DAG 19 Vakantiereis 2010 van de jachten de Molecuul en de Cojo Home

 

dag 19 zondag 4-7-2010      
Vertrek Attigny   Urenteller 4686h01m
      Vertrek 10:28
sluis sluisnaam aankomst invaart uitvaart
87 Sluis 6 Givry 10:40 10:45 10:52
88 Sluis 7 Seuil 11:38 11:45 11:51
89 Sluis 8 Thugny 12:07 12:12 12:19
90 Sluis 9 Biermes 12:35 12:37 12:44
91 Sl 10 Acy Romance   15:02 15:08
Afstand 23Km Totale afstand 501Km  
Motoruren 02h48m Totaal motoruren 61h04m  
Reistijd 03h09m Totale reistijd 84h33m  
Aankomst Voor sluis 11 op Km 41 Aankomst 15:22
Terug naar vrijdag 3/7  

Verder naar zondag 5/7

We tanken de watertank in Attigny vol en de vrouwen gaan boodschappen doen bij de Shopy. Ondertussen komt een boot die we in Revin hebben gezien bij ons liggen. Natuurlijk gaan we een praatje maken met de eigenaars.

Ondertussen zijn de vrouwen terug en vertrekken we richting Rethel. Het is vandaag zondag en er zitten veel visser langs het kanaal.

Er zijn hier een paar sluizen die met een draaistang die boven het kanaal hangt, bediend moeten worden. Je vaart langs de stang en draait hem linksom. Aan de lichten op de sluis is te zien of je hem goed bediend hebt.

Prachtig en rustig varen van sluis naar sluis en een prachtig uitzicht zoals foto hierboven

Wat een rust Een tegenligger!!!!!!!   

prachtig varen     graansilo 

Canal des Ardennes

Van pont á Bar tot Vieux les Asfelds 88Km 44 sluizen

Van Vieux les Asfelds tot Berry au Bac 18,5Km 2 sluizen



 notenboom   sluis Seuil   
Het is bloedheet en als we in Rethel aankomen liggen er behoorlijk wat schepen te bakken in de zon. Hier in Rethel zijn twee douches, elektro en water. Ik denk dat er behoorlijk wat vaste liggers zijn. We gaan gelijk de stad in, want we willen vanmiddag uit eten. Het lijkt dat alles dicht is, maar als we aan het einde van de winkelstraat zijn, net voor de brug van de Aisne, zien we een bord met reclame voor een chinees. Voor 10Euro een lopend buffet in de middag. We gaan naar binnen en het blijkt er nog behoorlijk druk te zijn ook. Een paar jaar geleden had ik gezegd nooit meer naar een Chinees te gaan in Frankrijk, omdat het toch niets is. En daar zit ik dan weer bij een Chinees in Frankrijk. Maart wat hebben we heerlijk gegeten. Ze hebben heerlijke gerechten en ik zit werkelijk te smullen. Er komt tijdens het eten een chinees naar ons toe die over voetballen begint. Als we weggaan geeft hij ons nog een folder mee. Hij blijkt ook nog in Charleville Mesieres te zitten en daar komen we ook wel eens.
 
 plek onder notenboom    aanleg Rethel  

 

 Chinees in Rethel

   aanleg Rethel
Ik zou in Frankrijk geen Chinees meer eten, maar je ziet het, zeg nooit nooit.

Terug op de boot gauw de touwen los en nog een stukje varen. Hier in Rethel moet je niet zijn om te overnachten. Voor sluis Nanteuil nr. 11 is stuurboord een prima aanleg, waar je ook prima buiten kan zitten.


We liggen hier heerlijk in de wind en hebben nog een prima middag. We verkennen de omgeving en ik denk dat ik een vos zie, maar het blijkt een Angora kat te zijn met een grijze staart. De vrouwen liggen natuurlijk dubbel van het lachen.

