DAG 4 Vakantiereis 2010 van de jachten de Molecuul en de Cojo  Home

dag 4 19-6-2010    
Vertrek Achter sluis Smelen   Urenteller 4642h06m
      Vertrek 09:09
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
 13  Sluis 15  09:44 09:46      10:02
Afstand 8Km Totale afstand 137Km  
Motoruren 01h12m Totaal motoruren 15h33m  
Reistijd 01h21m Totale reistijd 24h05m  
Aankomst Weert Aankomst 10:30
Terug naar vrijdag 18/6  

Verder naar zondag 20/6

 Weert liggeld 7euro50 p/n incl. stroom

Een zeer rustige nacht gehad achter sluis 13. Aan de overkant zit een seks club waar ze wel wat herrie maakten, maar daar had je in de boot weinig last van. Om 9uur maken we los en varen richting Weert. Er komen op dat moment wel een paar donkere wolken aandrijven.

Achter sluis Smelen De boot alvast versierd Er komt net een bui aan  

 In de passantenhaven van Nederweert is ligplaats voor 6 schepen, maar de haven ligt hellemaal vol.

passantenhaven Nederweert passantenhaven Nederweert De Willemsroute  kruising Zuid Willemsvaart
Kanaal Wessem Nederweert
Bij sluis 15 Weert lig er een Altena die we veel op het Brielsemeer zien. De sluis gaat gelijk open en joop schut tegen ons aan mee naar boven.
Goede aanleg sb voor sluis15 Sluis 15 Komsluis nr 15 ZuidWillemsvaart 

 Sluis 15 (68.0)- marifoonkanaal: 20

  Mar en Joop doen het voortouw.
Dan nog een stukje naar Weert met één brug die geopend moet worden. Ook dit gaat heel snel en we bereiken om half elf Weert. De haven ligt vol met grote schepen en het is niet makkelijk naar een plek te varen. Alles gaat toch goed en we worden geholpen met vastmaken. Ik loop om de haven heen om joop te helpen. Ook die komt zonder problemen in zijn box. Dan naar de markt in Weert waar we weer allerlei heerlijke dingen kopen en een lekkerbekje aan een kraam eten. Dan snel naar de boot terug, want om half twee is er de voetbal wedstrijd Japan - Holland. Als we dan nog ijs hebben gegeten op de Cojo, spoeden we ons naar een café met een super groot beeld. We hebben met de diverse biertjes een heerlijke voetbalwedstrijd die eindigt met 1-0 voor Nederland. De zaak staat op zijn kop. Nog even langs de chinees om te kijken wat we vanavond gaan eten en dan terug naar de boot. Terug op de boot een lekker biertje. Ik haal laat met Joop een portie Chinees voor twee op en we laten het ons weer goed smaken. 's-Avonds nog een afzakkertje op de molecuul.
passantenhaven weert   De markt in weert Visje op de markt
Als we in de passantenhaven van Weert aankomen, ligt er een bekende van ons die zijn schroef voor de haven van weert is verloren. Het is Herman van w.s.v. HairtHille. Er is een duiker gekomen en ze zijn nu met een sonar het kanaal af aan het zoeken naar de schroef. Als wij van de markt terugkomen hebben ze de schroef al gevonden en geborgen. Er gaat nu een duiker de schroef onder de boot bevestigen zodat Herman met zijn vrouw verder kunnen varen.
     
 Schroef opsporen  Schroef gevonden  Schroef duiker  Een borgring maken
De berging van de schroef verloopt zeer professioneel.
     
  Boot zonder schroef metaal detector (sonar) Schroef monteren

   
Vlaggen voor de voetbalwedstrijd De versierde Molecuul in weert
In een cafe in Weert hebben we een heerlijke middag bij de wereldkampioenschappen voetbal Holland - Japan.
   
