Dit zijn de dagverslagen 2007

DAG 11

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 

 
dag 11 10-7-2007      
         
Vertrek Mouzon 08:52   Urenteller 4240h48m
         
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
48 sl34 L'Ama pk130,7 09:38 09:38 09:50
49 sl33 Pouilly pk137,8 10:33 10:33 10:42
50 sl32 Inor pk142 11:11 11:11 11:21
51 sl31 Stenay pk149 15:03 15:03 15:12
52 sl30 Mouzay pk152 15:32 15:32 15:40
53 sl29 Sep pk155,5 16:03 16:03 16:12
54 sl28 Dun pk161 16:51 16:51 17:01
55 sl27 Warinvaux pk164 17:12 17:12 17:24
56 sl26 Liny pk165,6 17:34 17:34 17:44
         
Afstand 43Km Totale afstand 574,5Km  
Motoruren 5h11m Totaal motoruren 67h49m  
Reistijd 6h14m Totale reistijd 83h32m  
         
Aankomst PK166,5 17:56    
 


Dinsdag 10/7
om negen uur weg uit Mouzon. Het is hier weer prachtig varen. Er staat wel een koude wind, maar het is te doen om buiten te sturen. Bij km pk131 is een mooie aanlegplaats waar wij al een paar keer hebben overnacht. Wij willen vandaag naar Dun varen en hebben jammer genoeg geen tijd om hier nog een nacht te blijven.
 

click om te vergroten   click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Weg uit Mouzon   Mouzon Overloop bij Mouzon Gezien vanuit Mouzon

 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  aanleg achter sluis l 'Alma pk131 Tussenstop Stenay


Om 12:05 leggen we aan in Stenay. We willen bierbrood kopen. In Stenay heb je namelijk een mooi biermuseum en de plaatselijke bakker bakt brood met bier. Een paar jaar geleden hadden we zo'n brood gekocht en het smaakte heerlijk. We worden vriendelijk ontvangen door een Nederlander die hier een paar maanden met zijn boot ligt. Zijn zoon heeft de watermolen gekocht die iets verderop staat en er een hotel restaurant van gemaakt. We bezichtigen het dorp en doen boodschappen. Er zit een grote supermarkt in het centrum. Hier kopen we ook bier uit Stenay. Ik kan zeggen een heerlijk biertje. Terug bij de boot lekker ijs eten wat we in de supermarkt hebben gekocht en na het eten vertrekken we om 14:55 uit Stenay.
 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Watermolen Stenay

 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
      Handbediende sluizen


Bij het stadje Dun ligt het steiger dubbeldik vol. We varen door want in Frankrijk zijn in de kanalen mooie plekken zat. Wel jammer want we wilden een fietstocht naar de kerk maken die boven Dun staat en waarvandaan je een prachtig uitzicht hebt. Iets voor Dun bij pk 161 staat een dieselpomp aan het water bij een verhuurbedrijf van boten.
Sluis 27 Warinvaux op pk164 is weer handbediend en we helpen de sluiswachter met de bediening. Toch wel weer even wennen om op de kant te klimmen om de deuren dicht en open te draaien. Joop maakt een foto van een bezweet sluiswachterhulpje.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Canal de l 'Est    


Bij pk 166 is aan bakboord een oude los/laad kade waar we aanleggen. Je ligt hier prachtig in de bossen en tussen de graanvelden. Wat zullen we vannacht rustig slapen. Joop en ik maken een wandeling en we zien een Das nog geen drie meter voor ons, uit een hol komen. De Das is net zo verbaasd als wij. Hij is een hol aan het graven en komt met stenen voor hem uitduwend het hol uit. Natuurlijk ligt mijn camera in de boot. Voor ons is dit echt een belevenis. Het zit hier vol met wild, want overal waar we lopen, zijn wildsporen te zien. Later vertellen we bij een lekker wijntje op de kant over onze ontmoeting. Hieronder een foto van een Das die ik op internet heb gevonden.

