DAG 12

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dinsdag      
Vertrek Ter Apel 14:12   Urenteller 4403h28m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
24 7e Verlaat 14:30 14:37 14:58
25 1e sluis 15:14 15:15 15:23
26 2e sluis   15:42 15:50
27 3e sluis 16:17 16:22 16:29
Liggeld Haren 5Euro    
Afstand 14Km Totale afstand 432Km  
Motoruren 02h32m Totaal motoruren 46h35m  
Reistijd 03h08m Totale reistijd 57h57m  
Aankomst Haren 17:20
 

Dinsdag 8/7 Als we aan de koffie zitten wordt ik gebeld door Robert een collega die in de buurt een klusje moet doen. Hij bekijkt onze boot en we halen nog even een jerrycan diesel bij de Esso in Ter Apel. Gelukkig is onze collega Han net weg, want hij had het station plat gegooid om een update op de FuelPos uit te voeren. De vrouwen zijn als we terug komen al naar de bakker geweest. Jammer voor Robert, maar die moet weer aan het werk.

Effe bij de Action winkelen in Ter Apel click om te vergroten

Dan met z'n vieren naar het centrum om bij de Aldi bier in te slaan en de verdere bootschappen te halen. Ter Apel heeft een gezellig winkelcentrum. Ik heb een steekwagen meegenomen om het bier te vervoeren en Joop rijdt hem naar de boot. Het is toch wat dat we na een week al weer bier moeten inslaan. Ik heb geen idee hoe dat komt. Als we na het eten weg willen bel ik de brugwachter waarvan ik gisteren z'n nummer heb gehad. Hij heeft geen tijd om ons verder te helpen, maar draait wel even de brug waar we voor liggen. We willen na de brug water tanken. Volgens de havenmeester van gisteren die het havengeld op kwam halen, konden we gratis water tanken in de haven. Als we daar aankomen ligt er een bootje water te tanken en er staat een munt automaat. We besluiten door te varen om Haren vandaag nog te bereiken.  Ik bel een ander nummer wat ik heb gehad om de sluis te laten draaien. Deze sluiswachter heeft er helemaal geen zin in en zegt dat we beter in de jachthaven kunnen gaan liggen want we halen Haren toch niet. Ik zeg hem dat we voor de sluis wachten en dat hij maar ziet of hij de sluis draait, want wij willen verder. Met een hoop geouwehoer draait hij de sluis, want volgens hem hadden we eerder moeten vertrekken omdat er een halfuur eerder een konvooi richting Haren was vertrokken. Eigenlijk mag je hier nergens stoppen want dan raken de brug en sluiswachters van de kook, want dan moeten ze een keer extra draaien en volgens mij draaien ze al niet meer dan 5x per dag. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt op onze andere reizen.

Uiteindelijk komen we in het Rütenbrockkanaal waar alle sluizen en bruggen volledig geautomatiseerd zijn. De sluizen en bruggen draaien snel. In de eerste sluis wordt er in het Duits een heel verhaal tegen ons afgestoken dat we op moeten schieten en niet op groen licht moeten wachten bij het uitvaren. We begrijpen het eigenlijk niet, maar later blijkt waarom. Halverwege het kanaal halen we het konvooi in dat een halfuur voor ons is vertrokken. Ze hebben op ons liggen te wachten. Waarschijnlijk heeft de kanaal begeleiding de boten tegen gehouden. We zijn al om 20 over vijf in Haren, waar we midden in de stad aan een prachtig steiger kunnen liggen. Het kanaal is ook een stukje dieper, dus prettiger varen. s-Avonds komt de havenmeester van de jachthaven uit Haren en moeten we 5 Euro betalen. Dit is nog een redelijke prijs. Morgen kunnen we in de jachthaven gratis water tanken. We bekijken de omgeving. Haren is een mooie stad met een leuk centrum.

click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten
 

1e sluis Rütenbrockkanaal

 

click om te vergroten click om te vergroten Joop fotografeert  naast de steiger in Haren een muskusrat.
In konvooi door het Rütenbrockkanaal    

 

Terug naar maandag 7/7

HOME

Verder naar woensdag 9/7

DAG 11

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
maandag 7-7-2008      
Vertrek Veendam 09:05   Urenteller 4397h45m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
         