Holland Japan  1-0  Grootbeeld TV   Nog groter beeld aan de andere kant in de zaak

 Terug naar vrijdag 18/6   Home  Verder naar zondag 20/6
DAG 3 Vakantiereis 2010 van de jachten de Molecuul en de Cojo  Home

dag 3 18-6-2010    
Vertrek Den Bosch   Urenteller 4629h53m
      Vertrek 09:00 
  Tussenstop Heusden   12:40 15:39
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
 2  Engelen  16:35 16:42        17:00
 3  Den Bosch sl 0   17:44 18:05
Afstand 54Km Totale afstand 129Km  
Motoruren 07h33m Totaal motoruren 14h21m  
Reistijd 08h49m Totale reistijd 22h44m  
Aankomst Den Bosch Aankomst 18:08
 Terug naar donderdag 17/6  

Verder naar zaterdag 19/6

Ik had al verwacht dat het niet uitslapen zou worden in Den Bosch, maar dat Joop ons wakker zou maken had ik niet verwacht. Om 7uur gaat ineens zijn marifoon op het achterdek verschrikkelijk hard het gesprek van een schipper staan brullen. We liggen naast de Cojo, dus het is alsof hij in de kajuit staat. Ik ga er maar uit, want dan valt er niet meer te slapen. Om half negen varen er een paar schepen vanuit het kanaal de sluis in en er is al een tijdje niets meer uit de sluis gekomen. We besluiten los te gooien en de tocht over het kanaal te beginnen. Erg snel loopt het niet we moeten bij de eerste sluizen een tijdje wachten.
Containervaart op de zuidWillemsvaart  Kaarsrecht varen  Voor sluis 3 Schijndel   


ZuidWillemsvaart

De Zuid-Willemsvaart loopt van 's-Hertogenbosch (sluis nr.0) naar Maastricht (sluis nr. 20). De route werd zo recht mogelijk getrokken door de Kempen. Bij Nederweert mondt de Noordervaart (1808) naar Beringen uit tussen sluis nr.14 en 15. Deze vaart stamt uit de Franse Tijd. Na sluis 15 maakt het kanaal een eerste, bijna haakse bocht in zuidwestelijke richting om Weert via sluis 16 aan te kunnen doen. Bij Lozen (België) loopt de vaart vervolgens over sinds 1839 officieel Belgisch gebied. Sluis nr. 17 bij Lozen was altijd een grote hinderpaal. Vroeger sprak de beroepsvaart niet alleen van de Stop van Ternaaien, maar ook van de Stop van Lozen. Na sluis nr. 17 maakt het kanaal een tweede haakse bocht, nu in ZZO-richting. Bij Bocholt mondt sinds 1846 het Kanaal Bocholt-Herentals (ca. 58km.) in de Zuid-Willemsvaart uit, ook wel het Kempisch Kanaal genoemd. Hiermee realiseerden de Belgen de eerste fase van een Scheld-Maasverbinding en op termijn dus een eigen, meer rechtstreekse en niet door Nederland (!) lopende verbinding met Antwerpen (1860).

Orthenbrug (6.2)
Kasterenbrug (6.5)
Hinthamersbrug (7.1)
Sluis 0 (7.1)
Sint-Anthoniebrug (7.2)
Allemaal marifoonkanaal: 18

Den Dungensebrug (10.9)
Sluis Schijndel (17.2)
Sluis 4 (24.9)
Erpsebrug (28.9)
Sluis 5 (30.2)
Sluis 6, brug over benedenhoofd (35.3)
Sluis 6 (35.3)
Allemaal marifoonkanaal: 20

Sluis Helmond (44.8)marifoonkanaal:18
Veghel, spoorbrug (23.7)
Beeksebrug (36.7)
marifoonkanaal: 20
tel: 073-5498319

