Dit zijn de dagverslagen 2007

DAG 21

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 21 20-7-2007      
Vertrek Thionville  08:52   Urenteller 4275h20m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
107 Koenigsmacker  pk258,1 09:36 10:17 10:27
108 Apach  pk242   12:12 12:32
109 Palzem  pk229,8   15:12 15:24
110 Grevenmacher  pk212,8   17:04 17:19
Afstand 62Km Totale afstand 876Km  
Motoruren 06h26m Totaal motoruren 103h36m  
Reistijd 09h03m Totale reistijd 129h02m  
    Tanken Schwebsange 313,7L 0,944p/l
Aankomst Wasserbillig  pk206 17:55     
 

Vrijdag 20/7 met  zon opgestaan. Rond 9 uur varen we weg uit Thionville. Om half tien zijn we bij sluis Koenigsmacker waar we een half uur moeten wachten. Je kan hier slecht vastmaken, maar we leggen de boten vast aan een stalen paal die voor de sluis staat. Dan komt er een vrachtschip aan en kunnen we gelukkig meeschutten.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Centrale bij km 261 Sluis Koenigsmacker km 258 Sluis Koenigsmacker Binnen sturen
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
      Sierck-les-Bains

We passeren Sierck-les-Bains waar aan stuurboord een aanlegplaats is. We hebben hier wel eens gelegen en toen een kasteel bezocht. Nu varen we er achter het vrachtschip voorbij. Het weer is verslechterd en we sturen binnen. Na sluis Apach hebben we zwaar onweer en het regent zo hard dat de boordlichten aan gaan, het wordt pikdonker en op deze rivier is dat een beetje griezelig.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Sierck-les-Bains km 247      

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Sluis Apach Duitsland in

Na sluis Apach varen we in de stromende regen naar Schwebsange waar we diesel willen tanken. Bij Schwebsange wordt het gelukkig droog, zodat we droog kunnen tanken. De jachthaven ligt bakboord  op km 237,5. Helaas we moeten een uurtje wachten, want de pompbediende is thuis gaan eten. Om 2 uur komt hij terug en we tanken de boten rustig af. Je wordt hier altijd prima geholpen. We kwamen hier aan om 13:00 uur en varen weg om 14:33 uur. Het is een prachtige jachthaven met camping. Zeker de moeite waard om te overnachten. Wij hebben hier al een paar maal overnacht en willen nu nog een stukje verder. Als we de haven uitvaren, gaat er net een duwcombinatie voorbij, die we snel volgen. Natuurlijk kunnen we hem niet bijhouden, maar als we bij sluis Palzem aankomen gaat hij net de sluis in. Ik roep de sluis op (kanaal 20) en we mogen meeschutten. Dat is een mazzel, want naast deze sluizen zitten jachten sluizen waar als je smaller dan 3m30 bent, verplicht gebruik van moet maken. Deze sluizen zijn maar 18meter lang, dus je kan er maar met één boot tegelijk schutten. Beneden de sluis kan je slecht vastmaken en als je met z'n tweeën bent kan de eerste maar beter langzaam doorvaren.  
 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Tanken Schwebsange   Haven Schwebsange 0.944 Eu per liter
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Haven / Camping kantoor Schwebsange Bech-Kleinmacher Remich (goede aanleg voor hotel)

Net voorbij Schwebsange ligt op km 233,5 het stadje Remich. Een gezellig stadje waar je goed boodschappen kan doen en waar je goed kan aanleggen. Voor een hotel aan stuurboordzijde net na de brug is een damwand waar je goed kan vastmaken. We hebben hier al eens overnacht en heerlijk gezwommen. Zie foto rechts boven voor de aanleg en links onder de overkant van de aanleg.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Remich Duwcombinatie volgen      

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Sluis Palzem km 230   Wormeldange aanleg  