15 Veendam 09:10 09:38 10:02
16 Participanten   10:27 10:33
17 Batjesverlaat   11:17 11:31
18 1e Verlaat   12:05 12:17
19 2e Verlaat   12:38 12:58
20 3e Verlaat   13:34 13:48
21 4e Verlaat 14:18 14:39 14:50
22 5e Verlaat   15:25 15:40
23 6e Verlaat   16:13 16:26
Tanken Diesel 34,27L      
Liggeld Ter Apel 7Euro50    
Afstand 38Km Totale afstand 418Km  
Motoruren 05h43m Totaal motoruren 44h03m  
Reistijd 08h10m Totale reistijd 54h49m  
Aankomst Ter Apel 17:15    
 

click om te vergroten Maandag 7/7 Om negen uur gooien we los om vandaag onze brugdag te doen. We varen het Oosterdiep in en hebben gelijk een sluis. Deze is aan het schutten, dus we moeten even wachten. Het is hier erg smal en niet zo diep. Als we in de sluis liggen meldt de sluiswachter dat er bij Wildervank een brug kapot is gegaan. Er zou een monteur komen om de schade te bekijken en als het mogelijk is zal hij het repareren. Dat is wel even slikken, want als we nu terug moeten en over Delfzijl naar Duitsland moeten varen, dan zal onze geplande tocht niet doorgaan omdat dit veel te veel tijd kost.

Als we de sluis uitgaan weet hij te melden dat het snel gerepareerd zal zijn. Er gaan twee brugwachters mee om de bruggen te bedienen. Deze worden na Veendam weer afgelost door een ander stel brugwachters. Het is wel leuk varen, maar dan moet je een kleine boot hebben met een kleine motor en niet zoals ik een dikke DAF. We geven de brugwachters wat te drinken om de vaart er in te houden. De brugwachters werken erg snel en we gaan dan ook als een speer.

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Spoorbrug in Veendam

Veendam

Veendam

 

click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Waterlelies in het kanaal    

Brugwachters op de brommer


click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Anthony Winkler Prins

 

Participantenverlaat  

Na Veendam gaat het een stuk langzamer met de nieuwe ploeg. De bedoeling is dat we vandaag naar Ter Apel gaan. Er is geen middagpauze, dus we blijven sluizen en bruggen. Leuk is het na een tijdje helemaal niet meer. Er zitten ook een aantal sluizen in, waarvan de sluisdeuren met een pikhaak open en dicht gedaan moeten worden. Dit is geen beste job. Soms moeten we een half uur wachten omdat er nog een  boot met ons konvooi mee moet. Er staat vandaag een zeer harde wind en daardoor is het moeilijk de boot in deze sloot in het midden te houden.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
 

Naar  het Wildervank

  Waterkipnest op piepschuim

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten

Batjesverlaat

 

Batjesverlaat

 

Vlak voor de eerste sluis in het Oosterdiep, het "Batjesverlaat", staat het in brons uitgevoerde beeld van een man met paard. Het beeld verwijst naar de tijd dat de schepen nog met een paard gejaagd werden.

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

1e verlaat

     

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

  Muziek museum Leuke pandjes langs het kanaal

File varen

 

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Kijkers op het 2e verlaat

Stadskanaal

Spuger in Stadskanaal

3e verlaat

 
 

click om te vergroten

DE KRINKIESPIJER

De krinkiespijer, ontworpen
door Toos Hagenaars. Tegenover het gemeentehuis van Stadskanaal aan de railing van de brug over het Stadskanaal staat dit beeld. Om de 3 seconden spuwt hij in het water.
 

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

3e verlaat

 

Even aanleggen om te wachten

 

Als we in Musselkanaal zijn gaat er een Duits jacht tanken en wil de brugwachter dat wij op hem wachten, anders moet hij tweemaal draaien. Gekker kan het niet worden. Als we 20 minuten moeilijk in de sloot hebben gelegen, draait hij toch maar de brug en komen we bij een sluis die dan weer niet meer wil draaien omdat het zo’n karwei is om de deuren te bedienen. De vrouwen worden kwaad en na wat heen en weer geroepen te hebben gaat hij de sluis toch maar draaien. Als je een korte vakantie hebt en je wil nog verder, is deze route geen aanrader. Verder is het leuk varen en er zijn mooie aanlegplaatsen zat.

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Hengelaars

5e verlaat Musselkanaal

 

Eindelijk laatste sluis in zicht

De sluizen en bruggen draaien maar tot 5 uur, maar de laatste sluis en bruggen worden door een snelle brugwachter bediend. Deze man doet helemaal niet moeilijk en hij zegt ons zeker naar Ter Apel te brengen.