 
 Rethel     voor sluis Nanteuil nr11 

 
Prachtige plek voor sluis Nanteuil, terwijl iedereen ligt te braden in Rethel. 
 Kat  de L'Aisne naast het kanaal  sluis Nanteuil  
 
Terug naar vrijdag 2/7 Home Verder naar zondag 4/7
DAG 18 Vakantiereis 2010 van de jachten de Molecuul en de Cojo Home

dag 18 zaterdag 3-7-2010      
Vertrek Voor sluis 4 Can des Ardennes   Urenteller 4681h24m
      Vertrek 09:03
sluis sluisnaam aankomst invaart uitvaart
trappensluis Can des Ardennes   09:05 13:32
24 stuks        
86 Attigny   14:03 14:08
Afstand 14Km Totale afstand 478Km  
Motoruren 04h37m Totaal motoruren 58h16m  
Reistijd 05h15m Totale reistijd 81h24m  
Aankomst Attigny op Km Aankomst 14:18
Terug naar vrijdag 2/7  

Verder naar zondag 4/7

Precies om 9uur komt de sluiswachter op zijn brommer aanrijden. Hij zet de sluizen aan en we kunnen vertrekken. De sluizentrap loopt eigenlijk behoorlijk snel.
Het sluizen gaat zeer rustig en het is prachtig weer. Zoals je op de foto's kunt zien, staat het water in de sluizen soms tot bijna aan de rand.

Dat is wel even lastig invaren, want je stootzakken doen dan niets meer en je hebt zo schade. Met een boot die hoog boven het water ligt is dit niet prettig.

 
Wat een rust   onderweg even eten onder het schutten  

 
 prachtig varen      
Bij sluis 11 hebben we een probleem. De sluis gaat niet open. Ik vaar de boot tot vlak voor de sluis en spring er af. Mar houd de boot vast. Van de andere kant komen er een paar Engelsen waarvan de vrouw op de fiets met een touw vooruit is gereden. Zij zegt de sluiswachter te zullen bellen. Er komt dan ook vijf minuten later een VNF wagen met twee sacherijnige kerels er in. Ze brengen de sluis weer op gang en wij kunnen als eerste invaren. Als de sluiswachters wat te drinken van ons krijgen, zijn ze een stuk vriendelijker.
 
  kapottesluis oude sluishokken 

     
   de volgende  zie de bekabeling in de schauduw 

   Joop gaat stunten    

   
   leuke beschildering  begroeing sluizen  

   
 aanleg Neuville Day      
Bij Neuville-Day is een mooie ligplaats en een restaurant.
 
      Franse boot 
De rest van de sluizen loopt prima en om 14:18uur zijn we in Atigny. Daar is een prima plek onder de bomen en er is een kraan. Er ligt niemand. Als we het stadje bekijken blijkt er een kermis te zijn. De vrouwen doen boodschappen bij de Shopy en we drinken wat onder de bomen uit de zon. S-Avonds gaan we uit eten. We hebben s'middags al gekeken of er iets in het dorp is waar we kunnen eten. We lopen naar het restaurantje, maar als we voor de deur staan willen ze toch niet naar binnen gaan. Eerst lopen we dan nog een paar honderd meter langs een paar andere winkels en gaan dan toch naar binnen. Het is een Piza restaurant, maar op het bord voor de deur staan een aantal niet Italiaanse gerechten. We moeten een biertje uit een flesje bestellen en we nemen biefstuk met patat. Het eten is niet veel. De patat druipt van de olie. Ondertussen zijn er nog een aantal mensen binnen gekomen, maar die nemen allemaal Italiaans eten.