Door de scherpe bochten gaat de combinatie nu niet harder dan 1100T/min. Ook sluis Grevenmacher kunnen we na toestemming via de marifoon op kanaal 18 met de duwcombinatie meeschutten. Deze sluis heeft benedenstrooms deuren die onderwater zakken. Vaar dus niet in als de lichten op rood staan. Als je met een beroepsvaart meeschut hoef je niets te betalen. Als je breder bent dan 3m40 en je moet alleen of met meerdere jachten door de sluis, dan betaal je voor 10meter 4euro50. Maar zo makkelijk draaien de sluizen niet voor jachten, want ik hoorde in het verleden dat sommige jachten wel een dag voor zo'n sluis lagen eer ze geschut werden.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
       

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Sluis Grevenmacher Sluis Grevenmacher

5 km verder ligt het grensstadje Wasserbillig. Er is een jachthaven wat niet meer is dan een drijvend steiger met een paar boten. Als we er langs varen, worden we al geroepen om daar aan te leggen. Wij gaan altijd aan de hoge kademuur iets verderop liggen. Er zijn een aantal trappen in de muur, zodat je goed op de kade kan komen. We drinken eerst een heerlijk wijntje op de Cojo en gaan dan het stadje in. Daar is niet zo veel te beleven. Het riviertje de Sauer mond hier uit in de Moezel en als je de fiets pakt, kan je een mooie fietstocht langs dit riviertje maken waar veel campings langs zitten.

click om te vergroten     click om te vergroten    

   

Belangrijk handelscentrum op de plek waar de Moezelvallei en de vallei van de Sáre samenkomen. Op het meest oostelijke punt van het land verheft zich een mozaïekpaneel dat het Groothertogdom met zijn kantons en waterwegen voorstelt. Wegen- en spoorwegbruggen, veerpont die Wasserbillig met de Duitse oever verbindt. 
  Overnachting in Wasserbillig    

click om te vergroten click om te vergroten Aan de kade in
Wasserbillig
click om te vergroten
       

s-Nachts wel het toplicht aan, want de beroepsvaart gaat gewoon door. Er komen ook schepen voorbij die een enorme golf trekken, dus goed vastmaken als je op de rivier ligt. We slapen hier weer prima.

Terug naar dondag 19/7 HOME Verder naar zaterdag 21/7

DAG 20

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 20 19-7-2007      
Vertrek Metz  10:28   Urenteller 4270h24m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
103 Metz  pk296,8 10:46 11:09 11:32
104 Talange  pk263,4 12:42 13:22 13:39
105 Orne / Richemont  pk277,5   14:35 14:55
106 Thionville  pk269,7 15:42 16:12 16:32
Afstand 32Km Totale afstand 814Km  
Motoruren 04h56m Totaal motoruren 97h10m  
Reistijd 06h20m Totale reistijd 119h59m  
Aankomst Thionville 16:48    
 

Donderdag 19/7 gelukkig gaat het beter met de enkel van Mar. Ze kan wel niet vlak op haar voet staan, maar lopen gaat nog wel. Het regent als we opstaan en als we om half elf vertrekken regent het nog. In de box naast ons liggen een paar Duitsers die het te slecht vinden om te varen. Als we een half uur onderweg zijn wordt het bloedheet. Gelukkig is het dus droog bij de eerste sluis en we sluizen met een Nederlander de Daybreak van 110meter.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Regenwolken Met stromende regen weg uit Metz  

Na de sluis is het stationair draaien want de 110m loopt niet zo snel, maar zuigt enorm. Ik roep hem op en het is geen probleem als we hem willen  passeren. Ondanks dat zo'n schip dan gas terug neemt, duurt het lang voordat je hem voorbij bent. Maar voor de volgende sluis ligt alweer een Belg de Cupidon te wachten. Na de sluis weer stationair en hetzelfde verhaal. Het grootste deel van deze tocht is saai varen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Mooi stukje varen    

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
       

In de sluizen moet je alles goed vastzetten, want de 110m schepen hebben nogal wat pk,s die behoorlijk wat schroefwater maken. Het water in Thionville is gitzwart van de steenkool. In Thionville ligt een mooi steiger in de moezel waar we aanleggen. Er loopt toch behoorlijk wat stroom en omdat we achteruit moeten invaren valt dit niet mee.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Thionville

