DAG 31

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

dag 31 30-7-2007
Vertrek Nassau 09:52   Urenteller 4307h33m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
127 Nassau   10:07 10:15
Motoruren 02h25m Totaal motoruren 131h48m
Reistijd 03h08m Totale reistijd 161h57m
Aankomst Lahnstein 13:00 Liggeld 7Euro80

Maandag 30/7 de terugreis is begonnen. Maar we gaan vandaag als alles goed gaat eten bij Maximilians. We hebben gisteravond overlegd hoe we de terugreis gaan doen en we willen vandaag overnachten in Lahnstein. Onze gastheer is er niet en we schrijven een bedankbriefje. Om even voor 10uur als de sluis gaat draaien maken we los. Tegelijk met ons maakt er ook een Duits jacht los. Ook zij gaan richting Lahnstein. We kunnen precies met z'n drieën in de sluis, dus we zullen de reis naar Lahnstein met z'n drieën maken. De sluizen verlopen vlot en er staat een behoorlijke stroom door de regen van gisteren, dus we vliegen terug. Voor de sluis is er nu een behoorlijke dwarsstroming.
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Wachten voor sluis nr1 Nassau

Terug door Bad-Ems Fontein Bad Ems   Kunstlerhaus Schloss Balmoral

In sluis Ahl kunnen maar twee schepen, zodat Joop even moet wachten. Wij wachten achter de sluis en het Duitse jacht vaart door. We doen sluis Lahnstein (de laatste) met z'n tweeën.

Emser Bergbaumuseum     Sluis in de Lahn

Om één uur zijn we al in Lahnstein. We gaan bij de jachthaven in de monding liggen, zodat we morgen geen sluis hoeven te nemen als we de Rijn op willen. Er is gelukkig plaats zat. Als we net aangelegd hebben zien we dat dit toch niet zo'n fijne aanlegplaats is en je beter door de sluis kan gaan. Waarom? Als je de foto hieronder bekijkt zie je een spoorbrug achter ons liggen. De treinen donderen daar dag en nacht over heen. Slaap ze.

Lahstein jachthaven

Bootshausanderlahn

We eten wat en gaan boodschappen doen bij Globus een enorme supermarkt. We hebben een heerlijke middag want we kopen bij Globus ook verschillende wijnen die dan even in de boot geproefd moeten worden. Na het testen worden Joop en Jan er op uitgestuurd om een paar dozen van de lekkerste wijn op te halen. Slingerend voldoen wij aan deze taak. De Globus zit gelukkig maar een 100m van de boot. Met een karretje sjouwen wij de wijn aan boord. Hopelijk geen douane controle op de Rijn, ze zouden kunnen gaan denken dat we op wijn willen gaan varen!

Na deze gezellige middag gaan we op zoek naar Maximilians. Bij w.s.v De Vijf Sluizen is er ons verteld, dat we daar zeker heen moesten om te eten en te drinken. We lopen richting Rijn  en volgen het looppad langs de Rijn naar beneden. Bij km 587, één km van Lahnstein zit aan de Rijn Maximilians. Marga moet het onderweg nog wel even vragen of we goed zitten, maar de Duitsers weten van Maximilians, dus we zitten goed. Maximilians is een grote uitspanning waar ook feesten in de tuin worden gegeven. Zie foto's. We kunnen niet anders zeggen dan prima eten en drinken en erg gezellig. Een aanrader. Volgegeten lopen we weer terug langs de Rijn en nemen laat nog een afzakkertje bij de boten.
Naar Maximilians Langs de Rijn genomen.   Proost

Maximilians

Biertje   Haksje!>

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Morgen de Rijn weer op.

click om te vergroten Dit is een kaartje van de Lahn. Wij vaarden van Lahnstein naar Nassau en terug. Dit is 2x 22km.