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten

Laatste sluis voor Ter Apel

6e verlaat

   

click om te vergroten

Na een hoop gedrijf en gewacht bereiken we om  kwart over vijf Ter Apel. Volgens de brugwachter lig je in de stad gratis, want er is ook een jachthaven in de stad. Als we aan een wijntje zitten staat de havenmeester van de jachthaven al voor de boot om af te rekenen 7Euro50. Ik vind deze prijzen om een touw aan een paaltje vast te mogen maken absurd.
Verder een fijne avond in Tel Apel.

Terug naar zondag 6/7

HOME

Verder naar dinsdag 8/7

DAG 9

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
zaterdag 5-7-2008      
Vertrek Groningen 13:45   Urenteller 4393h53m
Afstand 32Km Totale afstand 380Km  
Motoruren 03h52m Totaal motoruren 38h20m  
Reistijd 03h50m Totale reistijd 46h39m  
Diesel tanken 35,28L   Veendam  
Aankomst Veendam 17:35    
 

Zaterdag 5/7 Er is vandaag markt in Groningen. We tanken eerst water en maken gebruik van de douches. Dan koffie en gauw naar de markt. Een hele gezellige drukke markt. De vrouwen halen eerst brood en Joop en ik brengen dat eerst naar de boot. De vrouwen zijn dan al bij de confectie op de markt beland. Natuurlijk kopen ze weer een korte broek. Dan zien ze een worstenkraam waar ze natuurlijk verschillende soorten worsten willen kopen en proeven. Dat is genieten he vrouwen. Er worden ook tassen vol groente en fruit gekocht. Marga trakteert op een ijsje bij de Italiaan en we zitten hier een half uur heerlijk voor de Martinitorren op het terras. Ik en Joop gaan met de zware tassen alvast naar de boot en de vrouwen gaan nog even naar Albert Heijn.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Voor de jachthaven in Groningen Zonnewijzer  

Groningen

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Joop koopt een houten auto voor Wessel Effe een visje eten

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Markt Groningen

Om rond één uur varen we weg bij de jachthaven. We willen vandaag naar Veendam varen. Als we Groningen uitvaren denk ik dat we nog een stukje het Eemskanaal op moeten en natuurlijk vaar ik verkeerd. Bij de volgende brug krijg ik het in de gaten en draaien we om. Een stukje terug draaien we bakboord het Winschoterdiep in. Je komt hier langs scheeps- en jachtwerven. (Pedro) Je meld je aan op een centrale post (M22) en alle bruggen worden als je ze nadert, gelijk bediend. Onderweg zie ik een bord met een stremming, maar omdat we er te snel voorbij varen kan ik het niet lezen. Ik roep de volgende brug op en de brugwachter zegt niets te weten van een stremming. Hij gaat het nakijken en even later worden we op de marifoon opgeroepen voor het antwoord. De spoorbrug bij Winschoten is een week gestremd. Wij gaan over Veendam, dus hebben we hier geen last van. De brugwachter vraagt via de marifoon of we een folder hebben met de bedieningstijden in de provincie Groningen. Omdat we die niet hebben kunnen we naar de brug te varen om de folder aan te pakken.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Winschoterdiep Winschoterdiep Hoogezand
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
   

Cojo sleept een coaster

 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
 

Jachtwerf Pedro bij Zuidbroek

Stremmingen

In Zuidbroek stuurboord voor de Zuidbroeksterbrug ligt een mooie jachthaven. Na Zuidbroek varen we stuurboord het Wildervanckkanaal in. Als ik de eerste brug (M22) oproep om ons te melden, krijgen we te horen dat de sluis in Veendam maar tot 5uur draait. Er zijn volgens de brugwachtster ook geen aanlegplaatsen in het kanaal. We melden dat we de situatie maar eens zelf op gaan nemen. Na een kwartier roept ze ons weer op, dat ze bedacht heeft dat we wel achter de Praxis in Veendam een plekje kunnen vinden. Als we dat niets vinden kan ze de volgende brug ook nog draaien. Naast de Praxis is een stuk terrein wat nog braak ligt, we meren hier af en liggen prima. Als we de plek verkennen blijkt er een Tango benzinestation aan de overkant van de weg te zitten. Een 500 meter verderop ligt de sluis waar je het Oosterdiep in gaat. Hier is na de sluis een prachtige passanten haven, maar om 5 uur is alles gesloten dus konden we die niet meer bereiken. Zondag is ook alles gesloten, dus we liggen hier tot maandag ochtend vast.

  click om te vergroten

A.G. Wildervanck kanaal

click om te vergroten
  Naast de Gamma    

We kunnen tot half twaalf buiten zitten want het weer is prima.