Thionville 


 


click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Thionville     Aanleg Thionville

We drinken wat op de kant waar veel wandelaars en fietsers passeren. Later komt er nog een klein Nederlands passagiersschip buitenop het steiger liggen, maar die zeggen niet veel. Er ligt ook een Duits jachtje waarvan de eigenaar een praatje komt maken. Later bezoeken we de stad en het park.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
prachtig uitzicht Wat drinken op de kant Het is erg stil in de stad  

We hebben hier een rustige nacht en het kost niets.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Park in Thionville   Terug naar de boot

  click om te vergroten

Thionville

Terug naar woensdag 18/7 HOME Verder naar vrijdag 20/7

DAG 18

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 18 17-7-2007      
Vertrek Toul 08:58   Urenteller 4263h06m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
93 Sl26  pk129,9   09:00 09:07
94 Sl27  pk131   09:17 09:23
95 Sl28  pk131,3   09:17 09:34
96 Fontenay  pk363,5   10:04 10:16
97 Aingeray   pk355,9   10:58 11:13
98 Frouard  pk347,7   11:53 12:04
99 Custines  pk343,8   12:25 12:37
100 Pont Mousson  pk327,5 13:37 13:53 14:08
Afstand 44Km Totale afstand 753Km  
Motoruren 04h27m Totaal motoruren 89h23m  
Reistijd 05h32m Totale reistijd 110h32m  
Aankomst Point á Mousson pk298 14:3    
 

Dinsdag 17/7 nog even een paar foto's op de haven gemaakt voordat we wegvaren uit Toul. Het is nog behoorlijk bewolkt, maar de Cathédrale Saint-Étienne is vanaf de haven goed te zien.

click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten
Jachthaven Toul s-ochtends

Cathédrale Saint-Étienne

Sluis26

Net na de haven van Toul ligt weer de eerste sluis (nr26). Op de rechtse foto boven, is links achter het schip de haven van Toul. Na de eerste sluis volgt de enige beweegbare brug van de gehele route. Om deze brug te bedienen hoef je niet te blazen, want ook de brug werkt automatisch. Iets voor de brug zitten een paar sensors die de brug in werking stellen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
1e sluis na Toul nr. 26     Verhuurbedrijf na Toul na sluis27


Net buiten Toul zit een verhuurbedrijf van plezierboten. De sluizen staan allemaal goed en in een korte tijd zitten we op de Moezel.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Sluis 27 naar Moezel Uit sluis 27 op de Moezel Eerste Km aand. Op de Moezel

Als je sluis27 verlaat en de Moezel op vaart, staat bovenstaand bord recht tegenover de sluis. We varen de Moezel op bij KM369. We gaan nu over op het Mosel Handbuch van Karin Brundlers en Gerd Flieschhauer. ISBN 3-88412-064-6.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Nog effe 1e sluis op moezel      

De Moezel is breed water waar je weer een beetje gas kan geven. We hebben een heel klein beetje stroom mee. De sluizen zijn behoorlijk groot en we hoeven nergens te wachten. Andere jaren is dat wel wat anders. Waarschijnlijk door de vele regenval is er water zat en wachten ze niet op beroepsvaart.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
De Cojo op de Moezel     Aanleg op Moezel bij km 358

Het is prachtig varen op de Moezel. click om te vergroten Kaartje van dit stuk Moezel

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
       
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
       

Let bij de sluizen als je van boven komt op voor de stroming die er staat als de sluis volloopt en je ligt voor de sluis te wachten. Zet de boot goed vast.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
         
