DAG 3 Vakantiereis 2010 van de jachten de Molecuul en de Cojo  Home

dag 3 18-6-2010    
Vertrek Den Bosch   Urenteller 4629h53m
      Vertrek 09:00 
  Tussenstop Heusden   12:40 15:39
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
 2  Engelen  16:35 16:42        17:00
 3  Den Bosch sl 0   17:44 18:05
Afstand 54Km Totale afstand 129Km  
Motoruren 07h33m Totaal motoruren 14h21m  
Reistijd 08h49m Totale reistijd 22h44m  
Aankomst Den Bosch Aankomst 18:08
 Terug naar donderdag 17/6  

Verder naar zaterdag 19/6

Ik had al verwacht dat het niet uitslapen zou worden in Den Bosch, maar dat Joop ons wakker zou maken had ik niet verwacht. Om 7uur gaat ineens zijn marifoon op het achterdek verschrikkelijk hard het gesprek van een schipper staan brullen. We liggen naast de Cojo, dus het is alsof hij in de kajuit staat. Ik ga er maar uit, want dan valt er niet meer te slapen. Om half negen varen er een paar schepen vanuit het kanaal de sluis in en er is al een tijdje niets meer uit de sluis gekomen. We besluiten los te gooien en de tocht over het kanaal te beginnen. Erg snel loopt het niet we moeten bij de eerste sluizen een tijdje wachten.
Containervaart op de zuidWillemsvaart  Kaarsrecht varen  Voor sluis 3 Schijndel   


ZuidWillemsvaart

De Zuid-Willemsvaart loopt van 's-Hertogenbosch (sluis nr.0) naar Maastricht (sluis nr. 20). De route werd zo recht mogelijk getrokken door de Kempen. Bij Nederweert mondt de Noordervaart (1808) naar Beringen uit tussen sluis nr.14 en 15. Deze vaart stamt uit de Franse Tijd. Na sluis 15 maakt het kanaal een eerste, bijna haakse bocht in zuidwestelijke richting om Weert via sluis 16 aan te kunnen doen. Bij Lozen (België) loopt de vaart vervolgens over sinds 1839 officieel Belgisch gebied. Sluis nr. 17 bij Lozen was altijd een grote hinderpaal. Vroeger sprak de beroepsvaart niet alleen van de Stop van Ternaaien, maar ook van de Stop van Lozen. Na sluis nr. 17 maakt het kanaal een tweede haakse bocht, nu in ZZO-richting. Bij Bocholt mondt sinds 1846 het Kanaal Bocholt-Herentals (ca. 58km.) in de Zuid-Willemsvaart uit, ook wel het Kempisch Kanaal genoemd. Hiermee realiseerden de Belgen de eerste fase van een Scheld-Maasverbinding en op termijn dus een eigen, meer rechtstreekse en niet door Nederland (!) lopende verbinding met Antwerpen (1860).

Orthenbrug (6.2)
Kasterenbrug (6.5)
Hinthamersbrug (7.1)
Sluis 0 (7.1)
Sint-Anthoniebrug (7.2)
Allemaal marifoonkanaal: 18

Den Dungensebrug (10.9)
Sluis Schijndel (17.2)
Sluis 4 (24.9)
Erpsebrug (28.9)
Sluis 5 (30.2)
Sluis 6, brug over benedenhoofd (35.3)
Sluis 6 (35.3)
Allemaal marifoonkanaal: 20

Sluis Helmond (44.8)marifoonkanaal:18
Veghel, spoorbrug (23.7)
Beeksebrug (36.7)
marifoonkanaal: 20
tel: 073-5498319