De sterke klauwen van de voorpoot van de das worden gebruikt bij het graven van het dassenverblijf, de burcht. Een burcht wordt bij voorkeur gegraven in bebost terrein, omgeven door grasland. Bij burchten in heuvelachtig terrein is de burcht meestal op het zuidoosten gelegen. Aan de voet van de helling is veelal water te vinden. De woonkamer, die meestal met schoon plantenmateriaal is gestoffeerd noemt men de ketel. Zo’n ketel kan drie meter diep liggen en vijf tot tien meter van de ingang. Er zijn burchten gevonden met meer dan 40 uitgangen en een totale ganglengte van meer dan 100 meter. Zo’n burcht wordt door generaties van dassen over een periode van tientallen jaren gebruikt. De meest geschikte plaatsen voor dassenburchten zijn die plekken waar hoge grond over gaat in lage grond en de bodem uit zand bestaat. In Nederland komen de riviervalleien het meest in aanmerking.

 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Aanleg bij pk166 3km voorbij
Dun sur meuse
   


Een prachtige aanlegplaats.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
     

 

Terug naar maandag 9/7 HOME Verder naar woensdag 11/7

DAG 10

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 

 
dag 10 9-7-2007      
Vertrek Lumes 09:15   Urenteller 4236h35m

sluis nr.

sluisnaam aankomst invaart uitvaart
42 sl40 Dom le Mesnil pk94,7 10:04 10:04 10:10
43 sl39 Donchery pk99,6 10:40 10:40 10:46
44 sl38 Villette pk103,3 11:13 11:13 11:18
45 sl37 Sedan pk107 11:43 11:43 11:49
46 sl36 Remilly Aillicourt pk112,7 12:25 12:25 12:38
47 sl35 Mouzon pk122,4 13:39 13:39 13:51

Afstand

35,5Km Totale afstand 531,5Km  

Motoruren

4h13m Totaal motor uren 62h38m  

Reistijd

4h43m Totale reistijd 77h18m  
Aankomst Mouzon 13:58 Liggeld 7Euro50
 

Maandag 9/7 passeren er twee spitsen als we om 09:00 weg willen varen. We besluiten nog een kwartier te wachten om de spitsen wat voorsprong te geven zodat we geen last van ze hebben bij de volgende sluis. Het zijn spitsen die grond ophalen bij de bouw van een nieuwe stuw in Charleville.
Als we 10minuten gevaren hebben, liggen de spitsen langs de kant om hun lading te lossen, dus dat is een mazzel. De sluizen verlopen erg snel en we hebben een zonnetje. We passeren diverse meertjes waar je niet op kan omdat er meestal lage bruggen voor liggen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Lumes   Weg uit Lumes
 
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten

Diverse meertjes Sluiswachterhuisje Plantje in sluismuur Stuw
 
We zien onderweg mooie aanleg plekken in de natuur.
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Ingang Can des Ardennes     Sluis Donchery
 
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Sluiswachterhuisje Donchery      
 
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Sluis Remilly Aillicourt   Sluis Remilly Aillicourt  

In Sedan liggen maar drie jachten. Wij slaan dit jaar Sedan over want we willen overnachten in Mouzon. Sedan is zeker de moeite waard om aan te leggen en de stad en het fort eens te bekijken. Er zijn in de arm van de Maas waar de stuw in zit na sluis Sedan bakboord uit, goede aanlegplaatsen. Let wel op de stroom die hier kan lopen als u gaat  aanleggen. Net na sluis Sedan blijven er een paar kanoërs op mijn golven mee surfen tot het meer net even voorbij Sedan. Daar trekken ze de kano's over de dijk het meer in.
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Kano's surfen op de golven   Mouzon Iets te smal

