|
|
|
|
Tunnel entree |
Smalle entree naar tunnel |
|
|
De tunnel is wel kort, maar onverlicht en omdat ik slecht in het donker kan zien, heb ik licht nodig om in het midden van de tunnel te blijven. Met de schijnwerper aan gaat het prima. Als je de tunnel in vaart en je komt van het felle zonlicht in het donker, dan zie je even niets meer. Joop heeft zijn boordlichten aan en kan door dit licht goed zien of hij in het midden vaart. Het is vandaag weer een prachtige dag, maar in de tunnel is het behoorlijk koud. Voor de tunnel is het wel een paar dagen uit te houden om de omgeving eens te verkennen.
|
|
|
|
Tunnel bij Foug |
|
Ingang aan zijde Lay St Rémy |
Tunnel bij Foug door schijnwerper goed verlicht. |
|
|
|
|
Cojo komt uit tunnel. |
Canal de la Marne au Rhin |
Canal de la Marne au Rhin |
|
Na de tunnel ligt aan bakboord een eiland met bankjes waar je ook zou kunnen overnachten. Er volgt nu een dubbele sluis 14 en 14B die bediend wordt. We moeten hier onze afstandbediening inleveren. Hieronder foto's van deze sluizen. Voor de sluizen stroomt het behoorlijk als ze vol lopen.
|
|
|
|
Canal de la Marne au Rhin |
|
|
Sluis 14 |
Dan volgen er elf automatische sluizen. Let op de lijnen want ze werken zeer snel. Maar op een paar plekken tussen deze sluizen zou je kunnen overnachten. Wij hebben al eens voor sluis 23 aan het remmingwerk overnacht. Bij de meeste van deze sluizen loopt het water over de deuren, dus let goed op de bijboot.
|
|
|
|
|
Sluis 14 en14b bij Foug bediend |
Canal de la Marne au Rhin |
Sluis 15 zelfbediening |
Het water in het kanaal is zeer helder . (zie foto onder) Hierdoor groeien er vanaf de bodem veel waterplanten tot onder het wateroppervlakte. Als hier niet werd gevaren zat het kanaal zo dicht. Wij vinden het een prachtige tocht door dit stuk kanaal. Er is een pad langs het kanaal waar veel gebruik van wordt gemaakt. Vijftien jaar geleden toen we hier al kwamen ging er een sluiswachter op een brommer met je mee om al de sluizen te bedienen. Deze romantiek is verdwenen. In die tijd noemden we de sluiswachters Motormuizen.
|
|
|
Sluis 17 |
|
Zeer helder water |
Uit de Carte guide de navigation fluviale. Deze kaarten gebruiken we al jaren voor onze reizen door Frankrijk. |
|
Toul haven
|
Na sluis 25 is stuurboord de haven van Toul op PK30,2. Het is een grote kom met drijvende steigers. Als we om 11:36 aankomen, liggen er al behoorlijk wat Nederlandse jachten, maar er is plek zat. Op het havenhoofd staat een sleeptrein waar vroeger de schepen mee door het kanaal werden getrokken. We gaan gelijk Toul in want we willen tussen de middag warm eten in Toul. Toul is een oude en mooie stad met behoorlijk wat winkels. We eten op een terras en wandelen in de middag weer terug naar de boot. De haven is maar 10minuten lopen. Het is prachtig weer en we hebben een heerlijke dag. Laat in de middag gaan Joop en ik nog even terug om ijs te halen bij de Lidl.
(Port de plaisance : Tel. 03 83 63 70 00)
Ook hier zouden wij het wel een weekje uithouden. Liggeld 4Euro75 per nacht. Het water op de steiger zit bij het liggeld, alleen de stroom moet extra betaald worden. Goed zwemmen op de buitensteiger.
|
|
Ga naar de website van TOUL
|
Kerk van Toul.
Cathédrale Saint-Étienne
|
|
|
De kathedraal, gebouwd vanaf 1221 en voltooid rond 1500, staat met haar Romaanse ontwerp en gotische constructie symbool voor het rijke episcopale verleden van Toul. De flamboyant-gotische façade vormt het rijkste gedeelte van het gebouw en staat in contrast met de soberheid van de hoge gotiek die voornamelijk de rest van het gebouw beheerst.
TOUL is een van de oudste steden van het gebied, waar zich al heel vroeg mensen vestigden in de delta die werd gevormd door twee takken van de Ingressin, uitlopend inde Moezel.