We nemen geen toetje meer, maar gaan weer terug naar de boot. De kermis begint vanavond om 10uur, dus maar hopen dat we er geen last van hebben. Als we s-avonds op bed liggen begint de ellende. Ze gooien al wat op de boot als ik net op bed lig. Gelukkig blijft het daarbij. Alleen wordt Mar om 3uur weer wakker, want ze denkt dat er iemand op de bood komt. Ik wordt ook nog wakker. Verder gebeurd er niets meer, maar prettig slapen is het hier niet. Atigny raad ik niet aan. Je kan beter iets verder buiten het dorp gaan liggen dan slaap je in ieder geval beter.

     
   sluiswachterhuis  aanleg Atigny aanleg Atigny 

 Attigny

       
 effe uitrusten van de sluizentrap boodschappen doen  zwaluwnesten   zwaluwnesten onder dakrand

 Attigny  aanleg Attigny

Terug naar vrijdag 2/7 Home Verder naar zondag 4/7
DAG 7 Vakantiereis 2010 van de jachten de Molecuul en de Cojo  Home

dag 7 Dinsdag 22-6-2010      
Vertrek Amay pk86 09:07  Urenteller 4654h53m
  Getankt in Namen 14:26-15:05   184,85L 227,40E
 

Jachthaven
Borg sleutel douche

  11Euro
15Euro
 
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
 20  Sluis d'Ampsin-Neuville   09:34       09:43
 21  Sluis d'Andenne-Seilles   11:42 12:00
 22  Sluis de Grand Malades 13:26 13:51 14:10 
Afstand 40Km Totale afstand 290Km  
Motoruren 04h20m Totaal motoruren 31h28m  
Reistijd 06h03m Totale reistijd 44h00m  
Aankomst Namen / Jambes Aankomst 15:10
Terug naar maandag 21/6  

Verder naar woensdag 23/6

Om 9 uur vertrekken we met mooi weer uit Amay. De boot is vannacht voor de eerste keer een beetje nat geworden van de mist. Ook boven de Maas hangt nu nevel. We hebben hier heerlijk geslapen en geen rottigheid meegemaakt. Prima plek.

 Hier boven rechts de aanlegplaats van Amay. 

 mistig bij Amay

Als we sluis d'Ampsin-Neuville bereiken en ik hem oproep, krijg ik alleen oké te horen. Maar als we bij de de sluis arriveren vaart er net een grote Pool in en is er verder geen plaats. We varen door tot de sluisdeuren en de Pool krijgt toch orders om op te schuiven zodat wij achter hem kunnen liggen. We schutten naast elkaar en zijn zo weer buiten.
 sluis d'Ampsin-Neuville    
We varen richting Huy. Net voor Huy bakboord zijde zitten wat winkels met onder ander de Lidl. Als het wat later was geweest, leggen we aan en halen een bak ijs. Maar nu is het hier te vroeg voor en we varen verder.
    
 Huy in zicht  kabelbaan van huy  Huy
  HUY

 Ook bij de volgende sluis hebben we geluk. Er komt net een beroepsvaart achter ons en de sluis gaat open. We kunnen gelijk schutten en zijn zo weer boven. We smullen onderweg van een heerlijke bloemkool met worst. 

 Aanleg bij een roeivereniging pk70 aanleg Andenne pk85 sluis d'Andenne-Seilles 
De middelste foto is een aanleg bakboord voor sluis d'Andenne-Seilles. De laatste keer dat we hier waren werd deze aanleg verbouwd.


Bij pk 80 kan je ook goed overnachten aan een kaaimuur.