Sluis 10, brug over benedenhoofd (50.5)
Sluis 10 (50.5)
Sluis 11 (53.5)
Sluis 12 (58.6)
Sluis 12, brug over benedenhoofd (58.6)
Sluis 13, brug over benedenhoofd (61.0)
Sluis 13 (61.0)
Allemaal marifoonkanaal: 18 tel: 0492-565232
Sluis 15 (68.0)mar: 20

tel: 0495-631332
Sluis 16 (74.5)mar: 18
tel: 0495-532018

Biesterbrug (70.9) mar: 22
Stadsbrug, Weert (71.7)mar: 22
tel: 0495-535355

Het kanaal is 123 kilometer lang en heeft een hoogteverschil van 40 meter. Om het verval te overbruggen waren oorspronkelijk 21 sluizen nodig. In het verleden lag er bij elke sluis een ophaalbrug. In het huidige kanaal liggen 16 sluizen. Vanuit onder andere Schijndel en Helmond worden de sluizen en ophaalbruggen op afstand bediend.

Geschiedenis
In 1804 wilde keizer Napoleon het transport over water in Nederland en België verbeteren voor militaire doeleinden. Al voordat de Zuid-Willemsvaart werd aangelegd, was er een waterverbinding tussen Maastricht en 's-Hertogenbosch: de Maas. Dit was echter een lange omweg, bovendien was de Maas vaak erg ondiep en dus maar vijf maanden per jaar bevaarbaar.
De Willemsvaart heeft haar naam te danken aan koning Willem I, die in 1822 besloot een verbindingskanaal te graven tussen Maastricht en 's-Hertogenbosch. De graafwerkzaamheden begonnen in 1823 en het kanaal was drie jaar later klaar. Toen er later in Drenthe ook een Willemsvaart werd aangelegd, werd aan het Brabantse kanaal het woordje 'Zuid' toegevoegd.

Kaart Rechts:

De Zuid-Willemsvaart is één van de Brabantse kanalen. Dit kanaal wordt omgelegd vanaf Den Dungen naar de Maas. Het scheepvaartverkeer hoeft dan niet meer via de binnenstad van
's-Hertogenbosch door het krappe kanaal te varen. Het nieuwe kanaal met een lengte van 9 kilometer komt aan de oostzijde van de stad te liggen en is in 2014 gereed.


sluis oproepen     Bij Veghel 
Bij Veghel komt er nog een boot bij en de volgende sluis nog een. Voor de sluizen kan je niet goed aanleggen en als de sluis nog dicht is, lig je maar voor de sluis te draaien, er staat behoorlijk wat wind, dus niet erg prettig. De sluizen hebben gemiddeld zo'n 3 meter verval, behalve de sluis bij Helmond die heeft zo'n meter of 5 verval. In de ringvaart rond Helmond zou er een steiger zijn, maar we kunnen er geen steiger bekennen. We varen nog een stukje het oude kanaal achter helmond in, maar daar loop je vast tegen een sluis waarvoor je moet bellen om hem te openen. Omdat we vandaag uit eten willen, is dit geen goede plek, want er is geen restaurant in de wijde omgeving te bekennen. We varen weer door en doen nog een aantal sluizen, maar een goede aanleg is er niet te vinden. 
   
 Mag je nou als jacht deze passantenhaven invaren? Dit is de slechte aanleg voor de sluizen  Sluizen zelf zijn prima

Naast sluis 13 Smelen zien we een restaurant met een bord open voor de deur, we maken nog een geintje dat we daar maar moeten gaan eten. Als we de sluis uitvaren ziet Mar dat er 100meter voorbij de sluis een aanleg is voor 3x24uur. We meren hier af en drinken een wijntje op de cojo met een lekker stukje worst van de slager uit Heusden. Dan naar het restaurant waar we met z'n vieren een goede maaltijd voorgeschoteld krijgen. Sparerib en kip.
Aanleg achter sluis 13 Smelen   Effe lekker eten Restaurant naast sluis 13 Smelen

We gaan volgegeten terug en drinken een bakje koffie in de boot. Dan nog een lekker biertje op de Cojo en om half twaalf naar bed.
  Terug naar donderdag 17/6   Home Verder naar zaterdag 19/6
DAG 1 Vakantiereis 2010 van de jachten de Molecuul en de Cojo  Home

dag 1 16-6-2010      
Vertrek Zwartewaal wsv Devijfsluizen   Urenteller 4627h45m
      Vertrek 16:10 
  Op hoog water wachten   17:11 18:45
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
 1  Voornsesluis  16:55 16:59         17:08
Afstand 26Km Totale afstand 26Km
Motoruren 02h08m Totaal motoruren 02h08m
Reistijd 04h47m Totale reistijd 04h47m
Aankomst Vluchthaven Dordtsekil Aankomst 20:57
   

