Zaterdag 2/8 Om met stroom mee w.s.v. de Vijf Sluizen op het Brielsemeer te kunnen bereiken, hebben de vrouwen uitgerekend dat we om 7uur uit Tiel moeten vertrekken. We hebben altijd weer meningsverschillen over het berekenen, maar meestal is de berekening goed. Ik sta om half zeven op en om zeven uur varen we weg. Het is weer erg stil en we schieten snel op.
Over de kerk in dit dorp werd reeds in 1031 geschreven. De huidige kerk is in 1851 herbouwd, nadat de oude kerk was afgebroken. Een grondige restauratie van de buitenzijde vond plaats in 1973 en 1995. De toren en muren zijn opnieuw gevoegd om vochtproblemen op te lossen. De torenspits is toen vernieuwd en voorzien van een nieuwe haan.
Zoals berekend, hebben we bij Gorinchem al tij mee en we blijven en goede snelheid houden. Bij Sliedrecht bel ik mijn collega Pieter die samen met zijn zoon een paar foto's vanaf de kant maakt. Op de beneden Merwede bij Sliedrecht Dordrecht
Als we sector Oudemaas binnen varen, meld ik ons en we kunnen bij de Spijkenisserbrug schuin oversteken naar de sluis. Om 13:14 zijn we bij de Voornsesluis, waar we even moeten wachten. Met alleen jachten in de sluis heb je nog meer problemen om een plek in de sluis te krijgen dan met beroepsvaart. Ze gaan zo liggen, dat we met moeite nog mee kunnen schutten. Aangekomen bij de Vijfsluizen begint ons oude leven weer, want de vakantie zit er voor mij en Mar weer op.
|
Vrijdag 1/8 We willen vandaag naar Tiel varen, dus we gaan een beetje op tijd weg om te kunnen winkelen en brandstof te kopen. Alice en Bert gaan richting Limburg en zullen voorbij Nijmegen het Maas-Waal-kanaal indraaien. We varen tot het kanaal met elkaar op.
Ik gooi de schepen los, haal het anker op en we varen de Bijland af. Ook nu weer is het erg stil met afvarende schepen.
Waal
Nijmegen
We kunnen hier een paar jerrycans lenen en een karretje om brandstof te halen bij het pompstation een paar honderd meter verderop. De vrouwen gaan boodschappen doen en ik en Joop gaan brandstof halen en tanken. Als de vrouwen terugkomen zijn we bijna klaar en we drinken een lekker biertje op de Cojo. s-Avonds eten bij de Chinees in Tiel. De Chinees hebben we wel gemist in deze vakantie. Bij deze watersport vereniging krijg je altijd een bon om een gratis kopje koffie in de kantine te halen. Na de Chinees wandelen we terug naar de haven en drinken in de kantine dan ook een paar kopjes koffie. Altijd weer gezellig in deze kantine. We vertellen van onze reizen en de havenmeester belooft ons op onze site te kijken.
Webpagina W.S.V. "DE WAAL" De jachthaven ligt aan de mooie rivier de Waal halverwege tussen Nijmegen en Gorinchem in de Hanzestad Tiel. Gunstig gelegen tussen het Amsterdam-Rijnkanaal en de verbinding met de Maas via de sluis van St. Andries.
|
Eindelijk om 11:15 komt er een Tsjechische duwcombinatie aan en we worden opgeroepen om er achter aan te sluiten. Er is achter de combinatie maar plaats voor één lengte jachten, dus moeten Joop en ik naast elkaar gaan liggen. De Aaltje-B gaat alleen aan de sluiswand.
Dit zijn niet van die fijne sluizen om tegen elkaar te gaan, want de bolders staan te ver uit elkaar. En om met één touw in de midden vast te maken met twee boten is niet te doen. We zetten een lijn voor en achter op een bolder. Je moet dan wel lijnen van zo'n 25 meter hebben. Het zakken is geen enkel probleem, maar als de Tsjech uitvaart, worden we alle kanten uitgegooid omdat de lijnen zo lang staan. In de volgende sluis zullen we het voortouw steeds lager zetten en het achtertouw boven op de sluis laten staan. Als de combinatie dan uitvaart, zetten we de motor wel bij. Deze sluizen lijken mij omhooggaand ook niet zo prettig. We hebben de Tsjech niets gevraagd en ook de sluiswachters hebben zich met het schutten niet bemoeid, maar de Tsjech hielt iedere keer rekening met ons. Het zijn lange sluizen met vrij weinig bolders en zeker niet afgestemd op jachten. Het is iedere keer improviseren. Invaren achter een duwcombinatie is in deze sluizen door de stroming geen pretje.
Het kanaal is een beetje eentonig varen en er is veel industrie. Met prachtig weer zoals nu is dat geen probleem, maar als het slecht weer zou zijn, is het hier volgens mij niet prettig varen.
