Dit zijn de dagverslagen 2007

DAG 36

HOME

dag 36 4-8-2007
Vertrek Biesbosch (sliedrecht) 11:09   Urenteller 4334h16m
  sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
  134 Helsluis   open
  135 Voornsesluis 14:10 14:20 14:28
Afstand 48Km Totale afstand 1521Km
Motoruren 04h07m Totaal motoruren 160h13m
Reistijd 04h11m Totale reistijd 190h07m
Aankomst Zwartewaal wsv de vijf sluizen 15:20 Urenteller 4338:23

Zaterdag 4/8 Na koffie te hebben gedronken gooien we om 11:09uur los. We hebben gewacht tot het tij af gaat lopen, zodat we stroom mee hebben naar de Brielse Maas. We hebben een mooie en snelle tocht naar de Voornsesluis. We gaan bij Dordrecht de Oude Maas in en zijn al om 10 over twee bij de Voornse sluis. Als we ons melden op de marifoon bij post Oude Maas, horen we net dat er een boot met motorpech door iemand opgepikt wordt. Deze boot wordt voor de Voornsesluis gebracht en wij nemen deze boot die van een lid van w.s.v De Vijf Sluizen is verder op sleeptouw. Om 15:20uur varen we de jachthaven van w.s.v De Vijf Sluizen in waar we willen overnachten om eerst thuis de boel op orde te brengen. Morgen willen we weer naar het Brielse meer varen, want Marga wil daar nog een paar weken vertoeven.
  click om te vergroten Een heerlijke vaarvakantie geweest en een hoop nieuwe dingen gezien. Wij kunnen iedereen die vijf weken vakantie kan krijgen aanraden om deze tocht eens te maken. Het is niet te verglijken met varen in Nederland. Een super grote boot heb je op deze reis niet nodig. Zoals bij ons op de Maas gebeurde, kan het wel flink stromen. Een goede motor is dus wel een pré. Wij raden aan om dit soort tochten in zo'n korte tijd altijd met twee schepen te maken. Vooral voor het varen op de Rijn is toch wel enige vaarervaring aan te bevelen. Heeft u opmerkingen of vragen over deze reis dan kunt u ons altijd mailen.
  Terug op het Brielse meer

Als je dan weer op het Brielsemeer bent, dan denk je bij jezelf waarom ben ik eigenlijk zo ver weg geweest, het is hier toch prachtig.

Terug naar vrijdag 3/8 HOME Einde Vakantie

DAG 35

HOME

dag 35 3-8-2007
Vertrek Tiel 12:04  km 915   Urenteller 4330h14m
Motoruren 04h02m Totaal motoruren 156h06m
Reistijd 04h00m Totale reistijd 185h56m
Aankomst Biesbosch (Sliedrecht) 16:04

Vrijdag 3/8 Mijn laatste vakantie dag. De vrouwen gaan brood halen en wij gaan diesel tanken. We lopen ieder vier keer heen en weer en tanken 139Liter. We vullen de tank met een hevelpompje en morsen geen druppel. Tanken via een slang is in deze buurt niet zo makkelijk en je betaalt dan ook de hoofdprijs als je zo'n pompstation gevonden hebt. Als we om twaalf uur uit Tiel vertrekken worden we uitgezwaaid en gaan richting Zuid-Hollandse Biesbosch.
  w.s.v de waal

We verlaten Tiel Ooievaarsnest Loevestein bij km 951
Strand op Merwede Andelse Maas bij Woudrichem km 962 Helsluis

Rond vier uur draaien we bij Km 968 de Helsloot in (zie kaart) en schutten door de Helsluis. Deze invaart van de Helsloot is zeer smal en je moet wel weten dat je hier kunt invaren. Het is prachtig weer geworden. We vinden een plek in de dode kikvorskil waar achterin aan stuurboord een mooie aanleg plek is. De vrouwen hebben weer vlees voor een barbecue gehaald en Joop bakt er patat bij. Om 10uur wordt het erg vochtig en komen er horden muggen. We moeten echt naar binnen vluchten voor de muggen.