Verder naar donderdag 17/6

Woensdagmiddag heb ik al vrij genomen. Eerst naar huis om nog even warm te eten. Mar met Ronald gaan gelijk naar het ziekenhuis om twee verstand kiezen bij Ronald te laten trekken. Ik rij om een uur of twee naar de vijfsluizen en maak de boot in orde. We hebben afgelopen weken al het diverse aan boord gebracht, maar je blijft maar laden voor zo'n reis. Om een uur of drie komt Mar met Ronald aan bij De vijf Sluizen. Ik zit net thee te drinken op de Cojo bij Joop en Cor. We maken de boot verder klaar en tanken water bij het water steiger in de haven. We worden door verschillende leden van de vereniging uitgezwaaid. Natuurlijk maak ik een foto om het te vereeuwigen.
   
 weg bij wsv DeVijfSluizen  Water tanken
Dan naar de Voornse sluis en we gaan door de sluis bakboord aan het wachtsteiger liggen. We wachten hier hoog water Hoek van Holland af, om een lekker getij naar de Dordtsekil te hebben. Om kwart voor zeven is het dan zo ver en varen we de Oude Maas op.

Met een heerlijke stroom van achter komen we om 9uur aan bij de vluchthaven op de DordtseKil. Er is plek zat op de speciale steiger voor jachten en we meren daar dan ook af voor de nacht.

   
 Aanleg vluchthaven Dordtsekil      
Het waaide behoorlijk en we hopen dat het morgen wat minder is. Joop en ik lopen nog even langs de haven en zien dat er verschillende werkboten liggen die de steigers aan onze kant aan het repareren zijn. We horen later dat de haven helemaal opgeknapt wordt.
Een biertje op de cojo en om half twaalf naar bed.

Vluchthaven oproepen op kanaal 71 Regionale verkeerscentrale dordrecht

Stukje uit de Scheepvaartkrant

Theo van Gazelle, plaatsvervangend directeur-generaal Rijkswaterstaat, en Leny van Toorenburg, hoofd nautisch technisch secretariaat van Koninklijke Schuttevaer hebben op maandag 28 juni samen de vlucht- en overnachtingshaven Dordtse Kil officieel heropend. De vluchthaven is in de afgelopen maanden volledig gerenoveerd. Zo zijn de bestaande afmeervoorzieningen vernieuwd en de faciliteiten verbeterd. De recreatievaart heeft nu de beschikking over een steiger dat meebeweegt op het tij. Aan één steiger voor de beroepsvaart wordt door aannemingsbedrijf De Klerk uit Werkendam nog gewerkt. Volgens een medewerker van Rijkswaterstaat wordt de haven momenteel intensief gebruikt. Er wordt als gevolg van de crisis met minder personeel aan boord gevaren en dus ook minder in de volcontinu. Het is belangrijk dat de schippers dan op een veilige plaats hun rust kunnen nemen. Er mag maximaal drie maal 24 uur aaneengesloten worden afgemeerd.

                                           Home  Verder naar donderdag 17/6
DAG 2 Vakantiereis 2010 van de jachten de Molecuul en de Cojo  Home

 

dag 2 17-6-2010      
Vertrek Vluchthaven dordtsekil   Urenteller 4629h53m
      Vertrek 09:00 
  Tussenstop Heusden   12:40 15:39
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
 2  Engelen  16:35 16:42        17:00
 3  Den Bosch sl 0   17:44 18:05
Afstand 49Km Totale afstand 75Km  
Motoruren 04h40m Totaal motoruren 06h48m  
Reistijd 09h08m Totale reistijd 13h55m  
Aankomst Den Bosch Aankomst 18:08
Terug naar woensdag 16/6  