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Aanleg Km347 Pompey

Km 346

Pont a Mousson met de
kerk Saint Martin
Pont Mouzon

Bij Km 347 is een aanlegsteiger voor drie boten waar je goed kan liggen. We hebben daar een aantal jaren geleden al eens overnacht.
Net voor Pont Mousson is een jachthaven gekomen. Op linkse onderstaande foto is op de achtergrond deze jachthaven te zien. Wij gaan in Mousson aan de pasanten steiger liggen, waar je volgens een bord niet mag overnachten. Je ligt hier heel rustig en van de beroepsvaart heb je geen last, want die varen aan de andere zijde van de rivier. Er komen wel regelmatig zwervers drank nuttigen op het bankje recht tegenover het steiger. Je ligt hier aan een boulevard. We bekijken even hoe het hier toegaat en besluiten de stad in te gaan, want de boten liggen hier wel veilig. Het is een gezellig stadje en we drinken wat op een terras. We gaan bij de toeristen informatie langs en krijgen een folder van de jachthaven. De prijs van de jachthaven is 11Euro. Op het plein  Duroc in de stad zijn er Tour de France festiviteiten. Terug bij de boot de stoelen op de kant en een fijne avond, want het is heerlijk weer. Er komt niemand om ons weg te sturen en we besluiten hier te overnachten. Als je in de jachthaven gaat liggen is het een behoorlijk stuk lopen naar Pont Mousson en hier lig je midden in het stadje. s-Avonds komen er wandelaars uit Mousson kijken bij de boten.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Aanlegplaats alleen overdag
naast de brug "Le Pont Gálot"
  Booggalerij 16e-18e eeuw Even wat drinken op Place Duroc

click om te vergroten
Hier liggen we met de boot voor
Pont  a Mousson click om te vergroten
Rode cirkel is jachthaven

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Place Duroc omzoomt met booggalerijen Centrum   Place Duroc

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten Op de achtergrond de Abbaye des Prémontrés.
Place Duroc   Er passeren zeer grote schepen  

 

Terug naar maandag 16/7 HOME Verder naar woensdag 18/7

DAG 19

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 

 
dag 19 18-7-2007      
Vertrek Pont á Mousson  08:54   Urenteller 4267h33m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
101 Pagny sur Moselle   09:50 10:01
102 Ars sur Moselle   10:58 11:09
         
Afstand 29Km Totale afstand 782Km  
Motoruren 02h51m Totaal motoruren 92h14m  
Reistijd 03h07m Totale reistijd 113h39m  
         
Aankomst Metz  pk298 12:05 Liggeld 12Euro
 


Woensdag 18/7
als we opstaan is het al erg warm. Het wordt een prachtige dag en we willen vandaag naar Metz varen. Onderweg een aantal plekken gezien waar je goed kan overnachten. Bij 310,5 is een haven bij een camping.
 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Moezel sluis Uitvaart    


We hebben weer geluk met de sluizen. Bij aankomst staan ze al open en het schutten loopt gesmeerd.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Eerste wijnbouw      


Je ziet hier al een beetje wijnbouw langs de Moezel. Ook dit stuk moezel is mooi varen. Een stukje voor Metz is de Moezel w
at breder en er is veel watersport. Net voor Metz aan bakboord zijn twee havens km 299,6 en km 301,6 waar je diesel kunt tanken.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Ingang naar Metz   Langs stuw naar Metz


Wij gaan naar de jachthaven Sociëté des Régates Messines. Deze ligt op km 298,65. Je vaart voor de stuw langs een gaat stuurboord een zijkanaal in wat je stuurboord aan houd. Er ligt hier betonning. Je komt dan op een klein meertje waar aan de stadskant de jachthaven ligt. 20 jaar geleden kwamen wij hier al, maar toen waren er nog geen steigers en moest je langs de kant  afmeren. Nu zijn er aantal drijvende steigers. Het is er altijd druk, maar er zijn nu nog twee plaatsen naast elkaar vrij. We hebben ook wel eens in de stad aan de houten boulevard overnacht, maar daar lig je niet zo rustig. Dat is iets voorbij de jachthaven aan stuurboord. We zijn om 12:05 in Metz.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Jachthaven Metz     Clubgebouw