Terug naar vrijdag 4/7

HOME

Verder naar zondag 6/7

DAG 10

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
zondag 6-7-2008      
Blijven in Veendam   Urenteller 4397h45m
Afstand 0Km Totale afstand 380Km  
Motoruren 0h0m Totaal motoruren 38h20m  
Reistijd 00h0m Totale reistijd 46h39m  
 
 

Zondag 6/7 Marga belt haar oom Roelie uit Hoogezand om te vertellen dat we in Veendam liggen. Hij zegt s'-middags langs te komen.

click om te vergroten click om te vergroten Onze ligplaats in Veendam

We horen onder het koffie drinken een stoomfluit van een trein en lopen na de koffie naar het station van Veendam waar net een stoomtrein vertrekt. Het blijkt de museum spoorlijn STAR te zijn, die van Veendam naar Stadskanaal vertrekt. We maken wat foto's en spreken een Veendammer die veel over Veendam weet te vertellen. We bezichtigen het station en lopen nog even naar het centrum van Veendam.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Er vertrekt net een stoomtrein    

Museum spoorlijn S.T.A.R

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Spoorwegstation Veendam  

click om te vergroten click om te vergroten De Museumspoorlijn S·T·A·R  rijdt sinds 1994 met een historische stoomtrein tussen Veendam en Musselkanaal. Deze verbinding werd tot in de tachtiger jaren door de NS gebruikt. Het spoor loopt nagenoeg geheel langs de grens tussen Groningen en Drenthe, de Semslinie, en doorkruist daarmee de streek die bekend staat als de Veenkoloniën van Oost-Groningen. Met een lengte van 26 km is het de langste museumlijn van Nederland. Een unieke lijn met veel kunstwerken over de vele wijken en kanalen.

Veendam centrum

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

De ligplaatsen in Veendam

click om te vergroten In het centrum van Veendam worden mooie passanten ligplaatsen gemaakt en zijn bijna klaar.
   
click om te vergroten Terug op de boot wat eten en dan een tank diesel halen bij de Tango aan de overkant van de weg. Net als we de diesel in de boten hebben gegooid komt de oom van Marga aan. We hebben een fijne middag want het weer is weer prachtig.
's-Avonds nog een barbecue en net als we koffie aan het drinken zijn, barst er een bui los met harde windstoten.  

Terug naar zaterdag 5/7 HOME Verder naar maandag 7/7

DAG 8

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
vrijdag 4-7-2008      
Vertrek Kloosterveen 09:02   Urenteller 4389h36m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
12 Peelo 09:39 09:45 09:56
13 Vries 11:27 11:42 11:55
14 De Punt 12:07 13:00 13:12
Afstand 29Km Totale afstand 348Km  
Motoruren 04h17m Totaal motoruren 34h28m  
Reistijd 05h58m Totale reistijd 42h49m  
Aankomst Groningen 15:00    
 


Dag 8 Vrijdag 4/7
Toch een rustige nacht gehad, ondanks de fabriek en de weg naast de aanlegplaats. (zie onderstaande foto's)

click om te vergroten click om te vergroten
Aanleg voor Assen in de verte brug kloosterveen Rw A28


Assen

Om 9uur gooien we los en gaan richting Groningen. Dat is ongeveer 20km varen.

