DAG 17

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
zondag 13-7-2008      
Vertrek Minden 10:30  km101,5   Urenteller 4425h10m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
38 Minden (Schachtensluis) 11:30 11:40 11:52
Rivier pk

pk

   
Weser 208 183    
Afstand 25Km Totale afstand 624,5Km  
Motoruren 04h18m Totaal motoruren 70h03m  
Reistijd 04h25m Totale reistijd 85h40m  
Aankomst Vlotho pk 183 14:55    
 

Zondag13/7 Vandaag is Sandra jarig, dus eerst bellen naar Nederland. Als we koffie hebben gedronken nemen we het besluit om als het water op de Weser hoog genoeg is richting Hameln te varen. Ik roep de schachtsluis op, om naar de waterstand te vragen en krijg te horen dat deze 1m54 is. Tevens vraagt de sluiswachter of we gelijk mee willen schutten, want er gaat een rondvaart naar beneden. We ruimen snel de boel op en varen richting sluis. De rondvaart komt er niet gelijk aan en we moeten nog een tijdje wachten. Op de wal voor de sluis staat een muziektent waar een optreden is van een blaaskapel, dus het wachten voor de sluis is wel gezellig.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Schachtsluis

   

Je gaat hier zo'n 14meter naar beneden, maar dat gaat erg rustig en je hoeft de boot niet vast te maken. Ik hou de boot aan een trap met een haak een beetje aan de kant. Als we de Weser opvaren wordt het prachtig weer.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Rondvaart maakt niet vast    


Schachtsluis Minden


click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Aquaduct Mittellandkanaal over de Weser

   

click om te vergroten     click om te vergroten click om te vergroten
     

 Je vaart onder het aquaduct langs de stad Minden. Net als we het aquaduct gepasseerd zijn, komt er een duwbak uit de haven recht tegenover de Mindense jachtclub.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
      Tegenliggers

Voor ons vaart de rondvaart die met ons is geschut. De rivier ziet er een beetje dreigend uit met de piertjes die boven water komen. Maar we houden goed de buitenbochten om zo in het diepere gedeelte van de Weser te waren. We passeren een waterrad met generator. Iets verderop is een rondvaart aanlegsteiger en daar keert de rondvaartboot. Nou maar hopen dat we genoeg water hebben om de Weser te bevaren. Hij wordt hier een stuk smaller. De bodem van de Weser bestaat uit keien en rots, dus je moet echt de bodem niet raken. Ik zet de dieptemeter op 70cm zodat ik een alarm krijg als er minder dan 50cm water onder het schip is.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
     

Wilhelmsdenkmal


In de verte staat het Wilhelmsdenkmal, een 50 meter hoog koepelgebouw bekroond met een 7meter hoog beeld van keizer Wilhelm I.
We varen hier bij Porta Westfalica een opening tussen het Wesergebergte en het Wiehengebergte, waardoor de Weser zich een weg heeft gebaand. Het Kaiser Wilhelm-monument staat er tegenover.

Rond 1800 werd de naam Porta Westfalica voor het eerst opgetekend als benaming voor het doorbraakdal van de rivier de Weser tussen het Weser- en het Wiehengebergte. Daarbij wordt "Porta" beschouwd als metafoor voor poort, dus een poort naar Westfalen. De in 1973 gestichte stad Porta Westfalica is naar dit doorbraakdal vernoemd.

click om te vergroten click om te vergroten Prachtig varen op de Weser click om te vergroten

WESER

De stroming is behoorlijk een we lopen bij 1500T/min zo'n 7Km/h. Normaal lopen we dan ongeveer zo,n 10Km/h. De dieptemeter laat regelmatig het alarm afgaan, maar door dan de koers iets te veranderen komen we in dieper water. Het is een spannende vaartocht. De Weser vinden we voorlopig een van de mooiere rivieren die we hebben bevaren. Er zitten veel roofvogels die vis uit de rivier halen. Je vaart door een bergkloof van het Wesergebergte bij porta-Westfalica. Hier staat een gedenkteken van keizer Wilhelm I. Het is weekend en er zitten vele vissers langs de kant. Je komt alleen maar speedboten tegen die op een aantal plaatsen in de rivier hard mogen varen. De speedboten liggen bij campings die er talrijk zijn langs de Weser. Aanlegplaatsen zijn er maar weinig. Er zijn soms wel zandstrandjes, maar daar durf ik niet naar toe te varen. Deze strandjes liggen tussen piertjes en als er stenen onder water zitten, lijkt mij het erg gevaarlijk om hier op te varen. De stroming wordt ook steeds erger naarmate we hoger komen. We komen op de speedboten na geen pleziervaart tegen.