Om 13:58 leggen we aan in Mouzon. Tot onze verbazing ligt er niemand. Er staan wel een paar campers langs de kade, maar die gaan later weg. Normaal is het hier erg druk en moet je dubbel liggen. Wij varen het haventje zo ver mogelijk in. Als Joop wil keren komt hij met zijn davits in een boom te zitten en versiert zijn boot. We zetten de tafel en stoelen buiten en drinken eerst een lekker Frans wijntje. Dan wandelen we door stadje en doen wat boodschappen. We bezichtigen de Notre Dame van Mouzon en gaan nog even bij de office de toerisme langs. Ondertussen is de lucht zwart geworden en komt er een pittige onweersbui aan. We moeten rennen om droog bij de boot te komen. Er komen nog drie boten bij en om acht uur worden we geroepen om in het havenkantoor 7Euro50 te komen betalen. Als 's-avonds het weer een beetje opgeknapt is maken we nog een wandeling door Mouzon. Je ligt hier erg rustig en er is een douche in het havenkantoor. Elektra op de kade en één waterslang bij het havenkantoor.
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Kade Mouzon Kade Mouzon Mouzon Mouzon, Notre Dame
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Mouzon, Notre Dame     Onze fotograaf
 

 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Office de Tourisme    

De Abdijkerk in Mouzon
Deze oude abbatiale, gebouwd door de paters Benedictines in de XIII eeuw, is een van de mooiste in gotische stijl van de Ardennen: een toren van 32 m hoog , orgel van Moucherel uit de XIII eeuw.

 
 
click om te vergroten click om te vergroten

Mouzon is gelegen in het noorden van de Franse Ardennen. In het oude Mouzon bevinden zich rijkdommen uit de geschiedenis en architectuur zoals: De vroeg gotische abdijkerk uit de 13de eeuw, het abdijklooster met mooie Franse tuinen, de oude stadspoort Porte de Bourgogne en oude panden uit de 17de eeuw.

 

Orgel uit de 13de eeuw    

MOUZON, een oude Keltische haven aan de Maas werd in Romeinse tijden een belangrijke etappe om de heirweg Reims-Trier. Benedictijnenmonniken vestigden er zich in 971. De huidige vroeggotische abdijkerk werd gebouwd van de 13de tot de 15de eeuw naar een plan dat sterk gelijkt op dat van Laon. Zoals overal in Frankrijk werd de abdij gesupprimeerd tijdens de Franse Revolutie. De kloosterlingen zijn nooit meer teruggekomen. De nog overblijvende kloostergebouwen worden vandaag gebruikt door de gemeentelijke administratie en de kerk die nog altijd "abbatiale" genoemd wordt, doet dienst als parochiekerk. Het orgel is hét pronkstuk van het kerkinterieur.
Het orgel van Mouzon werd gebouwd van 1723 tot 1725 door Christophe Moucherel. Geboren te Toul in 1686, aanvankelijk schrijnwerker, draaier en lettergieter.

In 1985 wordt beslist een integrale restauratie uit te voeren met reconstructie van de ontbrekende elementen volgens de principes van het traktaat van Dom Bádos uit 1766. Op dat ogenblik blijft er van Moucherel oorspronkelijke instrument niet zoveel meer over : het buffet, delen van de mekaniek, de pedaalwindladen, de Flête 6' en 12' van het pedaal. Merkwaardig is de nieuwe windvoorziening met vier keilbalgen waarop geen ventilator werd aangesloten. Deze wordt door een elektrische motor bewogen, net zoals de orgeltrapper dat vroeger zou hebben gedaan. Windvoorziening én de nerveuze intonatie geven de organist alle ruimte om de aanspraak van de pijpen te controleren. Het "ademen" van de balgen is op stille ogenblikken in de opname te horen als een regelmatige zachte slag.