Sluis 10, brug over benedenhoofd (50.5)
Sluis 10 (50.5)
Sluis 11 (53.5)
Sluis 12 (58.6)
Sluis 12, brug over benedenhoofd (58.6)
Sluis 13, brug over benedenhoofd (61.0)
Sluis 13 (61.0)
Allemaal marifoonkanaal: 18 tel: 0492-565232
Sluis 15 (68.0)mar: 20

tel: 0495-631332
Sluis 16 (74.5)mar: 18
tel: 0495-532018

Biesterbrug (70.9) mar: 22
Stadsbrug, Weert (71.7)mar: 22
tel: 0495-535355

Het kanaal is 123 kilometer lang en heeft een hoogteverschil van 40 meter. Om het verval te overbruggen waren oorspronkelijk 21 sluizen nodig. In het verleden lag er bij elke sluis een ophaalbrug. In het huidige kanaal liggen 16 sluizen. Vanuit onder andere Schijndel en Helmond worden de sluizen en ophaalbruggen op afstand bediend.

Geschiedenis
In 1804 wilde keizer Napoleon het transport over water in Nederland en België verbeteren voor militaire doeleinden. Al voordat de Zuid-Willemsvaart werd aangelegd, was er een waterverbinding tussen Maastricht en 's-Hertogenbosch: de Maas. Dit was echter een lange omweg, bovendien was de Maas vaak erg ondiep en dus maar vijf maanden per jaar bevaarbaar.
De Willemsvaart heeft haar naam te danken aan koning Willem I, die in 1822 besloot een verbindingskanaal te graven tussen Maastricht en 's-Hertogenbosch. De graafwerkzaamheden begonnen in 1823 en het kanaal was drie jaar later klaar. Toen er later in Drenthe ook een Willemsvaart werd aangelegd, werd aan het Brabantse kanaal het woordje 'Zuid' toegevoegd.

Kaart Rechts:

De Zuid-Willemsvaart is één van de Brabantse kanalen. Dit kanaal wordt omgelegd vanaf Den Dungen naar de Maas. Het scheepvaartverkeer hoeft dan niet meer via de binnenstad van
's-Hertogenbosch door het krappe kanaal te varen. Het nieuwe kanaal met een lengte van 9 kilometer komt aan de oostzijde van de stad te liggen en is in 2014 gereed.


sluis oproepen     Bij Veghel 
Bij Veghel komt er nog een boot bij en de volgende sluis nog een. Voor de sluizen kan je niet goed aanleggen en als de sluis nog dicht is, lig je maar voor de sluis te draaien, er staat behoorlijk wat wind, dus niet erg prettig. De sluizen hebben gemiddeld zo'n 3 meter verval, behalve de sluis bij Helmond die heeft zo'n meter of 5 verval. In de ringvaart rond Helmond zou er een steiger zijn, maar we kunnen er geen steiger bekennen. We varen nog een stukje het oude kanaal achter helmond in, maar daar loop je vast tegen een sluis waarvoor je moet bellen om hem te openen. Omdat we vandaag uit eten willen, is dit geen goede plek, want er is geen restaurant in de wijde omgeving te bekennen. We varen weer door en doen nog een aantal sluizen, maar een goede aanleg is er niet te vinden. 
   
 Mag je nou als jacht deze passantenhaven invaren? Dit is de slechte aanleg voor de sluizen  Sluizen zelf zijn prima

Naast sluis 13 Smelen zien we een restaurant met een bord open voor de deur, we maken nog een geintje dat we daar maar moeten gaan eten. Als we de sluis uitvaren ziet Mar dat er 100meter voorbij de sluis een aanleg is voor 3x24uur. We meren hier af en drinken een wijntje op de cojo met een lekker stukje worst van de slager uit Heusden. Dan naar het restaurant waar we met z'n vieren een goede maaltijd voorgeschoteld krijgen. Sparerib en kip.
Aanleg achter sluis 13 Smelen   Effe lekker eten Restaurant naast sluis 13 Smelen

We gaan volgegeten terug en drinken een bakje koffie in de boot. Dan nog een lekker biertje op de Cojo en om half twaalf naar bed.
  Terug naar donderdag 17/6   Home Verder naar zaterdag 19/6