Verder naar vrijdag 18/6

Donderdag. Het is hier onrustig slapen met de scheepvaart, maar als voor onze boot om zeven uur een reparatie schip de radio vol volume zet ben ik echt wakker. Ze gaan op het steiger waar wij aan liggen een paar deksels op de meerpalen lassen. Gelukkig staat de wind goed en hebben we er geen last van. Ik ga maar uit bed en kijk de motor even na. We eten nog wel een ontbijtje die ik klaarmaak op bed. Dan wassen en ondertussen zijn de werklui met de paal klaar en sturen een boot achter ons weg om daar nog een paal te lassen. Het is bijna 9 uur en dan zouden we vertrekken, dus we gooien maar los en hebben weer een heerlijk getijde mee naar het Hollandsdiep. Er komt als we weg willen varen nog wel een rijkswaterstaat boot de haven controleren.
 
 
Vluchthaven DordtseKil
 
Op de DordtseKil

 De Cojo op de DordtseKil

  Moerdijkbrug    

Het waait toch nog flink en Joop gaat op de Amer binnen sturen. Ik zit net achter de pet van de boot en heb minder last van de wind.

 Kolen voor de centrale Drimmelen  Altenawerf bij Raamsdonkveer

       

Heusden

     

We willen eerst boodschappen gaan doen in Heusden. Om 12.00 bereiken we Heusden en gaan in de stadshaven liggen. Mar heeft problemen met haar gezondheid en bij de VVV vragen we waar er een dokter zit. Dat is toch nog zo'n 15 minuten lopen, maar als we er aankomen wordt ze gelijk geholpen en krijgt ze medicijnen voorgeschreven die we bij de apotheek in het centrum ophalen. Dan nog even naar de slager een paar Heusdense slaatjes kopen voor 3Euro50, dat moeten dus wel super slaatjes zijn. Terug op de boot een biertje op de Molecuul en als we gezellig zitten breng ik s'Hertogenbosch ter sprake. Omdat er zo'n harde wind staat en alles wijst op slecht weer, zien de vrouwen dat wel zitten en besluiten we door de kanalen naar Belgie te varen. Zo is de eerste aanpassing van onze reis een feit.

Uitzicht op de binnenhaven  

       
       
Er staan een paar marktkramen in de binnenstad en het is er erg gezellig.
  sluis Beringe    motor stop zetten 
We draaien de ZuidWillemsvaart in en hebben de eerste sluis Beringe gelijk mee. De vaart naar Den Bosch verloopt wat langzaam, want we hebben oude van dagen voor ons zitten. Naar de sluis in Den Bosch vaar je door een smal toeleidingskanaal met twee bruggen. Later zie ik dat het beter is sluis 0 op te roepen op kanaal 18 voordat je naar de sluis vaart. Wij weten dat niet en pas als we bij de sluis aankomen roep ik hem op en de sluiswachter zegt "je ziet toch dat hij open staat". (zeer vriendelijke ontvangst)


We schutten in deze niet zo prettige sluis. De boven wanden zijn van beton en daaronder zitten palen met inhammen. Je stootzak gaat hier snel tussen en komen dan klem te zitten tegen de betonnen bovenplaat. Er is ongeveer een verval van twee meter en het stroomt behoorlijk in de sluis. Als we in de sluis liggen spreek ik een schipper op de kant en volgens hem is er achter de sluis plaats voor twee jachten. We meren dan ook achter de sluis tegen elkaar aan af. Het is hier niet zo rustig liggen, want er komen behoorlijk wat schepen door de sluis.

 

 Naar Den Bosch 

  sluis 0 in Den Bosch   
We maken s'avonds nog een flinke wandeling door de stad. Het is koopavond en door de drukte is het erg gezellig. Het weer is ook een stuk beter geworden.
 
  Achter sluis 0 in Den Bosch  

Terug naar woensdag 16/6   Home Verder naar vrijdag 18/6