DAG 17

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 17 16-7-2007      
Vertrek Pagny sur Meuse  08:44   Urenteller 4260h32m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
81 Sl14  pk121,8   09:24 09:37
82 Sl15  pk122,5   09:41 09:47
83 Sl16  pk123   09:51 09:56
84 Sl17  pk123,9   10:02 10:08
85 Sl18  pk124,6   10:15 10:20
86 Sl19  pk125,4   10:25 10:30
87 Sl20  pk126   10:36 10:40
88 Sl21  pk126,8   10:45 10:51
89 Sl22  pk127,4   10:55 11:10
90 Sl23  pk128   11:05 11:11
91 Sl24  pk128,9   11:15 11:21
92 Sl25  pk129,6   11:25 11:31
Afstand 14Km Totale afstand 709Km  
Motoruren 2h34m Totaal motoruren 84h56m  
Reistijd 2h52m Totale reistijd 105h00m  
Aankomst Toul 11:36 Liggeld 4Euro75
 


Maandag 16/7
varen we om 08:45 weg bij het steiger van Pagny sur Meuse. Er liggen nog een paar jachten die richting Toul gaan, maar wij gaan als eerste weg. Vier kilometer verder ligt een tunnel bij Foug. Voor de tunnel is bakboord een prima ligplaats.  De tunnel wordt door lichten geregeld en als we aankomen staan ze op groen, dus we kunnen gelijk de tunnel in. Er loopt een smal kanaaltje naar de tunnel. Ik heb hier al eens gehad dat we voor de lichten waren aangemeerd en dat er een spits uit de tunnel kwam. Je moet de boot dan wel zeer goed vastzetten om niet op de spits gezogen te worden. Beter is het om voor het smalle kanaal te wachten. Ik heb in Pagny de schijnwerper al op het voordek gezet.
 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Canal de la Marne au Rhin   Bij pk 120 Stoplichten op groen voor tunnel

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Tunnel entree Smalle entree naar tunnel    

De tunnel is wel kort, maar onverlicht en omdat ik slecht in het donker kan zien, heb ik licht nodig om in het midden van de tunnel te blijven. Met de schijnwerper aan gaat het prima. Als je de tunnel in vaart en je komt van het felle zonlicht in het donker, dan zie je even niets meer. Joop heeft zijn boordlichten aan en kan door dit licht goed zien of hij in het midden vaart. Het is vandaag weer een prachtige dag, maar in de tunnel is het behoorlijk koud. Voor de tunnel is het wel een paar dagen uit te houden om de omgeving eens te verkennen.

click om te vergroten   click om te vergroten  click om te vergroten click om te vergroten
Tunnel bij Foug   Ingang aan zijde Lay St Rémy Tunnel bij Foug door
schijnwerper goed verlicht.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
      Tunnel bij Foug

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Cojo komt uit tunnel. Canal de la Marne au Rhin Canal de la Marne au Rhin  

Na de tunnel ligt aan bakboord een eiland met bankjes waar je ook zou kunnen overnachten. Er volgt nu een dubbele sluis 14 en 14B die bediend wordt. We moeten hier onze afstandbediening inleveren. Hieronder foto's van deze sluizen. Voor de sluizen stroomt het behoorlijk als ze vol lopen. 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Canal de la Marne au Rhin     Sluis 14

Dan volgen er elf automatische sluizen. Let op de lijnen want ze werken zeer snel. Maar op een paar plekken tussen deze sluizen zou je kunnen overnachten. Wij hebben al eens voor sluis 23 aan het remmingwerk overnacht. Bij de meeste van deze sluizen loopt het water over de deuren, dus let goed op de bijboot.

  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Sluis 14 en14b bij Foug bediend Canal de la Marne au Rhin Sluis 15 zelfbediening

  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Sluis Sluis   Sluis

Het water in het kanaal is zeer helder . (zie foto onder) Hierdoor groeien er vanaf de bodem veel waterplanten tot onder het wateroppervlakte. Als hier niet werd gevaren zat het kanaal zo dicht. Wij vinden het een prachtige tocht door dit stuk kanaal. Er is een pad langs het kanaal waar veel gebruik van wordt gemaakt. Vijftien jaar geleden toen we hier al kwamen ging er een sluiswachter op een brommer met je mee om al de sluizen te bedienen. Deze romantiek is verdwenen. In die tijd noemden we de sluiswachters Motormuizen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Sluis 17   Zeer helder water

Uit de
Carte guide de navigation fluviale.
Deze kaarten gebruiken we al jaren voor onze reizen door Frankrijk.

click om te vergroten

Toul haven

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Sleeptrein  

Na sluis 25 is stuurboord de haven van Toul op PK30,2. Het is een grote kom met drijvende steigers. Als we om 11:36 aankomen, liggen er al behoorlijk wat Nederlandse jachten, maar er is plek zat. Op het havenhoofd staat een sleeptrein waar vroeger de schepen mee door het kanaal werden getrokken. We gaan gelijk Toul in want we willen tussen de middag warm eten in Toul. Toul is een oude en mooie stad met behoorlijk wat winkels. We eten op een terras en wandelen in de middag weer terug naar de boot. De haven is maar 10minuten lopen. Het is prachtig weer en we hebben een heerlijke dag. Laat in de middag gaan Joop en ik nog even terug om ijs te halen bij de Lidl.
(Port de plaisance : Tel. 03 83 63 70 00)

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Prima gegeten      

Ook hier zouden wij het wel een weekje uithouden. Liggeld 4Euro75 per nacht. Het water op de steiger zit bij het liggeld, alleen de stroom moet extra betaald worden. Goed zwemmen op de buitensteiger.

click om te vergroten

Ga naar de website van
TOUL

click om te vergroten

Kerk van Toul.

Cathédrale Saint-Étienne

   


De kathedraal, gebouwd vanaf 1221 en voltooid rond 1500, staat met haar Romaanse ontwerp en gotische constructie symbool voor het rijke episcopale verleden van Toul. De flamboyant-gotische façade vormt het rijkste gedeelte van het gebouw en staat in contrast met de soberheid van de hoge gotiek die voornamelijk de rest van het gebouw beheerst.

TOUL is een van de oudste steden van het gebied, waar zich al heel vroeg mensen vestigden in de delta die werd gevormd door twee takken van de Ingressin, uitlopend inde Moezel.
 

Terug naar zondag 15/7 HOME Verder naar dinsdag 17/7