DAG 13
|
VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo
|
HOME |
Vertrek |
Pk190 09:03 |
|
Urenteller |
4248h47m |
sluis nr. |
sluisnaam |
aankomst |
invaart |
uitvaart |
62 |
Sl 20 Bras pk196 |
|
09:46 |
09:54 |
Afstand |
13,5Km |
Totale afstand |
621,5Km |
|
Motoruren |
01h35m |
Totaal motoruren |
72h12m |
|
Reistijd |
01h41m |
Totale reistijd |
88h48m |
|
Aankomst |
Verdun pk203,5 |
10:44 |
|
|
|
Donderdag 12/7 willen we naar Verdun varen. We gooien om 9uur los. Het is dan wel wat werk om de grondpennen van aarde te ontdoen en de touwen schoon te maken die vol met gras en distels zitten. De Maas loopt hier weer vlak langs het smalle kanaal. We hebben maar één sluis tot Verdun.
|
|
Kanaal de L'est |
Maas |
Om 10:44 zijn we al in Verdun. Alle ligplaatsen zijn bezet en we willen niet dubbel liggen. Net na de brug als je Verdun uitvaart, zijn bakboord een paar ligplaatsen waar je eigenlijk niet mag liggen. Omdat er al twee boten liggen, besluiten we er achter aan te sluiten. Je ligt hier aan een buitenbocht, maar er is toch geen scheepvaart. Maar ja, we liggen er nog maar net en er komt al een spits voorbij. Gelukkig heeft hij ruimte zat om de bocht te nemen. We bekijken de stad (erg gezellig) en bezoeken het overwinningsmonument bij de oude wal uit de XIIde eeuw.
De Slag bij Verdun wordt de grootste uit de wereldgeschiedenis genoemd. Nooit is er zo langdurig, met inzet van zoveel mensen, strijd geleverd op zo'n beperkt grondgebied. Deze veldslag, die woedde van 21 februari 1916 tot 19 december 1916, eiste naar schatting meer dan 700.000 doden, gewonden en vermisten op een slagveld nauwelijks groter dan tien bij tien kilometer. Uit strategisch oogpunt gezien is er geen enkele rechtvaardiging te vinden voor deze monsterlijke verliezen. De Slag bij Verdun ontaardde in een prestigeslag tussen twee volkeren.
VERDUN
De Porte Chaussée in 1380 op kosten van Wautrec, de deken der kooplieden in Verdun, opgetrokken poort is een kasteeltje met twee dikke ,drie verdiepingen hoge, ronde torens, zorgvuldig aan elkaar aangepast en door een tussenstuk verbonden. Het gemeenschappelijke platform is van een borstwering met kantelen voorzien en rust op een vooruitspringend draagwerk. Onder de boog van de ingang ziet men nog het zware, met metaal versterkte valhek. (foto boven en onderaan) Van 1754 tot 1890 was dit gebouw een militaire gevangenis.
Op de boulevard van Verdun kan je prima eten. Zoals je op bovenstaande foto's kan zien, laten we het ons goed smaken. 's-Middags bezoeken we het stadhuis en kopen nogataart in de binnenstad.
s-Avonds maken we nog een wandeling naar de Citadelle. Als we boven in Verdun zijn regent het al aan de andere zijde van de Maas.
Het aandoen van Verdun kunnen we een ieder aanraden.
|
1 Saint Vannetoren 2 Kathedraal, crypte, klooster 3 Porte Chatel 4 Porte Chaussée 5 Tour de Plaids 6 Tour de L'Islot 7 Musée de la Princerie 8 Bisschoppelijk paleis 9 Stadhuis 10 Collegekapel 11 Citadelle Haute 12 Porte St. Victor 13 Porte de France 14 Porte Neuve |
15 Porte de Champ 16 Porte St. Paul 17 St. Paulusabdij 18 Overwinningsmonument 19 Cercle Militaire 20 Japiotpark 21 Buurt Faubourg Pavé 22 Ingang onderaardse citadel 23 V.V.V. 24 Schouwburg 25 Monument van de gesneuvelden 26 Camping |
|