 
Terug naar zondag 8/7 HOME Verder naar dinsdag 10/7

DAG 8

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 

 
dag 8 7-7-2007      
Vertrek Vireux-Wallerand 09:53   Urenteller 4225h59m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
27 55 Montigny pk17 10:16 10:16 10:25
28 54 Fápin pk22,5 11:04 11:04 11:12
29 53Vanne-Alcorps pk25,5 11:38 11:38 11:45
30 52 L'Uf pk30 12:28 12:28 12:37
31 51 Revin pk33 12:58 12:58 13:18
32 50 Revin pk39 14:11 14:11 14:30
         
Afstand 26Km Totale afstand 446Km  
Motoruren 3h54m Totaal motoruren 51h43m  
Reistijd 4h47m Totale reistijd 63h57m  
         
Aankomst Revin 14:40 Liggeld 4Euro25
 

Zaterdag 7/7 worden we pas om 08:40 wakker. De zon schijnt al lekker en er is bijna geen wind. Dat belooft een heerlijke dag te worden. Snel douchen in de capitainerie en Mar doet daar ook nog even de was.  Cor en Joop waren al vroeg op en zijn al klaar. De vrouwen gaan naar de bakker en dan gooien we los om 09:53. We willen vandaag naar Revin varen.  Het stroomt iets minder dan gisteren. Ondanks dat hebben we toch veel tegenliggers die weer terug naar Nederland gaan.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
         
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten    

Bij Haybes pk25 kan je goed liggen maar er liggen geen jachten en ook bij Fumay liggen maar drie jachten terwijl normaal de gehele kant dubbel ligt.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Kaai bij Haybes       Ontvanger voor sluis

Bij de grenssluis hebben we een afstandbediening gehad waarmee we alle sluizen zelf kunnen bedienen. Een honderd meter voor de sluis staat een ontvanger waar je de afstandbediening op moet richten. Je drukt dan op een knop op de afstandbediening en de sluis gaat op rood /groen en wordt in werking gesteld. Als de sluis klaar is, gaat het licht op groen en kun je invaren. In de sluis zitten twee stangen met de kleur rood en groen. Je ligt de groene stang iets op en de sluis gaat in werking. De rode stang is voor noodgevallen. Als je die opligt stopt de schutting en moet er iemand komen om hem weer in werking te stellen.  De snelheid waarmee je schut ligt dus een beetje aan je zelf hoe snel je met z'n tweeën invaart en vast ligt. Wij hebben dit zoveel keren gedaan dat het bij ons in een behoorlijk snel tempo gaat. We hebben gelukkig nog nooit de rode stang hoeven te bedienen.

click om te vergroten click om te vergroten   click om te vergroten
Kaai Fumay Fumay  
Bocht na Fumay


click om te vergroten
 

click om te vergroten
Er was een delta vlieger in de Maas geland die met deze roeiboot gered werd.
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Stuw bij sluis l'Uf Prachtig varen  

De sluizen lopen lekker. De boeien in het stuk Maas naar Revin liggen onder water door de stroom. Het is goed uitkijken zo'n boei niet te overvaren.  In Revin aangekomen kunnen we kiezen waar we willen liggen want ook hier is het stil. We worden geholpen met aanmeren en Joop gaat naast mij liggen. We zijn gewend dat het hier s-avonds erg druk is en gaan daarom maar alvast dubbel liggen. Deze haven heeft een nette was gelegenheid, de douche zit bij het liggeld en als s'-avonds het liggeld opgehaald wordt, kan je ook water tanken. Het liggeld is voor ons 4Euro25. Vlak bij de haven zit een grote supermarkt met benzinestation. We doen boodschappen en luieren met een wijntje de verdere middag op de haven. Ik haal later nog een yerican met 34liter diesel voor 1euro17 de liter. s'-Avonds is het te koud om op de kant te zitten. Joop en ik maken nog wel een wandeling door het stadje.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Revin haven

  Winkelen in Revin

 

Straatnaam haven Revin.