We bedanken de Tsjech via de marifoon als we in Dorsten zijn en hij wenst ons nog een fijne vakantie. Er is te weinig plek in Dorsten, maar de Nederlander die er al ligt schuift z'n boot een stuk op zodat we met z'n drieën achter elkaar op het stuk kunnen liggen. Er is een speciaal stuk voor jachten. Je ligt hier prima, maar er staan borden op de kant dat je de boot beter niet onbeheerd achter kan laten. Er is wel een jachthaven iets verderop. Omdat ik vlak bij de brug ligt heb ik mijn twijfels over de ligplaats. Er staat een WC afzuigapparaat en je kunt gratis water tanken. Er is ook stroom, maar deze moet betaald worden op het gemeentehuis. De vrouwen gaan gelijk de stad in om boodschappen te doen. Wij zetten de stoelen op de kant zodat we in de schaduw een pilsje kunnen drinken. Als de vrouwen terugkomen, komt er een schipper bij ons zitten die een pilsje meedrinkt. s'-Avonds met z'n zessen weer een wijntje op de kant een weer een heerlijke avond voorbij.
|
Donderdag 31/7 Joop en Cor halen vroeg broodjes voor alle drie de boten en er komt iemand van de gemeente om wat folders uit te delen. Dorsten Om 9uur gooien we los. Er komt geen beroepsvaart aan, dus we zien wel hoe het bij de sluis gaat. Het wisselt hier af van industrie naar bosrijke omgeving. Iets verderop zit de jachthaven van Dorsten.
Bij de eerste sluis komt er een leeg Nederlands vrachtschip achterop waarmee we weer mee kunnen schutten in de grote sluis. Ook deze schipper vaart heel rustig uit en het schutten in deze sluizen gaat met zo'n schipper heel goed. Alleen de laatste sluis voor de Rijn duurt even, maar we kunnen even warm eten.
De kaart die we op de Rijn gebruiken is het Rhein-Handbuch II van Karin Brundiers en Gerd Fleischhauer ISBN 3-88412-063-8
Hierboven de oude brug bij Wesel
Op de Rijn is het afvarend erg stil, dus de reis naar de Bijland verloopt zonder problemen.
Op de Bijland, een zandgat stuurboord op Km864, anker ik met het achter anker bij een eiland en de Cojo en de Aaltje-B komen er naast liggen. Heerlijk zwemmen en de boot een beetje schoonmaken. Ook de vrouwen gaan zwemmen. s-Avonds op het achterdek een biertje, want het is een heerlijke warme avond.
S'-Nachts worden we wakker van een zware bui met windstoten, maar het anker houd goed en de meerpen op de kant blijft goed in het zand zitten. Een aantal jachten verplaatsen zich omdat ze in het lage liggen.
|
Dinsdag 29/7 Vandaag willen we naar het Herten Datteln kanaal. We gooien om 10uur los en draaien het kanaal op. Alice en Bert van de Aaltje-B varen vandaag met ons mee. Onderweg zien we schilderingen op bruggen en silo's. Marga tekent de plaatsen waar we kunnen liggen op de kaart aan. Als we een jacht uit tegenovergestelde richting tegenkomen, roept hij ons op de marifoon op. Hij meldt dat er verderop een versperring is. Prettig!!!
We varen nog een half uur door en worden dan door de WSA tegengehouden. Er zijn werkzaamheden in het kanaal en we moeten tot 6uur wachten voordat we verder kunnen. Er is hier een aanleg voor grote schepen, maar wij gaan iets terug stuurboord aan de damwand liggen waar een stukje gras met bomen is. Het is bloedheet, dus we kunnen hier heerlijk uit de zon zitten. De Aaltje-B vaart een stukje terug naar een jachthaven om water te tanken en komt later ook bij ons liggen. Bert heeft gehoord dat we wel tot de volgende jachthaven verder mogen varen, maar we besluiten om vandaag toch naar Datteln te varen. Om vijf uur barst er een verschrikkelijk noodweer los en moeten we de boot in vluchten. We redden het niet droog in de boot te komen. Als deze bui is overgetrokken, kunnen we de boot goed schoon maken en duiken nog even het kanaal in. Om zes uur is het dan zo ver. De beroepsvaart gaat losmaken en vaart verder. Wij blijven nog een half uurtje liggen en gooien dan ook los.
Onderweg zien we dat ze duikers aan het leggen zijn. Het kanaal wordt hier gerenoveerd en er zijn veel vernauwingen waar het verboden is te passeren. Als ik toch probeer te passeren maak ik nog schade aan mijn uitlaatpijp. Dit stuk is niet zo prettig varen, maar dat zal binnen een jaar wel anders zijn.
Als we bij de ingang van het Herten kanaal aankomen, is het startsteiger bij Datteln, wat aan bakboord voor de sluis ligt ,op één boot na leeg. We kunnen makkelijk met de drie boten afmeren. Je ligt hier prima en zit vlak bij het stadje om boodschappen te doen. We drinken met z'n zessen een wijntje op het steiger en hebben een heerlijke avond.
De eerste sluis in het Datteln kanaal is al te zien op de bovenstaande rechtse foto
|