click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten

Overladen veerpont

 

Landschap rond Weser

Vlotho

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Kano's genoeg

 

Vlotho

 

In de middag bereiken we Vlotho waar een kademuur aan een recreatie parkje is. Het zit er stampvol met mensen en er staan twee eettentjes. Als we daar aanmeren hebben we dan ook niet te klagen over bekijks. Er staat hier één meter water onder de boot, dus dat is geen probleem. De kade is een meter of drie hoog, maar er zitten twee stenen trappen in. Ik ga bij zo'n stenen trap liggen en de Cojo komt tegen ons aan. We hebben een heerlijk middag op de kant en gaan barbecuen  en patat bakken naast de eettent die er staat. De beheerder van deze tent komt wel even kijken hoe wij patat bakken. Tegen de avond loopt het leeg en blijven er alleen een paar campers staan die een houtvuur branden voor de camper. In het verslag van de familie Engel uit Emmeloord uit de motorboot van december 1986 hadden we gelezen dat ze hier getankt hadden, want er zou een tankstation op 200meter zijn. Nou dit tankstation was er nog steeds, dus s'avonds als het rustig is geworden halen we een paar jerrycans. In het verslag uit 1986 stond dat ze een bittere smaak kregen van de diesel prijs 0,97 Pf per liter, maar hoe bitter is nu de smaak als wij 1Euro499 moeten betalen voor één liter?

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Mooie aanleg in Vlotho  

 

Terug naar zaterdag 12/7

HOME

Verder naar maandag 14/7

DAG 16

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
zaterdag 12-7-2008      
Vertrek Mittellandkanaal pk73,5  09:02   Urenteller 4422h23m
Afstand 28Km Totale afstand 599,5Km  
Motoruren 02h47m Totaal motoruren 65h44m  

Reistijd

02h53m Totale reistijd 81h15m  
Aankomst Minden pk101,5 11:55    
 


Zaterdag 12/7  Om 9uur varen we weg met een zonnetje en een harde wind. We willen in de jachthaven van Minden gaan liggen om de stad te bekijken. Als we de jachthaven bereiken blijkt hij een paar km voor Minden in het kanaal te liggen. Het ziet er niet zo vrolijk uit en je ligt hier ook nog een stuk van Minden. We besluiten verder te varen. Na 3 km bereiken we Minden. In een zijhaven is een boot gezonken en de haven is afgesloten om de diesel tegen te houden. We mogen er niet door van de waterpolitie en meren af. De Marianne ligt er ook te wachten.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Schip gezonken en lekt olie Brandweer is terplaatse De Marianne ligt er al  


Na een 10minuten mogen we weer verder. Iets verderop recht tegenover de Schachtensluis zijn wat aanlegplaatsen voor jachten, we kunnen er twee plekjes vinden en maken daar vast. Als je hier s'-avonds aankomt, kun je een aanlegplek wel vergeten. Voor mij, is de aanlegplaats van de waterpolitieboot. De vrouwen gaan boodschappen doen bij de Lidle, want na het aanleggen hebben ze al geïnformeerd waar deze zit. Maar ja dan blijven ze wel een poosje weg, want er zijn natuurlijk ook kledingzaakjes.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Aanleg Minden Schachtsluis Schachtsluis Schippersmonument


Bij de boot hoef je je niet te vervelen, want er komen achterelkaar schepen voorbij. Aan de overkant is de schachtsluis naar de Weser. Tevens zit er een rondvaartbedrijf die goede zaken doet, ze hebben een aantal grote schepen. Als de vrouwen terug komen kunnen we gelijk aan tafel. Als ik later voor wat informatie bij de Marianne langsloop,hoor ik dat ze naar de binnenstad zijn geweest maar geen Lidle hebben gevonden. Ze lopen mee naar onze boten en de vrouwen besluiten gezamenlijk nog een keer naar de Lidle te gaan. Dan nog maar een lekker wijntje op de kant want het weer is prima. Laat in de middag bezoeken ik en Joop het centrum van Minden. Zeker de moeite waard en we zullen hier later zeker terugkomen met de vrouwen. Het is ongeveer 15minuten fietsen van het kanaal.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Minden Minden Beroepsvaart passeert Minden