Boeien die bijna onderwater zitten bij Revin

 

click om te vergroten Revin

 

Terug naar vrijdag 6/7 HOME Verder naar zondag 8/7

DAG 9

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 

 
dag 9 8-7-2007      
Vertrek Revin 09:00   Urenteller 4229h53m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
33 sl49 Orzy pk40,6 09:20 09:20 09:29
34 sl48 des Dames de Meuse 10:02 10:09 10:26
35 sl47 la Commune pk50 11:00 11:00 11:07
36 sl46 Monthermé pk54,2 11:35 11:56 12:08
37 sl45 de Levrézy pk63,7 13:13 13:13 13:19
38 sl44 Joigny pk70 13:58 14:06 14:14
39 sl43 Montcy pk79 15:15 15:15 15:23
40 sl42 Mézieres pk81,3 15:40 15:40 15:50
41 sl41 Romery pk84,2 16:11 16:11 16:18
Afstand 50Km Totale afstand 496Km  
Motoruren 6h42m Totaal motoruren 58h25m  
Reistijd 8h38m Totale reistijd 72h35m  
Aankomst Lumes pk88 17:38    
 

Zondag 8/7 als we om 8uur opstaan, hangt er nog een behoorlijke nevel in het dal. We vertrekken om 09:00uur. Bij de eerste sluis komt er nog een derde boot bij die mee wil schutten. We moeten behoorlijk improviseren om voorin de sluis vast te kunnen maken. Ik klim de trap op om een touw voorin de sluis op een bolder te zetten. Er zit een brug over de sluis waardoor dit niet zo makkelijk is. Eigenlijk is het niets om met drie boten deze sluizen te doen.

  

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Revin s'-ochtend Revin Sluis Orzy pk41

 

  click om te vergroten We willen vandaag weer eens barbecuen en zullen dus in de loop van de dag een geschikte aanlegplaats moeten vinden. We doen nog vier sluizen met drie boten, want de derde boot gaat bij Château Regnault aanleggen. Hier is bakboord een mooi geliefd steiger bij pk63. Iets verderop is bakboord een muur waar je ook goed kan aanleggen. Zowel aan het steiger als aan de muur ligt niemand. Ik vind het tot hier prachtig varen.  
  Tuintjes langs de Maas    

 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Brug d'Anchamps pk43,5 Spoorbrug pk45 Sluis Dames des Meuse pk46

 

Langs de kanalen bovenstrooms de sluizen staan enorme dennen. Het is hier niet erg breed en als je een spits tegen komt is het omdat de kanten ondiep zijn niet zo makkelijk om hem te passeren. Maar tegenwoordig zie je hier bijna geen spitsen meer. De sluizen lopen goed en we willen vandaag Charleville Mezieres passeren omdat we gehoord hebben dat daar werkzaamheden aan de sluizen zijn. Inderdaad zijn ze een nieuwe sluis of stuw aan het maken in Charleville.

 

  click om te vergroten click om te vergroten
     
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Sluis Dames des Meuse pk46 Boven sluis Dames des Meuse  

 

De Andennen is een land van legenden. Men zegt dat er hier achter elke steen een verhaal schuil gaat. Er komen denkbeeldige wezentjes voor, zoals de "pie-pie-van-van" of de "nutons" : de eerstgenoemden doen u 's nachts in het bos verdwalen volgens zeggen,  de anderen zetten 's nachts nieuwe zolen onder u schoenen of repareren uw pannen. Sommige mensen beweren dat ze tegenwoordig volledig verdwenen zijn, anderen denken van niet. Wie weet, het bos is zo groot.

 

  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Spoorbrug pk48,5   Boven sluis Monthermé

 
 
  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Monthermé Monthermé Rivier Semois
 
In Revin hadden we gehoord dat een week geleden het water daar zo hoog had gestaan, dat varen verboden was. Volgens de verhalen kwam dit doordat waterplanten uit het riviertje de Semoi de stuwen had verstop. Later hoorde ik het verhaal dat er  langs de Maas gemaaid was en dat deze plantenresten de stuwen had verstopt. Al meerdere malen hebben wij meegemaakt dat er inderdaad langs kanalen gemaaid werd en alle afval in het kanaal terecht kwam. Voor de waterpomp van de motor was dit niet zo'n beste tijd.
 