Sluis Peelo

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

 Stukje geschiedenis sluis Peelo uit Assen

Het was Donderdag (29 Mei 2008) extra druk bij de gerenoveerde sluis Peelo, want er werd ter gelegenheid van de renovatie van het hele sluisterrein door gedeputeerde Rob Bats een passend kunstwerk onthuld. Dat deed hij in samenwerking met ontwerper Alphons ter Avest van de Toetertoren, zoals het kunstwerk heet. Net buiten de sluis aan de kant van Marsdijk lag een motorboot van de provincie aan de steiger uitnodigend te wachten op gedeputeerde en kunstenaar die, eenmaal aan boord, enkele ogenblikken later de sluis binnenvoeren. Dat was allemaal vanaf de kant te zien, maar ook in het gerenoveerde sluiswachters huisje vanwege de aanwezigheid van een monitor. De sluisdeuren sloten zich en al heel snel daarna hoorden de toekijkers de eerste lage tonen ten teken dat het water ging stijgen. De sluis moet een verval van meer dan vijf meter overbruggen, maar dat gaat toch redelijk vlug, want de volgende toeter diende zich al spoedig aan en konden schipper en bemanning de sluis op het niveau van het kanaal de boot verlaten. De reacties van de genodigden, omwonenden en toevallige voorbijgangers waren bemoedigend positief. Er was weinig lawaai, maar de tonen waren toch goed te horen en het geheel past goed in de omgeving. Gedeputeerde Rob Bats sprak de belangstellenden na de sluisvaart nog even over het belang van goed onderhouden vaarwegen en bood de kunstenaar een mand met streekproducten aan en een doosje scheepsknopen van drop met daaraan gebonden een mooie foto van de Toetertoren met achterop de naam van de kunstenaar en een uitleg hoe de Toetertoren werkt. Ook de andere aanwezigen kregen eenzelfde doosje aangeboden. Direct na de opening waren er al een paar boten die even in de wacht hadden gelegen, die gezamenlijk vanaf de Peelokant de sluis in voeren. Zo konden ook de andere tonen worden beluisteren.
De recreatieschippers kregen van de sluiswachter ook een doosje scheepsknopendrop aangeboden. Ontwerper Ter Avest zorgde verder nog voor een uitleg over hoe zijn werk tot stand is gekomen. Toen hij de opdracht kreeg om een kunstwerk bij de sluis te maken kwam hij op het idee deze toren te maken toen hij hoorde dat er geen akoestisch signaal  meer zou gaan klinken als teken van het begin van het schutten. Dat vond hij wat al te mager en daarom ontwierp hij vijf toeters, die alle een andere lengte en vorm hebben en een ander geluid voortbrengen. Bij hoog water begint het met een hoge toon met bij elke meter verandering een nieuw geluid, en bij laag water is de toon laag.
click om te vergroten

De toeters hebben een lengte variérend van 2,50 tot 3,20 meter. De toetertoren zelf is 7m 50 hoog. De toren is van zandgegoten aluminium, de toeters zijn aan de binnenkant glanzend. Door de tijd zal het geheel door de invloed van het weer lichter van kleur worden. Tijdens de afsluitende drankjes en hapjes waren alle aanwezigen het er over eens: de Sluis Peelo zal het met de Toetertoren bij het straks rijzende aantal recreatievaarders goed doen. Nergens in het land worden zij geconfronteerd met zo'n originele sluisgang. Daar mag praktisch kunstenaar Alphons ter Avest best een compliment voor krijgen.  Assen is sinds donderdag 29 mei met recht een echt kunstwerk en kunstig werk rijker geworden.


click om te vergroten

click om te vergroten

Sluis Vries

Onderweg zien we een visser die zijn gevangen vis aan een reiger voert. De reiger staat rustig te wachten op de volgende vangst.

 

click om te vergroten

De Witte Molen bij Glimmermade (een poldermolen uit 1892) is een baken voor automobilisten die over de A28 naar Groningen rijden. De molen, die in 2003 geheel is gerestaureerd, staat aan het Noord-Willemskanaal.

In Groningen heb je een centraal meldpunt, van waaruit alle bruggen bediend worden. Ik roep dit meldpunt op en alle bruggen worden als we er in buurt komen snel bediend. We moeten wel de mast strijken voor de bruggen van 2m70. We willen bij de jachthaven Oosterhaven overnachten. Door de stad Groningen varen is altijd weer een belevenis, want er is werkelijk van alles te zien. Het aantal fietsen in deze stad is enorm. We passeren de Aldi en Action waar je voor de deur kan afmeren.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Groningen

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Bij de jachthaven aangekomen worden we door de havenmeesteres vanaf de kant gedirigeerd naar een aanlegplaats. Ze komt ons helpen bij het aanleggen en wat informatie geven over de haven. Er is water met een slang op het steiger en er zijn mooie douches op de wal. Het havengeld van 11Euro50 en 1Euro50 per persoon toeristenbelasting moet in de watersportwinkel tegenover de haven betaald worden. Hier moet je ook een sleutel huren voor de douches (10Euro borg voor de sleutel) De douches kosten 50Eurocent voor 5minuten. De doucheruimte ziet er netjes uit en er zijn vier douches en vier toiletten. Je kan je er ook goed wassen en scheren aan wasbakken. We trekken de stad in en gaan uit eten. s-Avonds nog een wandeling over de haven en weer is er een dag voorbij.

Terug naar donderdag 3/7

HOME

Verder naar zaterdag 5/7