Na het eten gaan we naar de schachtsluis om wat informatie te krijgen over de Weser. Helaas kan je daar niemand spreken.  Er staat een bord dat er een nieuwe sluis wordt gebouwd om grotere schepen aan te kunnen. Deze sluis komt naast de oude. Er zit hier een informatie centrum waar je ook kaartjes kan kopen om de sluis te bekijken. Maar dat is alleen op de dag open. We fietsen dan maar door naar het aquaduct van het Mittellandkanaal over de Weser. Dat is een imposant bouwwerk. Je kan onder het aquaduct doorlopen en er is een trap om op het aquaduct te komen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  De aanlegplaatsen in Minden    


We fietsen onder het aquaduct naar de Weser om te kijken hoe het er stroomt. De Weser ziet er hier zonder betonning een beetje luguber uit. Hier voor het aquaduct moet je al goed de buitenbocht houden voor voldoende water. Het stroomt er behoorlijk en we vragen ons af of er water genoeg staat om naar Hameln te varen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Schachtsluis Schuif uit de Schachtsluis Aquaduct Minden Fietspad onder het aquaduct


Aquaduct Minden


click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten Oud en nieuw Aquaduct Minden
Op het Aquaduct      


Terug op boot moeten we weer binnen zitten, want het is toch behoorlijk koud s’-avonds.

Terug naar vrijdag 11/7

HOME

Verder naar zondag 13/7

DAG 14

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
donderdag 10-7-2008      
Vertrek Ems 10:07   Urenteller 4411h02m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
32 Gleesen pk138 10:17 10:31 10:49
33 Hesselte pk134,5   11:15 11:27
34 Venhaus pk126,5 12:14 12:17 12:29
35 Alten Rheine pk118 13:23 13:25 13:40
36 Rodde pk112,5   14:18 14:35
37 Bevergern pk110 14:52 15:54 16:21
Afstand 34Km Totale afstand 502Km  
Motoruren 04h48m Totaal motoruren 56h25m  
Reistijd 06h48m Totale reistijd 71h59m  
Aankomst Mittellandkanaal pk4 16:55    
 

Donderdag10/7  We slapen vandaag uit en vertrekken pas om 10uur. Het is vandaag weer sluizen doen. Ik roep sluis Gleesen al op als we nog op de Ems varen. Er komt net een vrachtboot aan waar we mee samen kunnen schutten. De sluiswachter zegt ons rustig aan naar de sluis te komen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
We komen uit de Ems

Voor sluis Gleesen

Sluis Gleesen

 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Reigers genoeg in het kanaal Op het kanaal drukke scheepvaart  

We blijven zes sluizen met deze vrachtvaarder meeschutten en om half vijf komen we uit de laatste sluis om het Mittellandkanaal op te varen. Het kanaal is mooi varen, alleen is het druk met beroepsvaart. De sluizen gaan weer alleen met een touw op de middenbolder. Voor de sluizen zijn geen goede aanlegplaatsen voor jachten.

click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Wachten voor sluis Bevergern In sluis Bevergern    

Bij sluis Bevergern fotografeer ik de water bekken waarin een gedeelte van het sluiswater wordt opgevangen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Water bekken Grote scheepvaart voor sluis In colonne richting Mittellandkanaal

 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Op de kruising Dortmund Emskanaal
Mittellandkanaal
Varen op het Mittellandkanaal

We draaien na sluis Bevergern bakboord uit het Mittellandkanaal in en leggen 4Km verder aan in een dode arm om te overnachten. In dit kanaal zijn vele aanlegplaatsen voor jachten waar je gratis kan overnachten. Het begint voor het eerst verschrikkelijk hard te regenen zodat we de omgeving niet kunnen verkennen. S-Avonds kijken we bij Joop naar een DVD van het concert op Bukkingham palace. In de stromende regen gaan we terug naar de Molecuul. We hebben hier een rustige nacht.

click om te vergroten

click om te vergroten

Aanleg in dode arm bij Km 4,2 speciaal voor jachten. s'-Avonds ligt het helemaal vol. Op de kaart de twee L tekens.

click om te vergroten

 

Terug naar woensdag 9/7

HOME

Verder naar vrijdag 11/7

DAG 15

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
vrijdag 11-7-2008      
Vertrek Mittellandkanaal pk4 09:07   Urenteller 4415h50m
Afstand 69,5Km Totale afstand 571,5Km  
Motoruren 06h33m Totaal motoruren 62h58m  
Reistijd 06h23m Totale reistijd 78h22m  
Aankomst Mittellandkanaal pk73,5 15:30
 
Vrijdag 11/7 Om negen uur varen we weg. Het is mooi varen op het Mittellandkanaal. Onderweg zien we vele overnachtingplaatsen. Omdat er in dit kanaal de eerste 170Km geen sluizen zitten, schieten we goed op. We lopen 11Km/h. De maximale snelheid op het kanaal is 12Km/h. Op verschillende plaatsen wordt je snelheid gemeten en we hebben gehoord dat er een behoorlijke boete op te hard varen staat. De beroepsvaart valt vandaag wel mee. We passeren diverse schepen uit polen.
click om te vergroten click om te vergroten  