Sluiswachter haalt brug weg Heerlijke plek in Biesbosch

Vuil in de schroef verwijderen

Helsloot

Terug naar donderdag 2/8 HOME Verder naar zaterdag 4/8

DAG 33

HOME

dag 33 1-8-2007
Vertrek Keulen 09:02  pk687,5   Urenteller 4316h10m

Motoruren 07h45m Totaal motoruren 145h45m
Reistijd 07h42m Totale reistijd 175h42m
Aankomst Wesel 16:44 Liggeld 10Euro

Woensdag 1/8 met prachtig weer vertrokken uit Keulen. We lopen zo'n 17km/h net als gisteren. Dan varen we stuurboord dan bakboord al naar gelang de stroming en blauwe borden. Er is in het begin weinig scheepvaart. In Dusseldorf is het file varen. Vooral de rondvaartboten schieten je links en rechts voorbij. Ik moet de boot zelfs stilhouden in Dusseldorf om een rondvaartboot voor mij te laten keren. Dat is niet prettig op stromend water. Alles verloopt gelukkig goed.
Weg uit Keulen   Deutz

Bayerwerke Leverkusen

Yachthafen Leverkusen Hitdorf Km707 River Rapshody Joop zit er nog achter

Molecuul voor stroom     Düsseldorf in zicht Km719

Düsseldorf boulevard Km722

click om te vergroten

Druk verkeer Düsseldorf

Duisburg

In Duisburg is het weer druk. We blijven bij de grote steden zo veel mogelijk goede wal varen. Ook hier verloopt alles naar wens en we zijn weer snel door Duisburg heen. De bedoeling was vandaag naar Krefeld te varen, maar omdat het weer vandaag zo mooi is, besluiten we door te varen naar Wezel. Je weet maar nooit hoe het weer morgen is en nu kunnen we lekker buiten sturen en hebben een goed zicht. Morgen blijkt dat een goede beslissing te zijn geweest. Het varen op de Rijn is bij goed weer redelijk te doen. Wij kunnen dan op het achterdek sturen en je hebt een goed uitzicht. Binnen sturen is een stuk moeilijker, het uitzicht is bij regen al een stuk slechter en binnen heb je niet zo'n ruim zicht als buiten.

Mooie strandjes Pegel Wesel Invaren Wezel Dwars op stroom Jachthaven Wesel Km816

Om kwart voor vijf leggen we aan in de jachthaven van Wesel op Km 816. Er is hier stuurboord een mooi zandgat waarin de jachthaven ligt. Je betaalt 10Euro voor 10meter en je mag gratis gebruik maken van de douches. Water op de steiger. We blijven op de jachthaven en hebben nog een heerlijke warme avond. Als je naar Wesel wil, dan is het een kwartier lopen van de jachthaven. We maken plannen voor morgen en de bedoeling is om naar Tiel te varen.

Terug naar dinsdag 31/7 HOME Verder naar donderdag 2/8

DAG 34

HOME

dag 34 2-8-2007
Vertrek Wesel 08:53 pk816   Urenteller 4323h55m
Motoruren 06h19m Totaal motoruren 152h04m
Reistijd 06h14m Totale reistijd 181h56m
Aankomst Tiel  pk915 15:07 Liggeld 9Euro

Donderdag 2/8 Als we om negen uur losgooien gaat het net regenen. Dat houden we tot Nijmegen. Zoals altijd is het bij Nijmegen weer super druk. We gaan ook hier net als de gehele reis over de Rijn van oever wisselen, maar hier gaat de beroepsvaart zich bemoeien met onze manoeuvres en via de marifoon wordt ons aangeraden goede wal te houden. We volgen deze raad op en vervolgen onze reis tot Tiel aan goede wal. Alleen bij Nijmegen was het druk, maar verder tot Tiel is het erg rustig op de Waal. We hadden willen tanken op de Bijland bij km 865, maar het regende zo hard dat we maar zijn doorgevaren. We hebben diesel genoeg getankt in Swebsange op de moezel en we zitten nog niet zonder, maar op de Waal wil je eigenlijk goed vol zitten om problemen te voorkomen. Van Wesel tot Tolkamer is 47Km.
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Kalkar pretpark Binnen sturen en Mar houd het logboek bij.

Emmerich km852

Tolkamer Webcam

Voor Tiel melden we ons bij de Centrale om het Amsterdamsrijnkanaal over te steken. We krijgen de nodige informatie en varen om drie uur de haven van Tiel in en meren af bij de Tielse watersportvereniging DE WAAL. De havenmeester ontvangt ons en helpt met afmeren. Als we voor één nacht betalen, krijgen we ook te horen dat we vanavond een gratis kopje koffie in het clubhuis kunnen komen drinken. Als we van de Rijn terugkomen doen we altijd deze vereniging aan, omdat je hier altijd leuk ontvangen wordt. We gaan boodschappen doen in Tiel en 's-avonds wat eten bij de Chinees. Als we na het eten een bakje koffie gaan drinken in het clubhuis van DE WAAL komt het gesprek op diesel tanken. Er is een paar honderd meter achter de vereniging een tankstation en we mogen een kar van de vereniging lenen om een paar keer met jerrycans heen en weer te lopen. Dat wordt morgen ochtend werken. Het was vandaag een vermoeiende dag varen, we drinken nog wat en gaan naar bed.