     werkzaamheden aan de rots  
De laatste sluis voor Namen duurt iets langer, we moeten ongeveer 15minuten wachten. Maar dan worden we wel met z'n tweeen geschut. Aan de andere zijde ligt de beroepsvaart ongeduldig te wachten. 
 sluis de Grand Malades   Jachthaven Jambes Jachthaven Jambes
Bij de jachthaven in Namen aangekomen gaan we eerst tanken. Eigenlijk liggen we hier nier in Namen maar in Jambes. De prijs valt erg tegen, we moeten 1Euro23 de liter betalen. Onderweg had ik langs de weg 1Euro11 gezien. Maar we tanken toch vol en betalen gelijk voor een overnachting in de haven. Drinkwater en stroom zit niet bij de prijs inbegrepen. We komen naast elkaar aan een steiger te liggen en joop en ik zetten stoelen op het steiger en nemen een lekker pilsje. De vrouwen gaan naar Delhaize om ijs en andere bootschappen te doen. Als ze terug komen hebben we weer ijsfeest. Lekker een wijntje en dan is het om half zeven toch weer tijd voor een boterham. In deze jachthaven is het wel erg rumoerig, maar ook erg gezellig liggen. Je kan ook aan de overkant afmeren, maar s'avonds wordt daar door de havenmeester ook liggeld opgehaald. Het kost daar wel de helf van hier. 
s'-Avonds verkennen we snel de citadelle de Namur en willen hier morgen naar terug om alles goed te bekijken. Je hebt hiervandaan een prachtig uitzicht op de jachthaven van Jambes waar we liggen. De ene kant van de Maas is Namen en aan de andere zijde ligt Jambes.
jachthaven sanitair  veerpont / rondvaart  jongelui picknicken op het haventerrein. Namen
Het is heerlijk weer en aan het eind van de jachthaven staan tafels met banken waar jongelui lekker zitten te barbequen.
 splitsing Sambre Maas De Sambre    Sambre  Maas

 Maas      Citadelle de Namur

Casino Namen  behoorlijk grote schepen
richting Dinant
capitainerie  Dieselpomp op Jambes 

 Terug naar maandag 21/6   Home  Verder naar woensdag 23/6
DAG 6 Vakantiereis 2010 van de jachten de Molecuul en de Cojo  Home

dag 6 Maandag 21-6-2010      
Vertrek Dilsen   Urenteller 4647h23m
      Vertrek 08:56 
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
 17  Sluis Neerharen   10:33        10:45
 18  Sluis Lanaken   11:01 11:15
 19  Sluis d'Ivoz-Ramet 15:22 16:04 16:17 
Afstand 70Km Totale afstand 250Km  
Motoruren 07h30m Totaal motoruren 27h08m  
Reistijd 08h32m Totale reistijd 37h57m  
Aankomst Amay op Km 86 Aankomst 17:28
Terug naar zondag 20/6  

Verder naar dinsdag 22/6

Om negen uur vertrekken we uit Dilsen. Ik maak nog een praatje met een man die hier langs het kanaal woont en een sloep aan dit steiger heeft liggen. Hij is vroeger schipper geweest en is nu een beetje aan het prutsen aan z'n plezierbootje. Hij weet te vertellen dat als je achter een diep geladen vaartuig komt, ze je er hier niet snel langs laten. Het is de bedoeling dat we vandaag Luik voorbij varen. We hebben deze route nog nooit genomen en weten niet hoeveel tijd de twee grenssluizen in het verbindingskanaal kosten. We zien in de zuidwillemsvaart nog diverse mooie plekken die we later nog wel eens zullen bezoeken. 
Maasmechelen      

Maasmechelen aan de Zuidwillemsvaart

    Oude haven of dokken Maasmechelen  
 Van 1923 tot 1987 werd in het noord-westen van deelgemeente Eisden door N.V. Steenkoolmijnen Limburg-Maas (opgericht in 1907 als S.A. Charbonnages Limbourg-Meuse) steenkool ontgonnen. Op een deel van het voormalige mijnterrein ligt vandaag Maasmechelen Village, een outlet-winkelstraat. Slechts enkele Eisdense mijngebouwen konden na 1987 van de slopershamer gered worden en kregen nieuwe functies: gemeentelijke academie, hotel, Grand Café, bioscoopzalen. De lifttorens boven de gedempte mijnschachten, waarvan er één werd gesloopt en meteen daarna weer is opgebouwd, zullen als monument bewaard blijven.
      Neerharen

Neerharen richting Maastricht Sluis Neerharen sluis Neerharen

 Bij de eerste sluis in het verbindingskanaal aangekomen staat hij al op groen en kunnen we zo invaren. We gaan naast elkaar in het midden van de sluis liggen en de sluiswachter roept van boven dat één touw genoeg is, daar het volgens hem erg rustig gaat. Inderdaad gaat het erg rustig en met een haak in het midden die je steeds verzet op de trap gaan we langzaam 10meter omhoog. Mar laat de papieren van de Molecuul en cojo zien en we kunnen verder naar de volgende diepe sluis.