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Aanleg voor jachten
Doordat het kanaal bijna geen bochten heeft en er geen wind staat, is het sturen een makkie.
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Aanleg voor jachten

jachthaven langs kanaal bij Recke

   

We passeren diverse haventjes en aanlegplaatsen voor jachten.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Aquaduct over de Hase

Zijkanaal naar Osnabruck

Wasserschutzpolizei kantoor

stuw


Op diverse plaatsen in het kanaal zijn schuiven (stuwen) aangebracht, die dicht gaan als er iets in het kanaal gebeurd. Zou er ergens een dijk doorbraak in het kanaal zijn, dan sluiten ze dat stuk kanaal af zodat de rest van het kanaal niet leegloopt. Bij Km 30 is stuurboord een zijkanaal naar Osnabrück. (zweigkanal Osnabrück) We zijn daar al eens geweest en je kan in het kanaal slecht passeren omdat het maar 20m breed is. Er is wel een goede aanlegplaats 1,5Km het kanaal op. Voordat je op het kanaal gaat is het verstandig dit te melden op de marifoon. Passeren van grote schepen is bijna niet mogelijk. 5Km op het kanaal is een gezellige jachthaven de Osnabrücker MYC. Van hieruit kan je met een bus naar Osnabrück.
Osnabrücker Motor-Yacht-Club e.V. Wallenhorst Ostseite 5,730Km Tel. 05407/4839
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Tegenligger uit Polen

    Bedrijven langs kanaal

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
 

Kaarsrecht kanaal

   

 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
 

Aanleg bij Pk73,5

   

Om half vier hebben we genoeg gevaren en meren we af bij een overnachtingplaats. Er ligt daar dan nog maar één vrachtschip. S-Avonds komen er nog zes vrachtschepen en één jacht bij. Een oud Duits echtpaar die aan het wandelen zijn en een praatje komen maken, vertellen ons van een winkel iets verdrop. Joop en ik verkennen de omgeving en inderdaad er zit een winkel met allerlei bootspullen niet ver van het kanaal. We liggen op Km 79 bij Lubecke. Later komt de Marianne uit Vlaardingen ook bij ons liggen. Zij zijn op weg naar Berlijn.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
 

Het regent een beetje

 

Later op de avond

Langs deze aanlegplaatsen staan stroomkasten. Deze zijn te gebruiken met een stroompasje die je kan halen en op laten laden bij de WSA. Wij hebben volle accu's en de zonnecel blijft maar laden.
Morgen gaan we naar Minden. We slapen hier prima en er is als het donker wordt geen vaart meer op het kanaal.

Der zur Wasser- oder Stromentnahme notwendige Wertschlüssel kann in der Abfertigungsstelle für Schifffahrtsabgaben (Hebestelle), im Dienstgebäude des WSA Minden, Am Hohen Ufer 1, erworben werden. Die Hebestelle ist während der Betriebszeiten der Schachtschleuse geöffnet.
Telefon: (05 71) 64 58 - 16 01.

click om te vergroten click om te vergroten  

Terug naar donderdag 10/7

HOME

Verder naar zaterdag 12/7

DAG 13

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
woensdag 9-7-2008      
Vertrek Haren 09:36   Urenteller 4406h00m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
28 4e Sluis   09:52 10:07
29 Huntel Pk174 11:09 11:16 11:33
30 Meppen Pk164 12:29 13:34 13:57
31 Varloh Pk158   14:37 14:50
Liggeld YC Lingen 10Euro    
Afstand 36Km Totale afstand 468Km  
Motoruren 05h02m Totaal motoruren 51h37m  
Reistijd 07h14m Totale reistijd 65h11m  
Aankomst Dode arm Ems 16:50    
 

Woensdag 9/7  Om negen uur bel ik de post van Haren. Als we over 20 minuten voor de brug liggen wordt hij geopend en kunnen we doorkomen naar de sluis om de Ems op te varen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Vanuit de laatste sluis het kanaal in.
Hier is ook een scheepsmuseum
Laatste sluis Rütenbrockkanaal

In de sluis

In de sluis worden we gevraagd naar de post te komen om af te rekenen. We moeten 2Euro betalen. De havenmeester van gisteravond heeft ons gezegd dat we gratis water konden tanken bij de jachthaven in de stad. We varen het Dortmund Emskanaal iets naar het noorden terug en tanken water in de oude jachthaven van Haren. De havenmeester van gisteravond is aan zijn boot aan het werk en we maken nog even een praatje.