Tiel w.s.v De Waal

Flipje van tiel

Terug naar woensdag 1/8 HOME Verder naar vrijdag 3/8

DAG 32

HOME

dag 32 31-7-2007
Vertrek Lahnstein 09:04   Urenteller 4309h58m
Motoruren 06h12m Totaal motoruren 138h00m
Reistijd 06h03m Totale reistijd 168h00m
Aankomst Keulen 15:07 Liggeld 14Euro

Dinsdag 31/7 Vandaag willen we naar Keulen varen. Het weer is prima en om 09:00uur maken we los, na de motor nog eens grondige geïnspecteerd te hebben. Het is altijd weer spannend om op de Rijn te varen door de grote stroomsnelheid en de vele beroepsvaart. Als we de Lahn uitkomen is er weinig beroepsvaart. We nemen de verkeerde wal zodat we optimaal de stroom benutten. Net voor Koblenz komt er ons een politieboot tegemoet, maar we worden niet aangehouden omdat we verkeerde wal varen. We blijven dan ook regelmatig van oever wisselen om de stroom te pakken en omdat de bergvaart met blauw bord vaart.
Koblenz vanuit Lahnstein

Fort Ehrenbreitstein

Viking Helvetia voor de Deutsche Eck

Tankboot bij koblenz

Bergvaart verkeerde wal

We passeren veel passagiersschepen die in de bergvaart zijn. Passagiersschepen in de dalvaart hebben we gelukkig niet veel. De stroom is niet zo hard als andere jaren, want we lopen maar 17,5Km/h. Andere jaren lopen we ruim 19Km/h.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
      Behoorlijke stroom Linz km630

Brug van Remagen Remagen Neuendorf

Unkel

click om te vergroten Bij de vernauwing bij Bad Honnef is het natuurlijk weer druk. Zowel berg als dal vaart dwingt ons een paar keer van oever te wisselen. Dit stuk is prachtig varen. Er ligt hier een jachthaven waar we wel eens zouden willen kijken, maar omdat de vakantie bijna voorbij is moeten we door naar Keulen. De boeien liggen hier bijna in het midden van de rivier. Ik heb hier nog nooit een jacht gezien die buiten de betonning gaat.
De Drachenfels is een vroegmiddeleeuwse burchtruïne, met een prachtig uitzicht op het Rijndal. Wat hoger ligt een neogotisch kasteel uit 1880, gebouwd door de zoon van een cafébaas. Dit persoontje bleek een financieel genie want hij hielp bij de financiering van het Suez en Panamakanaal.
Slot Mariensfeld

De vernauwing bij Bad Honnef   Haven Honnef e.V.

Drachenfels km644 Drachenfels

Volgens de legende zou een kwaadaardige draak op de Drachenfels gewelddadig aan zijn einde zijn gekomen, waarbij zijn bloed langs de rots stroomde. Als herinnering aan deze heugelijke gebeurtenis noemt men de rode wijn afkomstig van deze helling: 'Drachenblut'.

Keulen

Keulen Keulen Jachthaven Keulen

Om even over drieën zijn we in Keulen. De jachthaven ligt bij km 687,5 aan bakboord zijde. Hij ligt in het verlengde van de Rijn en je moet een ruime bocht maken om hem in te varen. Ik ben hier wel eens geweest dat het water bijna op de boulevard stond en dan is het niet makkelijk om deze haven in te varen. Er is meestal plek genoeg in de jachthaven. Je betaalt voor 10m 14Euro en dat is incl. douche. De boten liggen hier niet rustig, door de scheepvaart op de Rijn lopen er regelmatig golven de haven binnen. We melden ons bij de havenmeester en betalen gelijk zodat we dat morgen niet hoeven te doen. We gaan gelijk de stad in.

Havenkantoor

Keulen

Rheinau hafen Werking van de Pegel   Boulevard keulen

Keulen is een heerlijke stad om te winkelen en rond te lopen.

Naast de Dom

s'-Avonds komt een watersporter uit Venlo een praatje maken en vertelt dat hij onze website wel eens bezoekt. Zelf zetten ze hun reisverhalen op de site van wsv-De Maas-VenloHet zijn Jo en Marjolein Dohmen van de 'Le Loup Bleu'.