    uitvaart sluis Neerharen   sluis Lanaken
Hij is al gewaarschuwd en staat open als we aankomen. Ook deze gaat erg goed en we varen dan ook al snel op het Albert kanaal. Dit kanaal is hier tussen een berg gegraven en je vaart dus tussen steile wanden die behoorlijk hoog zijn.
  sluis Lanaken    Albertkanaal 

 Albert Kanaal in Belgie
 

      Nieuwe brug Albert kanaal

  leuk varen     

  Albertkanaal in Belgie Sluis Lanayen  
Het is zo'n 20 km varen naar de Maas en daar eindigt het Albert kanaal met een standbeeld van koning Albert. We passeren Luik en ik maak nog een paar foto's.
  Begin van het Albertkanaal  Luik  

Brug in Luik   Jachthaven luik    
Sluis Rames komt in zicht en ik meld ons op de marifoon. Het enige wat ik te horen krijg is oké. Bij de sluis aangekomen liggen er twee schuttingen. Wij kunnen mee met de eerste schutting en hoeven maar een kwartiertje te wachten. Gelukkig kunnen we naast een binnenschip afmeren en zo mee schutten. De schipper pakt onze touwen en zet ze vast op zijn schip. We willen na deze sluis bij het stadje Engis op PK93 net voorbij de brug aan stuurboord waar een kaai is overnachten. Op een 50meter afstand van deze aanleg zit een grote supermarkt van Delhaize. Maar helaas onze plek is bezet. We proberen dan nog een plek iets terug achter een centrale, maar de schipper die voor ons ligt, zegt ons beter ergens anders te gaan liggen want er komen hier misschien een paar bakken van de centrale vannacht aanmeren. Hij weet een plekje ¾ uur verder bij de oude sluis van Amay.
 Industrie Luik  Voor sluis D'Ivoz-Rames   In sluis Rames 
We varen dan ook maar een stuk door en meren bij de aanlegplaats Amay waar vroeger een sluis heeft gezeten af. Je ligt hier prima, maar als ik dit aan het tikken ben staat er een auto met een radio zo hard dat de ramen in de boot staan te trillen.

Gelukkig blijkt alles mee te vallen. We wandelen in de omgeving en verbazen ons dat de huizen zo verschrikkelijk dicht op de treinbaan staan.

 Aanleg in Amay Aanleg in Amay 

 Terug naar zondag 20/6   Home  Verder naar dinsdag 22/6
DAG 8 Vakantiereis 2010 van de jachten de Molecuul en de Cojo  Home

 

dag 8 Dinsdag 23-6-2010      
Vertrek Namen  13:56  Urenteller 4659h13m
  Liggeld Dinant     10Euro
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
 23 de de la Plante Sl9  14:00 14:15        14:31
 24 de Tailfer Sl8  15:05 15:42 15:58
 25 de Riviere Sl7   16:31 16:45
 26 de Hun Sl6   17:14 17:35
 27 de Houx Sl5  18:00 18:08 18:20
 28 de Dinant Sl4  18:38 18:38 19:06
Afstand 27Km Totale afstand 317Km  
Motoruren 03h12m Totaal motoruren 34h40m  
Reistijd 05h16m Totale reistijd 49h16m  
Aankomst Dinant op Km 19 Aankomst 19:12
Terug naar maandag 22/6  

Verder naar woensdag 24/6

Vanmorgen uitgeslapen en gebruik gemaakt van de douche op de haven. Je betaalt hier borg voor een elektronische sleutel waarmee je in het douchegebouw kan. Het liggeld is 11Euro en aan de overkant voor het casino 6 Euro, maar je hebt dezelfde faciliteiten. De douches zien er goed onderhouden uit. Na de koffie gaan ik en Joop naar het Fort terug en bezichtigen de gehele buitenkant. De vrouwen hebben zat te doen zeggen ze en hebben geen interesse voor het fort.
 