click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten

Oude jachthaven Haren

Sluis Hüntel UKW 82  

Dan Gaan we richting Lingen. De sluizen op de Ems zijn erg groot en we kunnen iedere keer met een aantal jachten schutten. We roepen de sluizen op en krijgen een duidelijk antwoord. Je moet in deze sluizen wel achterin blijven liggen want de deur voorin wordt iets gelicht om de sluis vol te laten lopen en dat geeft een behoorlijke stroming. Er zijn in de sluis trapjes en bolders. De boot moet in het midden vastgehouden worden om te schutten. Voorin de sluis zou dat niet gaan.

click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten
click om te vergroten Net voor sluis Huntel ga je stuurboord uit de Ems op. Deze loopt dood en als je verder wil moet je sluis Hüntel pakken het Dortmund Emskanaal op. Maar als je goed en rustig wil liggen volg je een klein stukje de Ems en kan je met een anker achter met de kop in de kant liggen. Er zijn ook zandstrandjes. Wij hebben dit al een paar keer gedaan en daar ook heerlijk gezwommen. Een volgbootje is hier erg fijn. Zeker de moeite om eens heen te gaan. Bij de sluis is een visserscafé waar je een goed biertje kan drinken.  Dit jaar varen we door omdat we andere plannen hebben. Iets verderop aan bakboord ongeveer bij Km 169 kan je een arm invaren en je komt dan bij Yacht Club Hase Ems. Bij deze jachthaven  hebben we ook al eens een paar dagen gelegen en we kunnen de jachthaven zeker aanbevelen. We hebben op de jachthaven ook zeer goed gegeten.

De kaart die wij dit jaar hebben gebruikt is de Touren Atlas Wasserwandern Nr. 2 Weser Ems zwischen Mittellandkanaal und Nordsee.
Dit is een kano kaart, maar ik vind het een prima kaart en je kan er ook iets op zien van de omgeving.
ISBN: 3-929540-59-2
Het is een stevig boekwerk met ringband.
Ik heb hem gekocht in Duitsland, maar ik zag hem ook liggen bij KOK watersport in Rotterdam.

De kaarten die op deze reispagina staan komen uit dit boek


click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

sluis Meppen

sluis Meppen UKW 18

sluis Meppen


click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Dordmund Emskanaal

Sluis Varloh UKW 20

 

Sluis Varloh heeft damwanden in de sluis en dat is niet prettig afmeren. Zorg voor twee grote stootzakken voorop het schip zodat er altijd één tussen het schip blijft zitten als de andere in de uitholling in de damwand terecht komt. Je kan ook maar één bolder midscheeps gebruiken om vast te maken.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Molecuul op het Dortmund  Emskanaal   Ems bij Hanneckenfähr

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Ems Vechte Kanaal (zie kaart) Koeltoren bij Lingen YC Lingen op de Ems (zie kaart)

Om half vijf varen we bij Lingen de Ems op richting Rheine. Dat is voor sluis Gleesen stuurboord uit. We weten hier op de Ems een dependance van de jachtclub uit Lingen. Het is vanaf de splitsing nog wel een behoorlijk stukje varen, maar als vanaf de dependance naar de sluis gaat lopen is het maar een klein stukje. (zie kaart) Er ligt niemand en we gooien de stoelen naar buiten om wat te drinken. Je ligt hier heerlijk rustig midden in de natuur. Joop en ik lopen naar de sluis Gleesen waar een Gaststube is en we vragen of we daar iets kunnen eten. Als dit positief beantwoord wordt lopen we terug om de vrouwen te halen. Het eten is prima en we hebben een gezellige avond. Als we laat op de haven terugkomen staat er al een havenmeester te wachten om geld op te halen. 10Euro wat ik toch wel een beetje veel vindt voor een steiger zonder water en stroom. Maar ja de plek is prachtig.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Goede ligplaatsen Eerst een biertje op de kant  

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Gaststube naast sluis Gleesen effe een tafel reserveren   eten bij de gaststube

click om te vergroten click om te vergroten      We gaan liggen bij YC Lingen op de Ems. Op de kaart is ook Hanneckenfähr en de waterval te zien. De grijze stippen zijn de koeltorens waarvan er één op de bovenstaande foto te zien is. YC Lingen heeft zoals op de kaart te zien is nog een jachthaven.
Wandelen naar schleuse Gleesen    

Terug naar dinsdag 8/7

HOME

Verder naar donderdag 10/7