 METZ
 

click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten
         


De jachthaven is in de verbouwing en de douches zijn niet te gebruiken. Het liggeld is 12Euro. Achter de jachthaven ligt het stadspark. Er is een grote vijver waar elk weekend in de zomer een waterlichtshow wordt gegeven. Als het donker wordt verzamelen zich een paar honderd mensen met stoelen langs de vijver. Met verlichte sproeiers en muziek wordt er een prachtige show weggegeven. Zeker de moeite waard om hier in het weekend te zijn. Door het park lopend kom je in het stadscentrum.
 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
      Bierkelder


Metz is een heerlijke stad om te winkelen (winkelcentrum St.Jacquesen) en rond te kijken. We bezoeken Cathédrale St-Étienne. In de 13e eeuw werd gestart met de bouw. Er hangt een klok in van elf ton uit 1605. In de muren zit ruim 6500m2 glasinlood verwerkt in prachtige ramen. Deze variëren in ouderdom van de 13e tot de 20e eeuw. Op deze zonnige dag komt de kleurenpracht zeker tot zijn recht. Indrukwekkend!  We bezoeken later een bierkelder. En dat in een wijn land.
  

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
       


Joop koopt voor zijn kleinzoon een schepnetje en test hem in het park op vlinders uit. We eten bij Flunch.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Flunch restaurants vlinders vangen?  


s-Avonds maken we nog een wandeling door Metz die zeker ook de moeite waard is. Het gonst van de stemmen op alle terrassen, want het is prachtig weer en alles zit vol. Helaas stapt Marga later in het donker op de Cojo naast een opstapbankje en verzwikt haar voet. Een emmer koud water haalt de eerste pijn weg. Hopelijk kan ze morgen wel aan dek verschijnen om te sluizen.
 

Terug naar dinsdag 17/7 HOME Verder naar donderdag 19/7

DAG 17

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dag 17 16-7-2007      
Vertrek Pagny sur Meuse  08:44   Urenteller 4260h32m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
81 Sl14  pk121,8   09:24 09:37
82 Sl15  pk122,5   09:41 09:47
83 Sl16  pk123   09:51 09:56
84 Sl17  pk123,9   10:02 10:08
85 Sl18  pk124,6   10:15 10:20
86 Sl19  pk125,4   10:25 10:30
87 Sl20  pk126   10:36 10:40
88 Sl21  pk126,8   10:45 10:51
89 Sl22  pk127,4   10:55 11:10
90 Sl23  pk128   11:05 11:11
91 Sl24  pk128,9   11:15 11:21
92 Sl25  pk129,6   11:25 11:31
Afstand 14Km Totale afstand 709Km  
Motoruren 2h34m Totaal motoruren 84h56m  
Reistijd 2h52m Totale reistijd 105h00m  
Aankomst Toul 11:36 Liggeld 4Euro75
 


Maandag 16/7
varen we om 08:45 weg bij het steiger van Pagny sur Meuse. Er liggen nog een paar jachten die richting Toul gaan, maar wij gaan als eerste weg. Vier kilometer verder ligt een tunnel bij Foug. Voor de tunnel is bakboord een prima ligplaats.  De tunnel wordt door lichten geregeld en als we aankomen staan ze op groen, dus we kunnen gelijk de tunnel in. Er loopt een smal kanaaltje naar de tunnel. Ik heb hier al eens gehad dat we voor de lichten waren aangemeerd en dat er een spits uit de tunnel kwam. Je moet de boot dan wel zeer goed vastzetten om niet op de spits gezogen te worden. Beter is het om voor het smalle kanaal te wachten. Ik heb in Pagny de schijnwerper al op het voordek gezet.
 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Canal de la Marne au Rhin   Bij pk 120 Stoplichten op groen voor tunnel

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Tunnel entree Smalle entree naar tunnel    

De tunnel is wel kort, maar onverlicht en omdat ik slecht in het donker kan zien, heb ik licht nodig om in het midden van de tunnel te blijven. Met de schijnwerper aan gaat het prima. Als je de tunnel in vaart en je komt van het felle zonlicht in het donker, dan zie je even niets meer. Joop heeft zijn boordlichten aan en kan door dit licht goed zien of hij in het midden vaart. Het is vandaag weer een prachtige dag, maar in de tunnel is het behoorlijk koud. Voor de tunnel is het wel een paar dagen uit te houden om de omgeving eens te verkennen.