  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Sluis Joigny pk 70   Sluis Joigny pk 70
 
In de Semoyvallei vindt men een stenenpartij die men overal in de Ardennen "Roc la Tour" noemt. Maar iedereen beneden weet dat hun echte naam  "het kasteel van de duivel" is. Het is een kasteel dat de duivel zich verplichte in één nacht te bouwen, om de liefde van een man voor zijn schone te bevredigen. Geholpen door alle kwade geesten uit de omringende bossen gaat hij aan het werk. Bij de dageraad wordt de schone beneden de rivier gewekt door het lawaai van de laatste werkzaamheden. Ze steekt de binnenplaats over om wat beter te kunnen kijken en wekt de haan die kraai zodat de zon opkomt. De duivel heeft z'n kasteel niet af, er mist nog één steen. Hij is woedend en geeft een schop tegen het bouwsel en vernietigt het in één enkel ogenblik. Tegenwoordig resten er nog slechts enkele stenen.
 
 
  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Bediening sluis Hoge waterstanden op de sluis Aiglemont pk77  ligplaats
 
Bij Aiglemont hebben we al eens overnacht. Je kan daar goed met de kop aan een graswal liggen met achter een anker uit. De wandeling naar Aiglemont wordt beloond met een prachtig uitzicht.

 
click om te vergroten

In sluis 42 Mezieres worden onze touwen aangepakt. Dit is een hoge sluis zonder bolders in de muur.


Rechts: Lumes      

click om te vergroten
 
 
We komen om 17:38uur aan bij het stadje Lumes waar een mooi steiger in de rivier ligt en nog drie plekken vrij zijn. Er liggen alleen gepensioneerden aan dit steiger. We gaan gauw barbecuen, want er komen donkere wolken aan. Gelukkig blijft het droog tijdens het eten.
s'-Avonds wandelen we door het dorp, maar er is niets te beleven. Je ligt hier wel rustig.

 
Terug naar zaterdag 7/7 HOME Verder naar maandag 9/7

DAG 7

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 

 
dag 7 6-7-2007      
Vertrek Waulsoort België 09:54   Urenteller 4221h44m

sluis nr.

sluisnaam aankomst invaart uitvaart
21 Waulsoort pk8,9 09:59 10:47 11:04
22 Hastiëre pk4 11:35 11:35 11:49
23 59 les 4 cheminées  pk0 12:16 12:24 12:46
24 58 les 3 Fontaines  pk7 13:30 13:41 13:51
25 57 Ham  pk8 13:59 14:10 14:28
26 56 Mouyon  pk13 15:04 15:04 15:13
Afstand 25Km Totale afstand 420Km  
Motoruren 4h15m Totaal motoruren 47h49m  
Reistijd 5h31m Totale reistijd 59h10m  
Aankomst Vireux Wallerand 15:25      Frankrijk Liggeld 6Euro10
 

Vrijdag 6/7 zien we om 15 voor negen een bootje langskomen die van boven komt, dus we gooien snel los. Helaas bij de sluis aangekomen is hij al aan het terug schutten. Het stroomt enorm en we gooien de boten in de sluis entree tegen de kant. En dan maar wachten want het duurt bijna een uur voor er een spits aan de andere zijde arriveert. Ja je zal als sluiswachter nog even op een knop moeten drukken om ons nog even te schutten. We leggen de boten vast aan de struiken die langs de kant groeien. Eenmaal door de sluis zien voor sluis d'Hastiére stuurboord een mooie ligplaats. Deze sluis gaat trouwens een stuk sneller. Het lijkt er op dat bij ETS Leonard in Hastiére voor de grenssluis van frankrijk witte diesel getankt kan worden, want er staat een bord DIESEL. Wij hebben voorlopig nog genoeg en varen door naar de grenssluis. Er is trouwens ook geen jacht te bekennen op dit stuk Maas.

click om te vergroten click om te vergroten

Sluis Hastiëre

click om te vergroten
       
  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Stuw bij sluis Hastiére Tol betalen in sluis les 4 cheminëes eerste sluis frankrijk
 
click om te vergroten Links: Grenssluis les 4 cheminëes.

