om 20 over vijf in Haren, waar we midden in de stad aan een prachtig steiger kunnen liggen. Het kanaal is ook een stukje dieper, dus prettiger varen. s-Avonds komt de havenmeester van de jachthaven uit Haren en moeten we 5 Euro betalen. Dit is nog een redelijke prijs. Morgen kunnen we in de jachthaven gratis water tanken. We bekijken de omgeving. Haren is een mooie stad met een leuk centrum.

click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten
 

1e sluis Rütenbrockkanaal

 

click om te vergroten click om te vergroten Joop fotografeert  naast de steiger in Haren een muskusrat.
In konvooi door het Rütenbrockkanaal    

 

Terug naar maandag 7/7

HOME

Verder naar woensdag 9/7