DAG 11 Vakantiereis 2010 van de jachten de Molecuul en de Cojo  Home

dag 11 Zaterdag 26-6-2010      
       
Vertrek Waulsort Urenteller 4663h28m
    Vertrek 09:38 
  Tussenstop Givet 12:15 13:45
  Douane controle (diesel en papieren) 11:20 11:35 
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
30 Sluis 2 Waulsort  09:42 09:46     10:03
31 Sluis 1 Hastiere 10:30 10:46 10:58
32 Sluis 59 Les 4 cheminees   11:38 11:55
33 Sluis 58 Fontaines 14:02 14:05 14:15
34 Sluis 57 Ham 14:22 14:27 14:40
35 Sluis 56 Mouyen 15:05 15:09 15:19
36 Sluis 55 Montigny 15:41 15:49 15:58
37 Sluis 54 Fépin 16:29 16:38 16:46
38 Sluis 53Vanne Alcorps 17:04 17:07 17:15
39 Sluis 52 L'Uf 17:45 17:50 18:00
40 Sluis 51 St Joseph   18:15 18:24 
Afstand 45Km Totale afstand 372Km  
Motoruren 06h25m Totaal motoruren 42h08m  
Reistijd 09h49m Totale reistijd 60h18m  
Aankomst Voor sluis 50 op Km 36 Aankomst 19:27
Terug naar vrijdag 25/6  

Verder naar dinsdag 27/6

We tanken vanochtend eerst water en roepen als we nog aan het steiger liggen de sluis op voor een schutting. Als we los gooien komt er net een binnenvaarder aan, maar we mogen toch als eerste de sluis in. De daarop volgende sluizen in België lopen goed. Bij de grenssluis PK 0 had joop de vorige keer een bordje diesel olie gezien, maar net voordat we die plek bereiken, staat er een douanier op de kant die met een knipperlicht te kennen geeft dat we langs de kant moeten. We moeten op de plek gaan liggen waar we vroeger altijd rode diesel tankten. Ook joop wordt naar de kant gehaald. Het blijkt weer eens een dieselolie controle te zijn. Ze nemen een monster van de dieselolie van de molecuul en de Cojo. Volgens de douanier krijgen we schriftelijk te horen hoe de kwaliteit van de diesel is. Dat heeft weer een half uur gekost, maar we hebben gelijk gezien dat er geen diesel getankt kan worden op deze plek. Ook het restaurant wat hier altijd heeft gezeten is weg. Er is wel een bakker. De laatste tankplaats aan het water voor je Frankrijk in gaat is dus in Namen.
 


Diesel en papieren controle op de grens in Belgie. 

 oude tankstation op de grens  controle
Dan maar weer verder naar de grenssluis waar we een vignet kopen welke stukken duurder is dan voorgaande jaren. We nemen wat folders mee over de vaartijden en krijgen een afstandbediening voor de sluizen.


Vignet Frankrijk voor onze boot van 31m2 is 72Euro

 grenssluis  Vignet betalen  
We varen naar Givet waar we boodschappen willen halen om te barbecuen. We meren af voor de brug en ik ga met de vrouwen boodschappen doen. Givet is een leuk plaatstje waar je goed kan shoppen. Ik maak nog een foto van het stadhuis. Als we terugkomen eten we eerst, zodat we dadelijk onze handen vrij hebben voor de sluizen. 
Givet    Givet   stadhuis Givet
  
 fort Givet   1e sluis Frankrijk tunnel
De eerste sluis in Frankrijk wordt nog steeds bediend en de touwen worden netjes aangepakt. Dan volgt er een tunnel waarvoor ik mijn schijnwerper voor de dag haal. Ik kan zo slecht in het donker het midden van de tunnel houden, daarom richt ik de schijnwerper op de zijkant van de tunnel. Dan weer een sluis die ook bediend wordt, maar de verdere sluizen moet je met de afstandbediening die je in de grenssluis heb gehad bedienen. We zitten achter een kottertje en de sluizen verlopen snel. De plekken die we tegenkomen zijn allemaal bezet en we hopen dat we in Fumay aan de kant kunnen.
      sluis achter tunnel 
 
 
zwemmende jeugd spugen  goed vasthouden Mar    leistenen wal

Onze plannen zijn af te meren in Fumay en als ik de hoek voor Fumay om ga, zie ik dat het steiger helemaal leeg is. Dat is mazzel. Maar helaas als we aan willen leggen worden we weggestuurd. Er is hier wat te doen, maar we weten niet wat en er mogen geen boten aanmeren. Dan maar weer verder, maar er is hier niets meer om aan te meren. De laatste sluis voor Revin is gesloten want het is zeven uur geweest.
 
    prachtig varen   
We besluiten iets terug voor anker te gaan. We vinden een prima plaats iets voorbij bocht PK 36 en ankeren in de rivier. Het anker blijft achter een steen hangen en zo zullen we de nacht maar moeten blijven liggen. Joop vaart van de andere kant aan en gooit ook zijn anker uit. We liggen prima en nemen af en toe een peiling of we niet verplaatsen. We drinken een biertje en we kijken de marifoon van joop na, want er zat een brom in en later viel hij geheel uit. We lossen het probleem op en Joop heeft morgen weer een bromloze marifoon. Een heerlijk avond tussen de bergen voor anker op de Maas. Een plek om nooit te vergeten.
 Voor anker op de Maas Wat een prachtig uitzicht 
Er is hier s'-nachts geen scheepvaart, maar ik doe toch maar een toplicht aan voor de veiligheid.
 Terug naar vrijdag 25/6   Home  Verder naar dinsdag 27/6