Rechts: Net voor Givet is er een smalle doorgang met brug naar de Maas. Het stroomt hier behoorlijk let dus op.

click om te vergroten
 
Tunnel tussen sluis 58 les 3 Fontaines en sluis 57 Ham
 
   

 

  click om te vergroten
De sluiswachter van de grenssluis heeft niets te melden over stremmingen op de Maas door hoog water.  Op de foto hiernaast is te zien hoe prachtig het varen is op dit stuk maas. In Givet liggen ook niet veel jachten. Later horen we van andere mensen dat het niet zo makkelijk was om met deze stroom bij de jachthaven van Givet in een box te varen en ze behoorlijk wat verfschade op liepen. De eerste sluis na Givet loopt niet zo lekker. Dit is een sluis waar ze altijd de schuif volaan open zetten en je de boot voorin de sluis bijna niet vast kan zetten. Er volgt dan een tunnel die met lichten geregeld wordt en gelijk weer een sluis. Er ligt een jacht in en we moeten ons 10minuten in dit smalle stuk kanaal met de stroom van de sluis uit de kant houden. Als we zelf geschut zijn gaat de deur boven niet meer open. Ik ga de sluiswachtster helpen en er blijkt een stuk boomstam achter de deur te zitten. Ook Joop is gekomen en we halen samen de boomstam weg. Dan blijkt de deur niet meer open te gaan omdat de hydraulische cilinder los is gekomen van de deur.
 

We laten de sluiswachtster de hydraulische cilinder bedienen zodat hij weer tegen de deur staat en bevestigen de pen die de cilinder verbindt met de deur. Deze pen was er uitgevallen omdat hij niet geborgd was. De deur gaat nu in ieder geval open. Ondertussen is er een andere sluiswachter bijgehaald waar wij het probleem aan vertellen en die toezegt de borgpen te laten plaatsen. We varen verder naar de volgende sluis. Het invaren van de sluizen valt toch niet mee met deze stroming omdat  er bij sommige sluizen maar een klein piertje naast de sluis ligt die de stroom een beetje breekt.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

We zien bij Vireux Wallerand een goede ligplaats en besluiten daar te gaan overnachten. Achter twee Nederlandse jachten die er al liggen zijn nog twee plaatsen waar we aanmeren. We peilen later het water langs de gehele kant en meten een diepte van ongeveer 80cm. Het kost hier 6Euro per nacht en je kan voor dit geld ook nog douchen. De capitainerie is 's-ochtends en 's-avonds een paar uur open. Er staat ook een wasmachine.

  Capitainerie de Vireux-Wallerand
Eau, Électricité, douches, sanitaires, machines á  laver et rampe de mise à eau.
8 rue du Chäteau á 08320 Vireux-Wallerand
 03 24 40 59 54 ou Mairie de Vireux-Wallerand 03 24 41 60 77

Een rustige ligplaats.

 

  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
      Capitainerie de Vireux-Wallerand

Het weer wordt steeds beter en na een wijntje te hebben gedronken verkennen we de omgeving. Er is niet zo veel te beleven. Aan de overkant zitten een paar restaurantjes en is het stadje tegen een heuvel gebouwd. Aan onze kant is er een kasteel wat als hotel wordt gebruikt en een oude vesting. Tevens zijn er een paar winkels waaronder een slager en een bakker. De vrouwen kunnen morgenochtend vers brood halen.

  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
       

We gaan 's-avonds aan de overkant uit eten bij Le Grain de Sel. Het is recht tegenover de boot zoals op het kaartje van het restaurant te zien is. We kunnen er met Nederlands terecht want de eigenaresse is een Nederlands sprekende Belgische. We eten er prima.

  click om te vergroten

 

  click om te vergroten   click om te vergroten click om te vergroten
      Capitainerie de Vireux-Wallerand  

 

  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Aan de overkant ligt het stadje tegen een berg.    

 

  <click om te vergroten Vireux-Wallerand

 

Terug naar donderdag 5/7 HOME Verder naar zaterdag 7/7