click om te vergroten   click om te vergroten  click om te vergroten click om te vergroten
Tunnel bij Foug   Ingang aan zijde Lay St Rémy Tunnel bij Foug door
schijnwerper goed verlicht.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
      Tunnel bij Foug

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Cojo komt uit tunnel. Canal de la Marne au Rhin Canal de la Marne au Rhin  

Na de tunnel ligt aan bakboord een eiland met bankjes waar je ook zou kunnen overnachten. Er volgt nu een dubbele sluis 14 en 14B die bediend wordt. We moeten hier onze afstandbediening inleveren. Hieronder foto's van deze sluizen. Voor de sluizen stroomt het behoorlijk als ze vol lopen. 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Canal de la Marne au Rhin     Sluis 14

Dan volgen er elf automatische sluizen. Let op de lijnen want ze werken zeer snel. Maar op een paar plekken tussen deze sluizen zou je kunnen overnachten. Wij hebben al eens voor sluis 23 aan het remmingwerk overnacht. Bij de meeste van deze sluizen loopt het water over de deuren, dus let goed op de bijboot.

  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Sluis 14 en14b bij Foug bediend Canal de la Marne au Rhin Sluis 15 zelfbediening

  click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Sluis Sluis   Sluis

Het water in het kanaal is zeer helder . (zie foto onder) Hierdoor groeien er vanaf de bodem veel waterplanten tot onder het wateroppervlakte. Als hier niet werd gevaren zat het kanaal zo dicht. Wij vinden het een prachtige tocht door dit stuk kanaal. Er is een pad langs het kanaal waar veel gebruik van wordt gemaakt. Vijftien jaar geleden toen we hier al kwamen ging er een sluiswachter op een brommer met je mee om al de sluizen te bedienen. Deze romantiek is verdwenen. In die tijd noemden we de sluiswachters Motormuizen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Sluis 17   Zeer helder water

Uit de
Carte guide de navigation fluviale.
Deze kaarten gebruiken we al jaren voor onze reizen door Frankrijk.

click om te vergroten

Toul haven

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Sleeptrein  

Na sluis 25 is stuurboord de haven van Toul op PK30,2. Het is een grote kom met drijvende steigers. Als we om 11:36 aankomen, liggen er al behoorlijk wat Nederlandse jachten, maar er is plek zat. Op het havenhoofd staat een sleeptrein waar vroeger de schepen mee door het kanaal werden getrokken. We gaan gelijk Toul in want we willen tussen de middag warm eten in Toul. Toul is een oude en mooie stad met behoorlijk wat winkels. We eten op een terras en wandelen in de middag weer terug naar de boot. De haven is maar 10minuten lopen. Het is prachtig weer en we hebben een heerlijke dag. Laat in de middag gaan Joop en ik nog even terug om ijs te halen bij de Lidl.
(Port de plaisance : Tel. 03 83 63 70 00)

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Prima gegeten      

Ook hier zouden wij het wel een weekje uithouden. Liggeld 4Euro75 per nacht. Het water op de steiger zit bij het liggeld, alleen de stroom moet extra betaald worden. Goed zwemmen op de buitensteiger.

click om te vergroten

Ga naar de website van
TOUL

click om te vergroten

Kerk van Toul.

Cathédrale Saint-Étienne

   


De kathedraal, gebouwd vanaf 1221 en voltooid rond 1500, staat met haar Romaanse ontwerp en gotische constructie symbool voor het rijke episcopale verleden van Toul. De flamboyant-gotische façade vormt het rijkste gedeelte van het gebouw en staat in contrast met de soberheid van de hoge gotiek die voornamelijk de rest van het gebouw beheerst.

TOUL is een van de oudste steden van het gebied, waar zich al heel vroeg mensen vestigden in de delta die werd gevormd door twee takken van de Ingressin, uitlopend inde Moezel.
 

Terug naar zondag 15/7 HOME Verder naar dinsdag 17/7