Je hebt werkelijk een prachtig uitzicht over de maasvallei en de stad. We bezoeken een film over het ontstaan van het fort. Er zijn hier in de loop der tijd behoorlijk wat mensen voor niets gestorven. Overal op het fort staan borden met informatie zoals hieronder.

 Een prachtig uitzicht over de Sambre.

Sambre   Toegansweg naar de Citadelle  plattegrond

 

 


  Sambre   Namen  

 

 

 

 

 

 


     Jachthaven

 

 

 

 Citadelle de Namur 

  Kazerne     Vauban
We bezoeken een tentoonstelling van Vaubin in de Citadelle de Namur. Ter gelegenheid van de driehonderdste verjaardag van de dood van Vauban, huldigen vele steden en gemeentes de beroemde strateeg van Lodewijk de 14de. Vauban realiseerde verschillende projecten op het huidige Belgische grondgebied. In de provincie Namen zijn de ingrepen van de ingenieur nog steeds zichtbaar in Namen.

Onder Lodewijk XIV werden talrijke versterkte plaatsen zowel in Frankrijk als in België nu eens aangelegd, dan weer heringericht. Achter al deze militaire bouwwerken, een man: Sébastien Le Prestre (1633-1707). Sébastien Le Prestre, Heer van Vauban, zonder twijfel de grootste militaire ingenieur van Europa in de moderne tijd. Ten dienste van Koning Lodewijk XIV heeft hij voor het Koninkrijk Frankrijk "een ijzeren barriëre" bestaande uit tientallen versterkte plaatsen en burchten aan de grenzen aangelegd. Hoofdzakelijk architect en militair was Vauban eveneens een humanist, hij had een brede belangstelling voor religieus beleid, de economie, voor de statistiek, de kolonies, de hydraulica en de wetenschap. Steeds met een oog voor de mens. In het totaal, vernieuwde Vauban meer dan 300 oude versterkte plaatsen en creëerde stuk voor stuk meer dan 30 nieuwe versterkte plaatsen.

Vergezicht over Maas en Jambes vanaf het fort (twee foto's) 

doorkijk zeilboot die we later
tegenkomen 
toeristen genoeg  rondrit over de citadel

  Zelboot van      
Op weg terug naar de boot komen we de vrouwen tegen die de stad in gaan om boodschappen te doen. Ook ontmoeten we een echtpaar die met een zeilboot hier de boel verkennen. Ze hebben de boot afgelopen winter in Huy  laten liggen. En verkennen nu de omgeving van Namen. De bedoeling is ook naar Waulsort te gaan. Op bovenstaande foto is de zeilboot te zien. We eten nog op de jachthaven en vertrekken dan richting Dinant. De eerste sluizen lopen wat langzaam, maar dan haalt ons een schipper uit Groningen in, waarmee we vijf sluizen doen. In de laatste twee komt er nog een zeilboot bij, die we vanmorgen vanaf het fort hebben gefotografeerd. Sluis Waulsoort halen we net niet meer. Het is 10 over zeven als we sluis Dinant verlaten, dus overnachten we in Dinant voor het VVV kantoor. De stroom en water voorziening is hier tegenwoordig prima verzorgd. Alles gaat met munten.

    Dinant   

 Dinant 

 oorlogsmonument     Oude rondvaart 
Ik ga alleen Dinant in want Joop heeft een pijnlijk been en wil hem niet forseren. Dinant blijft een stad die er verpaupert uitziet, diverse winkels zijn gesloten en het ziet er niet schoon uit. Ik vind er ook weinig te doen s-avonds. Ik loop langs de Maas richting Frankrijk en zie dat alle steigers aan deze kant van de stad niet gebruikt zijn. Ik heb het hier nog nooit zo stil gezien. Terug bij de boten een lekker biertje op de Molecuul en om half twaalf naar bed. Waarschijnlijk slapen we hier erg rustig.
   overnachting Dinant

 Terug naar zondag 20/6   Home  Verder naar dinsdag 22/6